Positiivinen luottorekisteri - heti väärää tietoa
Tarkistin positiivisen luottorekisterin, siellä oli heti merkintä 2 viikkoa myöhässä olevasta lainasta. Oikeasti siellä ei pitäisi olla merkintöjä kuin 60pv myöhässä olevista. Tämä 3 viikon lomautuksen takia, ilmoitettu lainanantajalle, jolle tämä oli ok. Silti ilmoittaneet sen tuonne rekisteriin aivan liian aikaisin.
Aikamoista, onneksi ei tarvitse hakea luottoa nyt. Kannattaa tarkistaa tietonne!
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän kahta mieltä koko järjestelmästä:
- estää varmasti aiempaa paremmin velkaantumista, mikä johtuu vaikka peliongelmasta (holtiton velanottoa kaikkialta kunnes tuli maksuhäiriömerkintä -> työssäkäyvällä saattoi mennä aika pitkään ja kertyä kymmeniä tuhansia vakuudettomia velkoja)
- huonoa: on aika pelottava ajatus että kaikki luottosaldot yhden järjestämän takana aina luottokorttien käyttöä myöten -> kaikki luotonantajat, pienintä rahoituslaitosta myöten näkee kaikki velat eurolleen -> suuri tietoturvariski? Dystopiasta maalailu tältä pohjalta aika helppoa
Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (näkyy koko velka vaikka yhteisvastuullinen puolison kanssa), ja on taattu vielä toisen lapsen asuntolainaa ja siitä takausvastuuta 100.000 euroa. Visan luottoraja 8.000 euroja ja toinen saman moinen S-kaupan visassa. Ja kyllä, täältä näkyy tulotiedoista että oikein hyvät tulot herralla (vaikka 4.500 euroa netto). Mutta kun velat noin suuret, niin ei me nyt tätä puhelinta sulle myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- estää varmasti aiempaa paremmin velkaantumista, mikä johtuu vaikka peliongelmasta (holtiton velanottoa kaikkialta kunnes tuli maksuhäiriömerkintä -> työssäkäyvällä saattoi mennä aika pitkään ja kertyä kymmeniä tuhansia vakuudettomia velkoja)
- huonoa: on aika pelottava ajatus että kaikki luottosaldot yhden järjestämän takana aina luottokorttien käyttöä myöten -> kaikki luotonantajat, pienintä rahoituslaitosta myöten näkee kaikki velat eurolleen -> suuri tietoturvariski? Dystopiasta maalailu tältä pohjalta aika helppoa
Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (näkyy koko velka vaikka yhteisvastuullinen puolison
Jos ei herralla ole varaa uuteen iphoneen kuin luotottamalla se, kannattaa jättää luuri kauppaan ja tyytyä sellaiseen, johon on varaa.
Oikein tervetullut palvelu! Ja esimerkkisi oli täydellinen siitä, miksi tällaista rekisteriä tarvitaan, kun jengi elää velaksi jokaisesta ostosta
Ehkä esimerkki oli vähän huono, vaikka yritin mainita tuon nollakorkoasian. Vaikkapa nollakorolla ostettu auto olisi parempi. Tällä hetkellä kun saa rahalle määräaikaistalletuksessa hyvän tuoton, kannattaa nollakorkoluotot hyödyntää. Kaikki luotto kun ei ole pahaksi vaurastumisen kannalta jos ehdot suotuisat.
Oon ollu velkajärjestelyssä, joka päättyny 2v sitten. Oon saanu tuon jälkeen mm. asuntolainan ja muutenki luottotiedot ollu puhtaat tuon jälkeen.
Menin sitte kattomaan mun tietoja tuonne ja siellä on luotoissa joku ihmeen perintäfirman merkintä näkyvissä vuodelta nakkiperuna, vaikka velat maksettu ajat sitten ja tuo velka on ollu mukana velkajärjestelyssä aikoinaan!!
Tuntuu ihan v*ttuilulta tää touhu... Tuota koko firmaa ei oo enää olemassa ja kauan sai kaivella tietoja että löysin kuka tuota velkaa nykyään hoitaa ja laitoin sinne viestiä heti että mikä on homman nimi!
Vierailija kirjoitti:
Visan kanssa ei näytä toimivan yhteistyö, mullakin melkei 4000e tuon mukaan piikissä, vaikka maksettu kokonaan pois.
Ja tosiaan, tuon rekisterin mukaan näyttäisi paremmalta, jos olisi miehen kanssa omat lainat. Nyt näkyy molemmilla koko summa, mikä ei tietysti sekään ihan oikeaa kuvaa anna, kun velallisia on kaksi.
Ei saa minulta täysiä pisteitä tämä. Ajattelin hakea autolainaa, niin voi olla, että noilla virheellisillä tiedoilla sitä ei sitten saakaan. Kuka ehtii kokeilemaan ensiksi, miten vaikuttaa? En jaksa alkaa selittelemään noita rahoittajalle, jätän mieluummin väliin.
Että säästetään sitten, niin loppuu se vähäinenkin talouskasvu.
Mitä virheellisiä tietoja? Jos sinulla on luottokortti neljän tonnin luottorajalla niin se lasketaan neljän tonnin vastuuksi, on luottoraja sitten käytössä vai ei. Jos sinulla on yhteisvastuullinen laina 100t€ puolison kanssa niin se lasketaan kokonaan sinun vastuuksi, koska se on 100% sinun lainasi vaikka siinä on toinen velallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri omat tietoni. Tiedot eivät näemmä päivity mitenkään realliaikaisesti tai edes kohtuullisessa ajassa, koska pari viikkoa tekemäni ylimääräinen 500 euron luottokorttilyhennys ei näy tiedoissani (Bank Norwegian Visa). Kyllä voisi kohtuudella odottaa, että tiedot päivittyisivät korkeintaan parin arkipäivän viiveellä. Ihan naurettavaa.
Jatkuvat luotot päivittyvät kerran kuussa, luotonantaja ei ole velvollinen joka päivä ilmoittamaan muutoksia rekisteriin.
Vaikkei se olisikaan luotonantajan velvollisuus, olisi hyvän tavan mukaista ja asiakaslähtöisyyttä päivittää tiedot edes kerran viikossa. Nythän rekisterissä näkyy aivan vääriä tietoja - vaikka henkilö olisi maksanut kaikki velkansa pois viimeistä centtiä myöten, se ei näy kuin vas
Jatkuvissa luotoissa kuten luottokorteissa se luottoraja on se luotonmäärä, oli se käytössä tai ei, maksetaan se het pois tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visan kanssa ei näytä toimivan yhteistyö, mullakin melkei 4000e tuon mukaan piikissä, vaikka maksettu kokonaan pois.
Ja tosiaan, tuon rekisterin mukaan näyttäisi paremmalta, jos olisi miehen kanssa omat lainat. Nyt näkyy molemmilla koko summa, mikä ei tietysti sekään ihan oikeaa kuvaa anna, kun velallisia on kaksi.
Ei saa minulta täysiä pisteitä tämä. Ajattelin hakea autolainaa, niin voi olla, että noilla virheellisillä tiedoilla sitä ei sitten saakaan. Kuka ehtii kokeilemaan ensiksi, miten vaikuttaa? En jaksa alkaa selittelemään noita rahoittajalle, jätän mieluummin väliin.
Mitä virheellisiä tietoja? Jos sinulla on luottokortti neljän tonnin luottorajalla niin se lasketaan neljän tonnin vastuuksi, on luottoraja sitten käytössä vai ei. Jos sinulla on yhteisvastuullinen laina 100
Eihän lasketa. Mulla on 0e vaikka luottokorttia käytetty. Visa eli mulla se pelittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei herralla ole varaa uuteen iphoneen kuin luotottamalla se, kannattaa jättää luuri kauppaan ja tyytyä sellaiseen, johon on varaa.
Oikein tervetullut palvelu! Ja esimerkkisi oli täydellinen siitä, miksi tällaista rekisteriä tarvitaan, kun jengi elää velaksi jokaisesta ostosta
Puhelimen saa kuluitta. Olen ostanut viimeiset 3 puhelinta 3 vuoden maksuajalla, kulut 0 €. Puhelimet eivät tosin ole olleet iPhoneja, vaan Samsungin puhelimia. Katsopas, kun salaisuus on etenkin nykyisenä korkoaikana se, että saat sijoittamalla enemmän. Minä sijoitan sen puhelimen summan ja saan paremmat korot, puhelimen maksu kuittaantuu automaattisesti joka kuukausi tililtäni TÄYSIN KULUITTA. Viimeisimmän vuoden ajalta sijoitukseni ovat +34%. Miten sun sijoitukset, herra viisas?
Oma luottorekisteri: ei velkoja, ei takauksia. No, se 10 000 € Visa-limitti tietty näkyy, käytetty 0 €. Visa-limitti on ainoastaan ulkomaan matkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä esimerkki oli vähän huono, vaikka yritin mainita tuon nollakorkoasian. Vaikkapa nollakorolla ostettu auto olisi parempi. Tällä hetkellä kun saa rahalle määräaikaistalletuksessa hyvän tuoton, kannattaa nollakorkoluotot hyödyntää. Kaikki luotto kun ei ole pahaksi vaurastumisen kannalta jos ehdot suotuisat.
