Miten ihmiset pystyy asumaan tiiviillä omakotitaloalueilla? Ikkunasta näkyy naapurin olohuoneeseen
Ihan oikeasti. Miten ihmiset pystyy asumaan tiiviillä omakotitaloalueilla joissa ikkunasta näkyy naapurin terassille tai olohuoneeseen? Eikö tuo muka yhtään häiritse? Eläisin itse jatkuvasti verhot kiinni. Puistattavaa! Ja ihmiset todella maksaa tuosta itsensä kipeiksi, raatavat 40 vuotta että saavat talonsa maksettua tuollaisessa paikassa. Uskomatonta.
Häiritseekö näköyhteys naapurin talon sisälle ja toisinpäin?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Minulle yksityisyys tärkeää enkä halua tuntea naapureita ja jakaa elämääni heidän kanssaan, joten kerrostalo ehdottomasti paras vaihtoehto. Ei mitään käsitystä kuka naapurissani asuu ja hyvä niin.
Onhan sellaisia omakotitalojakin missä ei ole naapureita vieressä
Hetken aikaa asuin sillipurkkialueella ja voin sanoa että "never again". Maksaa ihan älyttömästi ja on koko ajan näyteikkunassa. Takapihalta näkyi 8 taloa.
Nykyisessä rivitalon päätykämpässä on paljon enemmän yksityisyyttä, koska ei ole muita taloja lähellä. Uudella riviraloalueella on sekin pilattu kun terassi päättyy parin metrin päähän naapurin kuistista.
Noku ei näy. Asutaan normaalilla omakotialueella, ehkä enemmän tiiviisti kuin väljästi rakennettu, mutta ei ollenkaan mitään kytkettyjä asuntoja tai postimerkin kokoisia pihoja. Ja yhteenkään olohuoneeseen tai makuuhuoneeseen ei meidän talosta tai pihalta näy. Järkevästi kaavoitettu! Ja nyt on pensasaidat niin korkeat, ettei näy muiden pihallekaan juuri mitään. Olen älyttömän tyytyväinen, en ikinä haluaisi asua missään yksinäisessä talossa periferiassa, se tuntuisi ahdistavalta. Haluan nähdä ja varsinkin kuulla elämää ympärillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Minulle yksityisyys tärkeää enkä halua tuntea naapureita ja jakaa elämääni heidän kanssaan, joten kerrostalo ehdottomasti paras vaihtoehto. Ei mitään käsitystä kuka naapurissani asuu ja hyvä niin.
Onhan sellaisia omakotitalojakin missä ei ole naapureita vieressä
Siis maatilollla. Niiden lähellä ei ole mitään muutakaan, esimerksi mitään palveluiita ei ole.
Luulisi että kasveista olisi apua, kukkapöydällä ja amppeleissa. Tulee silti valoa sisään.
https://www.plantagen.fi/suuret-kasvit/
Sitten on ikkunakalvot sopivaan korkeuteen asti. Ostaa niin nätin, että jaksaa katella.
https://www.etola.net/?s=Ikkunakalvo&post_type=product
Sälekaihtimia voi säädellä ulkoa tarkastellen sopivasti, että mikä on paras asento ja kulma, ettei tarvi kokonaam sulkeakaan.
Helppoja kannattaa aina kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kotona teen ruokaa, katson tvtä, siivoan, jumppaan, luen, piirrän, sometan, leikitän kissoja jne. Arkisia juttuja. Ei paljon kiinosta näkeekö joku vai ei, mulla on aina verhot auki. En kyllä ymmärrä miksi jotakuta kiinnostaisi tänne tuijotella.
Hyvin sinä jumppaat 😍
T:(lintu)bongari naapurista.
PS: Sinun trikoot kaipaavat jo päivitystä
Kun tontit on postimerkin kokoisia niin naapuri on väkisin vieressä. Pari metriä tontin rajasta naapurin talo niin eipä siihen tilaa saa millään. Hyvä ku edes yksi auto mahtuu pihalle. Aivan naurettavaa. Menee hyöty koko ideasta kun tilaa ei ole. Talot tietysti halvinta kastellia niin äänetkin kuuluu läpi.
