Tamperelaismies laskutti 150 euroa keikasta ja menetti työttömyysetuutensa Näin te-toimisto kommentoi
HARRASTAJAMUUSIKOKSI itseään kutsuva mies kertoo laskuttaneensa trubaduurikeikastaan 150 euroa ja saaneensa sen jälkeen te-toimistolta päätöksen, jossa henkilön oikeus työttömyysetuuteen evättiin työn täysipäiväisyyteen vedoten.
Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!
Aamulehti tänään
Kommentit (139)
Näinhän tää on ollut jo vuosia. Jos vaikka saat lehteen jutun, siitä satasen korvauksen, menetät oikeuden korvauksiin ja joudut elelemään sossun rahoilla, mikäli olet sellaiseen oikeutettu.
Jos kelalle/työkkärille selviää, että teet vaikka jotain luovaa, voivat päättää, että oletkin taiteilija ja elätät itsesi sillä.
Ihan selkeät säännöt. Työtön ei saa tehdä mitään, millä voi tienata, tai saada mistään rahaa, tai mikä vie aikaa, koska työmarkkinoiden käytössä pitää olla aina.
Työkkäristä/Kelasta voidaan soittaa milloin vaan ja siihen on heti vastattava, tai voidaan viedä tuet pois.
Täyttä mielivaltaa ollut koko systeemi jo vuosia. Työtön ei saa mennä, tehdä, harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aiemmin työskennellyt freelance-toimittajana ja saisin yksittäisiä juttukeikkoja. En vaan ole uskaltanut tarjota mitään minnekään, kun pelkään, että sen jälkeen minua kohdeltaisiin yrittäjänä. Nostan sitten vaan tukea ja olen kokopäiväisesti työtön - sen sijaan, että voisin osa-aikaisesti tehdä töitä.
Sama täällä.
Aina se on noin ollu. Aiemmin oli vaan 300€ raja ennenku puututtiin asiaan. Nyt ei saa tienata mitään.
TE-toimiston tärkeimmät tehtävät:
A) Passivoittaa asiakasta
B) Hakea säästökohteita asiakkaista
C) Työllistää itse itsensä
Tämä suojaosan poisto on kyllä hölmöläisen hommaa. Olisi nyt edes jotain porkkanaa jätetty.
Palkkaa saa kyllä nostaa, mutta ei laskuttaa mitään y-tunnuksilla. Ideana on kai jotenkin se, ettei haluta tukea kannattamatonta yritystoimintaa.
"Eli nyt on työkkärin väki koulutettu hankkimaan ihmisille karenssin!!"
Ensinnäkin, kaikki karenssit annetaan Uudenmaan TE-toimistosta. Ihan kaikkien suomalaisten, jotka karensseja saa. On siis erittäin pieni osa "työkkärin väestä" jotka on koulutettu nimenomaan selvityspyyntöjen ratkaisuun ja mahdollisten määräaikojen = karenssilausuntojen tekemiseen. Muualla maassa ei TE-toimiston virkailijoilla ole mitään oikeuksia näitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 90luvulla jo kävi niin, että ollessani pakkolomalla työnantaja päätti maksaa kaikille lomautetuille kesälomarahat. Oli ikävä yllätys, että sen kesälomarahan arvosta työttömyyskorvaus oli sitten menetetty.
Selitettiin vaan, että tuki tarkoittaa sitä, että, jos ei muuten tule rahaa. Vtutti kyllä, mutta niin siinä kävi.
Samalla vuosikymmenyksellä kävin hakemassa tuttavan yöllä tienposkesta kun auto oli sipannut 120 km päähän lopputulos 2 viikoa karenssia olin tuolloin työtön
Vierailija kirjoitti:
Eihän se suojaosa vielä edes poistunut kun tuotakin päätöstä on tehty. Mielenkiintoista nähdä millaisia päätöksiä tästä eteenpäin tehdään.
Tässä on kysymys siitä että henkilö on tehnyt tuon keikan laskuttamalla asiakasta ja te-toimisto on päättänyt että kyseessä on yrittäjä. Jos asiakas olisi maksanut keikan muusikolle palkkana ( sekä sivukulut ym) olisi tilanne erilainen.
Jos Orpon hallitus oikeasti haluaisi parantaa Suomen työllisyystilannetta, se tekisi jotain yrittäjyyden kynnykselle. Pienimuotoista yritystoimintaa, josta ei saa kokopäiväistä toimeentuloa ei Suomessa kannata harjoittaa ellei ole jotain muuta keinoa hankkia varsinaista elantoa.
Väärin työllistytty, ilman lupaa viranomaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon päästä tapaaminen. Pelottaa jos sanon jotain väärin. Teen vapaaehtoistyötä.
