Miesten siivous- ja hygieniataidot järkyttää
On hämmentävää ja kuvottavaa, miten Suomessa on useampia miehiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä siivoamisesta ja hygieniasta. Kun roska tippuu lattialle, se jätetään siihen. Kun ruokaillessa roiskuu tai kaatuu jotain, ei pyyhitä likaa pois. Tavarat jätetään läjiksi sinne tänne. Pulloja ja roskia kertyy nurkkiin. Vessa ja kylpyhuone pestään ehkä kerran vuodessa. Pölyjä ei pyyhitä ikinä. Jos asuu tällaisen miehen kanssa, on tehtävä joko itse tai erikseen pyydettävä.
Samaan aikaan pohdin, että jos on parisuhdetta vailla niin ihan perushygieniaan panostamalla pääsee tosi pitkälle.
Ja tällä postauksella en tarkoita, että kaikki miehet on tällaisia tai etteikö myös naiset tai muunsukupuoliset voisi käyttäytyä samalla tavalla. Itselle on vain tullut miehissä tätä vastaan.
Miten ihmeessä sen toisen saa kannustettua pitämään ihan perushygieniasta huolta? Vai onko kyse nyt vaan siitä, että tarvittaisiin joku taho, joka puuttuisi näihin? Onko kyse mielenterveysongelmasta, jota ei vaan osata hoitaa? Miten tämä voisi ratkaista?
Kommentit (23)
Meillä menee ristiin niin, että mies on tarkempi asunnon siisteydestä ja minä taas ruoanlaiton hygieniasta. Itse voin siis antaa vaikka jonkun pudonneen roskan olla lattialla esim tunnin pari, kunnes jaksan napata sen mukanani roskiin tai jättää tiskit yön yli odottamaan altaaseen. Mutta ruokaa laittaessa kädet, veitset ja leikkuulaudat pitää pestä joka välissä ja sellaiset ainekset mitä ei kypsytetä niin on hinkattava huolella puhtaaksi. Mies taas päinvastoin, eli urputtaa tiskeistä altaassa, mutta saattaa huolettomasti jatkaa ruoanlaittoa välillä lattialle pudonneella kauhalla tai veitsellä tai huuhtaista sekunnin ajan vain jotain salaattia jossa lukee että huuhdeltava.
Ajattelen niin, että se roska lattialla ei haittaa ketään, vaikka olisi siinä päivänkin, mutta likaisesta ruoasta voi sairastua ja siksi se on oleellisempaa. Yllättävän moni kuitenkin vaikuttaa panostavan nimenomaan kämpän siisteyteen, mutta sitten ovat huolimattomia ruokahygienian kanssa ottamalla esim suussa jo käyneellä likaisella haarukalla lisää jotain suolakurkkua lautaselleen.
Kuinka moni on siihen kuollut kun ei elä samalla tavalla?
Siivoaminen on akkojen eli palvelusväen työtä.