Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rikas ja ymmärrän kyllä minkälaista on olla köyhä koska itsekin olin. Annan nyt vinkkejä köyhille.

Vierailija
30.03.2024 |

Köyhät ei taida ajatella sitä että useimmat meistä rikkaista ovat oloista jotka eivät ole mitenkään parhaimpia. Monet meistä ollaan oltu köyhiä opiskelijoita, on köyhät vanhemmat jne. Miettikääpä sitä joskus.

Se mikä minut erotti muista köyhistä on se etten koska pitänyt köyhänä oloa pahana eikä siitä pitänyt kokoajan uhriutua. Itselläni oli oikea asenne, opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Sen takia en ole köyhä enään.

Ottaa kyllä päähän kun köyhä tuttu jolla on uusin iphone pro max pyytää että tarjoaisin ruokaa kun rahat on tiukilla. Itse kun olin köyhä käytin halvinta nokialaista. Tämä tuttu ei edes käy töissä kun "paskaduunit" eivät kelpaa.

Kommentit (522)

Vierailija
281/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä näissä ketjuissa ihmetyttää aina se, että lähes kaikki ehdotukset, joita tarjotaan tilanteen parantamiseksi, torpedoidaan joukkorynnäköllä: "ei ole mahdollista", "ei kaikkia hyväksytä", "ei kaikille riitä töitä", ei... ei... ei... koska että...

Eihän tarkoitus olekaan lopettaa maailmasta nälänhätää tai kaikkia sotia tai työllistää kaikki Suomen työttömät, vaan ehkä se joku ehdotus voisi oikeastikin olla juuri sinulle toimiva. 

Tuntuu monesti, että mikään ei käy, koska "tilanteeni on nyt tällainen eikä sille mitään voi, kuolema korjaa"... 

En minäkään syntyessäni ollut asianajaja. En edes syntynyt sellaiseen sukuun, jossa olisi ollut yhtäkään korkeasti koulutettua. Pirusti on töitä vaatinut, että nyt voin allekirjoittaa tämän kommentin

asianajaja

Ei niitä torpedoida vaan todetaan että on kokeiltu/haettu/yritetty/vaihdettu alaa/paikkakuntaa jne mutta siitä huolimatta tilanne ei ole muuttunut. Miten tätä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei kaikille aukea kaikki ovet vaikka polvillaan rukoilisi. Vielä jos on terveysongelmia niin KAIKKI on monin verroin vaikeampaa, mutta silti vaaditaan sama tai jopa enemmän kuin terveiltä. Lisäksi jos on jo vuosia pakosta elänyt köyhyysrajan alapuolella, kynnys ottaa riskiä ja pistää "all in" on todella korkea. Jos menetät sen vähäisenkin säästösi, millä elät jatkossa?  Ei kukaan riennä apuun vaan sanovat ilkkuen "mitäs menit".

Kyllä me köyhät osataan talousasiat hoitaa, laskea asioiden kannattavuutta, näköjään hemmetin paljon paremmin kuin moni hyväpalkkainen. Ollaan selvitty vuosia ihan mitättömillä tuloilla, luovuttu lähes kaikesta. Nauretaan teille tuhansien eurojen palkkaa saaville jotka itkette somessa ja mediassa että "kun ei tällä palkalla pärjää" ja samaan aikaan sadattuhannet ihmiset pärjää hyvin alle tonnilla.

Et sinäkään olisi asianajaja jos olisit sairastunut missään elämäsi vaiheessa. Hyvällä terveydellä pääsee lapsuuden köyhistä oloista pois jos on vielä tuuria että joku palkkaa töihin, ihan mihin tahansa, ja pystyt sitä työtä tekemään. 

Kyllä minäkin pystyin ja tein ihan hvetisti töitä ja opiskelin (yliopistoon en päässyt). Nyt ei ole terveyttä eikä työkykyä. Ei yöunta eikä sopivia lääkkeitä, on vain kipuja, huimausta ja unettomuutta. Olen säästänyt,sijoittanut, karsinut, tehnyt kaikkeni että pääsisin ylöspäin portaikossa mutta ei ole onni ollut myötä. Minua lyömällä ei elämäni kohene eikä työkyky palaudu. 

