Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?

Vierailija
01.04.2024 |

Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.

Kommentit (482)

Vierailija
141/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä  saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään. 

Jos olet ammattitaitoinen ja työvoimapula alalla ,voit saada töitä vaikka kuusikymppisenä.,kokemusta on .

Oma ikäni alkaa viitosella ja ei ole pienintäkään epäilystä etten saisi uutta työpaikkaa 2-3kk:n sisään jos jäisin työttömäksi.

Tosin, nyt kun olen viime aikaisen keskustelun johdosta perehtynyt vähän tarkemmin näihin kaikkiin etuuksiin mitä on saatavilla, niin olisi aika houkutteleva vaihtoehto myös jäädä ansiosidonnaiselle ja pitää vähän sapattia ainakin kesän yli.

Tämähän ei tietysti ole kenenkään edun mukaista (paitsi ehkä omani), mutta nykyinen järjestelmä tekee sen suorastaan houkuttelevaksi. 

Tuet pitäisi olla vain ja ainoastaan turvaverkkoja joilla pehmennetään laskeutumista jos ihminen kohtaa elämässään epäonnea, mutta ei missään nimessä mitään jatkuvia tulonsiirtoja. Jatkuvat tulonsiirrot ovat myrkyllisiä monella tapaa. Toisaalta ne vähentävät kansantalouden kannalta hyödyllisiä töitä tekevien (ja hyvää palkkaa sen vuoksi saavien) kannustimia tuottaa suurinta mahdollista hyötyä koska siitä hyödystä ei pääse itse nauttimaan kuin pienestä osasta. Ja toisaalta ne myös ohjaavat toisessa päässä ihmisiä tekemään itsensä ja maan talouden kannalta hölmöjä valintoja. Ei tarvitse tehdä vastuullisia valintoja kun joku muu kantaa valintojen seuraukset.

Joskus parasta huolenpitoa on se, että joutuu itse ottamaan vastuuta itsestään. 

Vierailija
142/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa. Siis valtiolla, kunnalla, kelassa. Itse en ole.

Joensuu aloittamassa yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa jopa 130 työntekijän irtisanomisiin

Uutinen 21.3.2024

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat eivät KOSKAAN mene työttömille, ne menevät aina työpaikan vaihtajille. Meidänkin tehtaalle on otettu paljon uusia työntekijöitä eläköityjien tilalle ja joka ikinen on ollut työpaikan vaihtaja.

Vierailija
144/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä  saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään. 

Jos olet ammattitaitoinen ja työvoimapula alalla ,voit saada töitä vaikka kuusikymppisenä.,kokemusta on .

Oma ikäni alkaa viitosella ja ei ole pienintäkään epäilystä etten saisi uutta työpaikkaa 2-3kk:n sisään jos jäisin työttömäksi.

Tosin, nyt kun olen viime aikaisen keskustelun johdosta perehtynyt vähän tarkemmin näihin kaikkiin etuuksiin mitä on saatavilla, niin olisi aika houkutteleva vaihtoehto myös jäädä ansiosidonnaiselle ja pitää vähän sap

Hienoa, että olet noin varma työllistymisestäsi kaikissa tilanteissa. Jos hyvin käy, sinun ei tarvitse koskaan luopuakaan uskostasi. Tosin voi olla, että joku toinen vie varman työpaikkasi sillä välin kun pidät kesälomaa. Yhteiskunnan kannalta se on kyllä aivan sama, oletko työtön sinä vai joku muu. 

Vierailija
145/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutelijat ovat ehkä sen verran vieraantuneita tämän päivän työelämästä, että olettamukset ovat sen mukaisia. Jonnekin vain mennään ja kysellään töitä.Yrittäjänä kyllä käämi alkaisi kärytä viimeistään sadannen ovesta astuvan kohdalla. Että ymmärtäkää nyt, että jos tarvetta uusille työntekijöille on, niin osaan kyllä toimia.

Oman yrityksen perustaessani (vuosi oli 2010) vuokrasin aluksi toimitilat ja jo silloin paikan päälle tulevaa kyselijää riitti. Kerroin kyllä ystävällisesti, että en tästä puljusta pysty palkkaa nostamaan muutamaan vuoteen itsekään ja työntekijän pitää olla sitten taloushallinnon ammattilainen eikä kuka tahansa.

