Lapsettomat häät, mitä mieltä?
Ystävälläni on häät ensi kesänä. Tänään hän kertoi, että ovat harkinneet lapsettomia hääjuhlia. Ovat siis lapseton pari.
Olin ihan järkyttynyt ja ilmoitin heti, että meidät voi sitten pyyhkiä pois vieraslistalta heti saman tien. Joko tullaan koko perhe tai sitten ei kukaan. Itselle ei olisi tullut mieleenkään tuollainen älyttömyys. Mikä idea edes on jossain lapsettomissa häissä? Eivätkö häät ole perhejuhla kuitenkin?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yritätte sönköttää? Kysymys oli siitä että häät ovat perhejuhla jos hääpari niin päättää. Jos lapset on perheistä rajattu ulos, ei silloin ole kyseessä perhejuhla
Yritetään kertoa sinulle, että perheessä ei automaattisesti ole alaikäisiä. Eli lapsettomat häät voivat olla myös perhejuhla. Ei ole vaikea asia tämäkään.
Ei silloin tarvitse lapsia erikseen rajata pois hölmö
Itse olet hölmö. Häihin kutsutaan lähes aina muitakin kuin oma perhe. Esimerkiksi serkkuja, ystäviä jne. Totta kai silloin rajataan lapset pois, jos juhliin ei haluta lapsia.
Tottakai häissä pitää olla lapsiakin, mahdollisimman paljon ja pieniä. Antavat luonnollista signaalia tuoreelle avioparille mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana pahin painajaiseni on häät, joissa mamman pikkumussukat huutavat pää punaisena ja riekkuvat ympäri kirkkoa ja juhlapaikkaa. Onneksi olen ollut vain kerran tuollaisissa häissä.
Kylläpä voikin jostakin ihmisryhmästä, lapsista, kirjoittaa inhottavasti. Minä olen vielä sinkku nuori nainen, mutta jos joskus menen naimisiin, lapsetkin ovat ehdottomasti tervetulleita. Sopu sijaa antaa (ja huumori ja joustavuus). Minun tutuillani on onneksi aivan ihania suloisia lapsia, ei pelota yhtään kutsua heitä hääjuhlaan.
Sun mieli tulee muuttumaan 99% varmuudella
Heii, jokakeväiset häätrollit ovat heränneet kätköistään.
Vierailija kirjoitti:
Heii, jokakeväiset häätrollit ovat heränneet kätköistään.
Hääsesonki on alkamassa :D
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle omansa, sanoivat jo saksalaiset 30-40-luvuilla.
Minulle asia olisi yksinkertainen. Jos lapseni jätetään kutsumatta myöskään minä ja vaimoni emme tule, eli pitäkää tunkkinne. Luultavasti "lapsettomat häät" ovat muutenkin synonyymi tolkuttomalle dokaamiselle, jollainen ei myöskään kiinnosta.
Tolkutonta dokaamista tai viimeisen päälle upea tilaisuus pöytiintarjoiluineen ja maljapuheineen. Harva lapsi nauttii siitä, että pitää istua 3 tuntia paikallaan eikä hääparilla ole mitään velvollisuutta järjestää lapsille erillistä juhlaa.
Moni hääpari on vain tyytyväinen, kun tietyt aikuiset jättäytyvät pois juhlista vedoten lapsiinsa.
Kukin pitää sellaiset häät kun haluaa. Kunhan sitten myös tajuaa että kaikki eivät pääse/halua osallistua.
OLin viime kesänä häissä, joiden järjestäjät eivät rajanneet lapsia pois, mutta muistuttivat kaikille, että hei, nämä eivät sitten ole mikään kovin lapsiystävällinen tilaisuus. Ei erillistä leikkihuonetta, ei erillistä lasten ruokapöytää, ei karkkia, limsaa jne. eikä syöttötuoleja, imetyshuonetta tai edes vaipanvaihtomahdollisuutta muualla kuin vessassa, jota sitten käyttävät kaikki muutkin eli ei voi varata tilaa vain itselleen.
Lapsiperheiltä tuli jälkikäteen valitusta, koska heitä ei huomioitu käytännössä lainkaan. Että miten voitte juhlia niin, että taaperon joutuu syöttämään sylissään ja lapset perheineen oli sijoitettu siten, että oltiin sivussa kaikesta. Ja miten voi olla, että paikalla ei ollut lastenhoitajaa, jotta vanhemmat olisivat voineet kerrankin syödä rauhassa! Miksi perheitä ei ajateltu lainkaan!
