Hei te naiset, joille on tehty sterilisaatio!
Minkälainen oli keskustelu lääkärin kanssa, jolta saitte lähetteen sterilisaatioon? Riittikö teille yhden lääkärin "hyväksyntä"? Oliko lähete helppo saada?
Itselläni on aika lääkärille ylihuomenna ja toiveena saada lähete sterilisaatioon. Olen yli 30v ja ymmärtänyt, että yhden lääkärin hyväksyntä riittäisi minun kohdallani. Nyt vähän alkaa jännittämään, kun kuulee tarinoita ettei lähetettä ole aina irronnut helpolla.
Kiitos vastauksista ja kokemuksista 😊
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tavannut lääkäriä, puhuin sen kanssa puhelimessa ja kesti ehkä neljä minuuttia se puhelu. Ei ollut vaikea saada kun hän totesi että lain mukaan sen minun kuuluu saada kun pyydän. Samahan pätee sinuun.
Lisätään vielä jonosta. Noin 1,5 vuotta sitten tehty lähete ja yhä odottelen. Asun Vantaalla ja lähete oli Lohjalle joten vähän jännittää autottomana että koska itse leikkaus on ja miten hoidan logistiikan silloin.
Oliko sulla mitään erityistä syytä sterkan pyynnölle, esim muut ehkäisymenetelmät eivät ole sopivia, tai esim lapsia jo 3?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tavannut lääkäriä, puhuin sen kanssa puhelimessa ja kesti ehkä neljä minuuttia se puhelu. Ei ollut vaikea saada kun hän totesi että lain mukaan sen minun kuuluu saada kun pyydän. Samahan pätee sinuun.
Lisätään vielä jonosta. Noin 1,5 vuotta sitten tehty lähete ja yhä odottelen. Asun Vantaalla ja lähete oli Lohjalle joten vähän jännittää autottomana että koska itse leikkaus on ja miten hoidan logistiikan silloin.
Oliko sulla mitään erityistä syytä sterkan pyynnölle, esim muut ehkäisymenetelmät eivät ole sopivia, tai esim lapsia jo 3?
Haluan sen koska en halua enää lapsia. Lääkärille tämä riitti syyksi.
Tehtiin 1982. Yhden lääkärin lähetteellä Kätilöopistolle. Sain valita ajankohdan, riippui kuukautiskierrosta.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi aihe menee jollain niin pahasti tunteisiin että pitää keskustelu koittaa poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helposti sain lähetteen. Lääkäri kysyi, että olenko varma, mitä puolisoni ajattelee, ja että ymmärräthän varmasti toimenpiteen peruuttamattomuuden. Mulla ikää lähemmäs 40 tuolloin ja 3 lasta. Vajaan vuoden päästä pääsin toimenpiteeseen.
Kysyin puhelussa hoitajalta, että täytyyköhän puolison olla lääkärikäynnillä mukana. Ei olisi ollut ongelma sekään, mutta kuulemma ei tarvitse olla 😅
Kiitos kokemuksesta! Aika pitkä jonotusaika sielläkin ollut.
AP
Soititko ihan vaan terkkarille että haluat sterilisaation? Kun esim Helsingissä on todella pitkät odotusajat ihan vaan kroonisille vaivoille, niin mitenköhän käy nyt kun kyse itselläni ei ole ns. vakavasti terveyttä vaarantavasta vaivasta mikä pitäisi hoitaa juuri nyt heti.. Ja toki itse olen valmis sii
Laitoin terveyskeskukseen netissä viestin tällaisen "minun asiointini"-palvelun kautta. Siinä luvataan yhteydenotto muistaakseni parin tunnin sisällä. Meni kyllä enemmän kuin pari tuntia, mutta saman päivän aikana hoitaja soitti ja varattiin aika lääkärille 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helposti sain lähetteen. Lääkäri kysyi, että olenko varma, mitä puolisoni ajattelee, ja että ymmärräthän varmasti toimenpiteen peruuttamattomuuden. Mulla ikää lähemmäs 40 tuolloin ja 3 lasta. Vajaan vuoden päästä pääsin toimenpiteeseen.
Kysyin puhelussa hoitajalta, että täytyyköhän puolison olla lääkärikäynnillä mukana. Ei olisi ollut ongelma sekään, mutta kuulemma ei tarvitse olla 😅
Kiitos kokemuksesta! Aika pitkä jonotusaika sielläkin ollut.
AP
Soititko ihan vaan terkkarille että haluat sterilisaation? Kun esim Helsingissä on todella pitkät odotusajat ihan vaan kroonisille vaivoille, niin mitenköhän käy nyt kun kyse itselläni ei ole ns. vakavasti terveyttä vaarantavasta vaivasta mikä pitäisi
Hei kiitos että jaksoit vastata. :) Pitääpä laittaa viestiä sitä kautta, niin palailevat sitten asiaan kun kerkeävät.
