Haetteko enää olleenkaan osa-aikaisia töitä nyt kun suojaosa poistui?
Katselin tuossa osa-aikaista myyjän paikkaa mutta kun aloin laskeskella, paljonko työhön meneminen hyödyttäisi niin eipä paljon naurata. Käteen jäisi muutama satanen enemmän kuin työttömänä.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
En. Lisäksi työkkärihän ei lopeta vainoamista vaikka saisit osa-aikaisen paikan, jos saat edes pientä soviteltua työmarkkinatukea. Sama pakkohakutykittely jatkuu.
Ei se nyt ihan samanlaisena jatkuisi. Osa-aikatyötä tekevän on haettava 1 paikkaa 3 kuukaudessa, eikä 4 paikkaa 1 kuukaudessa. Lisäksi, jos vainoaminen ahdistaa, niin lopeta asiakkuus jonka jälkeen ei vainota. Työttömyysetuus, mukaan lukien soviteltu päiväraha, on vastikkeellinen etuus. Miten tämä tuntuu edelleenkin olevan ihmisille niin vaikeaa tajuta.
Ei kannata. Nälkärahan saa muutenkin ja pakkohaku osuu tykimmin köyhimpiin ja heikoimpiin.
Osa-aikatyöläisenä koen velvollisuudeksi irtisanoutua ja tarjota työni jollekin joka saa siten kokoaikaiset tunnit, paitsi työnantajalle tämä ei ole mieluisaa kun päivästä vain osa on kiireaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Boomerit ovat eläkkeensä ja Välimeren matkansa ansainneet, ovat kuitenkin jälleenrakentaneet sodassa pommitetun Suomen, työskennelleet hiilikaivoksissa, että sotakorvaukset on saatu maksettua, rakentaneet hyvinvointivaltion ja kerryttäneet 200 miljardin euron puskurikassat eläkkeisiin.
Boomerit olivat myös tarkka-ampujina Raatteentien puissa Talvisodan aikana ja rakensivat ensimmäisen maailmansodan linnoitteet Helsinkiin yhdessä Mantsurialaisten siirtotyöläisten kanssa.
Taitaa elinkeinoelämän puntti tutista kun osa-aikaorjat vähenevät. EK:n puheenjohtaja on Broman Groupin toimitusjohtaja. Tähän konserniin kuuluvat Motonet-liikket, jotka käsittääkseni ovat suuri osa-aikainen työllistäjä. Ehkä Pia on saanut viestiä johtavissa asemissa olevilta miehiltä ja nyt yritetään tyynnytellä työvoimaa, että jäisivät odottamaan suojaosan palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Lisäksi työkkärihän ei lopeta vainoamista vaikka saisit osa-aikaisen paikan, jos saat edes pientä soviteltua työmarkkinatukea. Sama pakkohakutykittely jatkuu.
Ei se nyt ihan samanlaisena jatkuisi. Osa-aikatyötä tekevän on haettava 1 paikkaa 3 kuukaudessa, eikä 4 paikkaa 1 kuukaudessa. Lisäksi, jos vainoaminen ahdistaa, niin lopeta asiakkuus jonka jälkeen ei vainota. Työttömyysetuus, mukaan lukien soviteltu päiväraha, on vastikkeellinen etuus. Miten tämä tuntuu edelleenkin olevan ihmisille niin vaikeaa tajuta.
Jokuhan saattaisi ajatella, että työssäkäyvällä ihmisellä se työssäkäynti yhdistettynä yli 58% veroon (50% päivärahasta + ennakonpidätys + tt maksut) on jo riittävä vastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan saattaisi ajatella, että työssäkäyvällä ihmisellä se työssäkäynti yhdistettynä yli 58% veroon (50% päivärahasta + ennakonpidätys + tt maksut) on jo riittävä vastike.
Etenkin kuin useimmilla osa-aikaisilla työtunnit lähentelevät kokoaikaista työtä ilman varmuutta palkan riittävyydestä jatkossa.
Suomessa halpamarketeilla miljonääreiksi tulleet kuvittelevat olevansa erinomaisia liikemiehiä, mutta eivät tajua yhteiskunnan ja muiden veronmaksajien maksaneen vuosikausia osan heidän työntekijöidensä palkoista tulonsiirtoina, eli asumistukina, työttömyystukina ja toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
En hae. Päiväkodin vakityöntekijät joutuvat nyt venymään, mutta minä en enää osa-aikaile.
Juu. Lastenkodeissakin vakkareilla tuplavuorot paukkuu. Minä en enää saikkuja "hätäparsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae. Päiväkodin vakityöntekijät joutuvat nyt venymään, mutta minä en enää osa-aikaile.
Juu. Lastenkodeissakin vakkareilla tuplavuorot paukkuu. Minä en enää saikkuja "hätäparsi".
Kannattaa jatkossa vaatia ylityökorvaus jokaisesta sovitun vuoron lisäksi tehtävästä tunnista, ja mikäli soittavat kotoa töihin niin hälytyskorvaus ja taksimatka.
En. Teen vaikka ennemmin jotain kivaa vapaaehtoistyötä välillä.
