Kuinka kalliita vaatteita ostatte.
Käytättekö merkkivaatteita vai ihan perusmarket vaatteita.
Kommentit (51)
Erikoista miten moni on sitä mieltä että merkillä ei ole väliä.
Itse ostan lähes pelkästään merkin perustella koska silloin tietää mitä saa, mistä on paljon hyötyä varsinkin verkosta ostaessa.
Käytän suurimmaksi osaksi kahden eri merkin paitoja, joiden koot ja mallit ovat niin vakioituja että uskallan ostaa niitä myös netistä. Tiedän tarkkaan että tuon merkin L koko on itseeni sopiva. Sama housujen ja kenkien kanssa. Lisäksi laatumerkki on myös tae siitä että kangas ja työnjälki ovat laadukkaat ja vaate kestää käytössä.
En ikinä uskaltaisi ostaa varsinkaan kalliimpaa vaatetta jonka merkki olisi täysin tuntematon.
Ostan yleensä vain syksyllä jotain uutta. Viimeksi löysin alesta housupuvun Andiatalta ja yhden paitapuseron. Nyt on hankittava siistit housut ja uudet kävelykengät. Mulla menee vuodessa ehkä n.1000€ vaatteisiin. Huollan vaatteeni hyvin, tuuletan ja pesetän tarvittaessa. Villainen parempi talvitakkini on yli 10 vuoden takaa. Nyt siihen laitettiin hihatereet entisistä tampeista. Höyrypesun jälkeen se näyttää niin hyvältä, että on varmaan käytössä vielä pitkään.
Työvaatteet on keskivertoa kalliimmat. Panostan hyvään kankaaseen, klassiseen tyyliin, eri vaatteiden yhteensopivuuteen ja hyvään istuvuuteen. Istuvuutta voi todella helposti parantaa räätälillä ja hyvin pienellä kustannuksella. Juuri kävin suurennuttamassa vanhaa blazeriä ja huonosti istuneesta vaatteesta tuli 40 eurolla aivan loistavan hyvä. Uusi olisi maksanut kymmenkertaisen hinnan.
Tyypillisesti maksan esim puvusta 800€ ja lisäksi 100-150€ räätälille sen sovittamisesta itselleni. Paitani ovat hintahaarukassa 100-180€. Kengät 150-400€.
Vapaa-ajan vaatteet ovat sitten vähän mitä sattuu, etupäässä keskitason brändejä ja aika paljon tykkään käyttää urheiluvaatteita (lenkkarit, hupparit yms) myös esim kaupassa käydessä tai kotona oleillessa.
Merkki on minulle lupaus siitä että vaate täyttää tietyn laatutason, kestää käyttöä ja ei edusta kertakulutusroskaa. Merkki ei koskaan ole minun vaatteissani näkyvillä isona logoja vaan ommeltuna paidan niskaan tai takin liepeen sisävuoreen.
Aloin kiinnittämään enemmän huomiota pukeutumiseen ja vaatekaapin suunnitteluun noin viitisen vuotta sitten, ja vaikka nykyään käytän huomattavasti arvokkaampia vaatteita kuin aiemmin, niin minulla menee arvioni mukaan reilusti vähemmän rahaa vaatteisiin kuin aiemmin jolloin ostelin summamutikassa aina jotain alennusmyynnistä ja ihmettelin sitten kotona miksi vaatekaappi on täynnä mutta ei ole silti mitään päälle laitettavaa
M47
En nyt niin tarkkaan muista vaatteiden hintoja, mutta T-paidat on kai yleensä jotain 35€, alessa 25€. Housut ömh, satasen? Olisko viimeksi ostamani takki maksanut pari sataa. Rintsikat maksaa yleensa jotain 40-45e. Juhlavaatteet maksaa sen minkä maksaa, on niin mahdottoman vaikea löytää luonnonkuiduista tehtyjä, enkä polyesteripaskaa suostu käyttämään. Keskihintaisia?
Merkkivaatteita alennusmyynneistä. Ei tule paljoakaan kalliimmaksi kuin markettivaatteet. Ja kestävät pidempään. Olen käyttänyt joskus näitä tokmanni ja prisma/cittari vaatteitakin mutta vaihdoin parempaan juuri tuon kestävyyden takia. Ja esim HM vaatteet ei ole parempaa, ovat markettivaatteitakin huonompia.
Kalliita. Niin kalliita kuin Suomesta saa, voisi melkein jo sanoa. Toivon, että laatu on sitten parempaa.
Ostan lähes kaiken käytettynä, hinta max 30€ / tuote, suurin osa ostoksista alle 10€. Aiemmin saatoin maksaa vintagevaatteista enemmänkin mutta nykyään jätän ostamatta, jos hintaa on liikaa.
Marketista ostan sukat sekä pakolliset kausituotteet, kuten hanskat, sadetakit, heijastinliivit jne., jos ei kirpputorilta löydy silloin, kuin tarve olisi. Halpamerkeiltä rintaliivit ja pikkarit sekä välillä esim. farkkuja, jos käytettynä ei löydy sopivaa mallia ja kokoa.
Aiemmin ostin uutena Marimekkoa ja satunnaisesti esimerkiksi Leviksen farkkuja mutta nämä ovat rahatilanteen heikettyä jääneet tyystin.
Vierailija kirjoitti:
Merkkivaatteita alennusmyynneistä. Tulee silti kalliimmsksi kuin markettivaatteet. Mutta kestävät pidempään. Olen käyttänyt joskus näitä tokmanni ja prisma/cittari vaatteitakin mutta vaihdoin parempaan juuri tuon kestävyyden takia. Ja esim HM vaatteet ei ole parempaa, ovat markettivaatteitakin huonompia.
Ja hinnat alkaa jostain 20-30€ t-paidasta, ylärajana 200€ per vaatekappale/kenkäpari. Noilla summilla saa jo alesta melko hyvät releet.
Luksus on sitten erikseen, sitä en harrasta.
Hyvin sekalaisesti. On merkkifarkkuja ja -laukkuja. Kengistä voin maksaa 100-300 e. Takit on yleensä merkkiä ja kalliimpia, menee 10 vuotta vähintään. Pipoissa ja kaulahuiveissa suosin laatua.
Mutta sitten voi olla, että sesonkivaatteet (varsinkin mekot, shortsit, t-paidat, alusvaatteet ja sukat) lähtee mukaan henkkamaukalta, cosilta, lindexiltä tai kappahallista.
Prismasta olen ostanut joskus sukkahousuja.
En osta nykyään vaatteita melkein ikinä
Merkkivaatteita tilaan halvalla Englannista. Juuri tulossa paketti, jossa 6 vaatetta (3* t-paita, 1 huppari ja 2 housut) ja yhdet Addun kengät, hinta kotiinkannettuna 130€.