Kävin lääkärillä 2016 tai -17 kysymässä. Asuin Oulussa silloin, ikää oli 38v ja lapsia kaksi. En halua lisää lapsia ja olisin halunnut pysyvän ratkaisun. Lääkäri ilmoitti, että pitää olla lupa puolisolta (WTF?) ja siitä vängättiin ensin pitkään. Sitten jatkettiin hormonikierukasta, koska se oli lääkärin mukaan parempi ratkaisu. Oli muuten aika helvetin rasittava käynti! Olin jo tehnyt päätöksen ja tutustunut vaihtoehtoihin ja halusin sterilisaation, en kierukkaa ja minusta puolison luvan vaatiminen on minun itsemääräämisoikeuteni väheksymistä. Lopulta sain lähetteen, mutta lääkäri oli naama nurinpäin.
Meni varmaan liki vuosi, ja tuli paperit sairaalasta. Aika steriin oli reilun kk:n päässä, mutta paikka oli Oulaskankaan sairaalassa, 100km päässä. Soitin perään ja sain kuulla, että Oulussa ei tehdä ollenkaan naisten sterilisaatioita, vaan ne kaikki tehdään tuolla maakuntasairaalassa. Aika ja paikka ei silloin sopinut ja aikaa ei saanut siirrettyä vaan sanottiin että uudestaan jonoon ja tulee joskus uusi aika samaan sairaalaan. Toisen sopimattoman ajan jälkeen pyysin poistamaan jonosta. En tiiä onko täällä uskonnollisella alueella yksi naisten kontrolloimistapa se, että tehdään sterit mahd. kaukana.
Noniin AP täällä kotiutui juuri lääkärikäynniltä. Ja lähetteen sain🙂
Elikkäs nyt muille asiaa pohtiville tiedoksi. Itse koen, että lähetteen sai helposti. Toki voi olla paljon lääkäristä kiinni.
Yhdellä lauseella ehdotettiin hormonikierukkaa, mutta kun sanoin, että haluan päästä kaikista hormoneista ja ehkäisyvälineistä eroon, niin ei ehdoteltu sen enempää.
Nämä pakolliset kysymykset kysyttiin, ymmärrätkö peruuttamattomuuden ja onko puoliso yhtä mieltä päätöksestä. Henkkarit piti näyttää ja nimi paperiin, niin siinä se sitten melkeinpä olikin.
Jonosta ei osannut sen enempää sanoa, kuulemma joillain alueilla voi mennä vuosia jonossa. Kehoitti kysymään suoraan naistentautien polilta, jonka ajattelinkin seuraavaksi tehdä.
Mulle tehtiin päätös rv35. Yhteisymmärryksessä, vaikeahko raskaus, paikat ei auennut 1. synnytyksessä supistuksista huolimatta. Sektio päätös tehtiin samalla. Leikkauspöydällä lapsen syntymän jälkeen sterilisaatio. Lääkäri olisi siihen päätynyt joka tapauksessa, koska seuraava raskaus ja synnytys olisi ollut kohtalokasta. Olisin halunnut ison perheen. Kuitenkin kiitollinen näistä lapsista.
Tästä nyt on jo 15v aikaa, mutta ihan varasin ajan tereveysasemalle, aika meni jonnekkin muutaman viikon päähän, lääkäri kuunteli asian, totesi, että täytän kriteerit (3 lasta ja ikää lähes 40v, aviopuolison suostumuskin oli ihan kirjallisena mukana), totesi, että kun on vuokralääkäri ei voi allekirjoittaa lähetettä mutta haki terveysaaseman ylilääkärin nimen lappuun ja ojensi sen mulle, teki lähetteen ja oisko 2-3kk myöhemmin soittivat sairaalasta ja varattiin aika ensin tutkimukseen gynelle ja sitten siitä muutama kuukausi niin oli aika toimenpiteeseen. Tehtiin polikliinisesti. Joku 8-9kk meni kokoprojektiin. Tämä siis Espoossa. Eli yhden lekurin nimi siinä lähetteessä vain oli.
Minulle tehtiin kolmannen sektion yhteydessä. Suunniteltua sektiota sovittaessa lääkäri kysyi, olenko miettinyt sterilisaatiota. Olin ehtinyt sen jo aiemmin päättää, joten oli helppo vastata. Varmistivat vielä (minulta kylläkin), että onhan mies samaa mieltä. Olin jo 38-vuotias ja kolme lasta sektiolla. Meni helposti noin.
