Hei te naiset, joille on tehty sterilisaatio!
Minkälainen oli keskustelu lääkärin kanssa, jolta saitte lähetteen sterilisaatioon? Riittikö teille yhden lääkärin "hyväksyntä"? Oliko lähete helppo saada?
Itselläni on aika lääkärille ylihuomenna ja toiveena saada lähete sterilisaatioon. Olen yli 30v ja ymmärtänyt, että yhden lääkärin hyväksyntä riittäisi minun kohdallani. Nyt vähän alkaa jännittämään, kun kuulee tarinoita ettei lähetettä ole aina irronnut helpolla.
Kiitos vastauksista ja kokemuksista 😊
Kommentit (92)
Ja aloitus on varmasti naisen tekemä?
Voit päästä jonoon, mutta sterilisaatiota ei silti välttämättä tehdä. Minut laitettiin jonoon keväällä 2019 ja viime keväänä selvisi, etten enää ole jonossa. Minut oli siis poistettu jonosta kertomatta siitä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan, kävin lekurilla ja sain leikkausajan. Ikää oli 29v, mutta varasin jo silloin, koska arvasin ettei sitä aikaa ihan samalle päivälle saa. Sterilisaatio tehtiin kun taisin olla 30 vuotta ja kaksi viikkoa tai siihen suuntaan. Yksi lapsi on enkä missään nimessä koskaan halunnut enempää. Hoitsu kyllä olisi halunnut mieheni mukaan kun varasin sitä ensimmäistä lääkäriaikaa, jotta voimme "keskustella asiasta". Sanoin, ettei puolisoni tähän vaikuta, päätös on täysin minun ja menin yksin.
Julkisella puolellako? Minä vuonna?
Viime vuosina ei juurikaan ole enää tehty sterilisaatioita julkisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli tehty ekan lapsen kohdalla hätäsektio, toiselle lapselle oli paikat liian ahtaat syntyä -> toinen sektio. Kolmannen lapsen odotusaikana päätimme, että lapsiluku on täynnä. Pyysin gynekologiltani, että hän tekisi sterilisaation kolmannen sektion yhteydessä. Perustuen mun historiaan lupa heltisi heti.
Mulle sanottiin vuonna 2019, ettei sterilisaatioita (enää) tehdä sektion yhteydessä. Syynä taisi olla se, että osa katuu päätöstään myöhemmin. Ilmeisesti moni on raskausvaivojen kanssa sitä mieltä, että tämä saa olla viimeinen, mutta raskauden päätyttyä mieli onkin muuttunut.
Steri pitäisi olla pakollinen esim. lääkäriksi koulutettaville naisille.
Yhteiskunta kustantan puolen miljoonan kpulutuksen ja vuoden lääkäröinnin jälkeen 10v äippärahaa ja sen päälle mt-eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on AP:n toimenpide tehty! Ensimmäisen päivän alavatsalla oli kramppaamista munanjohtimiin asetettujen klipsien takia. Vatsaontelon täytekaasu aiheuttaa jonkin verran inhottavaa kipuilua. Mulle tuli tosiaan navan yläpuolelle yksi pieni haava. Sairaalasta sai mukaan kaikki tarvittavat lääkkeet kivunhoitoon.
Siis oikeasti jollekin vielä tehdään sterilisaatio julkisella puolella? Mahtavaa! Onnea sinulle! Olin itse jonossa vuosikaudet, mutta mitään ei kuulunut. Nyt en sitten kuulemma enää edes ole jonossa. Ilmeisesti täällä Keski-Suomessa ei tehdä koko toimenpidettä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu oli ok ja siitä tuli vielä lähete eteenpäin ja tsekattiin että kaikki ok, ultrattiin kohtu ym. Olen ollut 3 vuotta sterijonossa enkä vielä siihen ole päässyt vaan jonossa edelleen..
-n 33 hki
Mikset mene yksityiselle? Viikon sisällä pääset leikkaukseen. Mikä vimma suomalaisilla on viettää koko elämä erilaisissa jonoissa?
Ei mulla ainakaan ole tuhansia euroja ylimääräistä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on AP:n toimenpide tehty! Ensimmäisen päivän alavatsalla oli kramppaamista munanjohtimiin asetettujen klipsien takia. Vatsaontelon täytekaasu aiheuttaa jonkin verran inhottavaa kipuilua. Mulle tuli tosiaan navan yläpuolelle yksi pieni haava. Sairaalasta sai mukaan kaikki tarvittavat lääkkeet kivunhoitoon.