Vierailija
146/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyvyttömyys työttömiä, huono-osaisia ja sairaseläkeläisiä kohtaan syntyy kahta reittiä. Se että ei ole itse saanut kasvuvuosinaan riittävää tukea ja hoivaa tekee ihmisestä armottoman. Hän kokee saavuttaneensa kaiken omilla ponnistuksillaan ja yksin ja vaatii sitä myös muilta. Hän halveksii heikkoutta koska ei ole saanut itse olla heikko ja muiden kannateltavana. Hän pelkää heikon ja tarvitsevan rooliin joutumista koska pelkää ettei saa tukea.

Toinen reitti on se että menestyvät ja empatiakyvyttömät vanhemmat siirtävät oman asenteensa lapsiinsa ja uskottelevat näille että he ovat erityisasemassa ja parempia ihmisiä. Vanhemmilla on myös taloudellisia ja henkisiä resursseja tukea lapsiaan samaan erinomaisuuteen ja alhaiseen ylemmyydentuntoon kuin mitä itse edustavat. Tuetaan opinnoissa taloudellisesti ja tiedollisesti. Ja kuitenkin tärkein jää opettamatta: empatiakyky heikommassa asemassa olevia kohtaan ja näkemys siitä että kaikilla ei ole yhtä hyvät lähtökohdat elämässä vaikka näennäisesti on samat mahdollisuudet.

Vierailija
147/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikat eivät KOSKAAN mene työttömille, ne menevät aina työpaikan vaihtajille. Meidänkin tehtaalle on otettu paljon uusia työntekijöitä eläköityjien tilalle ja joka ikinen on ollut työpaikan vaihtaja.

Silloin heidän vanhat työpaikkansa vapautuvat muille.

Vierailija
148/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen uskomukseen kuuluu, että työttömäksi voi jäädä vain omasta syystä. Jos kunnon ihminen joutuu työttömäksi, hän on hetken päästä taas töissä. Toki he jonakin päivänä voivat herätä todellisuuteen, mutta se on sen ajan murhe kuten joku jo totesi.

Juuri näin. Tähän kuuluu sellainen MINÄ ITSE-ajattelu, jossa kaikki saavutukset ja tapahtumat elämässä nähdään vain oman aktiivisuuden palkintoina. Minä tein tämän = minä saavutin tämän. Minkäänlaista osaa eikä arpaa nähdä siinä ympäristössä tai muissa ihmisissä, tai muiden tekemissä päätöksissä.

Minä menin kesätöihin -> asuit paikassa, jossa kesätöitä oli tarjolla ja työnantaja päätti palkata sinut

Minä jaoin lehtiä nuorena -> asuit kaupungissa, että maaseudulla, jossa on 50 naapuria 100km säteellä

Opiskelin kovasti -> sinut valittiin kouluun, mahdollisesti koulu

Hyvin kommentoitu! Kiitos!

Hyvin harva ihminen kykenee analysoimaan omaa elämäänsä noin ja ymmärtämään että kaikki oikeasti onkin vain sattumaa/hyvää tuuria tai muiden ansiota että on siinä tilanteessa missä nyt kukin on. 

Vierailija
149/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oleta mitään, mutta toisin kuin moni työtön, hakisin monenlaisia töitä, sellaisia jotka sekä vastaavat että eivät vastaa omaa alaa, sekä mieluisia että vähemmän mieluisia jne. En oleta, että 10 vuoden sohvaalla makaamisella lompsitaan ministeriöön erityisasiantuntijaksi tms. kovapalkkaisiin kivoihin hommiin.

Sinä todellakin nimenomaan oletat. Koska et käsitä että valtaosa työttömistä tekee juuri kuten kerrot itse tekeväsi jos työttömäksi jäät. Silti eivät tule valituiksi. Kuinka moni oikeasti ajattelee makaavansa kymmenen vuotta sohvalla ja lompsivansa ministeriöön kovapalkkaisiin hommiin? Uskot median syöttämää propagandaa työttömiä vastaan. Mietipä 1930-lukua ja Saksaa..