Vierailija kirjoitti:
Elikkäs nyt muille asiaa pohtiville tiedoksi. Itse koen, että lähetteen sai helposti. Toki voi olla paljon lääkäristä kiinni.
Yhdellä lauseella ehdotettiin hormonikierukkaa, mutta kun sanoin, että haluan päästä kaikista hormoneista ja ehkäisyvälineistä eroon, niin ei ehdoteltu sen enempää.
Nämä pakolliset kysymykset kysyttiin, ymmärrätkö peruuttamattomuuden ja onko puoliso yhtä mieltä päätöksestä. Henkkarit piti näyttää ja nimi paperiin, niin siinä se sitten melkeinpä olikin.
Jonosta ei osannut sen enempää sanoa, kuulemma joillain alueilla voi mennä vuosia jonossa. Kehoitti kysymään suoraan naistentautien polilta, jonka ajattelinkin seuraavaksi tehdä.
Noniin, soittelin naistentautien polille. Arvio oli, että tulevien kesäsulkujen vuoksi kutsu tulee todennäköisesti syksyn- ensi talven aikana. Eli puhutaan vähintään noin puolen vuoden jonotusajasta. Kuitenkin kuulemma jonoa ei mitenkään ihan hirvittävästi ole tällä hetkellä, vaan suurempi tunku on muodostunut miesten sterilisaatioiden puolelle.
Tälläinen kokemus siis Satakunnasta. Toivottavasti on apua jolle kulle muullekin.
AP
Ikää oli 35. Ei lapsia. Kävin yksityisellä gynellä. Totesi heti, että kriteeri täyttyy (30 vuotta). Sitten täytettiin ne pakolliset kaavakkeet ja lääkäri siirsi lähetteen julkiselle. Operaatioon pääsin kolmen kuukauden kuluttua.
Muistakaa, että yksi täyttyvä kriteeri riittää. Kysymysluettelosta (joka lääkärin oli siis pakko käydä läpi) kysyttiin miehen mielipidettä. Totesin, että parisuhde on kestänyt kaksi kuukautta, joten en taatusti kysele ukkokandidaatilta yhtään mitään omaan kehooni liittyvää.
Kas, mietin tätä itse nuorempana mutta sitten kolmenkympin täyttyessä en ollut ollut pitkään aikaan parisuhteessa (ja irtosuhteita en osaa harrastaa), joten jäi tekemättä. Nyt olisin taas iloine jos olisi tehty, mutta en enää tässä iässä jaksa hakeutua kun yli kolmevitosena hedelmällisyys oletettavasti laskee muutenkin kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, soittelin naistentautien polille. Arvio oli, että tulevien kesäsulkujen vuoksi kutsu
Tänään tuli jo kutsu esikäynnille naistentautien polille 😳 Eli eilen sain lähetteen sterilisaatioon ja tänään tuli kutsu esikäynnille, joka on kesäkuun loppupuolella. Tämähän tuntuu etenevän kivasti, jos ei nyt sitten tuon esikäynnin jälkeen tule kuukausien odottelua 😄
AP
Kyllä Oulussa tehdään. Kuten aiemmin kirjoitin tehtiin sektion yhteydessä 2017 vuoden lopussa. Oulussa siis
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Oulussa tehdään. Kuten aiemmin kirjoitin tehtiin sektion yhteydessä 2017 vuoden lopussa. Oulussa siis
Sektion yhteydessä kyllä, ei muutoin.
Tänään oli sterilisaation esikäynti naistentautien polilla. Lääkäri kertoi leikkauksen riskeistä, teki ultrauksen ja antoi leikkausajan. Nopeasti oli ohi tämäkin käynti.
Satasairaalassa naisen sterilisaatio tehdään kuulemma yhdestä navanseudulle tulevasta aukosta tähystäen ja munanjohtimiin asetetaan klipsit.
Sain leikkausajan joulukuun alkuun ja koko sterilisaation haku- ja odotusprosessi tulee näin ollen kestämään noin 9kk ensimmäisestä yhteydenotosta lähtien.
Tässä vähän omaa infoa kiinnostuneille!
AP
Nyt on AP:n toimenpide tehty! Ensimmäisen päivän alavatsalla oli kramppaamista munanjohtimiin asetettujen klipsien takia. Vatsaontelon täytekaasu aiheuttaa jonkin verran inhottavaa kipuilua. Mulle tuli tosiaan navan yläpuolelle yksi pieni haava. Sairaalasta sai mukaan kaikki tarvittavat lääkkeet kivunhoitoon.
Mulle tehtiin julkisella puolella koska oli 2 lasta ja molempien odotuksessa raskausajan diabetes, kuopus painoi yli 4 kiloa eli dieetti ei purrut ja kasvoi isoksi. Ei ois elimistö kestänyt enempää raskauksia.