Kyllä se vähän häiritsee, vaikka tontti onkin ihan ok kokoinen, yli 1000m2. Istutukset tulee onneksi peittämään näköyhteyden. Mieluummin minä tässä asun kuin kerrostalossa tai rivarissa: oma tupa, oma lupa. Kun kaupungissa haluaa asua, pitäisi olla miljonääri että saisi ison talon isolla tontilla näin läheltä keskustaa.
Jokaisessa kodissa on aina hyvät ja huonot puolet ja ihmiset ollaan erilaisia joten joitakin häiritsee toinen asia ja jotain toista sitten taas toinen.
Itse olen sellainen että sata kertaa mieluummin asun nykyisessä kerrostaloasunnossa, jossa ehkä kuuluu rappukäytävän äänet ja naapurin koiran haukut, mutta ikkunoista näkyy vain puita, taivasta ja alhaalla parkkipaikka, kuin postimerkkitontilla omakotitalossa jossa naapuritalot ja niiden ikkunat on metrin parin päässä. Tässä ei siis ole toista kerrostaloa tai muitakaan rakennuksia vastapäätä kuin kaukana yli kilsan päässä. Jos asuisin sisäpihan puolella, silloin näkyisi vastapäiseen kerrostaloon, joka on n. 20 metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vanhempi asuu niin että toisen kakskerrosrivitalon ikkuna on lähellä hänen ikkunaa. Ja vanhempi kulkee vaan verhot auki ja valot päällä. Paitsi joskus kiinni. Itse en pystyisi siihen ikinä, vaikka asuisin mieluummin sellaisessa talossa, kuin tässä kerrostalossa - teoriassa. En aio siihen muuttaa, hän voi asua siellä. Siellä on toisella puolelle onneksi tilaa kun katsoo ikkunoista, on tie ja ok-talot. Kovin on silti tiivistä rakentamista. Ok-taloalueella osa taitaa melutakin.
Kerrostaloja ei kuitenkaan rakenneta niihin lähekkäin kuin omakotitaloja. Yleensä vähintään katu välissä. Toisin kuin omakotihelvetissä, jossa rakennetaan 5 metrin välein.
Odottelin koulun parkkipaikalla. Siinä istuessani katsoin, että siitä pystyisi katsomaan 3 kerrostalon keittiö-& makuuhuoneiden ikkunoihin melkoisen esteettä. Olohuoneisiin näkee läheisen kaupan parkkipaikalta. Olen asunut 40 vuotta sitten talven yhdestä niistä taloista ja tiedän huonejärjestyksen siitä. Mietin, että tajusinkohan itse silloin, kuinka tarjottimella asuikaan.
Kerrostalossa on vaikeampi tutustua naapureihin, koska vaihtuvuus on suurta, on paljon vuokralaisia ja ihmisiä tulee ja menee. Et tiedä kuka on naapuri ja kuka vieras. Omakotitalossa voit pitää samat ihmiset lähelläsi vuosikaudet, voit aidosti tutustua heihin ja saada turvaa toisista.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa on vaikeampi tutustua naapureihin, koska vaihtuvuus on suurta, on paljon vuokralaisia ja ihmisiä tulee ja menee. Et tiedä kuka on naapuri ja kuka vieras. Omakotitalossa voit pitää samat ihmiset lähelläsi vuosikaudet, voit aidosti tutustua heihin ja saada turvaa toisista.
Itse taas olen sitä koulukuntaa joka ei edes halua tutustua naapureihin.
Nykytrendin mukaan kaikilla on vielä isot akvaarioikkunat ilman verhoja. Kaikki näkyy ulos.
Itse en pystyisi asumaan kaupungissa, jossa näkymät ovat lähinnä muiden ikkunat, parvekkeet ja ylipäätänsä rakennukset. Asun rauhallisella alueella kerrostalossa, vain muutama kerrostalo alueella ja loput omakotitaloja ja rivitaloja. Ikkunasta näkyy oman talon pihalle ja parkkipaikalle, puita ja rantaa, toisella puolella metsää. En vaihtaisi tätä mihinkään.