Vierailija
282/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätys nykyaikaan..tänä päivänä kaikki palvelut on netin takana johon tarvii vähintään älypuhelimen...millään Nokialla ei pärjää edes työtön ..

tuilla niitä puhelimia saa. m am uilla on huippupuhelimet ja vuokralähiöissäkin näkee keskimäärin parempia puhelimia kuin duunareilla

No eipä saa ellei itse maksa. Halvin älypuhelin on itselläni aina ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä niitä neuvoja edelleenkään ei näy läjässä mitään listaa ...

1.

Piitää olla koko ajan tiedossa Budjetti ja Listat. Listat sekä siitä mitä on jäljellä/ säästössä + tuloista ja menoista Kiinteistä ja muistakin menoista vaikka arviot.  

Siis aivan kaikista menoista tarkasti eriteltyinä.  Ylipäätään kuukausitasolla näppituntuma korvan takana ja mieluusti koko vuodeksi eteenpäin paperilla tai sovelluksessa. Ihan sama vaikka kivitaulussa.

Vierailija
284/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää nyt neuvojen tyrkyttäjät. Emme halua parantaa tilannettamme mikäli se vaatisi omakohtaista panostusta. Haluamme ilmaista rahaa ja vertaistukea.

Vierailija
285/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä näissä ketjuissa ihmetyttää aina se, että lähes kaikki ehdotukset, joita tarjotaan tilanteen parantamiseksi, torpedoidaan joukkorynnäköllä: "ei ole mahdollista", "ei kaikkia hyväksytä", "ei kaikille riitä töitä", ei... ei... ei... koska että...

Eihän tarkoitus olekaan lopettaa maailmasta nälänhätää tai kaikkia sotia tai työllistää kaikki Suomen työttömät, vaan ehkä se joku ehdotus voisi oikeastikin olla juuri sinulle toimiva. 

Tuntuu monesti, että mikään ei käy, koska "tilanteeni on nyt tällainen eikä sille mitään voi, kuolema korjaa"... 

En minäkään syntyessäni ollut asianajaja. En edes syntynyt sellaiseen sukuun, jossa olisi ollut yhtäkään korkeasti koulutettua. Pirusti on töitä vaatinut, että nyt voin allekirjoittaa tämän kommentin

asianajaja

Sinä s

Nämähän ovat kaikki eri ihmisiä jotka kommentoi eli jokaisella eri tilanne. Siksi näyttää siltä kuin mikään ei kelpaisi. Moni on myös kaiken jo kokeillut.

Vierailija
286/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin typerys, sinä sait töitä. Tässä puhutaan nyt ihmisistä, jotka eivät hakemisestaan huolimatta saa työtä. Vtun ääliöt.

Niin, Sain töitä kun HAIN työtä joka on 160 kilometrin päässä, määräaikainen (2kk) JA paskallla liksalla (1600 €/kk). Teistä ei varmaan olisi kannattanut hakea eikä ottaa vastaan kun "tuilla tienaa melkein saman eikä mene 10 tuntia päivässä töihin työmatkoineen". 

No ei tuossa kyllä mitään järkeää ole, ainoastaan jos se huonopalkkainen duuni on jollain alalla, jolla hyvät oikeasti loistavat etenemismahdollisuudet. On aivan eri asia työskennellä esim. entry level hommissa Googlella kuin olla töissä kääntämässä hampurilaisia. 

Vierailija
287/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää nyt neuvojen tyrkyttäjät. Emme halua parantaa tilannettamme mikäli se vaatisi omakohtaista panostusta. Haluamme ilmaista rahaa ja vertaistukea.

Kyllä minulle neuvot kelpaisi jos edes yksikään olisi sellainen mitä en jo ole kokeillut. Neuvot vain ovat yksinkertaisten ihmisten neuvoja. Vähän kuin sokea neuvoisi näkevää. Naurattaa lähinnä kun hyväonninen neuvoo epäonnista. Niin lapsellisia neuvoja.

Vierailija
288/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.

RAHAA SAADESSA MAKSETAAN OITIS KAIKKI

- PAKOLLISET

- VÄLTTÄMÄTTÖMÄT

- sekä sitten TARPEELLISET SEKÄ JÄRKEVÄT NIIN PITKÄLLE KUIN RAHAT RIITTÄVÄT.