Siis oikeasti jollekin vielä tehdään sterilisaatio julkisella puolella? Mahtavaa! Onnea sinulle! Olin itse jonossa vuosikaudet, mutta mitään ei kuulunut. Nyt en sitten kuulemma enää edes ole jonossa. Ilmeisesti täällä Keski-Suomessa ei tehdä koko toimenpidettä enää.
Juu kyllä ihan oikeasti, ja julkisella puolella. Todella yllättävää kyllä, miten täällä on käynyt ilmi näitä tilanteita, että on jopa heitetty pois jonosta 😯 Itselläni ei ollut kyllä mitään ongelmia toimenpiteen saamisessa täällä satakunnassa. Ensimmäisellä lääkärikäynnillä ehdotettiin kerran kierukkaa, mutta kun kieltäydyin, niin lähete annettiin heti. Kyllä pitäisi olla kaikille yhtävertainen mahdollisuus saada sterilisaatio sen halutessaan..
AP
Kiitos AP kokemuksen jaosta.
Itsellä sterilisaatio edessä ens viikolla. Lähetteen sain helposti, mutta jonossa olen ollut melkein 2 vuotta.
Muistaakseni sekä tk-lääkäri, että naistentautien gyne ohimennen mainitsi hormonikierrukasta, mutta muuten ei ollut mitään tyrkytystä tai inttämistä. Ikää 37v ja kaksi lasta.
-Ella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hakeudu sitten toiseen sairaalaan potilaaksi, se on sinun oikeutesi
2004 julkisella puolella steriloitu, olin tuolloin lapseton 33 vuotias.
Lähetteen sai helposti ja toimepideaika tuli nopeasti. Toimenpidelääkärin konsultaatiossa oli kova tenttaus, miksi haluan ja olenko aivan varma, että haluan sterilisaation.
Minulla oli myoomia ja aivan järkyttävät kuukautiset. Vuoto oli poissa vain muutaman päivän/kk ja viikon verran oli niin runsasta vuotoa, ettei kuukupit tai tampoonit yhdessä siteiden kanssa käytettynä pitäneet kuivana paria tuntia kauempaa. E-pillerit eivät auttaneet.
Huh, huh. En ole katunut päivääkään, vaikka vaihdevuodet tulikin sitten jo 42 vuotiaana. Nyt 53 vuotiaana ne on jo ohi.
Tsemppiä AP:lle
Kiitos ap tilannepäivityksestä. Olen itsekin yksi keskustelun alkupuolella olevista seuraajista, joka kommentoikin pari kertaa.
Päivitän itekin tänne nyt, että husin alueella ei otettu enää kesällä edes jonoon, vaan tarjosivat yllätys yllätys kierukkaa. Olin jo henkisesti valmistanut menemään yksityiselle, ja säästin rahaa sitä varten.
Yksityisellä pääsin konsultaatioon, ja kuukauden päähän siitä varattiin aika leikkaukseen. Minulta otettiin munajohtimet kokonaan pois, mikä on mielestäni paras tapa, koska se myös vähentää munasarjasyövän riskiä huomattavasti. Tällä hetkellä vatsaa koristaa kolme pientä leikkaus arpea, ja parantumiseen meni vähän päälle 1kk.
Olen niin helpottunut että asia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap tilannepäivityksestä. Olen itsekin yksi keskustelun alkupuolella olevista seuraajista, joka kommentoikin pari kertaa.
Päivitän itekin tänne nyt, että husin alueella ei otettu enää kesällä edes jonoon, vaan tarjosivat yllätys yllätys kierukkaa. Olin jo henkisesti valmistanut menemään yksityiselle, ja säästin rahaa sitä varten.
Yksityisellä pääsin konsultaatioon, ja kuukauden päähän siitä varattiin aika leikkaukseen. Minulta otettiin munajohtimet kokonaan pois, mikä on mielestäni paras tapa, koska se myös vähentää munasarjasyövän riskiä huomattavasti. Tällä hetkellä vatsaa koristaa kolme pientä leikkaus arpea, ja parantumiseen meni vähän päälle 1kk.
Olen niin helpottunut että asia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä.
