Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Positiivinen luottorekisteri - heti väärää tietoa

Vierailija
01.04.2024 |

Tarkistin positiivisen luottorekisterin, siellä oli heti merkintä 2 viikkoa myöhässä olevasta lainasta. Oikeasti siellä ei pitäisi olla merkintöjä kuin 60pv myöhässä olevista. Tämä 3 viikon lomautuksen takia, ilmoitettu lainanantajalle, jolle tämä oli ok. Silti ilmoittaneet sen tuonne rekisteriin aivan liian aikaisin.

Aikamoista, onneksi ei tarvitse hakea luottoa nyt. Kannattaa tarkistaa tietonne!

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot näkee asiakastiedosta, ei tuolta. Luottosi näkee luotonantaja, ei myyjä. Ottakaa selvää.

lisäksi, jeesustelijat voisivat olla hiljaa, ja kiilottaa sädekehäänsä muualla. Itselläni ei ole rahaongelmia, mutta en voi sietää jeesustelua. 

Vierailija
122/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki elektroniikkaliikkeet tarjoavat nykyään luottoa. Ne 18-v sällitkö pääsee nykyään käsiksi tietoihin, joita sai selata ennen vain pankin valitut ammattilaiset?

Milläpä todistat vaikka viiden vuoden kuluttua, ettet ole koskaan käynyt Gigantissa etkä ole tarvinnut korotonta lainaa kotiteatterin ostoon, vaan tietopyyntö on ollut naapurin teinin tekemä ja yksityisasiasi levitelty pitkin kaupunkia :D 

Miksi odotella viisi vuotta, jos lakia rikotaan? Rekisteristä näet, jos sinusta on luottotiedot kyselty ilman, että olet luottoa hakenut. Siitä vaan nostamaan asia tapetille, jotta moinen  toiminta ei jatku. Tässä sentään voi itse seurata halutessaan, onko niitä tietoja kaivettu. Ei taida terveydenhuollossa olla mahdollisuutta yksityishenkilönä tietää, jos joku työntekijä on tietojasi käynyt kurkkimassa ilman syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki elektroniikkaliikkeet tarjoavat nykyään luottoa. Ne 18-v sällitkö pääsee nykyään käsiksi tietoihin, joita sai selata ennen vain pankin valitut ammattilaiset?

Milläpä todistat vaikka viiden vuoden kuluttua, ettet ole koskaan käynyt Gigantissa etkä ole tarvinnut korotonta lainaa kotiteatterin ostoon, vaan tietopyyntö on ollut naapurin teinin tekemä ja yksityisasiasi levitelty pitkin kaupunkia :D 

Miksi odotella viisi vuotta, jos lakia rikotaan? Rekisteristä näet, jos sinusta on luottotiedot kyselty ilman, että olet luottoa hakenut. Siitä vaan nostamaan asia tapetille, jotta moinen  toiminta ei jatku. Tässä sentään voi itse seurata halutessaan, onko niitä tietoja kaivettu. Ei taida terveydenhuollossa olla mahdollisuutta yksityishenkilönä tietää, jos joku työntekijä on tietojasi käynyt ku

Jos tietojen tarkastelusta ei tule erikseen viestiä asianomaisille, niin miten heidän olisi tarkoitus tietää, missä palvelussa heidän tietojaan tarkastellaan ja millä perusteella?

Taas yksi hyväuskoisten "eihän kukaan nyt sentään" -järjestelmä, josta löytyy porsaanreikää kokonaiselle pahnueelle. 

Vierailija
124/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on väärää tietoa, korjausvaatimus kehiin. Sillä tuo tulee joskus järkevään kuosiin, ei täällä valittamalla.

Sitten oman lukunsa nämä helvetin alimpaan kastiin kuuluvat minä en ole tehnyt virheitä, mitäs menit tekemään xxx ja xxxx. Olkaa pyhiä ja parempia, mutta olkaa hiljaa, juntit.

Vierailija
125/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nykyään kuka tahansa pikavippifirman perustanut make pääsee käsiksi kenen tahansa luottotietoihin? Hienoa. 

Ei ihan noin, mutta jos tarkistavat turhaan, näet sen tuolta ja sitten vaan valitusta perään.

todella huono systeemi tämä. Hirveä.

Kai näistä voisi tulla edes tekstiviesti-ilmoitus, että tietojasi on selattu.

Ei voi odottaa, että ihmiset muistaisivat tarkkailla tietojaan. 