- lopuilla voi syödä ja käyttää vähän johonkin muuhunkin. Säästää, sijoittaa, ostaa timantteja, kukin tyyliinsä, jos mikäli pystyy.

Vierailija
289/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä niitä neuvoja edelleenkään ei näy läjässä mitään listaa ...

1.

Piitää olla koko ajan tiedossa Budjetti ja Listat. Listat sekä siitä mitä on jäljellä/ säästössä + tuloista ja menoista Kiinteistä ja muistakin menoista vaikka arviot.  

Siis aivan kaikista menoista tarkasti eriteltyinä.  Ylipäätään kuukausitasolla näppituntuma korvan takana ja mieluusti koko vuodeksi eteenpäin paperilla tai sovelluksessa. Ihan sama vaikka kivitaulussa.

On tehty jo vuosikymmeniä sitten ja seurattu vuosittain, kuukausittain. Oliko mitään muuta neuvoa, toimivaa?

Vierailija
290/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama kokemus asiasta. Olin yksinhuoltajan lapsi ja valmistuin 90-luvun lamassa työttömäksi opintolainat niskassani. Elämä oli näköalatonta, kävelin päivät pitkät ympäriinsä, keräilin tyhjiä pulloja ja ostin rahoilla nuudeleita ja tein kotiolutta.

Niin sitä vaan aikanaan päästiin töihin, kaupungin vuokra-asunnosta asp:lla omaan asuntoon ja se tonnin Toyotakin vaihtui vähän parempaan.

Vaan se opetti nuukaksi ja säästäväiseksi. Nyt on sitten miljoona ja silti vanhojen traumojen takia pelkää saman toistuvan. Ei auta 6000€:n palkka, terapiat eikä eläkekarttuma. Elämä on.

Mä olen joskus elänyt työmarkkinatuella nettona 500 euroa ja asumistuki joitain satasia. Vuokran jälkeen käteen jäi vain se muutama satanen, ja sillä piti maksaa laskut sekä ruoka. Traumat jäi vaikka tuosta jo 12 vuotta ja minäkin pelkään, että olen joskus taas tuossa elämäntilanteessa, vaikka säätöjä olen saanut kasaan 5 numeroisen summan. Vituttaa, kun muistot on yhä läsnä ja kokoajan vain säästää lisää ettei koskaan olisi tuossa tilanteessa.

Vierailija
291/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se "paskaduuni" kannattaa kyllä ottaa vastaan kun tarjotaan. Ei kukaan tuu kotisohvalta repimään kymppitonni kuussa toimarin työpaikkaan. Jos ei edes osata tai viitsitä tehdä sitä paskaduunia, niin miten sitten joku vaativampi työ sujuisi?

Ap

Tässä ollaan asian ytimessä: ensin on otettava nöyrästi ne ns. paskaduunit. Siitä sitten eteenpäin pikkuhiljaa ja tämä pätee myös korkeasti koulutettuihin. Harva pääsee heti huippuduuniin.

Tätä, jos ei ole valmis tekemään jää helposti ikuisesti köyhäksi. Kuten tuo, jolla 22k€ opintolainaa. Rivien välistä huokui kauas se, että haetut 1000 työpaikkaa oli kaikki huippuduuneja, joihin kokemus ei vaan riitä.

Missä niitä paskaduuneja TARJOTAAN? Joo on avoimia työpaikkailmoituksia mutta ei niitä kenellekään tarjota. Niihin haetaan tuhansien muiden kanssa, ehkä joku saa pätkätyön, suurin osa ei saa edes vastausta "valintamme ei kohdistunut sinuun". Miten otetaan nöyrästi vastaan jotain mitä kukaan ei tarjoa? Tähän haluaisin vastauksen, kiitos.

Vierailija
292/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko työkyvyttömälle heittää kliffaa neuvoo? 

Se sama,mee töihin.Jos et kykene,olet valmis eläkkeelle.Jos kyvyttömyys on oma diagnoosisi,mene hoitoon.

