Köyhän lapsuukodin ruokia
Makaroonivelliä, kesäkeittoa, talkkunaa ja piimää. Aamuisin ja iltaisin puuroa. Joskus jotain hedelmiä ja marjoja. 250g jauhelihaa riitti kolmelle henkilölle pariksi tai kolmeksi päiväksi. Näin ennen vanhaan 70 ja 80-luvulla köyhä perhe pärjäsi.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa muutama herkullisin ruoka tai makea laji josta oikein kovasti piditte.
Minulla vispipuuro aivan ekana. omena- ja mustikkapiirakka pullataikinaan, munakastike ja paistettu kala tai keitetty kala.
marjakiisselit. itse tehdyt nekut. Kyllä karjalanpiirakat, mummon tekemät, ja lanttukukko, lihapullat ja karjalanpaisti. kaikki maistuivat lapselle kun niissä ei ollut näitä nykyisiä mausteita, vain ne vanhat tunnetut. Mansikkakakku.
Mannapuuro mansikkahillolla.
Herne-, jauheliha- ja makkarakeittoa, usein paistettuja silakoita tai itse ongittuja ahvenia ja perunamuusia, joskus jopa kalapuikkoja, makkarakuppeja (lauantaimakkaraa paistinpannulla), makkarakastiketta ja perunoita, lihapullakastiketta ja perunaa, murukastiketta (jauhelihakastike) ja perunoita, silakkalaatikkoa, jauhelihaviipaleperunalaatikkoa ja makaronilaatikkoa. Lauantaina saunassa joskus kiuasmakkaraa. Vihanneksia oli kesäisin omasta pihasta salaattia, kurkkua, tomaattia. Talveksi säilöttiin etikkapunajuuria ja -kurkkuja. En voi sanoa, että olisi varsinaisesti köyhiä oltu, mutta tarkkaan markat laskettiin. Jossain vaiheessa äidillä oli lisätyönä mainosten jakoakin.
Jouduimme käyttämään opintolainat pakolliseen autoon. Söimme pari kuukautta lohta ja poroa. Ensimmäiset muut ruuat sulivat suussa.
- arvannet kotiseudun
Makaronivelliä, vispipuuroa, joskus itsetehtyä mustikkapiirakkaa. Hernekeittoa. Jauhelihakastike ja perunat.
Syksyisin kerättiin mustikoita ja saatiin omenaa isän tädin puutarhasta.
Kaalikeittoa-ja laatikkoa. Perunalaatikkoa, jossa paloina siankylkeä. Kaalikääryleitä. Sunnuntaisin lihapullat ja muussi. Usein myös uunikanaa tai broilerin koipia. Lihakeittoa, kalakeittoa, kesäkeittoa. Makkara-ja jauhelihakeittoa jne.
Perunat ja ruskea läskikastike. Eril. Laatikoita.
Puolukkahilloa laatikoiden kanssa. Myös porkkana-ja kaalisalaattia.
Uunipuuro, puolukkapuuro, eril marjakiisselit. Manna-ja riisipuurot jne.
Köyhiä oltiin, mutta ei nälkää nähty koskaan.
Nykypäivän köyhät ajattelee, että lihaa täytyy syödä joka aterialla iso annos. Pienellä pärjäisi edelleenkin.
Ruskeaa kastiketta (ilman lihaa) ja perunaa tai makaronia.
Vietin lapsuuteni maaseudulla, aluksi teinivanhempien esikoisena - tottakai vanhemmat varttuivat ajan kuluessa, mutta kyllähän se aiheutti tietenkin taloudellista tiukkuutta, kun ei ollut ehtinyt edes työelämään, kun jo alkoi perhe-elämä. (siitä huolimatta lapsuuteni oli iloinen ja onnellinen ja tasapainoinen)
Ihan perusruokaa oli perunat ja ruskea kastike. Siis kastike, jossa oli sipulia ja rasvasuurustus. Joskus oli munakastiketta, eli siihen ruskeaan kastikkeeseen sekoitettiin 1 raaka kananmuna loppuvaiheessa. Välillä oli perunamuusia, se on edelleen lempiruokaani! Oli myös makkarakastiketta (makkaraa noin neljännes lenkistä), nakkikastiketta, jauhelihakastiketta. Joskus oli paistettua seitiä ja perunamuusia tai paistettuja suolasieniä (minä muuten keräsin ne sienet!!!) Meillä oli aina maitoa ja voita, koska asuimme isovanhempieni pientilalla/pientilan kyljessä, ja navetalta sai hakea maitoa (siitä maksettiin pieni korvaus, maitokeittiön hyllyllä oli ruutuvihko, johon merkittiin otettu määrä).
Lauantaisin oli yleensä mummon leipomia karjalanpiirakoita ja uunilihaa ja kastia, eli lihanpaistolientä. Mummoni teki tosi tärkeän teon tukiessaan lapsiaan ja heidän perheitään, ja yksi ehkä vähäpätöiseltä kuulostava asia oli tuo jokalauantainen piirakoiden paisto. Me samassa pihapiirissä asuvat lapset osallistuimme siihen kykyjemme mukaan.
Makaronia oli todella harvoin, koska perunat olivat "ilmaisia" eli niitä haettiin isovanhempien kellarista - se tietenkin edellytti sitä, että osallistuttiin keväällä perunanistutukseen ja syksyllä perunannostoon ja kesällä siinä välissä autettiin multauksessa ja perkaamisessa. Osallistuttiin muutenkin paljon tilan töihin. Yksi lempimakumuistojani on papan kaaputtama lanttu navetalla, kun pappa pilkkoi veitsellään lanttuja lehmille rehuksi, niin välillä sitten kaaputti sitä lanttua lapsenlapsilleen ;-)
Leipä ja pulla oli aina itseleivottua, leivän päälle aina voita, mutta ei useinkaan muuta. Kesällä herkkua oli äidin leipomat tuoreet sämpylät, niiden välissä voita ja avomaankurkun viipaleita).