Taloudellisesti vaikeina aikoina on aika hurjaa, jos pöytälaatikkoluotottajat pääsee seuraamaan ilmaiseksi, milloin ihmisillä alkaa viuhua debitin sijasta credit-kortit. Karmeaa. 

Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan luottokelpoisuus. Luotonantaja pyytää tätä varten positiivisesta luottotietorekisteristä luottotietorekisteriotteen. Otteessa on ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan. Luottotietorekisteriote on luotonantajalle maksullinen.

Vierailija
126/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vähän kahta mieltä koko järjestelmästä:

- estää varmasti aiempaa paremmin velkaantumista, mikä johtuu vaikka peliongelmasta (holtiton velanottoa kaikkialta kunnes tuli maksuhäiriömerkintä -> työssäkäyvällä saattoi mennä aika pitkään ja kertyä kymmeniä tuhansia vakuudettomia velkoja)

- huonoa: on aika pelottava ajatus että kaikki luottosaldot yhden järjestämän takana aina luottokorttien käyttöä myöten -> kaikki luotonantajat, pienintä rahoituslaitosta myöten  näkee kaikki velat eurolleen -> suuri tietoturvariski? Dystopiasta maalailu tältä pohjalta aika helppoa

Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (n

Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan luottokelpoisuus. Luotonantaja pyytää tätä varten positiivisesta luottotietorekisteristä luottotietorekisteriotteen. Otteessa on ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan. Luottotietorekisteriote on luotonantajalle maksullinen.

Vierailija
127/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nykyään kuka tahansa pikavippifirman perustanut make pääsee käsiksi kenen tahansa luottotietoihin? Hienoa. 

Ei ihan noin, mutta jos tarkistavat turhaan, näet sen tuolta ja sitten vaan valitusta perään.

Taloudellisesti vaikeina aikoina on aika hurjaa, jos pöytälaatikkoluotottajat pääsee seuraamaan ilmaiseksi, milloin ihmisillä alkaa viuhua debitin sijasta credit-kortit. Karmeaa. 

Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan lu

Jep. Muistakaa, ettei se Gigantin myyjä ole luotonantaja, vaan joku luottofirma. Jos et hae luottoa, noita tietoja ei saa tarkastaa.

Vierailija
128/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt vähän liian pitkälle tämä valvonta yhteiskunta. Olisin pikemminkin ymmärtänyt että on negatiivinen luotto rekisteri niistä jotka eivät talouttaan pysty/osaa hoitaa. Itselläni ei hätää kun olen kaikki ajallaan maksanut. Tällä hetkellä on pieni visa luotto. Mutta se että myös tulo tiedot näkyy rekisterissä kismittää. Samoin kansalaisten verotietojen julkaisemista en oo koskaan ymmärtänyt. Ei siitä montaa vuotta aikaa ole kun ehdotettiin että Kela pääsee ihmisten tileille. Mutta se ei mennyt läpi silloin. Suuntaus on kuitenkin se että ihmisestä on kohta kaikki tiedot jossain.  Ihmettelin kun luin K kaupan lehdestä, että ruoka ostoksista bonus kortilla (sovelluksella)oli tullut ehdotus miten henkilö voisi syödä terveellisemmin ja mitä vitamiineja lisätä ruokavalionsa, siis oikeesti... ihmisen toiminnan seuraamista sekin. Itse en vaan kaipaa moista. Hyvin oon pärjännyt, itse  en enää mitään luottoja taida hankkia. No tämä on mun mielipide, ehkä osittain siksi että olen aina inhonnut kaikenlaista holhoamista,  yksityisyydestäni tarkka, enkä pidä utelemisesta. Jos antaa pikkusormen....jne

Vierailija
129/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityishenkilölle syntyy luottotietorekisteriote vain, kun hän hakee uutta luottoa tai muutosta olemassa olevaan luottosopimukseensa.

Oman luottotietorekisteriotteensa asiakas näkee vain silloin, jos luotonantaja on hänestä sellaisen tilannut. Rekisterissä näkyy tieto siitä, kuka luotonantaja rekisteriotetta on pyytänyt, milloin ja mitä varten

Vierailija
130/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan luottokelpoisuus. Luotonantaja pyytää tätä varten positiivisesta luottotietorekisteristä luottotietorekisteriotteen. Otteessa on ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan. Luottotietorekisteriote on luotonantajalle maksullinen."

Juu, mutta kun tässä nyt on kyse siitä, että ne tiedot siellä on väärin.

Ihmisillä näkyy veloissa jo aikaa sitten ja vieläpä ennen eräpäivää maksetut laskut.

