Hei te naiset, joille on tehty sterilisaatio!
Minkälainen oli keskustelu lääkärin kanssa, jolta saitte lähetteen sterilisaatioon? Riittikö teille yhden lääkärin "hyväksyntä"? Oliko lähete helppo saada?
Itselläni on aika lääkärille ylihuomenna ja toiveena saada lähete sterilisaatioon. Olen yli 30v ja ymmärtänyt, että yhden lääkärin hyväksyntä riittäisi minun kohdallani. Nyt vähän alkaa jännittämään, kun kuulee tarinoita ettei lähetettä ole aina irronnut helpolla.
Kiitos vastauksista ja kokemuksista 😊
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Miten keskusteluun osallistuneilla tilanne on kehittynyt?
Olen ollut jonossa 1,5 vuotta. Alueellamme tehdään ainoastaan terveydellisistä syistä eikä oikein niistäkään. Jos joku muu operaatio peruuntuu, on mahdollista päästä. Tätä toivon, minulla terveydelliset syyt löytyy.
T: nainen 42v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jonossa 1,5 vuotta. Alueellamme tehdään ainoastaan terveydellisistä syistä eikä oikein niistäkään. Jos joku muu operaatio peruuntuu, on mahdollista päästä. Tätä toivon, minulla terveydelliset syyt löytyy.
Mitähän nämä terveydelliset syyt on?
Raskaus olisi vaarallinen, mikään muu ehkäisy ei sovi, vauvan todennäköisyys olla sairas tai vammainen on suuri. Nämä esimerkiksi.
AP voisi vähän kertoilla kokemuksia sterilisaation jälkeisestä elämästä nyt, kun operaatiosta on kulunut reilut puoli vuotta. Olin aiemmin siis koko aikuisikäni 33 vuotiaaksi saakka hormonaalisella ehkäisyllä, ei mitään kokemusta luonnollisesta kuukautiskierrosta aikuisiällä.
Kierto mulla lähti tasoittumaan heti tosi hyvin, ei mitään ylimääräisiä tiputtelujaksoja tms. Kuukautiset on myös osoittautuneet omalla kohdallani ns. "helpoiksi". Ei juurikaan kipuja, pari runsaanpaa vuotopäivää ja kokonaisuudessaan vuodot loppuu 4-5 päivässä.
Aluksi järkytti se, että hiukset ja iho rasvottui TODELLA nopeasti! Myös hienhaju lisääntyi. Olo oli kuin olisi uudelleen teini-iässä. Meni pari-kolme kuukautta niin nämä ongelmat alkoivat helpottaa.
Libido on noussut kohisten ja on ollut ihanaa päästä tutkimaan omaa seksuaalisuutta kierron eri vaiheissa. Tietynlainen tunnekylmyys on väistynyt. En edes aiemmin tiedostanut, että sellaista minulla on. Nyt olen tavallaan rakastunut puolisooni uudelleen ja kaipaan läheisyyttä ja kosketusta paljon enemmän kuin ennen.
Myös seksuaaliset estot ovat hälvenneet. Meillä oli seksi vuosia tavallaan seisahtunut paikoilleen. Mulla ei paljoa ollut mielenkiintoa mihinkään ja olin tavallaan "häveliäs", en kehdannut tai halunnut kokeilla uusia juttuja. Nyt tämäkin asia on kiepsahtanut ihan ympäri ja sanotaanko näin, että viimeiset puoli vuotta on ollut melkoista tutkimusmatkaa vällyjen välissä. 😅
Tällä tekstillä en suoranaisesti suosittele sterilisaatiota kenellekään sen lopullisuuden vuoksi, MUTTA jos olet harkinnut hormonaalisen ehkäisyn lopettamista, niin vastaus on yksinkertainen;
TEE SE!
Vierailija kirjoitti:
Raskaus olisi vaarallinen, mikään muu ehkäisy ei sovi, vauvan todennäköisyys olla sairas tai vammainen on suuri. Nämä esimerkiksi.
