Koiran ottaminen yli 60-vuotiaana, kokemuksia?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63 ja nyt kaksi iäkästä koiraa.
En aio enää näiden jälkeen ottaa. Koska en voi taata että jaksan vielä 15 vuotta kasikymppiseksi.
Ihan väärä tapa ajatella. Kyllä se voi olla niinkin että jaksat 80-vuotiaaksi juuri sen koiran ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa seniorikoiran, joka on rauhallisempi ja elää vähemmän aikaa.
Eipä ole 60-vuotiaalle mikään ongelma koiran ikä. Päinvastoin ikävästi kuolee kun on itse vasta 75 tms.
Mikä kunto?Ja mikä kokoinen koira?Koira tuo säännöllisyyttä ja sosiaalisuutta ja nuo pakolliset ulkoilut tekee kyllä hyvää, jos nyt vielä siinä kunnossa että pystyy. Oma isäni 75 v hoitaa (ja on hoitanut kymmeniä vuosia) usein omia koiriani ja on hyvässä kunnossa. Äiti makaa sohvalla ja hädintuskin jaksaa kilometriä kävellä...Joten kyllä suosittelen.
Mun vanhemmat on 80v ja ottivat pentukoiran. Koira nyt 1,5v ja kusee sisälle eikä sille muutenkaan oo mitään opetettu. Ei puhettakaan että osais luoksetuloa tai mitään. Edes omaan nimeensä ei reagoi.
Kyllä siitä muuten huolehditaan hyvin mutta kun ei edes minkäänlaista peruskoulutusta anneta..
En vaan voi tajuta miks pitää ottaa lemmikki ja etenkin joku pentu ja kun itelläki jo toinen jalka haudasa... ja kun ei viitsitä edes kouluttaa yhtään koko eläintä..
En ole vielä 60v, mutta sairastuin vakavasti. On ollut raskasta huolehtia koirista samalla. Onneksi on oma piha mihin voi aamupissille päästää.
Onnistuu mutta rauhallisen sohvaperunan lisäksi sinulla täytyy olla 1 asia: kunnollinen piha jossa koira voi ulkoiluttaa itse itseään vapaana. Jos sitä ei ole et voi ottaa koiraa.
Yli 60v. et voi tehdä 10 vuotta hihnalenkkejä 3 x pv kesät talvet. Se on nimittäin 3x365 = 1095 LENKKIÄ VUODESSA, 10.950 LENKKIÄ 10 VUODEN AIKANA.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä mitään jos jaksaa oikeasti kouluttaa koiran. Liian paljon näkee ikäihmisillä koiria, joihin ei ole mitään kontrollia, jotka räkyttävät kaikille vastaantulijoille ja mummeli piipittää, että "Älä rekku, älä. Ei se mitään tee se on ihan kiltti."
Nuoremmat on ihan kaikki kouluttanut hyvin ja ihan kaikki kerää paskatkin pihoilta ja katujen varsilta. Yli 60v ei yksikään.
Nuori tyttö koiransa kanssa paskoo joka paikan alueella missä asun.Puisto vieressä, ,mutta ei vaan jaksa viedä sinne . Noin 100 metriä matkaa. Ei kun täytyy jättää kakut jalkakäytävälle.
Paskooko tyttökin???
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu mutta rauhallisen sohvaperunan lisäksi sinulla täytyy olla 1 asia: kunnollinen piha jossa koira voi ulkoiluttaa itse itseään vapaana. Jos sitä ei ole et voi ottaa koiraa.
Yli 60v. et voi tehdä 10 vuotta hihnalenkkejä 3 x pv kesät talvet. Se on nimittäin 3x365 = 1095 LENKKIÄ VUODESSA, 10.950 LENKKIÄ 10 VUODEN AIKANA.
No miksi ei voi? Eläkeläisellä on just aikaa lenkkeillä. Hyväkuntoisena jaksaa vielä vanhemmallakin iällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä mitään jos jaksaa oikeasti kouluttaa koiran. Liian paljon näkee ikäihmisillä koiria, joihin ei ole mitään kontrollia, jotka räkyttävät kaikille vastaantulijoille ja mummeli piipittää, että "Älä rekku, älä. Ei se mitään tee se on ihan kiltti."
