Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
Faktaa se, että aina kokoomuksen ollessa hallituksessa velanotto on kasvanut. Miksiköhän?
23.6.2022: "Valtion velka suhteessa BKT:hen kasvoi yli muiden pohjoismaiden Kataisen ja Stubbin (molemmat kok.) hallitusten aikana. Sipilä (kesk.) sai käännettyä velkaantumisen ja Rinne (sd.) sekä Marin (sd.) jatkoivat maltillisesti."
"Silti uutta velanottoa on hillittävä ja kokoomusvetoisten hallitusten ottamaa rapsakkaa velkaa on lyhennettävä. Sen velan maksu ei lopu vielä seuraavankaan hallituksen aikana."
https://ilkkapohjalainen.fi/yleisolta/kokoomus-kasvatti-valtion-velkaa
Tilanteet muuttuvat. Itse jäin viime talvena työttömäksi yt-neuvotteluiden seurauksena. Aluksi en viitsinyt edes hakea tukia, kun ajattelin saavani työtä parissa kuukaudessa. No, hain noin 15 paikkaa viikossa, mainostin työnhakuani Linkedinissä ja kontaktoin firmoja sähköpostitse. Ei mitään. Hain tukia ja jatkoin työnhakua. Kesällä alkoi säästöt loppua, joten aloin hakea mitä vaan töitä: siivous, pikaruoka ym. Lopulta pääsin siivoamaan, mutta sekin paikka löytyi sattumalta puskaradion kautta.
Tammikuussa rekrytoija otti yhteyttä, kun etsivät täsmähenkilöä jolla olisi juuri tietty osaaminen. Satuin osumaan kuvaukseen. Olivat Linkediniä selaamalla löytäneet profiiliini. Sain paikan.
Yksikään vuoden aikana lähettämistäni sadoista virallisista työhakemuksista ei johtanut työpaikan saamiseen. Haastatteluihin pääsin, mutta hakijoita niihin paikkoihin oli 200+ per paikka. Monissa firmoissa omalla alalla oli yt:t, joten eivät edes palkanneet ketään vaan päinvastoin. Siitä johtunee myös työnhakijoiden määrä.
Yksinkertaisesti, jos omalla alalla on enemmän hakijoita kuin paikkoja, töitä on vaikea saada. Muille aloille vaikeampaa päästä, koska ei ole alan kokemusta tai pidetään ylikoulutettuna ja on sopivampia hakijoita.
Jälkiviisaana, olisi ollut hyvä idea käydä lukion sijaan ammattikoulu tai kaksoistutkinto ja vasta siitä yliopistoon. Olisi osaamista työllistävältä alalta varalla.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin työssäkäyvillä ihmisillä on tarve nähdä itsensä jotenkin ylivertaisina suhteessa työttömiin, osatyökykyisiin ja sairaseläkeläisiin. Uskovat olevansa oman onnensa seppiä ja osaavansa varautua kaikkeen. Tässä asenteessa on mukana paitsi heikkouden halveksuntaa myös pelkoa siitä että voikin itse pudota ja joutua siihen heikkojen kastiin.
Tätä pelkoa vältellään sillä että puhutaan loisista, luusereista ja "niistä muista", itseä huonommista ihmisistä. Tälläinen asenne nousee vanhempien asenteesta ja/tai siitä että on jäänyt itse vaille riittävää hoivaa ja tukea. On kasvatettu kovuudella. Se tekee ihmisestä armottoman.
Usein ihmiset, jotka ajattelevat olevansa oman laivansa kapteeneita, myös pääsevät pidemmälle eli tässä tapauksessa töihin. Vahva ei voi pudota heikkojen kastiin, koska vahvuus on ihmisessä itsessään ja töihin pääsy on vain hyvän elämänhallinnan, fiksujen valintojen ja sinnikkyyden seuraus.
Koska heillä on aina vaihtoehtoja tarjolla tai ovat varautuneet säästämällä ja varmistamalla toimeentulonsa. Esimerkiksi itse tiedän, että mikäli jäisin työttömäksi niin työllistyisin helposti johonkin sukulaisten firmaan jos en nyt vastaaviin tehtäviin niin perusduunarihommaan. Ihmisillä on erilaisia verkostoja.
En oleta mitään, mutta toisin kuin moni työtön, hakisin monenlaisia töitä, sellaisia jotka sekä vastaavat että eivät vastaa omaa alaa, sekä mieluisia että vähemmän mieluisia jne. En oleta, että 10 vuoden sohvaalla makaamisella lompsitaan ministeriöön erityisasiantuntijaksi tms. kovapalkkaisiin kivoihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin työssäkäyvillä ihmisillä on tarve nähdä itsensä jotenkin ylivertaisina suhteessa työttömiin, osatyökykyisiin ja sairaseläkeläisiin. Uskovat olevansa oman onnensa seppiä ja osaavansa varautua kaikkeen. Tässä asenteessa on mukana paitsi heikkouden halveksuntaa myös pelkoa siitä että voikin itse pudota ja joutua siihen heikkojen kastiin.