Oli kaurapuuroa, vatkattua marjapuuroa, kiisseleitä, lettuja ja pannukakkua silloin, kun ternimaitoa oli saatavilla. Hillot aina itsetehtyjä, joskus pikkasen homeessa. Naapurissa asui serkut, ja heillä oli paahtoleipää ja APPELSIINIMARMELADIA. Vitsit, se oli ihmeellistä (kävin viikonloppuaamuina usein syömässä siellä yhden paahtoleivän - serkut kävivät meillä syömässä pullaa).
Makaronia, jauhelihaa ja sipulia. Tykkäsin lapsena.
Yleensä keitettyjä perunoita ja niiden kanssa joko nakki-, jauheliha-, tai makkarakastike.
Samoista aineksista keitto, jossa myös pakastejuureksia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän on teillä ollut ruokaa tarjolla. Lapsena minulla ja sisaruksella oli ehkä kerra kuussa oikeata ruokaa, pahimpina "nälkä"päivinä käytiin naapurin maatilalta kerjäämässä maitolitraa, jotta saatiin edes samettivelliä lämpimäksi ruuaksi, jos oli vehnäjauhoja kaapissa. Viikonloput ja koulun loma-ajat oli h€lv€ttiä, kun ei ollut edes sitä yhtä lämmintä ateriaa päivässä. Tämmöistä alkoholistin perheessä.
Ihan hirveän surullista. Tuntuu pahalta puolestanne.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa muutama herkullisin ruoka tai makea laji josta oikein kovasti piditte.
Minulla vispipuuro aivan ekana. omena- ja mustikkapiirakka pullataikinaan, munakastike ja paistettu kala tai keitetty kala.
marjakiisselit. itse tehdyt nekut. Kyllä karjalanpiirakat, mummon tekemät, ja lanttukukko, lihapullat ja karjalanpaisti. kaikki maistuivat lapselle kun niissä ei ollut näitä nykyisiä mausteita, vain ne vanhat tunnetut. Mansikkakakku.
Meillä oli juuri tuon tyyppisiä ruokia. Olen Itä-Suomesta kotoisin.
2000-luvun alun köyhässä perheessä syötiin ruuaksi talkkunaa, voiperunoita eli pelkkiä perunoita ja voita, itse leivottua leipää voilla, herkkuna vatkattu kuohukerma+sokeri, ei mitään kasviksia tai hedelmiä. Arkena piti syödä koulussa maha täyteen, koska toista lämmintä ruokaa ei tehty. Äiti suuttui, jos pyysi lämmintä ruokaa. Joskus sunnuntaisin ostettiin tanko gotler-makkaraa joka oli suurin herkku maailmassa. Nyt kolmekymppisenä suonet tukossa ja lääkitykset päällä.
Minun lapsuudessani kaikki oli köyhiä. Me olimme köyhiä, meidän puutarhurimme, autonkuljettajamme, hovimestarimme ja sisäkkömmekin olivat kaikki köyhiä. Se oli köyhää aikaa se.
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alun köyhässä perheessä syötiin ruuaksi talkkunaa, voiperunoita eli pelkkiä perunoita ja voita, itse leivottua leipää voilla, herkkuna vatkattu kuohukerma+sokeri, ei mitään kasviksia tai hedelmiä. Arkena piti syödä koulussa maha täyteen, koska toista lämmintä ruokaa ei tehty. Äiti suuttui, jos pyysi lämmintä ruokaa. Joskus sunnuntaisin ostettiin tanko gotler-makkaraa joka oli suurin herkku maailmassa. Nyt kolmekymppisenä suonet tukossa ja lääkitykset päällä.
Banjonsoitto lienee ollut yhteinen harrastuksenne?
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän on teillä ollut ruokaa tarjolla. Lapsena minulla ja sisaruksella oli ehkä kerra kuussa oikeata ruokaa, pahimpina "nälkä"päivinä käytiin naapurin maatilalta kerjäämässä maitolitraa, jotta saatiin edes samettivelliä lämpimäksi ruuaksi, jos oli vehnäjauhoja kaapissa. Viikonloput ja koulun loma-ajat oli h€lv€ttiä, kun ei ollut edes sitä yhtä lämmintä ateriaa päivässä. Tämmöistä alkoholistin perheessä.
Itse kans lapsena pelkäsin lomien alkamista, kun tiesin ettei koko kesänä ole pahemmin ruokaa. Olisi ollut edes perunoita, mutta ei. Se viina oli vanhemmille tärkeämpää. Nyt aikuisena teen aina ison satsin esim. jauhelihakeittoa, mistä laitan osan pakkaseen pahan päivän varalle.
Makaroonivelli oli herkkua. Maitoperunat myös. Syötiin paljon myös paistettuja perunoita. Perunat ja ruskea kastike, joskus jauhelihakastike tai lihakastike. Yleensäkin perunaa oli paljon, omasta pellosta. Puuroja. Leipää tietysti. Mutta oli meillä myös aina itse tehtyä pullaa:)
Marjat ainoa tuore asia, itse pyydystettyä kalaa/riistaa ja lisänä perunaa, aina perunaa.
Aikoinaan jäätelöpuikot olivat aitoa kermajäätelöä. Tunnen sen maun yhä mielessäni.