Ne olivat omat hääni. Tiettyjen perheiden kanssa en ole enää tekemisissä!
Vierailija kirjoitti:
Ovatko häänne K18? Ja miten ajattelitte lasten koskaan oppivan käyttäytymään häissä ja muissa juhlissa, jos heidät jätetään aina ulkopuolelle?
Kaikki muut juhlat lähtien isovanhempien syntymäpäivistä ovat nykyään lasten juhlia. Jos hääpari haluaa yhdet juhlat, joissa lapset eivät vie kaikkea huomiota, niin sallitaan se heille.
Olen ollut ulkomailla lukemattomissa häissä, joissa ei ole ollut lapsia. Kukaan vieraista ei ole valittanut. Jos ei lapsettomat häät miellytä, voi jäädä pois. Me vieraat nautimme juhlatunnelmasta, puheista, musiikista ja usean ruokalajin ateriasta.
Suomessa olen olltut jäissä, joissa on lapsia. Kirkossa ei kuullut mitään papin puheesta kun lapset juoksivat ja kirkuivat alttarilla ja kirkon käytävillä. Hääjuhlassa oli jatkuvaa huutoa. Eikö ne vanhemmat edes tajunneet viedä niitä huutavia ja huonosti käyttäytyviä lapsia ulos että muut olisivat saaneet nauttia tilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
OLin viime kesänä häissä, joiden järjestäjät eivät rajanneet lapsia pois, mutta muistuttivat kaikille, että hei, nämä eivät sitten ole mikään kovin lapsiystävällinen tilaisuus. Ei erillistä leikkihuonetta, ei erillistä lasten ruokapöytää, ei karkkia, limsaa jne. eikä syöttötuoleja, imetyshuonetta tai edes vaipanvaihtomahdollisuutta muualla kuin vessassa, jota sitten käyttävät kaikki muutkin eli ei voi varata tilaa vain itselleen.
Lapsiperheiltä tuli jälkikäteen valitusta, koska heitä ei huomioitu käytännössä lainkaan. Että miten voitte juhlia niin, että taaperon joutuu syöttämään sylissään ja lapset perheineen oli sijoitettu siten, että oltiin sivussa kaikesta. Ja miten voi olla, että paikalla ei ollut lastenhoitajaa, jotta vanhemmat olisivat voineet kerrankin syödä rauhassa! Miksi perheitä ei ajateltu lainkaan!
Ne olivat omat hääni. Tiettyjen perheiden kanssa en ole enää tekemisissä!
Ohoh, on tökeröä käytöstä vierailta, jos on varoitettu asiasta jo etukäteen. Mutta myös toisaalta, ei syöttötuolien hankkiminen olisi varmastikaan ollut hääparilta kovinkaan suuri vaiva.
Tämähän on hyvin suurella todennäkösyydellä provo, mutta vastaanpa kuitenkin kantani, jos joku tätä aihetta pohdiskelee.
Jos häissä on tarkotus juoda enemmän alkoholia, eikö ole parempi säästää lapset örvellyksen näkemiseltä? Tai entä jos hääpaikka ei ole sopiva lapsille? Vierailijamäärä saattaa äkkiä kasvaa lasten myötä isoksi, jos kutsuu kaikki siskon kummin kaimojenkin lapset.
Tämä on joidenkin mielestä varmaan syntiä kun sanon näin, mutta kaikki eivät yksinkertasesti halua lapsia häihinsä, vaikkei siihen mitään suurempaa syytä olisi. Ihan todennäkönen syy voi olla vaikka se, ettei halua todistaa lasten mahdollista riehumista, kiukkukohtauksia, juoksentelua, huutoa / kirkumista ym.
Nykyään on myös paljon vanhempia, jotka vähät välittää heidän lasten käytöksestä - vaikka lapsi tekis tai sanos mitä vaan, niin annetaan olla. Samalla muut kanssaeläjät saavat kärsiä, kun ei edes yritetä ohjeistaa. Haluaako hääpari välttämättä ottaa riskin, että kutsuu ne vähän vieraammatkin lapset juhliin? Jos ei ole tietoa vanhempien tavoista ja siitä, miten ohjeistavat ja kasvattavat lapsiaan.
