Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään.
Jos olet ammattitaitoinen ja työvoimapula alalla ,voit saada töitä vaikka kuusikymppisenä.,kokemusta on .
Oma ikäni alkaa viitosella ja ei ole pienintäkään epäilystä etten saisi uutta työpaikkaa 2-3kk:n sisään jos jäisin työttömäksi.Tosin, nyt kun olen viime aikaisen keskustelun johdosta perehtynyt vähän tarkemmin näihin kaikkiin etuuksiin mitä on saatavilla, niin olisi aika houkutteleva vaihtoehto myös jäädä ansiosidonnaiselle ja pitää vähän sap
Suosittelen sinulle työttömäksi heittäytymistä. Kannattaa ehdottomasti kokeilla niin ei tarvitse sitten enää miettiä, että mitä kaikkia avustuksia laiskat työttömät oikein saavatkaan.
Epäilit, että siitä ei olisi hyötyä kenellekään, mutta kyllä siitä olisi. Aina kun joku hyppää pois työelämästä, pääsee joku työtön töihin. - Paitsi jos työnantaja kiristää tahtia ja jakaa työsi nykyiselle henkilöstölle. Jos niin käy, niin sitten hallitus iloitsee siitä että työnantajan kulut pienenee ja hän saa suurempia voittoja.
Monikin oman alansa ammattilainen on yllättynyt kun töitä ei löydykään. Työnantajat palkkaavat mieluummin vastavalmistuneita, koska heille ei tarvitse maksaa yhtä suurta palkkaa kuin kokeneelle ammattilaiselle.
Työt eivät yleensä ole mitään rakettitiedettä, jota ei voi oppia. Työnantajilla on varaa mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
Näkyy olevan varaa kun Nallen maataloustukiin ja yritystukiin ei kosketa eikä veronkiertoon puututa.
Nalle ei saa euroakaan maataloustukea ihan siksi, että ei omista Suomessa maatalousmaata. Kuka tahansa voi ostaa maatilan ja ryhtyä rikkaaksi, joten miksi et tee niin?
Pörssiyhtiö Koneen pääomistaja Antti Herlin saa viljelijätukea yli 400 000 euroa vuosittain. Hän on Suomen rikkain mies.
Maataloustuet maksetaan suurille yrittäjille. Pienviljelijöitä ei tueta. Tässä pätee sama kaava kuin yritystuissa. Suuret, hyvää tulosta tekevät yritykset saavat suurimmat yritystuet. Pie
Juuri näin, maataloustuki ei ole sosiaalituki, se on tuotantotuki. Jos toimeentulotukea maksettaisiin samalla periaatteella, niin ennen kuin saisi rahaa, pitäisi tehdä tiettyjä tekoja ja osoittaa ne tehdyiksi. Tuen saisi noin 14 kk hakemisen jälkeen ja silloinkin siitä on voitu tehdä vähennyksiä sillä perusteella, että olet jättänyt hakemuksen ilman kuvaa tms.
Moni on joutunut työttömäksi ja sen takia tietää kuinka helppoa on saada töitä. Töitä löytyy, jos ei nirsoile ja hakee niitä.
Potkuja saa jokainen ja firmoja menee nurin. Pitää vain hakea uusi työpaikka aina kun entinen menee alta. Itselläni on nyt yhdeksäs työpaikka menossa.
Työpaikat eivät ole tulleet suhteilla. En ole myöskään erityisen hyvä työntekijä. Silti töitä on aina löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvyttömyys työttömiä, huono-osaisia ja sairaseläkeläisiä kohtaan syntyy kahta reittiä. Se että ei ole itse saanut kasvuvuosinaan riittävää tukea ja hoivaa tekee ihmisestä armottoman. Hän kokee saavuttaneensa kaiken omilla ponnistuksillaan ja yksin ja vaatii sitä myös muilta. Hän halveksii heikkoutta koska ei ole saanut itse olla heikko ja muiden kannateltavana. Hän pelkää heikon ja tarvitsevan rooliin joutumista koska pelkää ettei saa tukea.
Toinen reitti on se että menestyvät ja empatiakyvyttömät vanhemmat siirtävät oman asenteensa lapsiinsa ja uskottelevat näille että he ovat erityisasemassa ja parempia ihmisiä. Vanhemmilla on myös taloudellisia ja henkisiä resursseja tukea lapsiaan samaan erinomaisuuteen ja alhaiseen ylemmyydentuntoon kuin mitä itse edustavat. Tuetaan opinnoissa taloudellisesti ja tiedollisesti. Ja kuitenkin tärkein jää opettamatta: empatiakyky heikommassa a
Nämä kuvat kuitenkin tulevat lähinnä maksettujen haukkumisjuttujen ja keskustelupalstojen kommenttien perusteella. Teetkö työsikin niin, että etsit vastaukset suomi24:sta, iltapuluista ja vauvalta? Ei kukaan täyspäinen oikeasti usko, että kaikki ovat tuollaisia. Joku kertoo tuntevansa liudan työhaluttomia. Se on mahdollista oikeastan vain silloin, jos viettää aikaansa narkki- tai juoppoporukoissa. Todellisuus lienee kuitenkin, että tyyppi valehtelee. Omina työttömyysaikoina kävin muutaman tvp-kurssin. Joka kurssille sattui yksi pummi, mutta jopa niistä pummeista osa välillä työllistyi johonkin. Suurin osa oli tavallisia töitä etsiviä, aika usein valmistuttuaan ilman töitä jääneitä tai konkurssissa työnsä menettäneet. En enää asu ko. paikkakunnalla, koska muutin työn perässä, enkä ole ainoa joka niin tekee. Kävin kuitenkin konsertissa ja näin yhtä kurssikaveria. Kaikki keistä hän jotain tiesi, olivat töissä jossain. Yksi nimi tuli vastaan kun valittiin samaan paikkaan mitä olin hakenut itsekin ennen kuin muutin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva on väliaikainen apu selviytymiseen, ei mikään palkka. Suomessa on aivan kohtuuttoman suuret tuet, saa saman verran lusmuilemalla kuin matalapalkkatyöstä. Hyvä jos tähän vihdoin tulee muutos. Ei työt lopu kun ei nirsoile.
Tule kokeilemaan sitä lusmuilua. Hölmöhän olet jos saman saat raatamalla työssä.
Näkee että pöljät on oppinut käyttämään nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Empatian puute syntyy sitä reittiä, kun huono-osaiset ovat vaatimassa itselleen yksiöasumista Helsingistä veronmaksajien piikkiin antamatta mitään takaisin. Häiriköintiä julkisella paikalla ei lasketa takaisin antamiseksi.
Mikä ongelma yksiöasumisessa on? Pitäisikö heidän siis haluat asua isommissa asunnoissa? Itse ole ihan hyvin voimeentuleva ja asun omistusasunnossa lasteni kanssa (kolmiossa). Ei minua ainakaan haittaa, jos joku muu asuu yksiössä, jollaisessa en itse edes haluaisi asua.
Vierailija kirjoitti:
Moni on joutunut työttömäksi ja sen takia tietää kuinka helppoa on saada töitä. Töitä löytyy, jos ei nirsoile ja hakee niitä.
Potkuja saa jokainen ja firmoja menee nurin. Pitää vain hakea uusi työpaikka aina kun entinen menee alta. Itselläni on nyt yhdeksäs työpaikka menossa.
Työpaikat eivät ole tulleet suhteilla. En ole myöskään erityisen hyvä työntekijä. Silti töitä on aina löytynyt.
Putkinäöllä ei näköjään saa muuta kuin psykoottista tajunnanvirtaa aikaan.
Ihminen haluaa kokea ylemmyyttä edes joihinkin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva on väliaikainen apu selviytymiseen, ei mikään palkka. Suomessa on aivan kohtuuttoman suuret tuet, saa saman verran lusmuilemalla kuin matalapalkkatyöstä. Hyvä jos tähän vihdoin tulee muutos. Ei työt lopu kun ei nirsoile.