Vierailija
293/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: En ole tuo "asianajaja", mutta kommentoin silti. Juuri tuota hän tarkoitti. Mitä tahansa ehdotusta tarjotaankaan, töitä, koulutusta, ihan mitä tahansa apua, niin kaikkeen vastaus on ei ei ei ja ei. Miksi pitää vain jatkaa samaa valitusta, jos ei mikään apu eikä ehdotus kuitenkaan kelpaa. Mitä haluat? 

Sen, että te ymmärrätte, että ihmisillä on synnyttyään täysin erilaiset lähtökohdat. Ne erilaiset lähtökohdat vaikuttavat aivan kaikkeen. Se, että yhdellä onnistuu tietyt valinnat, ei tarkoita, että sama olisi mahdollista toisille. Sellainen ihminen ei ihan oikeasti voi valmistua asianajajaksi, jolla on huono muisti tms., koska hänen muistikapasiteettinsa kapeus on esteenä. Hän voi toki opiskella toista ja kolmatta alaa ja valmistua, mutta jäädä silti ilman töitä. Teillä ei ole mitään käsitystä esimerkiksi kertaantuvista ongelmista, kelan ase

Kyllä varmasti kaikki (tai ainakin suurin osa) normaalilla älyllä varustetuista täysjärkisistä ihmisistä ymmärtävät lähtökohtien vaikutuksen elämään ja myös sen, että ei tietenkään kaikista ole asianajajiksi, lentäjiksi, lääkäreiksi jne. Ei kaikista ole siivoajiksikaan tai kaupan kassalle, mutta heistä on sitten joksikin muuksi. Eikä tämä ole sanottu sillä mielellä, että he olisivat "huonompia", ei missään nimessä! Se oma ala vain pitää etsiä ja löytää ITSE. Ei sitä kelan eikä työkkärin robottimainen kyllästynyt täti osaa etsiä eikä heitä todennäköisesti edes kiinnostakaan. Ja se, että ei ole käsitystä ongelmista.. no kylläpä on ihan omiksi tarpeiksi. Köyhästä perheestä, alkoholismi, vaikea masennus, nuoruudessa juuri tuo kelan orjana oleminen ja kuvitelmat, että olen arvoton eikä kukaan halua minua mihinkään enkä pääse mihinkään enkä koskaan tule olemaan mitään koska olen tällainen tapaus ja minua hyljeksitään ja kiusataan joka paikassa jne jne jne yhyyyyy. Olin tuollaisen valittamisen ja uhriutumisen ruumiillistuma! Halusin aamuisin vain nukkua ja haaveilin, että saisin elämiseen tarvittavat rahat mahdollisimman helpolla, ilman ponnisteluja ja työntekoa. Halusin kaiken helpolla. Sieltä mistä aita on matalin jne. Haaveilin lottovoitosta yötä päivää ja laitoin veikkaukseen joskus viimeisiä rahojani. Tiedättekö mistä lopullinen syy lähes kaikkiin ongelmiini löytyi? Omasta asenteestani. Se oli vaikeaa myöntää, että iso osa ongelmistani oli itse aiheutettuja. Tiedän että tämä kerää alapeukkuja. Olisin nuorena itsekin alapeukuttanut tällaista tekstiä ja haukkunut kirjoittajan, kuinka hän ei ymmärrä mistään mitään ja on rikas ja kultalusikka suussa syntynyt jne jne jne. Onneksi olen kasvanut.

Vierailija
294/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus tehnyt brovikka palkalla töitä, käteen jäi 800 euroa. Nyt teen töitä välillä ulkomailta käsin nykyisessä työssä. Elämä on, ei vain koskaan pidä jäädä siihen paskaan rypemään, eikä luovuttaa.

Vierailija
295/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä tähän voisi enää lisätäkään? Hyvä sinä 🏅

Ei vaan hyvä tukijoukot ja yltiöturvallinen ympäristö.

Moniko rikastuu nyt etelä-euroopassa, kun pommeja isketään koko ajan jonnekin eikä vitivalkoiseen toimistoon ehkä pääse. Tai kotiin, jonka sistuksessa on enemmän beigeä kuin toimistolla, koska se häviää ihan tuosta noin vaan. 

Vierailija
296/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3.