Älä kerro työkkärille siitä.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa saa kyllä nostaa, mutta ei laskuttaa mitään y-tunnuksilla. Ideana on kai jotenkin se, ettei haluta tukea kannattamatonta yritystoimintaa.
Toisaalta, jos aloittelet yritystoimintaa, niin silloin kannattaa hakea starttirahaa
https://toimistot.te-palvelut.fi/pirkanmaa/starttiraha
Pystyt saamaan noin 700 € kuussa useamman kuukauden yritystoiminnan käynnistämiseen. Ehdot tuossa kannattaa vain sitten heti lukea tarkkaan!
Vierailia kirjoi:
Kuului tod.näkösti menettääkkin... Jos mietitään, on liian avokätistä pitää yllä sellaista sosiaaliturvajärjestelmää, joka maksaa yrittäjien/freenlancerien yms. mahdolliset tappio, eli tukee siis liikevoittoa...
Eli kaikki yritystuet pois nyt alkuun?
Yrittäjät ovat myös tukijullia.
Vierailija kirjoitti:
Kuului tod.näkösti menettääkkin... Jos mietitään, on liian avokätistä pitää yllä sellaista sosiaaliturvajärjestelmää, joka maksaa yrittäjien/freenlancerien yms. mahdolliset tappio, eli tukee siis liikevoittoa...
Nimenomaan TYÖTTÖMÄT tukee tässä maassa mm. lukuisten kokoomusvetoisten yritysten TULOSTA laskusuhdanteissa tekemällä taksvärkkityötä jolloin säästyy yrityksen pääomaa johtoportaaseen jaettavaksi ja koska työttömäthän ovat tiukasti sääntöjen armoilla velvoitettuja työskentelemään Kelan työttömyyskorvaustaan vastaan Te:n 9eur/pv-himmeleissä jopa koulutustaan vastaavaa työtä tehden ilman tuntipalkkaa.
Tässäkin on tehty Te-osaajattaren toimesta NS. OIKEUSMURHA, kun satunnainen-ei toistuva työkeikka on rinnastettu kokoaikaiseen työsuhteeseen. MUUSIKKO! Vetoa te:toimiston johtajattareen ETTEI SINULLA OLE TYÖSOPIMUSTA edelleenkään joka on ehto työttömyyden loppumiseen. Eihän myöskään Y-tunnusta? Silloin kun nämä ehdot täyttyy ei y-tunnusta eikä työsopimusta niin ilmoita alueelliseen ELY:yn te-virkailijasi nimi ja miten on tapahtunut. Pian alkaa Ulla Näppärällä tulla hiki otsalle, kuten tuli sinulle karenssin napsahtaessa. Ota Te-virkailijasi mukaan tulottomuuteen edes hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston tärkeimmät tehtävät:
A) Passivoittaa asiakasta
B) Hakea säästökohteita asiakkaista
C) Työllistää itse itsensä
D) keksiä asiakkailleen jotain kontrolloitua tekemistä joka on ihmisarvoa alentavaa ja edellytys työttömyysetuuden maksamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon päästä tapaaminen. Pelottaa jos sanon jotain väärin. Teen vapaaehtoistyötä.
IP-osoitteesi on jo yhdistetty työttömyysetuustietoihisi. Karenssipäätös lähetetään 3.4.2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki yritystuet pois nyt alkuun?
Vasurikin pääs sitten avautumaan. Pistetään jatkoksi kaikkien yritystukien äiti eli ay-liikkeen verovapaus. Noiltahan saa valtiolle miljardiomaisuuden kun kansallistaa tuonkin osakevarallisuuden valtiolle.
Työkkärin kanssa ei kannata puhua mitään ylimääräistä. Kyllä ja ei on ainoat sopivat sanat ja nekin vain jos on ihan pakko jotain sanoa.
Onpas sekavaa sepostusta. Onko väärinymmärryksiä? Ymmärsin itse että yrittäjänäkin saisi työttömyyskorvausta jos ansiot ovat niiden rajojen alle, mitkä nyt sitten ikinä ovatkaan. Eihän nyt 150 euroa voi viedä koko työttömyyskorvausta? Onkohan tässä tapauksessa tehty itse väärin asioita joidenka johdosta on tullut tämä karenssi?
Itse olen aiemmin työskennellyt freelance-toimittajana ja saisin yksittäisiä juttukeikkoja. En vaan ole uskaltanut tarjota mitään minnekään, kun pelkään, että sen jälkeen minua kohdeltaisiin yrittäjänä. Nostan sitten vaan tukea ja olen kokopäiväisesti työtön - sen sijaan, että voisin osa-aikaisesti tehdä töitä.