Iäkkäämmät ihmiset ei syystä tai toisesta koiraa kouluta. Ja aktivointi on tasoa "mitähän se nyt haluaa kun tuollalailla minuu tuijottaa, haluaakohan se ruokaa, kun ei sais antaa, mutta kyllä minä sille aina vähän annan, kyllä ihan vähän voi antaa..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei voi? Eläkeläisellä on just aikaa lenkkeillä. Hyväkuntoisena jaksaa vielä vanhemmallakin iällä.
Ei ole realistista kuvitella että yli 60v. jaksaa ja kykenee (ei sairastu) tehdä minimi 1095 lenkkiä vuodessa, joista 5-6kk liukastellaan jäillä. Nuoremmillakin on vaikeata jollei ole omaa ulkoiluun riittävän isoa pihaa, niin että edes joku päivän lenkeistä onnistuu ilman että itse on hihnassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En aio enää näiden jälkeen ottaa. Koska en voi taata että jaksan vielä 15 vuotta kasikymppiseksi.
Tämä! Ensimmäinen joka miettii asiaa koiran kannalta. Harvalle koiralle riittää se määrä liikuntaa mitä yli 60v. jaksaisi sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole realistista kuvitella että yli 60v. jaksaa ja kykenee (ei sairastu) tehdä minimi 1095 lenkkiä vuodessa, joista 5-6kk liukastellaan jäillä. Nuoremmillakin on vaikeata jollei ole omaa ulkoiluun riittävän isoa pihaa, niin että edes joku päivän lenkeistä onnistuu ilman että itse on hihnassa kiinni.
No ihan hyvin voi jaksaa. Koirani elää max 10 vuotta enää ja olen silloin just 63-vuotias ja ehdottomasti aion ottaa vielä yhden koiran juuri tuon lenkkeilyn vuoksi. Ja jos tuleekin jotain vaivaa jossain vaiheessa, niin sitten hommaan koiranulkoiluttajan ja kävelen itse vähemmän.
Alexander Stubb on 56-vuotias. Ihanko tosissanne ajattelette, että neljän vuoden kuluttua hän on niin huonossa kunnossa, että koiran pitäminen olisi vaikeaa ja pitäisi jo alkaa himmailemaan? Toki 60-vuotias voi olla heikossa kunnossa, mutta niin voi olla nelikymppinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ensimmäinen joka miettii asiaa koiran kannalta. Harvalle koiralle riittää se määrä liikuntaa mitä yli 60v. jaksaisi sitä tehdä.
Tässä lähellä asuu nyt jo jotain 80-vuotias mummeli, joka ulkoiluttaa koiraansa monta kertaa päivässä. Koirakin on jo vanha, joten sopivan hiljaa kävelevät yhdessä. Heidän vauhtinsa oli ihan eri pari vuotta sitten, mutta yhtä aikaa ovat vanhenneet.
Ensimmäiseksi koiraksi en ottaisi. Jos ei ole aiempaa kokemusta koirista, voisi vaikka lenkittää tuttavan koiraa ja katsoa miten säännölliset ulkoilut säässä kuin säässä kiinnostaa. Tosin koiran pitäminen vaatii muutakin kuin ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi koiraksi en ottaisi. Jos ei ole aiempaa kokemusta koirista, voisi vaikka lenkittää tuttavan koiraa ja katsoa miten säännölliset ulkoilut säässä kuin säässä kiinnostaa. Tosin koiran pitäminen vaatii muutakin kuin ulkoilua.
No miksi ei ottaisi. Koti koiralle -ohjelmassa eläkeläinen on otti kodinvaihtajan ja hyvin niillä näkyi menevän vaikka kyseessä ensimmäinen koira hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Koirahan juuri auttaa siihen, että teen ne 1095+ lenkkiä vuodessa.
Olen tosin vielä alle 60 v, mutta mieleeni ei ole tullut, olisin liian vanha hankkimaan koiran.
Edellinen eli pitkän, hyvän ja energiarikkaan elämän. Seuraavasta samanlaisesta yksilöstä haaveilen.
Kun mietitte tätä "miksei 6-kymppinen jaksaisi lenkkiä tehdä" -asiaa niin siitä päivittäisestä 3 lenkin rutiinista ei ole vapaapäiviä. Kyllä näkee kun koirani on 7-kymppisillä vanhemmilla hoidossa että 1-3-pv menee ihan uutuudeninnossa, mutta jos on siellä viikon niin molemmat on aivan rikki kun koira määrää päivärytmin ja joka säässä on pakko lähteä ulos.
Ottaa seniorikoiran, joka on rauhallisempi ja elää vähemmän aikaa.