Rahaa saadessa EI:

rynnätä juhlafiilis katossa "kun nyt kerran sai rahaa" ruokakauppaan, heselle, pizzeriaan, grillille törsäämään oikealle ja vasemmalle "hyviin ja nameihin", Alkoon eikä alkoon, tupakkaan, eikä woltata eikä eikä eikä. Eikä lapsille joka hilavitkutinta. Eikä osteta valmisruokia, limuja, sipsejä, jätskejä, jogurtteja ja muuta silkkaa shittiä. Ei mennä baariin, ei kapakkaan, ei fine diningiin. Ei "ulos", jollei se tarkoita happihyppelyä.

Eikä painella nettiin ostamaan muotikuteita eikä tämäm sesongin sitä tai tätä. Ei laitettamaan hiuksiin neonvärillistä töyhtöä. Ei feikkejä kynsiä, ripsiä, kulmia. Ei osteta puteleita. Ei osteta sisustus-, naisten- eikä juorulehtiä.

Niihin menevien vuoksi naisten euro on yksi vitsi, näin niin kuin nyt ihan rehellisesti. Kanssasisarena.

Vierailija
297/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3B

Naunen: sisäistä,:

Ketään ei kiinnosta sinun pärstäsi, karvasi ja kyntesi. Eikä mikä rytky päällä. Turhaa rahanhaaskua. 

Vierailija
298/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkit joita porukat täällä jakelee pätevät korkeintaan siihen miten olla edelleen köyhä, mutta ehkä säästää jonkun pennosen ellei hallitus sitäkin vie. Ei näillä vinkeillä sieltä köyhyydestä nousta.

Työtä tekemällä ja sijoittamalla nimenomaan noustaan. Millä muulla keinolla sitten muka.

Jos ihminen on joutunut köyhyyteen tai jäänyt aikuiseksi tulon jälkeen siihen tilaan, niin sellaisen pysyvän työn saaminen jolla köyhyydestä noustaisiin on todella vaikeaa.

Tänä päivänä kaikkeen vaaditaan paperit ja tutkinnot. Yrittäjäksikään on vaikea vaikea ryhtyä 0€ budjetilla. Ainoa keino olisi hakeutua koulutuksen kautta uudelle alalle, mutta nk. yli-ikäisenä niihin pääsy olisi äärimmäisen vaikeaa koska nuoret ensin se

Sinä lähdet siitä epävarmasta ajatuksesta että sijoituksesi on pysynyt samana tai kasvanut vuoden aikana.  Entäs jos käykin huonosti ja vuoden lopussa on vain miinusmerkkinen luku? Oletko sitten vielä täällä kehottamassa köyhiä sijoittamaan viimeiset roposensa? Niinpä. Kun menee hyvin on helppo neuvoa. Ja kyllä, minäkin sijoitan, rahaa jonka olen valmis menettämään. Köyhällä ei ole sellaista rahaa.

Vierailija
299/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2.

RAHAA SAADESSA MAKSETAAN OITIS KAIKKI

- PAKOLLISET

- VÄLTTÄMÄTTÖMÄT

- sekä sitten TARPEELLISET SEKÄ JÄRKEVÄT NIIN PITKÄLLE KUIN RAHAT RIITTÄVÄT.

- lopuilla voi syödä ja käyttää vähän johonkin muuhunkin. Säästää, sijoittaa, ostaa timantteja, kukin tyyliinsä, jos mikäli pystyy.

Ihan elämisen perusajatus, tämä opittu jo teininä kun vielä kotona asuttiin. Olisko oikeita neuvoja?

Vierailija
300/522 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vähävarainen mutta selviän kohtuullisen hyvin.  Siksi voin antaa vinkkejä. Tärkein vinkki on, että älä koskaan osta yhtään alkoholia, tupakkaa, karkkia, sipsiä, limua äläkä koskaan käy baareissa ravintoloissa. Näin rahaa jää olennaiseen ja säästöönkin muutama euro joka kuukausi. Mutta! Sitten voi kysyä onko tämä mitään elämää, jos käytännössä kaikki nautinnot on jätetty vuosiksi pois.

Ei minulla ole jäänyt säästöön yhtään, vaikka en ole eläissäni yhtään viinapulloa tai tupakka-askia ostanut.

Mutta sinulla on varmasti ollut se 8,99 euron Netflix, joka on kaatanut taloutesi ja pitänyt sinut rahattomana.

t. Rikkiviisas palstatrolli