Vierailija
150/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, muille työpaikan vaihtajille, ei työttömille. Mitä tästä et ymmärrä?

Vierailija
151/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutelijat ovat ehkä sen verran vieraantuneita tämän päivän työelämästä, että olettamukset ovat sen mukaisia. Jonnekin vain mennään ja kysellään töitä.Yrittäjänä kyllä käämi alkaisi kärytä viimeistään sadannen ovesta astuvan kohdalla. Että ymmärtäkää nyt, että jos tarvetta uusille työntekijöille on, niin osaan kyllä toimia.

Oman yrityksen perustaessani (vuosi oli 2010) vuokrasin aluksi toimitilat ja jo silloin paikan päälle tulevaa kyselijää riitti. Kerroin kyllä ystävällisesti, että en tästä puljusta pysty palkkaa nostamaan muutamaan vuoteen itsekään ja työntekijän pitää olla sitten taloushallinnon ammattilainen eikä kuka tahansa.

Sama kokemus uutena esimiehenä yrityksessä joka uusissa tiloissa. Jatkuvaa virtaa työnkysyjistä, CV toisensa jälkeen mappiin. Osa selkeästi vastentahtoisesti työkkärin tai jonkun muun tahon pakottamana. Ei ollut varaa palkata, yt neuvottelut toisensa jälkeen, kysyjiä riitti. Hyvä kun itselle töitä riitti. Noin kymmenen vuotta sitten työnantaja teki konkurssin.

Vierailija
152/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oleta mitään, mutta toisin kuin moni työtön, hakisin monenlaisia töitä, sellaisia jotka sekä vastaavat että eivät vastaa omaa alaa, sekä mieluisia että vähemmän mieluisia jne. En oleta, että 10 vuoden sohvaalla makaamisella lompsitaan ministeriöön erityisasiantuntijaksi tms. kovapalkkaisiin kivoihin hommiin.

Tämä on se harha, mikä monella on. Minä olisin parempi kuin ne muut työttömät, eiväthän ne mitään töitä hae. Tuhansille on tullut märkänä rättinä vasten kasvoja fakta, että he eivät olekaan työttömien joukossa mitään huippueliittiä, vaan ihan keskinkertaisuuksia tai jopa alle sen Sinusta ajatellaan ihan samoin kuin muistakin työttömistä, jos jäät työttömäksi. Minä olisi olisin ihan erilainen kuin sadattuhannet muut, joista olen saanut hyvän kuvan keskustelupalstojen kommenttikenttiä lukemalla. Jo se, että luo kuvan yhdestä satojentuhansien ihmisten ryhmästä keskusteljupalstojen perusteella, ei kerro kovinkaan osaavasta ja älykkäästä persoonasta. 

Vierailija
153/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös työkyvyttömänä, ammattitautia potevana? Myös vaikka työnantaja joutuisi maksamaan korkeampia sivukuluja? Niinpä.

Vierailija
154/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa. Siis valtiolla, kunnalla, kelassa. Itse en ole.

Joensuu aloittamassa yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa jopa 130 työntekijän irtisanomisiin

Uutinen 21.3.2024

Joensuun kaupungilla on 2700 työntekijää, joten muutosneuvottelut koskevat alle viittä prosenttia henkilöstöstä. 130 henkilöä ei myöskään olla irtisanomassa vaan tiedotteessa sanottiin että muutos voi koskea 130 henkilöä, ja voi tarkoittaa esim osa-aikaistamista tai tehtävän muutosta, tai jossain tapauksissa myös työsuhteen loppumista. 

Miksi pitää kaikki yrittää esittää mahdollisimman negatiivisessa valossa? 

Vierailija
155/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hymy hyytyy, kun oikeistohallitus käy eläkkeiden kimppuun. Voi tulla katkera yllätys, että kaikkein varakkaimpien eläkkeille ei tapahdu mitään, mutta jopa keskiluokkaisille voi tulla katkeria yllätyksiä.