Millä nämä ongelmat voisi välttää muuten kuin sterilisaatiolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan, kävin lekurilla ja sain leikkausajan. Ikää oli 29v, mutta varasin jo silloin, koska arvasin ettei sitä aikaa ihan samalle päivälle saa. Sterilisaatio tehtiin kun taisin olla 30 vuotta ja kaksi viikkoa tai siihen suuntaan. Yksi lapsi on enkä missään nimessä koskaan halunnut enempää. Hoitsu kyllä olisi halunnut mieheni mukaan kun varasin sitä ensimmäistä lääkäriaikaa, jotta voimme "keskustella asiasta". Sanoin, ettei puolisoni tähän vaikuta, päätös on täysin minun ja menin yksin.
Julkisella puolellako? Minä vuonna?
Viime vuosina ei juurikaan ole enää tehty sterilisaatioita julkisella puolella.
Ja hyvä ettei näihin tuhlatakaan resursseja. Paneminen ei ole mikään ihmisoikeus ja jokainen hoitaa ehkäisynsä omalla kustannuksellaan.
Tämä. Tuossahan tuhlataan verovaroja kirjaimellisesti siihen, että jotkut voivat harrastaa huolettomasti seksiä. Voi hyvä luoja oikeasti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan, kävin lekurilla ja sain leikkausajan. Ikää oli 29v, mutta varasin jo silloin, koska arvasin ettei sitä aikaa ihan samalle päivälle saa. Sterilisaatio tehtiin kun taisin olla 30 vuotta ja kaksi viikkoa tai siihen suuntaan. Yksi lapsi on enkä missään nimessä koskaan halunnut enempää. Hoitsu kyllä olisi halunnut mieheni mukaan kun varasin sitä ensimmäistä lääkäriaikaa, jotta voimme "keskustella asiasta". Sanoin, ettei puolisoni tähän vaikuta, päätös on täysin minun ja menin yksin.
Ja hyvä ettei näihin tuhlatakaan resursseja. Paneminen ei ole mikään ihmisoikeus ja jokainen hoitaa ehkäisynsä omalla kustannuksellaan
Verorahoja käytetään runsaasti mm. alkoholin ja muiden päihteiden käytöstä, muista riippuvuuksista, ylipainosta, välinpitämättömyydestä ym. ym. ym. johtuvien ongelmien hoitoon. Sterilisaatio on vastuullisten ihmisten teko, jolla estetään muita isompia terveysongelmia. Ja kyllä, seksuaalisuus on osa normaalia terveyttä eikä mikään ongelma kuten nuo aiemmin mainitut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä nämä ongelmat voisi välttää muuten kuin sterilisaatiolla?
Joku isäntä siellä pelkää maksamiensa verojen väärinkäyttöä. Nuo ongelmat voi välttää, kun unohtaa seksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä terveydelliset syyt on?
Miksi kyseenalaistat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä ettei näihin tuhlatakaan resursseja. Paneminen ei ole mikään ihmisoikeus ja
Verorahoja käytetään runsaasti mm. alkoholin ja muiden päihteiden käytöstä, muista riippuvuuksista, ylipainosta, välinpitämättömyydestä ym. ym. ym. johtuvien ongelmien hoitoon. Sterilisaatio on vastuullisten ihmisten teko, jolla estetään muita isompia terveysongelmia. Ja kyllä, seksuaalisuus on osa normaalia terveyttä eikä mikään ongelma kuten nuo aiemmin mainitut.
Sairauksien hoito on asia erikseen eikä Suomessa jätetä ketään kuolemaan vaikka ongelma olisi itse aiheutettu. Mitä sairautta sterilisaatiolla hoidetaan?
Minulle tehtiin sterilisaatio kolmannen sektion yhteydessä. olin yli 3-kymppinen. Parasta oli nuo ylläkuvatut hormonaalisen ehkäisyn lopettamiseen liittyvät tuntemukset.
Hyvä kun pääsit näin helpolla. Joillakin tulee urputusta lääkäreiltä koska he tietävät muka paremmin mitä ihminen saa tehdä kehollaan ja että "katuu" päätöstä elää lapsivapaana. Just joo, tämä siis muutaman minuutin keskustelun perusteella ventovieraan kanssa. Jos ovat niin hyviä ennustajia, näiden ennustajalääkäreiden kannattaisi perustaa ennustusfirma pystyyn koska tienaisivat siellä paljon paremmin.