Miten lopetit imetyksen, jos taapero oli todella halukas jatkamaan ja se oli hänelle tärkeää?
Miten lopetus onnistui? Koitko että lopettaminen oli hankalaa?
Kommentit (70)
Luin että mies lopetti imetyksen.🤭
Imetys tuntuu toimivan luonnollisena rauhoittumistavalta. Rentoutuu ja rauhoittaa siinä äidin sydämen ääntä kuunnellessa.
Vierailija kirjoitti:
Taapero meni inttiin niin piti lopetella
Toki lomilla vielä jatkui hieman
Se on hyvä että vain lomilla. Olisihan se vähän noloa sille taaperolle jos pyytäisitte oikein erikoisluvan siihen että saat käydä antamassa tissiä tuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lopettanut, vaan imetin loppuun asti. Oli siinä kausia, jolloin tuntui, että tämä ei lopu koskaan. Mutta enemmän siitä jäi hyviä muistoja. Loppua kohden niitä imetyksiä oli niin harvaan tahtiin, että ei niistä ollut edes vaivaa. Jossain kohtaa sitten vain huomasi, että viimeisestä imetyksestä on jo aikaa.
Miksi se imetys pitäisi väkisin lopettaa silloin, kun se on lapselle vielä tärkeää? Ei tullut oikein tuosta aloituksesta ilmi.
Loppuun asti? Imetit siis lastasi kunnes hän kuoli?
Imetin niin pitkään kuin sitä imetystä kesti. Se oli lapsen kehitysprosessi, jonka hän kävi loppuun ja jonka päätteeksi imetys loppui. Tuon prosessin aikana myös minä kypsyin lopettamaan sen imetyksen. Ja se meni juuri niin kuin toiset äidit kertoivat, että äiti on valmis lopettamaan ennen kuin lapsi. Minä vain en jyrännyt lasta siinä kohdassa, kun itse olisin ollut valmis lopettamaan, vaan annoin lapsen jatkaa, kunnes hän itse oli valmis lopettamaan. Ja sitten se loppui, aivan huomaamatta. Minulta meni varmaan viikko ennen kuin tajusin, että nyt se taisi loppua.
Ehkä tuota voisi verrata kädestä kiinni pitämiseen. Ei varmaan kukaan äiti pidä kirjaa siitä, minkä ikäistä lasta suostuu vielä taluttamaan kädestä. Pienemmille sitä kättä tarjotaan ja jos leikki-ikäinen haluaa pitää kädestä, niin ei siitä kieltäydytä. Jossain vaiheessa se lapsi ei enää kaipaa kädestä kiinni pitämistä, kun yhdessä kävellään jossain. Eikä sitä heti huomaa, että nyt se lapsi ei enää kaipaa äidin kättä, vaan viipottaa rohkeasti omin päin.
Se äidin käsi ei ole pelkkää tukea tasapainoon, se on myös jonkinlaista turvaa. Imetyskään ei ole pelkkää ravintoa, se on myös turvaa ja auttaa lasta säätelemään tunteitaan silloin kun tunteiden säätely ei vielä ole kehittynyt tarpeeksi. Imetyksessä vapautuu myös oksitosiineja, jotka auttavat äitiä olemaan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapseni olivat pieniä, imetystä suositeltiin vain n. 8 kk ikään asti. Silloin he olivat jo isoja vauvoja, suussa hampaita ja söivät kiinteää ruokaa. Lapsentahtisesta imettämisestä ei puhuttu, mutta yksi kaverini imetti melkein 3-vuotiasta lastaan, kunnes lapsi alkoi repiä äidiltään paitaa päältä jossain sukujuhlissa ja huusi tissiä. Toinen kaveri imetti taaperoaan vain öisin, minkä seurauksena lapsi ei syönyt päivällä mitään ja laihtui. Ja yöt valvottiin imettäen.
Milloin on suositeltu imetystä vain 8 kk:n ikään?
"Omalla tytöllä ei tullut omaa halua vähentää. Lopetin imettämisen lapsen ollessa 1v ja 10 kk. Hän olisi varmasti jatkanut vielä pidempään."