Kaupungissa asuessa aina näki toisten ikkunoista sisään, vaikka olisin halunnut katsella ennemmin luontoa. Oli myös kamalaa aina aamulla avata verhot, kun ei voinut olla rennosti esim. yöpaidassa, koska naapuritalosta muutaman kymmenen metrin päästä kuka vain voi katsoa sisään, joten verhot olivat valtaosan ajasta kiinni. Usein myös auringonnousu jäi talojen taakse, mikä oli vielä masentavampaa kun olisi halunnut nähdä sen hienot värit ja saada valoa omaankin asuntoon. Parvekkeella aikaa viettäessä, erittäin häiritsevää kun yritti lukea tai rentoutua ja joku tuijottaa ikkunastaan/parvekkeeltaan. En keksi mitään masentavampaa kuin katsella betonirakennuksia, liikennettä ja toisten ihmisten koteja, ihan sama onko kyseessä millainen talo.
Meidän talomme on vielä ihanasti niin päin, että tänne ylimpään kerrokseen ei nää kukaan ja ainoat talot joita näkyy ikkunastamme ovat suojassa puiden seassa, joten ei ole näkymiä muidenkaan pihoille tai sisälle. Voi aamulla vaikka avata verhot alasti, eikä kukaan tuijottele vastaan. :D N23
Ei asuta täällä niin tiivisti kuin ap väittää, ei ole näköyhteyttä naapurin sisätiloihin eikä toisinpäin. Pahemmin tuota oli kun asuin kerrostalossa ja rivitalossa, talot niin lähekkäin ettei voinut kotona olla ellei verhoja vetänyt tiukasti ikkunoiden eteen. Kerros- ja rivitalossa niitä naapurikyyliä on joka puolella, ok-talo alueella ei ole.
Minulla vielä pienin tontti täällä, reilu 1300m2 mutta tilaa on vaikka kuinka eikä täällä onneksi kovin montaa taloa ole, aivan ihana paikka asua, rauhallista ja turvallista.
Sinne olohuoneeseen tai terassille voi nähdä vaikka ei asuisi tiiviillä omakotitalo alueella.
Vierailija kirjoitti:
Kun tontit on postimerkin kokoisia niin naapuri on väkisin vieressä. Pari metriä tontin rajasta naapurin talo niin eipä siihen tilaa saa millään. Hyvä ku edes yksi auto mahtuu pihalle. Aivan naurettavaa. Menee hyöty koko ideasta kun tilaa ei ole. Talot tietysti halvinta kastellia niin äänetkin kuuluu läpi.
Paljon enemmän täällä kerrostaloasujat valittavat naapureistaan ja sieltä kuuluvista äänistä kuin ok-talo asujat.
En pystyiskään asumaan ikinä jos naapuri on lähellä, on hehtaarin tontti ja lähin naapuri 5 kilsan päässä, ah hermo lepää!
Vierailija kirjoitti:
Ei asuta täällä niin tiivisti kuin ap väittää, ei ole näköyhteyttä naapurin sisätiloihin eikä toisinpäin. Pahemmin tuota oli kun asuin kerrostalossa ja rivitalossa, talot niin lähekkäin ettei voinut kotona olla ellei verhoja vetänyt tiukasti ikkunoiden eteen. Kerros- ja rivitalossa niitä naapurikyyliä on joka puolella, ok-talo alueella ei ole.
Minulla vielä pienin tontti täällä, reilu 1300m2 mutta tilaa on vaikka kuinka eikä täällä onneksi kovin montaa taloa ole, aivan ihana paikka asua, rauhallista ja turvallista.
Ap tuskin väitti just sun tilanteesta mitään.
Mitä omaa rauhaa se on, et naapurista kuuluu lasten kiljuminen, lehtipuhaltimen kiduttava ääni tai grillijuhlien meteli? Eikä sitä voi tietää, millainen ku*ipää siinä aidan takana asuu. Tässä omassa naapurustossa yksi omakotitaloasuja valitti naapurilleen, kun naapurin savupiipussa laskeutuu savut juuri HEIDÄN pihalleen :D Ilmeisesti kuvittelevat olevansa parempaa väkeä, mutta siitä huolimatta naapurin on aika hankala vaikuttaa tuulensuuntaan tai ilmanpaineeseen.