Hei te naiset, joille on tehty sterilisaatio!
Minkälainen oli keskustelu lääkärin kanssa, jolta saitte lähetteen sterilisaatioon? Riittikö teille yhden lääkärin "hyväksyntä"? Oliko lähete helppo saada?
Itselläni on aika lääkärille ylihuomenna ja toiveena saada lähete sterilisaatioon. Olen yli 30v ja ymmärtänyt, että yhden lääkärin hyväksyntä riittäisi minun kohdallani. Nyt vähän alkaa jännittämään, kun kuulee tarinoita ettei lähetettä ole aina irronnut helpolla.
Kiitos vastauksista ja kokemuksista 😊
Kommentit (92)
Vielä ehtii saada sterilisaation julkisella puolella!
"Kehysriihipäätösten mukaan sterilisaatioiden on tarkoitus poistua julkisen puolen terveyspalveluista vuodesta 2026 alkaen."
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu oli ok ja siitä tuli vielä lähete eteenpäin ja tsekattiin että kaikki ok, ultrattiin kohtu ym. Olen ollut 3 vuotta sterijonossa enkä vielä siihen ole päässyt vaan jonossa edelleen..
-n 33 hki
Onpa pitkä aika jonottaa steriilointia. Miksihän tarkistavat kohdun jne kun tuossa ajassa voi tulla muutoksia ja pitää tarkastaa uudelleen, eikö?
Tsekataanko miehiltä vehkeet ennen sterkkauajonoon asettumista?
" puolison ei ole tarpeellista olla mukana, mutta lain mukaan lääkärin täytyy varmistaa, että häntä voidaan kuulla. Siksi he kyselevät. "
Ei se laki kyllä noin ole. Sillä ei taata miehen mielipiteenilmaisuoikeutta, vaan miehen oikeus saada informaatiota ja mshdollisuutta miettiä yhdessä kummalle steri kannattaa tehdä.
Lain voi lukea ihan itse. Kaikenlaisia tulkintoja tosiaan on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksi lapsi joka oli sterilisaation aikaan noin puolivuotias. Itse olin juuri täyttänyt 31. Nopeasti pääsin toimenpiteeseen, ihan kuukausista puhutaan. Ei minullakaan kukaan lääkäri ollut asiasta eri mieltä että ei pitäisi tehdä. Yhdellä lauseella kysyi, että ymmärränkö sterilisaation lopullisuuden, vastasin kyllä. Johon lääkäri meinasi, että onpa tässä hyvänä puolena sekin, että tuskin saan pahanlaatuista munasarjasyöpää joka nykytutkimuksen valossa saa alkunsa munanjohtimista. Minulle siis tehtiin täydellinen munanjohtimien poisto. Kirurgi sanoi, että tekee ennemmin niin kuin vain sen osittaisen. Leikkaus tehtiin päiväkirurgisella nukutuksessa, aamulla menin ja pääsin kotiin samana päivänä siis. Leikkaus oli tähystys, reiät tehtiin napaan ja kahteen kohtaan vatsaan. Kaikki jäljet nyt hävinneet, arvet vaalenneet. Leikkauksen jälkeen eniten kipua aiheutti sisuskaluihin pumpatut kaasut etenkin jos ne nousivat ylös rintakehän alueell
Ovisaikaan vaikka munanjohtimet poistettu? Onko siis munasarjat kuitenkin tallella?
Vierailija kirjoitti:
Tästä nyt on jo 15v aikaa, mutta ihan varasin ajan tereveysasemalle, aika meni jonnekkin muutaman viikon päähän, lääkäri kuunteli asian, totesi, että täytän kriteerit (3 lasta ja ikää lähes 40v, aviopuolison suostumuskin oli ihan kirjallisena mukana), totesi, että kun on vuokralääkäri ei voi allekirjoittaa lähetettä mutta haki terveysaaseman ylilääkärin nimen lappuun ja ojensi sen mulle, teki lähetteen ja oisko 2-3kk myöhemmin soittivat sairaalasta ja varattiin aika ensin tutkimukseen gynelle ja sitten siitä muutama kuukausi niin oli aika toimenpiteeseen. Tehtiin polikliinisesti. Joku 8-9kk meni kokoprojektiin. Tämä siis Espoossa. Eli yhden lekurin nimi siinä lähetteessä vain oli.
Miksi gynetutkimus tuossa vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu oli ok ja siitä tuli vielä lähete eteenpäin ja tsekattiin että kaikki ok, ultrattiin kohtu ym. Olen ollut 3 vuotta sterijonossa enkä vielä siihen ole päässyt vaan jonossa edelleen..
-n 33 hki
Onpa pitkä aika jonottaa steriilointia. Miksihän tarkistavat kohdun jne kun tuossa ajassa voi tulla muutoksia ja pitää tarkastaa uudelleen, eikö?
Tsekataanko miehiltä vehkeet ennen sterkkauajonoon asettumista?
Lähete huhtikuu 2024.
Esikäynti, jossa ultrattiin kohtu ja munasarjat kesäkuu 2024.
Sterilisaatio joululuu 2024.
Jännä kyllä, että miksi toisissa paikoissa jonot niin paljon pidemmät kuin toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap päivityksestä.
