Positiivinen luottorekisteri - heti väärää tietoa
Tarkistin positiivisen luottorekisterin, siellä oli heti merkintä 2 viikkoa myöhässä olevasta lainasta. Oikeasti siellä ei pitäisi olla merkintöjä kuin 60pv myöhässä olevista. Tämä 3 viikon lomautuksen takia, ilmoitettu lainanantajalle, jolle tämä oli ok. Silti ilmoittaneet sen tuonne rekisteriin aivan liian aikaisin.
Aikamoista, onneksi ei tarvitse hakea luottoa nyt. Kannattaa tarkistaa tietonne!
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetut ei päivity rekisteriin kovin nopeesti. Vaikka on ollu yli kuukauden maksettuna, niin siellä roikkuu.
Mulla näkyy tänään 22.4. siellä saldoa luottokortissa (Plussa kortti) vaikka olen maksanut sen nollille 7.3. ja luoton kohdalla rekisterissä lukee, että ko. tieto on päivitetty 9.4. (?) Haloo!!
Kävin OP:n sivuilla katsomassa niin kortin luottosaldo näyttää nollaa kuten kuuluukin. Onneksi summa on pieni mutta mitä tällä rekisterillä tekee ellei se päivity edes 1,5 kuukaudessa?
Miten esim. Tulorekisteri vaatii työnantajilta tietojen päivitystä rekisteriin viimeistään 5 päivän kuluessa muutoksesta/palkanmaksusta.
Miksei tätä saada toimimaan samalla aikataululla?
Joo, käytän myös luottokorttia mutta niin, että maksan aina kuukauden päätteeksi koko summan pois ettei tule korkoja. Nämä luotolla ostot sitten näkyy tuolla rekisterissä. Tuskin haittaa mitään mutta antaa ehkä vääränlaisen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetut ei päivity rekisteriin kovin nopeesti. Vaikka on ollu yli kuukauden maksettuna, niin siellä roikkuu.
Jostakin syystä luotonantajat eivät päivitä noita tietoja rekisteriin. Usealla tutulla on sama tilanne, että maksetut luottokorttimaksut näkyvät vieläkin luoton saldossa.
Se on heille ylimääräistä työtä, josta he eivät itse hyödy. Arvaa miten motivoituneita luotottajat ovat osallistumaan tuottamattoman byrokratian ylläpitämiseen.
Lakkoilu vei mun luottotiedot, et se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö tämä riko jo pankkisalaisuutta???
Kyse ei ole mistään tonnin luottokorttilaskusta vaan ihmisten asuntoveloista, yritysveloista, kaikesta!
Miten varmistetaan että tietoja selaavat vain sallitut tahot eikä Sergei eilen luodulla Y-tunnuksellaan?
Onko Sergein luotonmyöntö luvanvaraista? Täällä kerrotaan tarkemmin, ketkä voivat hakea rekisterin tietolupaa: https://www.vero.fi/positiivinenluottotietorekisteri/luotonantajille/21…
Kävin lukemassa verohallinnon sivuilta tuon. Siellä kerta toisensa jälkeen korostettiin, että luotonantaja on velvollinen käyttämään tätä rekisteriä. Luotonantajan tietolupa on ihan simppeli hakemus. Sen saa kuka tahansa vippifirman perustanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä luotonantajat eivät päivitä noita tietoja rekisteriin. Usealla tutulla on sama tilanne, että maksetut luottokorttimaksut näkyvät vieläkin luoton saldossa.
Se on heille ylimääräistä työtä, josta he eivät itse hyödy. Arvaa miten motivoituneita luotottajat ovat osallistumaan tuottamattoman byrokratian ylläpitämiseen.
Juu, ja ans olla jos henkilö itse unohtaa tai antaa verohallinnolle tietonsa myöhässä, seuraa het'sillee veronkorotusta ja sanktiomaksu.
Vierailija kirjoitti:
" Se on heille ylimääräistä työtä, josta he eivät itse hyödy. Arvaa miten motivoituneita luotottajat ovat osallistumaan tuottamattoman byrokratian ylläpitämiseen. "
Mutta tästä hehkutetusta luottorekisteristä on hyötyä luotonantajille. Niin luulisi sen verran olla intoa osallistua talkoisiin, että myös maksetut laskut olisivat ajan tasalla maksimissaan parin päivän viiveellä.
Heh, puolitoista kuukautta ja nyt jo väärinkäytös, minkä laajuudestakaan ei ole tietoa.
Verohallinto selvittää, kuinka monen luottotietoja on kysytty väärin perustein tapaus voi liittyä ajoneuvorekisteristä vuotaneisiin henkilötunnuksiin
Niin ne on tiedot kohta levinneet kaikkialle. Hieno rekisteri. Ironiaa.
Tuoreeltaan epäiltiin, että erään luotonantajan käyttämään ohjelmistoon oli tehty tietomurto, jonka seurauksena positiivisesta luottotietorekisteristä on kysytty ihmisten luottotietorekisteriotteita ilman perustetta.
Ohralahti kertoo nyt STT:lle, että tietomurto on kohdistunut todennäköisesti kyseisen luotonantajan sopimuskumppaniin.