Vierailija
131/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennyt vähän liian pitkälle tämä valvonta yhteiskunta. Olisin pikemminkin ymmärtänyt että on negatiivinen luotto rekisteri niistä jotka eivät talouttaan pysty/osaa hoitaa. Itselläni ei hätää kun olen kaikki ajallaan maksanut. Tällä hetkellä on pieni visa luotto. Mutta se että myös tulo tiedot näkyy rekisterissä kismittää. Samoin kansalaisten verotietojen julkaisemista en oo koskaan ymmärtänyt. Ei siitä montaa vuotta aikaa ole kun ehdotettiin että Kela pääsee ihmisten tileille. Mutta se ei mennyt läpi silloin. Suuntaus on kuitenkin se että ihmisestä on kohta kaikki tiedot jossain.  Ihmettelin kun luin K kaupan lehdestä, että ruoka ostoksista bonus kortilla (sovelluksella)oli tullut ehdotus miten henkilö voisi syödä terveellisemmin ja mitä vitamiineja lisätä ruokavalionsa, siis oikeesti... ihmisen toiminnan seuraamista sekin. Itse en vaan kaipaa moista. Hyvin oon pärjännyt, itse  en enää mitään luottoja taida hankkia. No tämä o

Ihan sama fiilis. Itse olin pahasti peliongelmainen aikanaan, menetin aivan kaiken, maksoin velkoja pois lisäksi 6 vuotta. Olin itse vastuussa niistä, ja taistelin siitä addiktiosta itseni ulos. Ei kaivata rekisterejä ja holhousta, vaan apua sitä tarvitseville. Olisipa sellaista itselläni ollut.

Tarkistin rekisterin, siellä oli noin 5k asuntolainaa. Aika iso ero siihen kun oli aikanaan 137.000€ velkaa, joiden kuittaamiseksi jouduin myymään kaiken, ja tekemään todella paljon töitä. Apua, ei rekistereitä.

Vierailija
132/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennyt vähän liian pitkälle tämä valvonta yhteiskunta. Olisin pikemminkin ymmärtänyt että on negatiivinen luotto rekisteri niistä jotka eivät talouttaan pysty/osaa hoitaa. Itselläni ei hätää kun olen kaikki ajallaan maksanut. Tällä hetkellä on pieni visa luotto. Mutta se että myös tulo tiedot näkyy rekisterissä kismittää. Samoin kansalaisten verotietojen julkaisemista en oo koskaan ymmärtänyt. Ei siitä montaa vuotta aikaa ole kun ehdotettiin että Kela pääsee ihmisten tileille. Mutta se ei mennyt läpi silloin. Suuntaus on kuitenkin se että ihmisestä on kohta kaikki tiedot jossain.  Ihmettelin kun luin K kaupan lehdestä, että ruoka ostoksista bonus kortilla (sovelluksella)oli tullut ehdotus miten henkilö voisi syödä terveellisemmin ja mitä vitamiineja lisätä ruokavalionsa, siis oikeesti... ihmisen toiminnan seuraamista sekin. Itse en vaan kaipaa moista. Hyvin oon pärjännyt, itse  en enää mitään luottoja taida hankkia. No tämä o

Itse en koe valvontaa ja avoimuutta pahana asiana, kunhan valvonnasta ei tule herra talossa tai avoimuus ei tuo tullessaan rikollisille aukkoja. Valvontaa valitettavasti tarvitaan, koska epärehellisiä ihmisiä riittää yhteiskunnassa. Esimerkiksi kaikenlaiset veronkierron mahdollisuudet olisi hyvä blokata yrityksiltä ja ihmisiltä. Suomessahan ei ole siinä vieläkään kaikki keinot käytössä, vaan rahaa voi piilossa valuttaa veroparatiiseihin. Samaan tapaan tää luottorekisteri estää luotonpyytäjiä "unohtamasta" olemassa olevien luottojen kertomista tai tulojen kaunistelemista luotonantajalle.

Tuo K-sovellusasia taas on ihan erilainen kuvio. Ihminenhän siinä omaehtoisesti myy tietonsa kauppiaalle vastineeksi bonuksista ja bonusjäsenen alennuksista. Jäseneksi ei ole pakko ryhtyä. Kansalaistaitona olisi ehkä kouluissa hyvä opettaa nämä kuviot. Ei ole olemassa "ilmaisia lounaita", vaan erilaisista eduista maksat antamalla rahanarvoista tietoa itsestäsi tai ottamalla vastaan mainoksia. Tässä tapauksessa annat tiedot kulutustottumuksistasi.