Yritykset eivät harrasta hyväntekeväisyyttä, eivätkä maksa yleensä kuin TES:n minimin, joten miksi työntekijä joustasi jonkun rikkaan etujen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Yritykset eivät harrasta hyväntekeväisyyttä, eivätkä maksa yleensä kuin TES:n minimin, joten miksi työntekijä joustasi jonkun rikkaan etujen vuoksi?
Mietin aina työnantajani Mercedes Benzin huoltokuluja, kivilinnan asuntolainaa ja Hugo Bossin farkkujen hintaa hänen pyytäessään kiireesti töihin ilman korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
En hae, koska olen jo osa-aikatyössä. Sopii minulle paremmin kuin kokoaikatyö ja asumistuen avulla pärjään rahallisesti ihan hyvin.
Eikö asumistukikin leikkaannu?
Vierailija kirjoitti:
Muutokset muuttavat matalapalkka-alojen osa-aikatyöt hyvin kannattamattomaksi, koska asumistukea leikataan, siitäkin siis poistetaan myös se suoja-osa, omavastuu osaa kasvatetaan ja sitten tuo soviteltu päiväraha leikkaantuu. Minä tuossa laskin, että jäisi ehkä 200-300 euroa enemmmän kuukaudessa käteen 25 tunnin työviikolla verrattuna työttömänä olemiseen, koska tuloton saa toimeentukeen vietyä sen asumistuen leikkauksen, sähkö- ja vesilaskut sekä indeksikorotettu perusosa, kun taas päiväraha on jäädytetty inflaation osalta vuosiksi.
Että kiitos hallitukselle. Työttömiä kannustetaan olemaan työttöminä ja osa-aikaisia kannustetaan työttömiksi tai kokopäiväisiksi erittäin huonolla hyötysuhteella. Keskipalkkaisilla ei ole hätää edelleen, koska eivät saa tukia kuitenkaan. EU.-neuvosto toteaa joka vuosi Suomen sosiaaliturvan heikoksi, mutta silti jaksetaan huutaa Suomessa liian hyvistä tuista.
Täällä tarvitaan paljon matala
Jos matalapalkkainen kokoaikainen työntekijä tarvitsee tukia niin ongelma on kyllä hänessä.En ymmärrä miten työssäkäyvät ihmiset kehtaa edes hakea tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa-aikatyötä jo 15 vuotta. En tarvitse siihen te-toimistoa.
Joo juuri sinuahan tämä aloitus koskikin jos tienaat osa-aikaisena sellaisia summia ettei mitään tukia tarvita.
Kannattaa harjoitella lukutaitoa. Tuossa sanottiin, ettei tarvitse te-toimistoa. Ei sanottu, ettei tarvitse mitään tukia. Te-toimisto ei maksa tukia.
Haljopa lisää hiuksia. Useimmat työttömät kuitenkin hakevat nimenomaan työttömyystukea, eivät pelkästään esim. asumistukea, ja vaikkei TE-toimisto mitään maksa, sen kanssa pitää silti olla tekemisissä, jos kyseisen tuen haluaa.
Hallituksen matematiikalla on edullisempaa maksaa toimeentulotukena ihmisen koko elämä asunnosta lääkekuluihin, kuin tukea työssä käyvää muutamalla satasella, että tämä selviää asumisen kustannuksista ja saa ruoan pöytään sekä pystyy käymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja. Minulla on kaksi työtä, ja saan silti tukia. Kyllä minusta TE-toimiston kanssa asiointi tuntuu edelleen ihan samalta kuin silloin kun olin täysin työtön. Ei hakemusten määrä tee asiasta mitenkään merkittävän erilaista. Ihan samalla tavalla minua painostetaan 3 kk:n välein kaikenlaisille pilipalikursseille, syyllistetään ja muistutellaan karenssista. Molemmat osa-aikatyöni ovat kaikenlisäksi vakituisia (toistaiseksi voimassa olevia), eivätkä määräaikaisia, ja silti TE-toimiston mielestä olisi hyvä, että menisin esim. jollekin CV-kurssille (vaikka olen sellaisenkin käynyt) tai muuhun turhaan työllistämistoimeen, jonka takia joutuisin ensin irtisamomaan itseni työstä, jota olen vuosia tehnyt! Ihan kuin sellaisen kurssin jälkeen varmuudella saisin hyvinpalkatun kokoaikatyön. Ja ennen kuin tulet ehdottamaan, että opiskelisin, niin minulla on jo kaksi tutkintoa. Kyllä minäkin sain nuorena töitä, mutten enää 50+ ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Keskon sankarikauppias jakaa sunnuntaivuorot aina lapsilleen ja muille sukulaisille, joiden jälkiä saa aina maanantaisin korjata. Ainoastaan hiihtolomalla, vappuna, koulujen päättäjäisinä, syyslomalla ja jouluna on tarjolla töitä pyhäpalkalla - silloinkin minimimiehityksellä ja monesti palkkakuitista puuttuvat lisät kauppiaan vaimon hoitaessa kirjanpitoa.
Toivottavasti mahdollisimman moni osa-aikainen opettaja, hoitaja tai avustaja lopettaa niin nähdään kuinka lakisääteiset palvelut hoituvat jatkossa. Määräaikaisena opettajana pidän lomat ennen työsuhteen päättymistä, jolloin saavat etsiä sijaisen loppulukukaudeksi.