Minä kun yritin päästä 30 ja jotain ikäisenä lapsettomana sterkkaan julkiselle niin eihän siitä tullut yhtään mitään, kierukkaa ja vaikka mitä kaikkea muuta tyrkytettiin ja peloteltiin että jonot voi olla viisikin vuotta. En jaksanut taistella vaan sain yksityiseltä gyneltä lähetteen ja kävin Terveystalossa omakustanteisesti poistattamassa munanjohtimet. En muista paljonko maksoi, ehkä jotain muutamia tuhansia, mutta oli kyllä hintansa arvoinen.
Sterissä ei munanjohtimia poisteta ellei niissä ole jotain sairautta. Eli et ole käynyt sterissä.
Mulla myös prosessi eteni niin, että terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteen naistentautien polille, tätä odotin 3-4 kk. Siellä tehtiin gynekologinen tutkimus, ultra, tarjottiin hormonikierukkaa (en ottanut) ja sitten sovittiin toimenpiteen toteutustapa. Itse toimenpideaika tuli sitten n. puolen vuoden päästä tästä käynnistä. Mulle tehtiin munanjohdinten kokopoisto. Prosessi oli mielestäni vaivaton ja nopeahko. Leikkaus helppo, ei ollut kipuja jälkeenpäin. Pari päivää saikkua.
Vierailija kirjoitti:
-n 33 hki
Mikset mene yksityiselle? Viikon sisällä pääset leikkaukseen. Mikä vimma suomalaisilla on viettää koko elämä erilaisissa jonoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap päivityksestä.
Minä kun yritin päästä 30 ja jotain ikäisenä lapsettomana sterkkaan julkiselle niin eihän siitä tullut yhtään mitään, kierukkaa ja vaikka mitä kaikkea muuta tyrkytettiin ja peloteltiin että jonot voi olla viisikin vuotta. En jaksanut taistella vaan sain yksityiseltä gyneltä lähetteen ja kävin Terveystalossa omakustanteisesti poistattamassa munanjohtimet. En muista paljonko maksoi, ehkä jotain muutamia tuhansia, mutta oli kyllä hintansa arvoinen.
Sterissä ei munanjohtimia poisteta ellei niissä ole jotain sairautta. Eli et ole käynyt sterissä.
Nykyisin iso osa sterilisaatioista nimenomaan tehdään poistamalla munasarjat kokonaisuudessaan. Tämä on klipsejäkin varmempi toimenpide ja ehkäisee todennäköisesti myös syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap päivityksestä.
Nykyisin iso osa sterilisaatioista nimenomaan tehdään poistamalla munasarjat kokonaisuudessaan. Tämä on klipsejäkin varmempi toimenpide ja ehkäisee todennäköisesti myös syöpää.
Anteeksi, siis poistamalla munan_johtimet_, ei munasarjat! Ne jätetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap päivityksestä.
Toimenpidetapa vaihtelee ihan sairaalakohtaisesti. Kyllä voidaan myös poistaa munanjohtimet kokonaan. Joskus ne katkaistaan ja johtimien päät voidaan polttaa, millä estetään niiden kasvaminen takaisin yhteen. Joissain sairaaloissa munanjohtimiin asetetaan klipsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap päivityksestä.
Normaaleilla ihmisillä on aivotoimintaa. Eli et ole normaali.
"Sterissä ei munanjohtimia poisteta ellei niissä ole jotain sairautta. Eli et ole käynyt sterissä."
Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyään suositellaan munanjohtimien poistoa koska se vähentää huomattavasti munasarja- ja rintasyöpien riskiä. Klipsit ovat vanhanaikaisia
Mulle tehtiin jenkeissä tshtomattani strrilisaatio toimenpiteessä mikä ei liity vartalooni mitenkään.
En oikein ymmärrä keskustelua miehenä. Sterilisaatio on paljon turvallisempi toimepide miehelle kuin naiselle. Haluaako AP levittää kaikille ja levittää tauteja?
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä keskustelua miehenä. Sterilisaatio on paljon turvallisempi toimepide miehelle kuin naiselle. Haluaako AP levittää kaikille ja levittää tauteja?
Kiitos kysymästä, Ap on ihan naimisissa oleva perheen äiti, joka ei ole levittämässä mitään tauteja kenellekään 😂 Kyllä, sterilisaatio toimenpiteenä on miehelle turvallisempi. Me päätimme silti käydä molemmat läpi sterilisaation.
Kiva kuulla, että joillain hyvinvointialueilla steriin pääsee nopeasti. Minä jonotin vuodesta -19 viime vuoteen saakka, eli 4 vuotta. Ei auttanut, että kaikista naisille suunnatuista ehkäisyvälineistä vuodin jatkuvasti, joten oli pakko pärjätä ilman. Minullakin poistettiin munanjohtimet kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, Ap on ihan naimisissa oleva perheen äiti, joka ei ole levittämässä mitään tauteja kenellekään 😂 Kyllä, sterilisaatio toimenpiteenä on miehelle turvallisempi. Me päätimme silti käydä molemmat läpi sterilisaation.
En kyllä ymmärrä molempien "toimenpidettä"? Puhutko usein itsestäsi kolmannessa persoonassa?
Kiitos ap päivityksestä.