Ei tietenkään tullut omaa halua vähentää, kun oli vielä niin nuori. Imetys kyllä vähenee ajan kanssa ja loppuu sitten kokonaan, kun lapsi on siihen valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaani imetin 3v asti. Järjestin juhlatjonka jälkeen imetys lopetettiin. Asiasta puhuttiin edeltävä viikko ja kerättiin tarroja ruudukkoon. Eka aamu ilman aamumaitoa teki tiukkaa... olis ehkä kannattanut jättää vasta hoitopäivän jälkeen imettämättä. Mutta itkettiin aamulla molemmat ja siihen se sit jäi, selittämään jouduin kyllä. yhä edelleen nyt 4 vuotiaana välillä kaipailee maitoa.
Ei ole terve lapsi, jos vielä 4-vuotiaanakin hinkuu tissille. Noin muutenkaan ei kuulosta terveeltä menolta.
Eräillä päivällisillä meinasi ruoka mennä väärään kurkkuun, kun 6 - vuotias alkoi ateriansa päätteeksi kinumaan äidiltä tissiä. Ja sehän läväytettiin siinä sitten esille ja lapsen suuhun.
Ei tervettä.
Mitä vtun halukas!?🤣 Aikuisten keskinäisissä puheissa käytetään sitä sanaa, tiedätte kyllä missä merkeissä.
Parempi sana on tossa imetys aiheessa haluaa, tahtoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli vähän pakko lopettaa, kun lapsi meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana (ei ollut taloudellisesti mahdollista olla pidempään kotiäitinä). Vierotus tehtiin toki hyvissä ajoin ennen hoidon alkua.
Miksi imetystä ei voisi jatkaa, vaikka lapsi on hoidossa? Ei kai hän ole päiväkodissa 24 tuntia vuorokaudessa?
En tietenkään tarkoita, että kenenkään pitäisi imettää 1,5-vuotiasta, jos ei itse halua. Mutta tuo peruste "pakkoon" oli vain niin järjetön. Minulla on kolme lasta ja olen imettänyt kaikkia vielä sen jälkeen, kun he menivät hoitoon.
No jos äiti myös meni takaisin töihin, eikä enää nähnyt mitään syytä/järkeä/halua jatkaa imettämistä, ei edes vaikka kerta päivään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vtun halukas!?🤣 Aikuisten keskinäisissä puheissa käytetään sitä sanaa, tiedätte kyllä missä merkeissä.
Parempi sana on tossa imetys aiheessa haluaa, tahtoo
Hihi ja tukka on alapääkarvat
Saatteko isompien lasten imetyksestä jotain kiihokkeita itse? Kun niin vouhotetaan aiheesta kilpaa🤣
Rauhassa lopetettiin 1v7kk. Sujui hyvin, kun imetyskerrat olivat jo reilusti vähentyneet ja harventuneet. Kannattaa lopettaa ihsn rauhassa sinä kertarysäyksellä.
Hampaat kasvaa pitkään imetettäessä ulkoneviksi, niitä on sitten ikävä oikaisuttaa.
Imetys hullujen kokoontumisajot käynnissä
Iltamaito pullosta lapsen ollessa sylissä, samalla luetiin iltasatu.
Rinnat, daisarit, hinkit, melonit...imetän imetän lapsiani 10v asti, se on normaalia ym ihme settii, Vttu mikä aihe!!
Viisari ei värähdä🤣🤣 tsoukki oli.
Minä lopetin imetyksen, kun lapsi oli 1v. 1 kk. Lopetin ihan siksi, että yöt rauhottuisivat. Lapsi halusi yöllä maitoa ja molempien yöunet kärsivät. Lapsi söi tavallista ruokaa ja joi mukista lehmänmaitoa. Lopetin tyyliin, että nyt ei enää maitoa. Syliin pääsi, kuten ennenkin. Paras päätös, koska yöt rauhoittuivat.
Sen takia myydään niitä vieroitusvalmisteita vauvoille ja taaperoille, esim. Tuuti 2 vieroitusvalmiste vauvalle:
https://www.valio.fi/tuotteet/valio-tuuti-2-maitopohjainen-vieroitusval…
Julmaa vaan lopettaa seinään ja laittaa lapsi kärsimään vieroitusoireita.