Juhlan päätähdillä on oikeus päättää vieraistaan. Heidän ei tarvitse miellyttää ketään, jolle ei heidän päätöksensä sovi. Myöskään ei ole velvollisuutta perustella tai selitellä sitä, vaan syyksi riittää ettei halua. Maailma ei aina pyöri lasten ympärillä eivätkä he siitä mene rikki. Jos ei lapsettomat häät miellytä, voi jättäytyä pois.
Miusta kuulostaa ihanalta rauhalliset häät aikuisporukalla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lapsi ja valitettava totuus on, että emme pääse paikalle jos häät ovat lapsivapaat. Meillä siis ei ole minkäänlaisia tukiverkkoja joten maksulliset palvelut olisivat ainoa vaihtoehto enkä tiedä kuinka luotettavia esim. MLL:n lapsenvahdin ovat.
Sen sanottuani ymmärrän kuitenkin hyvin etteivät kaikki halua lapsia häihin. En olisi varmaan itsekään halunnut mutta näin kolmekymppisenä jo lähes jokaisella on lapsia ja kutsujien pitää siis varautua siihen, että suuri osa kutsutuista ei pääse paikalle. Mutta en minä silti alkaisi vaatia, että lapseni pitäisi kutsua, en todellakaan, se on hääparin asia päättää keitä omiin juhliinsa haluavat.
Kuulostaa siltä, että olet riippuvainen omien lapsiesi seurasta, kun ei edes hetkeksi voi luottaa ulkopuoliselle hoitajalle heitä. Kukaan ei ole korvaamaton, edes äiti. Lapsillasi voisi olla hyvin hauskaakin hoitajan kanssa ja saisivat aikaa ilman vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsettomat häät. Vieraat, joilla oli lapsia järjestivät lastenhoitajan, jotta pääsivät juhliin. Saatiin kovasti kiitosta jälkikäteen.
Järjetöntä. Ettekö ajatelleet yhtään tuttavien lapsia? Juhlat ovat myös lapsille tärkeä tapahtuma.
Ap
Mennyvittuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille tärkeä tapahtuma. Niin kuin miksi?
Lapsille kokemus hääjuhlista on usein ikimuistoinen! Saavat uusia ystäviä, saavat hyvää ruokaa ja herkkuja jne. Sääli lapsia jotka eivät ikinä pääse hääjuhlaan.
Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsettomat häät. Vieraat, joilla oli lapsia järjestivät lastenhoitajan, jotta pääsivät juhliin. Saatiin kovasti kiitosta jälkikäteen.
Järjetöntä. Ettekö ajatelleet yhtään tuttavien lapsia? Juhlat ovat myös lapsille tärkeä tapahtuma.
Ap
Miksi hääni olisivat sinun lapsillesi tärkeä tapahtuma? En tunne lapsiasi ja ohjelma olisi heille todennäköisesti puuduttava.
Voi hyvänen aika! Tottakai lapset pitää ottaa huomioon kun mietitään hääohjelmaa. Illemmalla sitten lapset saavat leikkiä pihalla keskenään aikuisten tanssatessa.
Ap
Onko sinut pudotettu pienenä pää edellä asfalttiin, vai oletko syntynyt idiootiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne olivat omat hääni. Tiettyjen perheiden kanssa en
Mistä niitä voi vuokrata? Olisihan lapsiperheet voineet tuoda omat syöttötuolit mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset ja viestien peukutukset kertovat surullisella tavalla monen suomalaisen itsekkyydestä ja ajattelemattomuudesta.
Hämmentävää tällainen suhtautuminen.
Ei, mutta nämä umpipaskat provot ja niiden vieläkin surkeammat tekohengitys-yritykset kertoo surullista kieltään niitä rustaavien älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne olivat omat hääni. Tiettyjen perheiden kanssa en
Jos selkeästi ei halua lapsia juhliinsa, niin miksi ihmeessä hankkia sinne syöttötuoleja? Ei niitä ole jokaisessa ns. paremmassa ravintolassa tarjolla automaattisesti.
Tarvitseehan, jos jollain kutsutulla on lapsia. Häihin yleensä kutsutaan muitakin kuin ydinperhe.