Vierailija
133/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan luottokelpoisuus. Luotonantaja pyytää tätä varten positiivisesta luottotietorekisteristä luottotietorekisteriotteen. Otteessa on ajantasaiset tiedot rekisteriin ilmoitetuista luotonhakijan luotoista sekä hänen tuloistaan. Luottotietorekisteriote on luotonantajalle maksullinen."

Juu, mutta kun tässä nyt on kyse siitä, että ne tiedot siellä on väärin.

Ihmisillä näkyy veloissa jo aikaa sitten ja vieläpä ennen eräpäivää maksetut laskut.

No toki, mutta tässä keskustelussa on myös esitetty, että melkein kuka vaan pääsee tietoja kattomaan ja urkkimaan. 

Vierailija
134/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun yksityishenkilö hakee lainaa, luotonantajalla on velvollisuus tarkistaa luotonhakijan lu

Käsittääkseni näissä luototusjärjestelmissä ei ole valtuutusmenettelyä. Joten mikä tahansa luotonantaja voi tarkistaa kenen tahansa taloudellisen tilanteen ja velat hintaan tyyliin 5 € hintaan, ja velallisen siitä tietämättä.

Joku valtiollinen taho saattaisi etsiä keikkalaisia tällä menetelmällä. Yksi kirjoittaja kertoo peliveloistaan. Jos velkasi on 100 000-200 000 eur, tulot vain satasia kuussa ja sulle tarjotaan muutama tonni jos viet jäkiskassin katsomoon tai kyytsäät vieraan ihmisen paikasta A paikkaan B, niin millä todennäköisyydellä tällainen ahtaalla oleva ihminen tarttuu tilaisuuteen? Millä todennäköisyydellä löytyy taho, joka suorastaan louhii heikossa asemassa olevat ihmiset tuosta luottotietomassasta? Kuinka moni ahtaalla olija kieltäytyy ennen kuin löytyy yksi, joka sanoo okei?

Vierailija
135/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi järjestelmä lisää, jonka hakkerit korkkaa muutamassa kuukaudessa, ja miljoonien ihmisten tiedot leviää pitkin nettiä. Yksi järjestelmä lisää, johon pääsy on myös sellaisilla henkilöillä, joilla ei pitäisi olla minkäänlaista pääsyä ihmisten yksityisasioihin.

Vierailija
136/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- estää varmasti aiempaa paremmin velkaantumista, mikä johtuu vaikka peliongelmasta (holtiton velanottoa kaikkialta kunnes tuli maksuhäiriömerkintä -> työssäkäyvällä saattoi mennä aika pitkään ja kertyä kymmeniä tuhansia vakuudettomia velkoja)

- huonoa: on aika pelottava ajatus että kaikki luottosaldot yhden järjestämän takana aina luottokorttien käyttöä myöten -> kaikki luotonantajat, pienintä rahoituslaitosta myöten  näkee kaikki velat eurolleen -> suuri tietoturvariski? Dystopiasta maalailu tältä pohjalta aika helppoa

Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (näkyy koko velka vaikka yhteisvastuullinen puolison

Myyjillä ei ole pääsyä rekisteriin vaan luotonantajilla. Myyjät näkevät ainoastaan varsinaisen luottopäätöksen.

Perehtykää vaikkapa Verohallinnon rekisteriä koskevaan UKK-osioon, jos ette jaksa kahlata läpi lakia.

Vierailija
137/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi järjestelmä lisää, jonka hakkerit korkkaa muutamassa kuukaudessa, ja miljoonien ihmisten tiedot leviää pitkin nettiä. Yksi järjestelmä lisää, johon pääsy on myös sellaisilla henkilöillä, joilla ei pitäisi olla minkäänlaista pääsyä ihmisten yksityisasioihin.

Rikolliset ovat jo löytäneet uuden luotto rekisterin, lähettävät sen nimissä nyt huijaus tekstiviestejä kansalaisille.

Vierailija
138/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (n

"Luotonantaja" voi olla vaikka AB Pöytälaatikko OY, josta kukaan ei tiedä mitään. 

Vierailija
139/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hakujen määrää rajattu, vai voiko myyjä iteroida ihmisten maksukyvyn tekemällä esim 5 hakua eri summilla? Millä tavalla varmistetaan, että hakuja tehdään vain asiakkaille eikä tylsyyksissään vaikka lukiokamujen vanhemmille? 

Vierailija
140/265 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee

Esittäkää nämä kysymykset oikeille, virallisille tahoille. Itse ainakin aion kyseenalaistaa näitä asioita. Tahdon ainakin vastauksia.