Oikeistohallitus taktikoi ihan tietoisesti - ensin leikataan köyhiltä ja tyynnytellään eläkeläisiä ja keskiluokkaa sillä, että HEILLE ei tapahtunut mitään. Sitten myöhemmin leikkaukset ulotetaan "tasavertaisen kohtelun nimissä" eläkeläisiin, ja pikkuhiljaa keskiluokka huomaa kiristyksiä myös omassa elämässään. Viimeistään eläkeiässä voi olla edessä esimerkiksi omaisuuden pakkomyynti. Tai toki aikaisemmin, jos huono tuuri käy ja sairastuu tai joutuu jäämään omaishoitajaksi. Monellehan tällaisia tulee elämässä eteen - sairastumiset ja omaishoitajuus eivät ole mitään harvinaisia poikkeustilanteita tai vain köyhien todellisuutta, vaan puolison sairaus ja oma omaishoitajuus voi koskettaa keskiluokkaistakin ihmistä.

Vierailija
156/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin, nyt kun olen viime aikaisen keskustelun johdosta perehtynyt vähän tarkemmin näihin kaikkiin etuuksiin mitä on saatavilla, niin olisi aika houkutteleva vaihtoehto myös jäädä ansiosidonnaiselle ja pitää vähän sap

Ihanan naivi suhtautuminen elämään. Kova itseluottamus että kaikki on vaan itsestä kiinni. Särkee ihan sydäntä nähdä kaltaisiasi ihmisiä jotka on heränneet todellisuuteen yhtenä einiinkauniina päivänä.

Vierailija
157/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, muille työpaikan vaihtajille, ei työttömille. Mitä tästä et ymmärrä?

Kyllä sieltä lopulta tulee ketjun pää vastaan ja myös jotkut työttömät työllistyvät. Muussa tapauksessa olisi niin, että kyseiset työpaikat ovat poistuneet ja niistä lähteneet olisivat jääneet työttömiksi, jos eivät olisi heti löytäneet uutta paikkaa.

Vierailija
158/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mahdollista sairastua ja tai joutua työttömäksi, mutta olen omilla ansioillani pelannut niin, että talouteni ei kaatuisi jos näin kävisi. Vuokratulot juoksevat ja oman asunnon kustannukset 250€ kuukaudessa.

Vierailija
159/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiakyvyttömyys työttömiä, huono-osaisia ja sairaseläkeläisiä kohtaan syntyy kahta reittiä. Se että ei ole itse saanut kasvuvuosinaan riittävää tukea ja hoivaa tekee ihmisestä armottoman. Hän kokee saavuttaneensa kaiken omilla ponnistuksillaan ja yksin ja vaatii sitä myös muilta. Hän halveksii heikkoutta koska ei ole saanut itse olla heikko ja muiden kannateltavana. Hän pelkää heikon ja tarvitsevan rooliin joutumista koska pelkää ettei saa tukea.

Toinen reitti on se että menestyvät ja empatiakyvyttömät vanhemmat siirtävät oman asenteensa lapsiinsa ja uskottelevat näille että he ovat erityisasemassa ja parempia ihmisiä. Vanhemmilla on myös taloudellisia ja henkisiä resursseja tukea lapsiaan samaan erinomaisuuteen ja alhaiseen ylemmyydentuntoon kuin mitä itse edustavat. Tuetaan opinnoissa taloudellisesti ja tiedollisesti. Ja kuitenkin tärkein jää opettamatta: empatiakyky heikommassa asemassa olevia kohtaan ja näkemys siitä että kaik

Empatian puute syntyy sitä reittiä, kun huono-osaiset ovat vaatimassa itselleen yksiöasumista Helsingistä veronmaksajien piikkiin antamatta mitään takaisin. Häiriköintiä julkisella paikalla ei lasketa takaisin antamiseksi.

Vierailija
160/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.

Mutta tunnin junaan on vaikka pitäisi velalla rakentaa. 

Mihin se ympäristöystävällisyys nyt hävisi? Kyseessähän on Espoo-Salo oikorata, joka mahdollistaa lähijunan Espoosta Kirkkonummelle, Veikkolaan, Vihtiin ja Lohjalle.

Rakentamisen hiilidioksidipäästöt ovat niin suuret, että niitä ei kompensoida edes 70 vuodessa, joten se siitä ympäristöystävällisyydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän