Lapsettomat häät, mitä mieltä?
Ystävälläni on häät ensi kesänä. Tänään hän kertoi, että ovat harkinneet lapsettomia hääjuhlia. Ovat siis lapseton pari.
Olin ihan järkyttynyt ja ilmoitin heti, että meidät voi sitten pyyhkiä pois vieraslistalta heti saman tien. Joko tullaan koko perhe tai sitten ei kukaan. Itselle ei olisi tullut mieleenkään tuollainen älyttömyys. Mikä idea edes on jossain lapsettomissa häissä? Eivätkö häät ole perhejuhla kuitenkin?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Me järjestimme viime kesänä häät, lapsettomat. Kutsuimme 97 vierasta, joista paikalle tuli 45, suurin osa poisjäänneistä ilmoitti, etteivät saa lapsenvahtia.
Ette järjestäneet.
Minä olen ollut minissä häissä, joihin on tullut vain pieni osa kutsutuista koska lapset ei päässeet mukaan.
Et ole.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät tuntuvat olevan monien mielestä positiivinen keksintö mutta Entäpä Miten olisi kokonaan alkoholittomat häät?
Saat ihan vapaasti järjestää sellaiset jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lapsi ja valitettava totuus on, että emme pääse paikalle jos häät ovat lapsivapaat. Meillä siis ei ole minkäänlaisia tukiverkkoja joten maksulliset palvelut olisivat ainoa vaihtoehto enkä tiedä kuinka luotettavia esim. MLL:n lapsenvahdin ovat.
Sen sanottuani ymmärrän kuitenkin hyvin etteivät kaikki halua lapsia häihin. En olisi varmaan itsekään halunnut mutta näin kolmekymppisenä jo lähes jokaisella on lapsia ja kutsujien pitää siis varautua siihen, että suuri osa kutsutuista ei pääse paikalle. Mutta en minä silti alkaisi vaatia, että lapseni pitäisi kutsua, en todellakaan, se on hääparin asia päättää keitä omiin juhliinsa haluavat.
Kuulostaa siltä, että olet riippuvainen omien lapsiesi seurasta, kun ei edes hetkeksi voi luottaa ulkopuoliselle hoitajalle heitä. Kukaan ei ole korvaamaton, edes äiti. Lapsillasi voisi olla hyvin hauskaakin hoi
Suuri osa ei viitsi edes yrittää hankkia lastrnvahteja
Vierailija kirjoitti:
En mennyt kahden serkkuni häihin, koska molemmat jättivät kutsumatta pienet lapsemme. Ei kai siinä, olen vieläkin tyytyväinen päätökseeni, lapsemme olivat vielä tosi pieniäkin, alle 3v. Oli mielestäni törkeää jättää kutsumatta, joten eipä tarvinnut nähdä minunkaan naamaa niissä partyissa :D
Serkkusi olivat epäilemättä tyytyväisiä että heidän suunnitelma onnistui noi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLin viime kesänä häissä, joiden järjestäjät eivät rajanneet lapsia pois, mutta muistuttivat kaikille, että hei, nämä eivät sitten ole mikään kovin lapsiystävällinen tilaisuus. Ei erillistä leikkihuonetta, ei erillistä lasten ruokapöytää, ei karkkia, limsaa jne. eikä syöttötuoleja, imetyshuonetta tai edes vaipanvaihtomahdollisuutta muualla kuin vessassa, jota sitten käyttävät kaikki muutkin eli ei voi varata tilaa vain itselleen.
Lapsiperheiltä tuli jälkikäteen valitusta, koska heitä ei huomioitu käytännössä lainkaan. Että miten voitte juhlia niin, että taaperon joutuu syöttämään sylissään ja lapset perheineen oli sijoitettu siten, että oltiin sivussa kaikesta. Ja miten voi olla, että paikalla ei ollut lastenhoitajaa, jotta vanhemmat olisivat voineet kerrankin syödä rauhassa! Miksi perheitä ei ajateltu lainkaan!
N
Kaikkea kyllä pystyy vuokraamaan tai voi toki kysellä sukulaisilta onko ylimääräisiä. Torista saa lahjoituksena ja usein voi sopia juhlapaikan pitäjän kanssa saako tuollaiset jättää sinne seuraavia juhlia varten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsettomat häät. Vieraat, joilla oli lapsia järjestivät lastenhoitajan, jotta pääsivät juhliin. Saatiin kovasti kiitosta jälkikäteen.
Ymmärtänet että kohteliaisuuksiin kuuluu kiittää.Oikeesti voimilla toista mieltä.
Meidän häiden juhlatilaan mahtui n. 100 ihmistä, sukulaiset (vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat, tädit, sedät, enot, serkut) & avecit yhteensä 84 ihmistä ja lisäksi muutamat ystävät & avecit, niin oltiin jo yli 90 ihmisen. Jos esimerkiksi olisi kutsuttu sisarusten ja serkkujen lapset olisi heitä ollut 60 ikäjakaumalla 0-16 vuotta sekä ystävien lapset 10, olisi vieraita ollut yli 150... Luontevinta oli jättää lapset, joita emme kunnolla tunteneet/eivätkä he meitä, kutsumatta. 4 sylivauvaa oli mukana, lähinnä siis imetyksen vuoksi...