Onpa kiva kuulla muitakin kokemuksia lähiajoilta! Hyvä, että sait asian lopulta hoidettua, vaikka se vaatikin hakeutumista yksityiselle.. Tämä keskustelu on kyllä avannut ymmärrystä naisten sterilisaatioiden tilasta suomessa tällä hetkellä. Enpä keväällä tätä keskustelua aloittaessani olisi arvannut, että ei ollutkaan mitenkään itsestäänselvää saada lähetettä kyseiseen toimenpiteeseen saatika päästä asian kanssa "maaliin" saakka julkisella puolella.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasin ajan, kävin lekurilla ja sain leikkausajan. Ikää oli 29v, mutta varasin jo silloin, koska arvasin ettei sitä aikaa ihan samalle päivälle saa. Sterilisaatio tehtiin kun taisin olla 30 vuotta ja kaksi viikkoa tai siihen suuntaan. Yksi lapsi on enkä missään nimessä koskaan halunnut enempää. Hoitsu kyllä olisi halunnut mieheni mukaan kun varasin sitä ensimmäistä lääkäriaikaa, jotta voimme "keskustella asiasta". Sanoin, ettei puolisoni tähän vaikuta, päätös on täysin minun ja menin yksin.
Julkisella puolellako? Minä vuonna?
Viime vuosina ei juurikaan ole enää tehty sterilisaatioita julkisella puolella.
Ja hyvä ettei näihin tuhlatakaan resursseja. Paneminen ei ole mikään ihmisoikeus ja jokainen hoitaa ehkäisynsä omalla kustannuksellaan.
Mielenkiintoista seurata tätä keskustelua ja nähdä ko. toimenpiteen nykytila. Aikamoinen kontrasti nykyään siihen mitä itse koki melkein 20 sitten.
Oma steri 2007, työterveyslääkäriltä pyysin lähetteen, asiallisesti kyseli perustiedot että ehdot täytyy, ei mitään muuta runoilua tai kyseenalaistamista. Olin silloin jo 36 mutta lapseton. Parisuhde kyllä, mutta puolisoltahan tätä ei kysytä, eikä kuulukaan.
Marraskuussa alle puolen vuoden päästä lähetekäynnistä tuli Kätilöopistolta toimenpideaika, päiväkirurgisena potilaana sisään ja ulos. Klipseillä tehtiin silloin. Oli hassua ennen kotiinpääsyä katsella synnyttämään tulijoita, kun itse oli varmistamassa ettei taatusti joudu samaan tilanteeseen. :)
Ei komplikaatioita, pillerit pystyi jättämään pois mikä paransi paljon elämänlaatua. Onneksi hoidin asian silloin ja onneksi nyt olen jo menopaussi-ikäinen.
Tsemppiä teille nuoremmille, toivotaan että yhteiskunta ei kokonaan poista tätä terveydenhoidon palvelua. Olen vuosien mittaan nähnyt, miten naisten lisääntymisterveydestä aina vaan tehdään poliittinen asia.
Nyt naisten steri yksityisellä maksaa muutaman tonnin. Jos ne loppuu julkiselta ja siirtyy kokonaan yksityiselle, voi olla että tulee hintakilpailua. Mutta tämä on vain spekulointia. Voi olla myös ettei hinnat liiku mihinkään. Eli säästäminen kannattaa aloittaa aikaisessa vaiheessa. Joissain paikoissa osamaksu voi olla mahdollinen.
Kuka saanut sterin lapsettomana? Teillä kaikilla vaikuttaisi olevan lapsia joten ei ihan paineita samassa sarjassa.
Kaksi lasta ivf-hoidoilla ja sitten kolmas, yllätysraskaus 41-vuotiaana. Suunnitellun sektion yhteydessä sterilisaatio. Muistelisin, että sairaalassa ehdottivat sterilisaatiota. Itse en olisi varmaan huomannut pyytää. Ehdottelivat kyllä jo toisen raskauden aikaan, mutta en tuolloin halunnut ottaa. Mielestäni on hassua, miten yrittivät kaupata sterilisaatiota sairaalassa jo kolmikymppisenä. Ihan kuin raskaus olisi hirveintä, mitä naisen elämässä voi tapahtua.
Miten keskusteluun osallistuneilla tilanne on kehittynyt?
Kolmas persoona on hän/he.
Onhan reilua, että molemmat luopuvat hedelmälliisyydestään, ettei tule ikäviä seurauksia myöhemmin...
T. Eri