Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat eri mieltä lapsen kirkkoon kuulumisesta

Vierailija
01.04.2024 |

Meillä on 5 lk. tyttö, joka on aikanaan kastettu ja kuuluu kirkkoon. Minä olen eronnut kirkosta lapsen ollessa pieni. Mies kuuluu kirkkoon edelleen, vaikka ei usko eikä kannata kirkon näkemyksiä esimerkiksi eutanasiasta tai sukupuolivähemmistöistä. Hän ei kuitenkaan halua erota kirkosta vielä eikä erottaa lasta, sillä hän haluaa odottaa että lapsi tulee rippikouluikään ja saa sitten päättää meneekö riparille vai ei. Lapsikaan ei usko, mutta parhaat kaverit kuuluvat kirkkoon, eli sikäli saattaisi sitten halutakin riparille heidän kanssa. Jos lapsi ei riparille halua, niin sitten voivat kuulemma erota molemmat.

Minua todella vaivaa se, että lapsi osallistuu koulun uskonnonopetukseen. Lapsi haluaisi itsekin mielummin et:hen, koska pitää raamatun tarinoiden opetusta järjettömänä. Toki opetuksessa on myös ihan hyödyllistä yleistietoa muista uskonnoista ja tasa-arvosta, lapsen oikeuksista jne. yleisimmistä teemoista.

Onko muilla ollut tällaista ongelmaa? Ilmeisesti silloin kun lapsi on pieni, äiti saa päättää lapsen kirkkoon liittymisestä ja kasteesta, jos vanhemmat ovat eri mieltä. Mutta en ole löytänyt tietoa miten tilanne muuttuu, jos lapsi jo kuuluu kirkkoon ja toinen vanhemmista haluaisi erottaa hänet ja toinen ei.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoset riparilla suhtautuu näihin "haluan vain juhlat" -nuoriin aika alentuvasti. Samat rukoukset ja siunaukset on osattava ulkoa, vaikka niitä ei olisi koulussa opetettu ja moni nuori huomaa, että rippileiri ei olekaan pelkkää hauskanpitoa. Toiset pelaa lentopalloa rannalla, itse yrittää saada päähänsä isämeitää, jonka muut oppi ulkoa jo koulussa.

Mä osasin riparille mennessä isämeidän ja 10 käskyä ja uskontunnustuksen, vaikka ateisti olin jo silloin. Jos vähänkään seuraa koulussa opetusta, luulisi normaaliälyiselle olevan varsin helppo juttu. 

Isosista, ei muhun ainakaan suhtauduttu alentuvasti. Yhden isosen kanssa pussailin öisin. Kivaa oli riparilla!

Vierailija
42/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on vapaa tahto ,ottaa vastaa joko hyvä tai paha.Jumalahan ei pakota ,mutta piru voi yrittää senkin edestä vaikka minkä katalin juonin valitsemaan pahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoset riparilla suhtautuu näihin "haluan vain juhlat" -nuoriin aika alentuvasti. Samat rukoukset ja siunaukset on osattava ulkoa, vaikka niitä ei olisi koulussa opetettu ja moni nuori huomaa, että rippileiri ei olekaan pelkkää hauskanpitoa. Toiset pelaa lentopalloa rannalla, itse yrittää saada päähänsä isämeitää, jonka muut oppi ulkoa jo koulussa.

Kuulostaa oudolta.. Asutko jossain erityisellä lahkolaisella uskovaisten alueella, vai tapahtuiko tämä 60v sitten?

Isoset ei ainakaan täällä meillä etelässä suurimmaksi osaksi edes ole uskossa, ja riparilla ylipäänsä opettavat lähinnä yleistä etiikkaa ja seta-asioita. Surullista meininkiä kyllä uskovaisen silmin.

Lukioaikoina uskonnon stipendin sai luokan vakaumuksellisin ateisti, sillä oli aina ussa 10, eikä edes halunnut mennä et:hen. Nämä asiat ei poissulje toisiaan.

Vierailija
44/44 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kysyttiin aikoinaan lapsilta -ala-asteikäisiltä- että haluavatko erota kirkosta.

Muutaman sekunnin jälkeen kaikki kolme sanoivat haluavansa erota ja näin myös tehtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän