Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Olen itse ollut monta kertaa työtön ja tarvinnut yhteiskunnan tukia, mutta mielestäni ne ovat olleet liikaa. Opiskelelijanakin ihmettelin miten paljon rahaa saan joka kuukausi ja mitä luksusta on asua Suomessa. Sekin oli mielestäni vähän liian hyvää ollakseen totta. Nyt olen vakituisessa työsuhteessa mutta en ajattele tukien leikkaamista omasta näkökulmasta, vaan yhteiskunnan. Olemme tottuneet liian hyvään ja nyt on herättävä ja otettava maamme talous vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut monta kertaa työtön ja tarvinnut yhteiskunnan tukia, mutta mielestäni ne ovat olleet liikaa. Opiskelelijanakin ihmettelin miten paljon rahaa saan joka kuukausi ja mitä luksusta on asua Suomessa. Sekin oli mielestäni vähän liian hyvää ollakseen totta. Nyt olen vakituisessa työsuhteessa mutta en ajattele tukien leikkaamista omasta näkökulmasta, vaan yhteiskunnan. Olemme tottuneet liian hyvään ja nyt on herättävä ja otettava maamme talous vakavasti.
Putoapa loppuiäksesi tukien varaan ilman mitään toivoa työllistymisestä, niin mielesi muuttuu. Sairastuminen, vammautuminen, ikääntyminen ja moni muu syy ja niiden yhdistelmä riittää.
Kieltäminen on yksinkertaisen ihmisen defenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat eläkeloisia, joita ei kosketa työelämän heikennykset,
Minä en ole eläkeloinen!!!
Olen tehnyt yli 44 vuotta töitä ja saat'ana olen sen pienen eläkkeeni ansainnut.
Se olisi totta vain, jos olisit laittanut eläkerahasi palkastasi säästötilille ja eläisit nyt vain ja ainoastaan säästämilläsi rahoilla
Persujen tyhmyydellä ja ilkeydellä ei mitään rajoja. Ilmeisesti joku insestin uhri ei muutoin kukaan terve noin puhu, voi ressukkaa.
Vain kommunismissa ei ole työttömyyttä. Muissa talousjärjestelmissä on, se on osa systeemiä, mitä kouluja nää pikkuporvarit käy?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jokaiselle osuu kohdalle varsinkin kun mennään kovaa vauhtia kohti automaatiota ja tekoälyä. Nämä persut tuntuvat olevan vähän vanhempaa ikänsä jossain varastossa töissä olleita vähän yksinkertaisia ihmisiä...enimmäkseen. Joukossa tietysti vanhan liiton SMP:n kannattajia jotka eivät ole muuta elämänsä aikana tehneet kuin luoneet sontaa. Luultavasti 20 vuoden kuluttua työttömyysaste on yleisesti pohjoismaissakin 50% luokkaa joten eivätköhän tukimuodot ala kiinnostamaan.
Kenen luulet niitä tukia maksavan jos 50 % on työttömänä? Äly hoi, älä jätä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpiset? Kannatan tukijärjestelmän keventämistä ja en todellakaan elättele mitään kuvitelmia että en itse jonain päivänä saattaisi joutua esim työttömäksi.
Näen työttömyyden vain paljon todennäköisempänä sellaisessa maassa
jossa yrittäminen ei kannata,
jossa vientiyritykset ovat muutaman risuparta-ahtaajan armoilla,
jossa julkisen sektorin työpaikkoja on kohta yhtä paljon kuin yksityisen sektorin työpaikkoja,
jossa talous ei kasva samaa tahtia naapurimaiden kanssa,
jossa yritykset eivät uskalla palkata ihmisiä koska joutuvat ottamaan näistä vastuun näiden lopputyöuran ajaksi,
ja jossa on kannattavampaa köllötellä kotona kuin yrittää työllistää itsensä.
Tämä!
Enkä ole työssä ollessani (20 vuotta, välissä äitiysloma ja 5 kuukauden tyttömyysjakso) kerännyt hirveää velkapottia tai vaikeasti realisoitavaa omaisuutta huollettavakseni.
Harjoitan siis ihan omaehtoista riskienhallintaa. Sijoitan, säästän lapsen tilille, jotta sitä rahaa ei vaadittaisi käytettäväksi elättämisekseni jos vaikka jäänkin vaille työtä.
En työssä jää paikoilleni lillumaan lämpimään veteen, vaan otan vastaan uusia tehtäviä ja hakeudun toisiin tehtäviin jos en enää saa työstä mitään uutta irti.
Olen huomannut että YT-neuvotteluissa ensimmäisenä lähtevät he, joiden ainoa motiivi käydä töissä on palkka. Se näkyy työsuorituksessa, uskokaa pois.
Minun tärkein motiivini on omalta osalta auttaa yritystä ja koko teollisuudenalaa menestymään, jotta vielä lapseni eläessä aikuisuuttaan olisi tästä maasta jäljellä muutakin kuin EU ruoka-avustus ja pystyyn lahoava infra.
Miksi ette ota ilolla vastaan uudistuksia? Eikö sitä ole jo tarpeeksi taottu päähänne että, suomalaiset ovat pääosin kuspää kansaa. Asioita ei ole tehty sisulla vaan kuspäisyydellä.
Pilkka osuu omaan niskaan, kun joutuvat työttömiksi tai sairastuvat. Kuka silloin nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpiset? Kannatan tukijärjestelmän keventämistä ja en todellakaan elättele mitään kuvitelmia että en itse jonain päivänä saattaisi joutua esim työttömäksi.
Näen työttömyyden vain paljon todennäköisempänä sellaisessa maassa
jossa yrittäminen ei kannata,
jossa vientiyritykset ovat muutaman risuparta-ahtaajan armoilla,
jossa julkisen sektorin työpaikkoja on kohta yhtä paljon kuin yksityisen sektorin työpaikkoja,
jossa talous ei kasva samaa tahtia naapurimaiden kanssa,
jossa yritykset eivät uskalla palkata ihmisiä koska joutuvat ottamaan näistä vastuun näiden lopputyöuran ajaksi,
ja jossa on kannattavampaa köllötellä kotona kuin yrittää työllistää itsensä.
Tämä!
Enkä ole työssä ollessani (20 vuotta, välissä äitiysloma ja 5 kuukaud
Just se on käsittämätöntä, ettei perheelliset ihmiset ymmärrä huolestua maan taloudesta ja tulevaisuudesta, vaan mangutaan vaan tukien perään.
Ei ole asenne paljoa 50-lukulaisista muuttunut nuorempiinkaan ikäpolviin. Kaikki itselle minkä ehtii ottaa, hällä väliä tulevista ikäpolvista, ml omista lapsista!
Kyllähän sitä toivoisi että kaikki, jotka potkivat potkittuja, pääsevät itse joskus kokeilemaan miltä tuntuu olla työkyvytön tai työtön.
Kamalaa miten ihmisvihamielisiä ihmiset nykyään on. Arvot ovat julmat ja kovat. En haluaisi elää nykyisenlaisessa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä toivoisi että kaikki, jotka potkivat potkittuja, pääsevät itse joskus kokeilemaan miltä tuntuu olla työkyvytön tai työtön.
Kamalaa miten ihmisvihamielisiä ihmiset nykyään on. Arvot ovat julmat ja kovat. En haluaisi elää nykyisenlaisessa yhteiskunnassa.
Mutta tosi moni meistä on ollut työtön ja on silti sitä mieltä, ettei nykyiseen tukimalliin ole varaa!
Ymmärrättehän, että kolmannes väestöstä on eläkkeellä. Kuka kustantaa työttömien ym sosiaalituet?
Vuokrataso on saatava laskuun pääkaupunkiseudulla, tai ainakin se osa väestä, joka ei itse maksa vuokraansa omista ansioistaan, tai jolla ei ole työstä johtuvaa syytä asua kallilla alueella, on saatava asumaan edullisempaan osoitteeseen.
Ei missään muualla maailmassa työttömät ja opsikelijat asu yksin kokonaisissa kph, keittiö, mh asunnoissa pääkaupungin keskustassa! Miksi työssäkäyvien pitää raahata perheensä Nurmijärvelle ja pendelöidä sieltä töihin kun työpaikan vieressä on talollinen asukkaita, joista yksikään ei käy töissä?
Olisi jääty työttömäksi, tai siis vaihtoehto oli muuttaa etelä-Suomeen...pohjoinen veti, ja muutimme sinne yrittäjiksi lopuille 20 työvuodelle 43:sta...
Ethän sinä silloin ole enää työtön, vaan sairas...
Ihmiset ei näytä tajuavan että se valtion kassa josta tukia maksetaan on työssäkäyvien maksamaa veroa. Eikä se kassa riitä tällä hetkellä, velaksi eletään ja näin on tehty jo pitkään. Ei se ole mikään rangaistus mitä nyt toteutetaan. Etuja voidaan suunnitella lisää jos talous saadaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat eläkeloisia, joita ei kosketa työelämän heikennykset,
Kyllä, oletpa itse ensin 43 vuotta töissä ja puhu sen jälkeen muiden loisimisesta, omilla rahoillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tosi moni meistä on ollut työtön ja on silti sitä mieltä, ettei nykyiseen tukimalliin ole varaa!
Ymmärrättehän, että kolmannes väestöstä on eläkkeellä. Kuka kustantaa työttömien ym sosiaalituet?
Vuokrataso on saatava laskuun pääkaupunkiseudulla, tai ainakin se osa väestä, joka ei itse maksa vuokraansa omista ansioistaan, tai jolla ei ole työstä johtuvaa syytä asua kallilla alueella, on saatava asumaan edullisempaan osoitteeseen.
Ei missään muualla maailmassa työttömät ja opsikelijat asu yksin kokonaisissa kph, keittiö, mh asunnoissa pää
Minäkin olen ollut työtön ja sitä mieltä että en olisi selvinnyt ilman niitä tukia joita silloin sain. Ja kyllä, vuokrataso on aivan liian korkea, mutta luuletko tosiaan että se tulee laskemaan tukia leikkaamalla? Kyllä siinä on ne työttömät kärsijänä eikä omistava luokka.
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä silloin ole enää työtön, vaan sairas...
Jos se sairaus haittaa työkykyä niin totta kai silloin on työtön
Vierailija kirjoitti:
Ovatko työkyvyttömyyseläkeläiset loisia?
Eivät ole loisia, mutta eivät kuulu kyllä lokeroon "työkykyiset".. näillä sivuillahan keskustellaan lähinnä työkykyisten lusmuilusta vuodesta toiseen.... itse kun jouduin tekemään nelikymppisenä päätöksen, että on muutettava , siis täysin toiseen suuntaan, mihin työt meni, jonne en halunnut perästä...vaan ylemmäs pohjoiseen, siis paremman elämän perään, haaveita täyttä uudesta urasta yrittäjänä ja onnistuimme jopa...siis tiedän tunteen, kun työnantaja ilmoitti, joo Tampereelle tai Turkuun pääset jatkaan...niin heti päätin, että väärä suunta...ja en koskaan katunut, päinvastoin...
Ovatko työkyvyttömyyseläkeläiset loisia?