Tätä pelkoa vältellään sillä että puhutaan loisista, luusereista ja "niistä muista", itseä huonommista ihmisistä. Tälläinen asenne nousee vanhempien asenteesta ja/tai siitä että on jäänyt itse vaille riittävää hoivaa ja tukea. On kasvatettu kovuudella. Se tekee ihmisestä armottoman.
Usein ihmiset, jotka ajattelevat olevansa oman laivansa kapteeneita, myös pääsevät pidemmälle eli tässä tapauksessa töihin. Vahva ei voi pudota heikkojen kastiin, koska vahvuus on ihmisessä itsessään ja töihin pääsy on vain hy
Se näennäisvahvakin voi sairastua mieleltään tai ruumiiltaan. Ei kaikki ole omissa käsissä todellakaan. Voi olla menestyvä yritys joka päätyy konkurssiin kun suhdanteet muuttuvat. Tai joutuu pitkän työuran jälkeen työttömäksi viisikymppisenä eikä enää työllistykään ikärasismin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat eläkeloisia, joita ei kosketa työelämän heikennykset,
Minua eivät kosketa työelämän mitkään asiat. En ole silti loinen, olen itse maksanut eläkkeen itselleni vai luuletko, että yrittäjän eläke tulee sinun pussistasi?
Tänään on kyllä aprillipäivä, mutta jos nyt pysytään kuitenkin tosi asioissa.
"Valtio kustantaa sen osuuden YEL-eläkkeistä, johon yrittäjien YEL-eläkelaitoksille maksamat vakuutusmaksut eivät riitä. YEL-eläkkeiden kustannustenjaossa selvitellään myös YEL-lisäeläketurvan kustannukset. Valtio kustantaa sen osuuden YEL-eläkkeistä, johon vakuutusmaksurahastot eivät riitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
Näkyy olevan varaa kun Nallen maataloustukiin ja yritystukiin ei kosketa eikä veronkiertoon puututa.
15 miljoonaa turkistarhoille löytyi tuosta vain.
Ironista kyllä, turkis on luonnontuote eikä luonnolle haitallinen, toisin kuin sen korvaavat mikromuovihässäkät jotka saastuttaa luonnon monin eri tavoin. Eli taas kerran viherideologia menee pelkän tunteen varassa hanuri edellä puuhun ajattelematta asioita ja niiden todellisia seurauksia maailmalle ollenkaan. Kuten niin monessa muussakin asiassa.
Turkis on luonnontuote eläimen päällä, mutta ei enää ihmisen päällä. Silloin se on käsitelty kemikaaleilla ja on luonnolle haitallinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa.
Siis valtiolla, kunnalla, kelassa.
Itse en ole.
Miten voit kuvitella, että julkisella puolella ei olisi muutosneuvotteluja, irtisanomisia tai virkojen lakkauttamisia?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni muistaa -90 luvun laman? Minä muistan. Kavereista ehkä yksi oli töissä, kaikki muut työttöminä. Osa lähti eteläsuomeen töiden perässä, me jotka jäimme kilpailimme vuosikaudet turhaan vapaista työpaikoista satojen muiden kanssa.
Siksi on ehkä vaikea nykyään ymmärtää, ettei työtön välttämättä halua sitä ei-kiinnostavaa työpaikkaa, kun on itse hakenut esim. kirppismyyjäksi ja tontuksi, saamatta koskaan vastausta hakemuksiin. Kun työkkärin täti purskahti ironiseen nauruun, kun saavuin esittelemään tuoretta ammattikoulun todistustani. Suurin osa kavereistakin olisi opetellut minkä tahansa työn, mihin olisi huolittu.
Kymmenen työttömyysvuoden jälkeen lopulta työllistyin opiskeltuani toisen ammatin.
Kyllä suurin osa pystyy töihin, on epäreilua saada valita olla yhteiskunnan tuilla jos juuri sitä unelmapaikkaa ei löydy.
Muistan. Sossun jono kiemurteli pihalla, sinne piti mennä aamusta seisomaan jos meinasi sinä päivänä päästä asioimaan. Ei auttanut vaikka hävetti seisoa juoppojen seassa ja kaikki ohikulkijat näki että noilla menee huonosti. Sieltä kun on ponnistanut niin sylettää nämä, jotka napin painalluksella saa toimeentulotuen ja on ideologisesti työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni muistaa -90 luvun laman? Minä muistan. Kavereista ehkä yksi oli töissä, kaikki muut työttöminä. Osa lähti eteläsuomeen töiden perässä, me jotka jäimme kilpailimme vuosikaudet turhaan vapaista työpaikoista satojen muiden kanssa.
Siksi on ehkä vaikea nykyään ymmärtää, ettei työtön välttämättä halua sitä ei-kiinnostavaa työpaikkaa, kun on itse hakenut esim. kirppismyyjäksi ja tontuksi, saamatta koskaan vastausta hakemuksiin. Kun työkkärin täti purskahti ironiseen nauruun, kun saavuin esittelemään tuoretta ammattikoulun todistustani. Suurin osa kavereistakin olisi opetellut minkä tahansa työn, mihin olisi huolittu.
Kymmenen työttömyysvuoden jälkeen lopulta työllistyin opiskeltuani toisen ammatin.
Kyllä suurin osa pystyy töihin, on epäreilua saada valita olla yhteiskunnan tuilla jos juuri sitä unelmapaikkaa ei löydy.
Ja kaikkea tätä kohti mennään, jos yhteiskunnalta loppuu rahat. Moni ei älyä minkälaista paskaa se voisi olla. Joku asia voi olla isompi kuin yksittäisen ihmisen mukavuus ja oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittääkin vanhusten asennetta. Maailma on muuttunut ja tulee muuttuman rajusti ehkä vielä teidän elinaikananne. Te ette sitä ehkä tajua mutta nuoret ovat jo ymmärtäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa.
Siis valtiolla, kunnalla, kelassa.
Itse en ole.
Miten voit kuvitella, että julkisella puolella ei olisi muutosneuvotteluja, irtisanomisia tai virkojen lakkauttamisia?
Se kuuluu tuohon uskomukseen. Siihen samaan, jossa on ylipaisunut julkinen sektori, töihin menemättömät työttömät ja laiskat osa-aikatyöläiset.
Vierailija kirjoitti:
En oleta mitään, mutta toisin kuin moni työtön, hakisin monenlaisia töitä, sellaisia jotka sekä vastaavat että eivät vastaa omaa alaa, sekä mieluisia että vähemmän mieluisia jne. En oleta, että 10 vuoden sohvaalla makaamisella lompsitaan ministeriöön erityisasiantuntijaksi tms. kovapalkkaisiin kivoihin hommiin.
Huutonaurua! Huutonaurua! Huutonaurua!
Voi luoja sinua. Mikä saa sinut kuvittelemaan, että pääset työhön, josta sinulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta? Ja tähän lisää huutonaurua!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpiset? Kannatan tukijärjestelmän keventämistä ja en todellakaan elättele mitään kuvitelmia että en itse jonain päivänä saattaisi joutua esim työttömäksi.
Näen työttömyyden vain paljon todennäköisempänä sellaisessa maassa
jossa yrittäminen ei kannata,
jossa vientiyritykset ovat muutaman risuparta-ahtaajan armoilla,
jossa julkisen sektorin työpaikkoja on kohta yhtä paljon kuin yksityisen sektorin työpaikkoja,
jossa talous ei kasva samaa tahtia naapurimaiden kanssa,
jossa yritykset eivät uskalla palkata ihmisiä koska joutuvat ottamaan näistä vastuun näiden lopputyöuran ajaksi,
ja jossa on kannattavampaa köllötellä kotona kuin yrittää työllistää itsensä.
No noinhan tässä maassa nyt on eli työttömyys on hyvin hyvin todennäköistä ja silti haluat JUURI NYT leikata perusturvaa? Kun on hyvin todennäköistä että itsekin jäät työttömäksi? Oletko masokisti vai muuten vain pääsiäispöllyissä? Ei tuosta aprillipilaa kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
En oleta etten koskaan päätyisi työttömäksi. Olen varautunut siihen säästämällä ettei tarvi pummia muilta.
Ja kuitenkin olet ensimmäisenä työttömyyspäivänä ilmoittautumassa työkkäriin ja työttömyyskassaan jotta saat päivärahaa. Kyllä jokaiselle ilmainen raha kelpaa.
Kauhean ristiriitaista. Jos vanhempi, koulutettu ja pätevä ihminen joutuu työttömmäksi: hae mitä tahansa työtä. Jos kertoo hakeneensa mutta paikan saikin puolta nuorempi kokematon: jotain on sinussa vialla kun et pärjää nuoremmille ja kokemattomille. Eli IHAN AINA se vika on siinä työttömässä itsesssään. Tai: on hulluutta elää velaksi. Kuitenkin: opiskele uusi ala vaikka velkarahalla. Helppo huudella "neuvoja" ja muutella niitä tilanteen mukaan jotta lopputulos olisi aina sama, ihmisessä tai siis työttömässä, on aina se vika.
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on aina vaihtoehtoja tarjolla tai ovat varautuneet säästämällä ja varmistamalla toimeentulonsa. Esimerkiksi itse tiedän, että mikäli jäisin työttömäksi niin työllistyisin helposti johonkin sukulaisten firmaan jos en nyt vastaaviin tehtäviin niin perusduunarihommaan. Ihmisillä on erilaisia verkostoja.
Mahtavaa että olet ymmärtänyt ja osannut verkostoitua niin että sukulaisillasi on firmoja joihin pääset töihin jos nykyisen paikkasi menetät.
Vierailija kirjoitti:
Siihen tarvitaankin 12 vuoden sohvalla makaaminen, että lompsitaan valtionvarainministeriksi.
En oleta etten koskaan päätyisi työttömäksi. Olen varautunut siihen säästämällä ettei tarvi pummia muilta.