Tule kokeilemaan sitä lusmuilua. Hölmöhän olet jos saman saat raatamalla työssä.
Näkee että pöljät on oppinut käyttämään nettiä.
Kaikki eivät halua olla yhteiskunnan elättejä. Ei kaikille ole tärkeintä se, että pääsee helpolla. Jotkut haluavat kantaa vastuunsa ja olla osa toimivaa yhteiskuntaa.
Onko tämä liian hankalaa tajuttavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Paljon on niitä, jotka eivät ole saaneet. Kun nelikymppinen kehuu, ettei ole koskaan ollut työttömänä, niin hyvin kyllä vielä ehtii.
Yleensä työt saavat paikkaan sopivat tyypit. Ei aina valita sitä parasta. Siivoojaksi otetaan mieluummin amiksen käynyt kuin maisteri. Toimistotöihin otetaan mieluummin keskinkertainen kuin huippuosaaja. Näin tämä menee. Pitää olla sopiva. Yksi asia mistä ei paljon mainita, on välilliset suhteet. Jos kesätöitä pikkupaikkakunnalla hakee varastoduunarin lapsi tai kunnanvaltuuston puheenjohtajan lapsi, niin kumman luulet tulevan valituksi? Itsekin sain ensimmäisen kesätyöni niin, että hain kyllä itse, mutta ensimmäisenä kerroin kenen tytär olen. En ollut kunnan päättäjien lapsi, mutta isäni oli tehnyt itse töitä ko. henkilölle ja oli paikkakunnalla hyvän työmiehen maineessa.
Nykyiseen paikkaan ei ollut mitään suhteita, mutta se oli useiden onnekkaiden yhteensattumien summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on aina vaihtoehtoja tarjolla tai ovat varautuneet säästämällä ja varmistamalla toimeentulonsa. Esimerkiksi itse tiedän, että mikäli jäisin työttömäksi niin työllistyisin helposti johonkin sukulaisten firmaan jos en nyt vastaaviin tehtäviin niin perusduunarihommaan. Ihmisillä on erilaisia verkostoja.
Mahtavaa että olet ymmärtänyt ja osannut verkostoitua niin että sukulaisillasi on firmoja joihin pääset töihin jos nykyisen paikkasi menetät.
Ajatella- myös monilla kavereilla on firmoja, joissa olen ennenkin jeesannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyypit, jotka eivät koskaan tule olemaan pitkään työttömiä, ovat immuuneja myös vakavalle sairastumiselle.
Heitä eivät uhkaa henkilökohtaisen elämän kriisit, jotka voisivat viedä työkyvyn. Heidän taloudellinen tilanteensa kestää hyvin asunto- ja autolainan maksut vuosien ajan pienellä osa-sairaspäivärahalla. Erossa heillä riittäisi rahaa kattaa kaikki nykyisen elämisen kulut yksinkin, vaikka sairaana.
Heidän lapsensa tai läheisensä eivät sairastu koskaan.
Ja jos niin ikävästi kävisi, että oman elämän turvaverkko pettäisi, heitä ei haittaa, että ovat ahkerasti olleet mukana purkamassa yhteiskunnan turvaverkkoja. Koska toki jos he menettäisivät terveytensä, parisuhteensa, kotinsa ja tai työnsä, se olisi täysin heidän omaa ansiotaan ja he osaisivat kärsiä osansa ja olla vaatimatta tukea ahdinkoonsa yhteiskunnalta.
Ihan omaa
"tai ottaa niin suurta asuntolainaa että siitä ei selviäisi vaikka tarvittaessa yksinkin"
Tervetuloa ihmisten ilmoille, missä yhden työssäkäyvän ihmisen tulot ei riitä asuntolainaan. Melkeinpä laakista pitää puolison kanssa hakea, jos haluaa päästä edes lainaneuvotteluun.
"Empatian puute syntyy sitä reittiä, kun huono-osaiset ovat vaatimassa itselleen yksiöasumista Helsingistä veronmaksajien piikkiin antamatta mitään takaisin. Häiriköintiä julkisella paikalla ei lasketa takaisin antamiseksi."
Kuka muka haluaa helsinkiläiseen yksiöön? Joskus muinoin asuin muutaman kuukauden ja luulin tulleeni vaatehuoneeseen kunnes selvisi, että se oli se asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen uskomukseen kuuluu, että työttömäksi voi jäädä vain omasta syystä. Jos kunnon ihminen joutuu työttömäksi, hän on hetken päästä taas töissä. Toki he jonakin päivänä voivat herätä todellisuuteen, mutta se on sen ajan murhe kuten joku jo totesi.
Juuri näin. Tähän kuuluu sellainen MINÄ ITSE-ajattelu, jossa kaikki saavutukset ja tapahtumat elämässä nähdään vain oman aktiivisuuden palkintoina. Minä tein tämän = minä saavutin tämän. Minkäänlaista osaa eikä arpaa nähdä siinä ympäristössä tai muissa ihmisissä, tai muiden tekemissä päätöksissä.
Minä menin kesätöihin -> asuit paikassa, jossa kesätöitä oli tarjolla ja työnantaja päätti palkata sinut
Minä jaoin lehtiä nuorena -> asuit kaupungissa, että maaseudulla, jossa on 50 naapuria 100km säteellä
Opiskelin kovastHyvin kommentoitu! Kiitos!
Hyvin harva ihminen kykenee analysoimaan omaa elämäänsä noin ja ymmärtämään että kaikki oikeasti onkin vain sattumaa/hyvää tuuria tai muiden ansiota että on siinä tilanteessa missä nyt kukin on
Tästä on tehty jopa tutkimuksia.
Yhdessä tutkimuksessa koehenkilöt laitettiin pelaamaan peliä, jossa voittaminen perustui puhtaasti tuuriin. Siihen ei voinut vaikuttaa millään tavalla.
Silti pelin voittajat olivat sitä mieltä, heidän voittonsa perustui parempiin taitoihin tai muuten heidän ominaisuuksiinsa. He eivät pystyneet myöntämään että olivat vain onnekkaita.
Ihmiset kaipaavat hallinnan tunnetta ja haluavat nähdä itsensä hyvässä valossa. Siksi he kehittävät päässään sellaisen ajatuksen, että menestyminen on täysin omaa ansiota. Nuo muut ovat vaan huonompia kuin minäminäminä. Suurten tuloerojen maissa tämä ilmiö näkyy kaikkein voimakkaimmin.
Ei ole oletuksia, mie olen ollut työttömänä. Luultavasti olisin ollut vähemmän aikaa jos olisi joku tuolloin vähän potkinut persuksille tai/ja opastanut.
Isompi huoli on mitä käy meille kaikille jos yhteisessä kassassa rahat alkaakin loppua. Mitäs ne lakkoilijat tykkää kun turvaverkot pettääkin ja pitää hakea omat vanhukset ja vammaiset kotiin hoidettavaksi. Sittenkö on hyvä mieli?!
Minä en joudu työttömäksi, enkä koskaan ollut työtön.
Olen ansaitulla eläkkeellä
N 75v
Vierailija kirjoitti:
Moni on joutunut työttömäksi ja sen takia tietää kuinka vaikeaa on saada töitä. Töitä ei kaikille löydy, vaikkei nirsoile ja hakee niitä. Onnea sinulle, mutta älä nyt liikaa nokkaasi nosta.
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
No, sittenhän ei ole varaa rikkaiden paapomisiin ja kansanedustajien ja ministerien palkkiohin. Ei muuta kuin leikkuri viuhumaan ja jatkossa kansanedustajat ja ministerit saavat 0 euroa näin aluksi. Eli pelkällä työn ilolla mennään. Seuraavina vuosina sitten voivatkin jo maksaa itse siitä, että pääsevät harjoittamaan kansanedustajan ja ministerin ammattia. Valta maksaa! Ei muuta kuin kansanedustajan ammatista itse maksettava valtiolle 7 tonnia per kk ja ministerin ammatista 15 tonnia per kk valtiolle.
Realistisessa, ei negatiivisessa.