Asia on vielä selvityksessä sekä luotonantajalla että (Verohallinnon) tulorekisteriyksikössä.
Ohralahti ei suostu kommentoimaan STT:lle, mikä luotonantaja on kyseessä ja onko toimija ylipäätään suomalainen. Hän on niukkasanainen myös siitä, minkälaiseen ohjelmistoon tietomurto on mahdollisesti tehty.
siellä on joku sergein vippifirma ajanut henkilötunnuksilla kyselyjä menemään.. 😂
Itsellä on vuosia sitten päättyneestä velkajärjestelystä huolimatta näkyvissä että keksi lainaa maksamatta/perinnässä, mutta luottotiedot on silti kunnossa. Nää vaan vaikuttaa todella paljon nykyiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vuosia sitten päättyneestä velkajärjestelystä huolimatta näkyvissä että keksi lainaa maksamatta/perinnässä, mutta luottotiedot on silti kunnossa. Nää vaan vaikuttaa todella paljon nykyiseen elämään.
Itsellä sama homma. Velkajärjestely tuli hoidettua loppuun pari vuotta sitten ja silti muutama turha merkintä nyt tuolla rekisterissä "velasta joka on velkajärjestelyssä". Joka on siis jo loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama homma. Velkajärjestely tuli hoidettua loppuun pari vuotta sitten ja silti muutama turha merkintä nyt tuolla rekisterissä "velasta joka on velkajärjestelyssä". Joka on siis jo loppunut.
Ja aivan turha hakea mistään mitään hyvityksiä siitä, että tiedoissa on virheitä ja et saa lainaa sen takia mistään.
Siis onko tämä joku uusi juttu? Luulin että asia päätettiin niin, että heti kun velat on maksettu se merkintä katoaa heti eikä roiku siellä enää kahta vuotta?
Jos rekisterissä näkyy laina, jonka ei pitäisi, esimerkiksi kun velkajärjestely on päättynyt niin olkaa niihin luotonantajiin yhteydessä, turha täällä on valittaa asiasta. Ja luotonmyönnön näkökulmasta on aivan sama, paljonko sitä luottokorttia on käytetty, kun vastuun määräksi lasketaan luottoraja joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos rekisterissä näkyy laina, jonka ei pitäisi, esimerkiksi kun velkajärjestely on päättynyt niin olkaa niihin luotonantajiin yhteydessä, turha täällä on valittaa asiasta. Ja luotonmyönnön näkökulmasta on aivan sama, paljonko sitä luottokorttia on käytetty, kun vastuun määräksi lasketaan luottoraja joka tapauksessa.
Täällä on oikein hyvä valittaa asiasta ja tuoda ilmi vääryyksiä, mitkä liittyvät tähän rekisteriin.
Näitä kun tuntuu olevan aika paljon tällä hetkellä. Ja joskus sekään ei tunnu auttavan, vaikka yrittää selvittää asiaa luotonantajan kanssa.
Tein itselleni vapaaehtoisen luottokiellon, kiitos Helsingin kaupunki tietovuodosta.
Saa nähdä mitä ongelmia tulee
Vaikuttaakohan tuo, että kun olet velkajärjestelyssä ja se loppuu niin luottotiedot tietysti palautuu, mutta nuo velkajärjestelymerkinnät näköjään jäävät roikkumaan tuonne positiiviseen luottorekisteriin kuitenkin senkin jälkeen esim asuntolainan saamiseen eli saakohan lainaa vaikka velkajärjestely on loppunut ja luottotiedot palautuneet mutta merkinnät roikkuu vielä tuolla positiivisessa luottotietorekisterissä?
Minulla vj päättynyt vuonna 2018.
Nyt rekisterissä näkyy Svean lainasta tieto että maksamatta.....
Muista vj lainoista ei näy...
Vierailija kirjoitti:
Tein itselleni vapaaehtoisen luottokiellon, kiitos Helsingin kaupunki tietovuodosta.
Saa nähdä mitä ongelmia tulee
Mä tein samanlaisen Vastaamo-murron vuoksi. Ei tullut mitään ongelmia, en edes muistanut koko asiaa ennen kuin rekisteristä tuli ilmoitus, että se on päättymässä. (Itse asetettu luottokielto on määräaikainen.)
Sitä ei tosin voi tietää sekoileeko tuo uusi luottorekisteri sen kanssa, mutta tuskin. Olisi jo kuulunut, jos yleisesti tulisi ongelmia, koska itse asetettuja kieltoja on paljon, kun tietomurtojakin on yhtenään.
Mulla näkyy tänään 22.4. siellä saldoa luottokortissa (Plussa kortti) vaikka olen maksanut sen nollille 7.3. ja luoton kohdalla rekisterissä lukee, että ko. tieto on päivitetty 9.4. (?) Haloo!!
Kävin OP:n sivuilla katsomassa niin kortin luottosaldo näyttää nollaa kuten kuuluukin. Onneksi summa on pieni mutta mitä tällä rekisterillä tekee ellei se päivity edes 1,5 kuukaudessa?