Kyllä ne omat luotot täytyy nykyäänkin kertoa, jos jotain rahoitusta hakee. Ei ehkä siihen tonnin puhelimeen, mutta siihen autoon kyllä. Tuohan on paljon kätevämpää kuin jos itse joutuisi niitä keräilemään johonkin lomakkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri omat tietoni. Tiedot eivät näemmä päivity mitenkään realliaikaisesti tai edes kohtuullisessa ajassa, koska pari viikkoa tekemäni ylimääräinen 500 euron luottokorttilyhennys ei näy tiedoissani (Bank Norwegian Visa). Kyllä voisi kohtuudella odottaa, että tiedot päivittyisivät korkeintaan parin arkipäivän viiveellä. Ihan naurettavaa.
Jatkuvat luotot päivittyvät kerran kuussa, luotonantaja ei ole velvollinen joka päivä ilmoittamaan muutoksia rekisteriin.
Vaikkei se olisikaan luotonantajan velvollisuus, olisi hyvän tavan mukaista ja asiakaslähtöisyyttä päivittää tiedot edes kerran viikossa. Nythän rekisterissä näkyy aivan vääriä tietoja - vaikka henkilö olisi maksanut kaikki velkansa p
Jatkuvissa luotoissa kuten luottokorteissa se luottoraja on se luotonmäärä, oli se käytössä tai ei, maksetaan se het pois tai ei.
Ei ole vaan se saldo mikä on käytössä on se luoton määrä, ei luottoraja. Voi tietty olla että sinun velkojasi lähettelee jotain puutaheinää olevia tietoja rekisteriin mutta se on sitten toinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä virheellisiä tietoja? Jos sinulla on luottokortti neljän tonnin luottorajalla niin se lasketaan neljän tonnin vastuuksi, on luottoraja sitten käytössä
Luottoraja ja luoton saldo ovat eri asioita. Ja luottoraja näkyy myös ja se lasketaan vastuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei se olisikaan luotonantajan velvollisuus, olisi hyvän tavan mukaista ja asiakaslähtöisyyttä päivittää tiedot edes kerran viikossa. Nythän rekisterissä näkyy aivan vääriä tietoj
Luottoraja on vastuun määrä ja saldo on paljonko luottoa on käytetty, ovat kaksi eri asiaa.
Kaikki elektroniikkaliikkeet tarjoavat nykyään luottoa. Ne 18-v sällitkö pääsee nykyään käsiksi tietoihin, joita sai selata ennen vain pankin valitut ammattilaiset?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki elektroniikkaliikkeet tarjoavat nykyään luottoa. Ne 18-v sällitkö pääsee nykyään käsiksi tietoihin, joita sai selata ennen vain pankin valitut ammattilaiset?
Milläpä todistat vaikka viiden vuoden kuluttua, ettet ole koskaan käynyt Gigantissa etkä ole tarvinnut korotonta lainaa kotiteatterin ostoon, vaan tietopyyntö on ollut naapurin teinin tekemä ja yksityisasiasi levitelty pitkin kaupunkia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (näkyy koko velka vaikka yhteisvastuullinen puolison
Nuori myyjä ei sitä näe, eikä tee päätöstä. Ne menevät eri kautta. Muuten kyllä hyvä, ja avaa kyllä oven dystopialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (n
Kyllä minulla on rahaa ostaa vaikka 20 puhelinta käteisellä, mutta ostan mieluummin nollakorolla tonnin puhelimen, ja maksan sitä 20€ kuukaudessa, kuin laitan tonnin kerralla siihen. Ihan tyypillinen homma hyvätuloisillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa näin: ajattelet ostaa uuden iPhonen lapselle kaupan omalla rahoituksella, ihan vaan siksi että siinä on nollakorkotarjous. Nuori myyjä sieltä koneelta näkee: jaahans, herralla on 400.000 euroa asuntolainaa (n
Kai sentäs autokauppias näkee? Keittiökauppias? Remonttiliikkeet ja rakennuttajat? Missä raja menee, jos sitä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläpä todistat vaikka viiden vuoden kuluttua, ettet ole koskaan käynyt Gigantissa etkä ole tarvinnut korotonta lainaa kotiteatterin ostoon, vaan tietopyyntö on ollut naapurin teinin tekemä ja yksityisasiasi levitelty pitkin kaupunkia :D
Ne teinit ei sitä päätöstä tee edelleenkään, se tulee muualta, usein automatisoituna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne teinit ei sitä päätöstä tee edelleenkään, se tulee muualta, usein automatisoituna.
Ei puhuta siitä kuka tekee päätöksiä vaan siitä kuka näkee luottotiedot. Kaksi eri asiaa.