Jos juhlien vierasmäärä uhkaa paisua niin on minusta ihan OK tiputtaa lapset kutsuttujen joukosta pois.
Oltiin yksissä häissä, lapsia oli valitettavasti. Oikeasti lapset juoksivat huusivat ja möykkäsivät, yrittivät lämiä toisten ruokia jne. Ei ollut kenelläkään kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsettomat häät. Vieraat, joilla oli lapsia järjestivät lastenhoitajan, jotta pääsivät juhliin. Saatiin kovasti kiitosta jälkikäteen.
Järjetöntä. Ettekö ajatelleet yhtään tuttavien lapsia? Juhlat ovat myös lapsille tärkeä tapahtuma.
Ap
Mitä ihmettä! Eikös häät ole hääparin juhla eikä jonkun lapsiperheen tapahtuma! Miksi hääparin pitäisi ajatella tuttavien lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana pahin painajaiseni on häät, joissa mamman pikkumussukat huutavat pää punaisena ja riekkuvat ympäri kirkkoa ja juhlapaikkaa. Onneksi olen ollut vain kerran tuollaisissa häissä.
Kylläpä voikin jostakin ihmisryhmästä, lapsista, kirjoittaa inhottavasti. Minä olen vielä sinkku nuori nainen, mutta jos joskus menen naimisiin, lapsetkin ovat ehdottomasti tervetulleita. Sopu sijaa antaa (ja huumori ja joustavuus). Minun tutuillani on onneksi aivan ihania suloisia lapsia, ei pelota yhtään kutsua heitä hääjuhlaan.
Sun mieli tulee muuttumaan 99% varmuudella
Miksi ihmeessä tulisi, kun olen ollut hyvin monissa ihanissa "lapsellisissa" häissä ja kun itsellekin on jäänyt niin tärkeitä muistoja niistä hetkistä, kun "prinsessaikäisenä" sai ihailla kaunista morsianta ja morsiusparia?
Kesällä on tiedossa ainakin yhdet häät, joihin on kutsuttu vain aikuisia. I-ha-naa. Saa nauttia rakkauden juhlasta ilman kirkuvia muksuja, joilla alkaisi jossain vaiheessa menemään liiankin lujaa.
Ja olen itsekin äiti.
Erittäin hyvä keksintö. En ymmärrä mihin lapsia tarvitaan aikuisten juhlissa. Ensi kuussa yhdet lapsettomat häät tulossa, odotan innolla. Morsiuspari on lapseton itsekin, joten mielestäni tosi hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana pahin painajaiseni on häät, joissa mamman pikkumussukat huutavat pää punaisena ja riekkuvat ympäri kirkkoa ja juhlapaikkaa. Onneksi olen ollut vain kerran tuollaisissa häissä.
Kylläpä voikin jostakin ihmisryhmästä, lapsista, kirjoittaa inhottavasti. Minä olen vielä sinkku nuori nainen, mutta jos joskus menen naimisiin, lapsetkin ovat ehdottomasti tervetulleita. Sopu sijaa antaa (ja huumori ja joustavuus). Minun tutuillani on onneksi aivan ihania suloisia lapsia, ei pelota yhtään kutsua heitä hääjuhlaan.
Komppaan edellistä. Monissa häissä olemme vuosien varrella oman lapsen kanssa olleet eikä koskaan ole kenenkään lapset riekkuneet ympäri kirkkoa. Nyt saimme 1. kertaa elämässämme kutsun lapsettomiin häihin ja ensimmäinen tunne oli kyllä pettymys ja mielipaha. Yllätyin voimakkaasta reaktiostani hieman itsekin. Jokainen saa toki pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta koen jotenkin loukkaavana, että koko perhettäni ei kelpuuteta sukulaisen hääjuhlaan. Ymmärtäisin ehkä paremmin, jos kyseessä olisi jotkin ravintolassa juhlittavat illallishäät, mutta puhutaan ihan maalaishäistä...Ja toisaalta lapsemme on jo teini-ikäinen, tosin ehkä siitä harvinainen sellainen, joka ihan mielellään olisi harvemmin näkemiään sukulaisia lähtenyt tapaamaan. Oma osallistumisemme on vielä harkinnassa. Yllättävän lapsivihamielista puhetta tässä keskustelussa valitettavasti tuntuu olevan. Eipä taida paljon löytyä muita, jotka kanssani kummastelisivat näitä lapsivapaita häitä.
Mielestäni on ihan ok pitää lapsettomat häät. Sukulaiseni pitivät sellaiset, vaikka heillä on itsellään lapsia. Ei siis liity siihen, ettei pitäisi lapsista.
Ja sitten heräsit ja keitit lapsille aamupuuron.