Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen perusosalla saa n. 19,60€ päiväbudjetin

Vierailija
30.03.2024 |

Nyt yksinasuva esimerkkinä,

Toki täytyy huomioida, että perusosasta maksetaan myös puhelinlasku ja esimerkiksi vaatteet.

Mutta millä tavoin tuo ei muka riitä elämiseen, kertokaa? Sen tarkoitus on kattaa elämisen kannalta välttämättömät kustannukset.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa koska siitä pitää maksaa myös laskuja esim. puhelin ja internet. Myös mahdolliset velkalyhennykset kuten opintolaina on maksettava perusosasta. Joillekin voi jäädä 100 euroa koko kuulle.

So. Newsflash. Me normaalit ihmiset maksamme KAIKKI nuo ja muuten ne asumisen kustannuksetkin itse, niistä rahoista mitkä jää jäljelle ryöstöverotuksen jälkeen. Ja tätä rahaa vasten meidän on pitänyt tehdä TÖITÄ.

Eikö tuo s tanan newsflash ole jo aika v i tun kulunut. Muutenkin jos kirjoittaa suomeksi, voisi jättää pois nuo englanninkieliset apinoinnit.

Ette ole sen normaalimpi kuin toimeentulotuen saajakaan. Koska ymmärryksenne on vajavainen, tuomitsemme teidät joutumaan samaan tilanteeseen elämässänne kunnes ymmärrys kasvaa.

Onnea matkaan.

Vierailija
62/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus on yleensä realisoitava eli muutettava rahaksi. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, säästövakuutukset ja arvopaperit on muutettavissa heti rahaksi. Sen vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi varoiksi.

Muun varallisuuden kohdalla annetaan realisointiaika tai perustoimeentulotukea myönnettäessä voidaan myös samalla määrätä, että myönnetty tuki tai osa siitä peritään takaisin sinun tai perheesi omaisuudesta. Takaisinperinnästä päättää lopullisesti hallinto-oikeus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme saa mitään tukia ja ruokaan jää kahdelle 11e/pvä

Ja tukilusmut kehtaa itkeä...

Keskituloinen

Tuomitsemme myös teidät tulonmenetyksiin aivan lähitulevaisuudessa. Takaisin entiseen tulotasoon ei ole asiaa, ennen kuin ymmärrys kasvaa.

Tsemppiä.

Vierailija
64/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 20 vuotta työttömänä ja säästänyt joka kuukaudessa noin 400 euroa. En osta mitään mitä ei ole pakko ostaa. Minulla on 100 tonnia säästössä. Nykyihminen on heikko ja tyhmä.

Vierailija
65/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat ja vitut! Ap valehtelee!

Olen itse elänyt ttt:llä ja silloin päiväbudjetti oli 5€!

Sillä ei todellakaan juhlittu, ei ikinä käyty kahvilassa saati ravintolassa syömässä, harrastamisesta nyt puhumattakaan! 

Päinvastoin, jokapäiväinen elämä oli senttien laskemista, että sai rahat riittämään!

Nämä Kokoomuksen ja supon trollit pyrkivät maalaamaan kuvaa, että ttt:llä elettäisiin leveästi ja mukavasti loisien, mutta todellisuus on aivan toinen. Riittää hädintuskin ihmisarvoiseen elämään ja halpaan ruokaan.

Palkitsemme teidät totuuden sanomisesta tulonnousulla. Muistakaa jatkossakin vastuullisuus ja empatia heikkotuloisia kohtaan.

Vierailija
66/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että kaikki hakijat eivät todellakaan saa toimeentulo tukea. Ei ole automaatio.

Niin mitä sitten? Siinä tapauksessa heillä on liian isot tulot.

Ei. Tulot voi olla mitättömät mutta on jotain omaisuutta.

Sitten se omaisuus varmaan myydään? Mitä ihmeellistä tuossa nyt on.

pitäisikö sellaiselle ihmiselle mielestäsi maksaa tukia, joka voisi vaihtaa omaisuuden rahaksi ja elää sillä?

Esimerkiksi jos on koira tai vastaava et voi oiken elää sillä lailla että tilillä 0 euroa ja ei mitään myytävää. AINA pitää olla jotain millä maksaa eläinhoito kulut,hoitamatta jättäminen on eläinrääkkäystä. Näin ollen sinulla ei ole oikeutta toimeentulo tukeen.

Vierailija
67/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat ja vitut! Ap valehtelee!

Olen itse elänyt ttt:llä ja silloin päiväbudjetti oli 5€!

Sillä ei todellakaan juhlittu, ei ikinä käyty kahvilassa saati ravintolassa syömässä, harrastamisesta nyt puhumattakaan! 

Päinvastoin, jokapäiväinen elämä oli senttien laskemista, että sai rahat riittämään!

Nämä Kokoomuksen ja supon trollit pyrkivät maalaamaan kuvaa, että ttt:llä elettäisiin leveästi ja mukavasti loisien, mutta todellisuus on aivan toinen. Riittää hädintuskin ihmisarvoiseen elämään ja halpaan ruokaan.

Mihin sinä törsäät kaiken jos sulla on oikeesti käytössä vain 150€ kuussa? Oletko kuuro-mykkä-sokea?

Vierailija
68/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mä valehtelen? Perusosa jaettuna 30 päivällä on tuo vajaa 20€ 😂😂

Ei se koko raha ruokaan ole. Työttömällä on yhtä paljon laskuja kuin työssäkäyvällä. Minä olen kyllä ollut kummassakin kastissa.

Ei välttämättä kun työtön ei tarvitse autoa tai mene matkakuluja julkisilla. Kenkiä ja vaatteita, pesuaineita kuluu vähemmän kuin työssäkäyvällä.

Minäkin olen ollut kummassakin kastissa ja kyllä työssäkäymisestä aiheutui enemmän kuluja. Työttömänä pärjäsi polkupyörällä.

Vierailija
69/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa koska siitä pitää maksaa myös laskuja esim. puhelin ja internet. Myös mahdolliset velkalyhennykset kuten opintolaina on maksettava perusosasta. Joillekin voi jäädä 100 euroa koko kuulle.

So. Newsflash. Me normaalit ihmiset maksamme KAIKKI nuo ja muuten ne asumisen kustannuksetkin itse, niistä rahoista mitkä jää jäljelle ryöstöverotuksen jälkeen. Ja tätä rahaa vasten meidän on pitänyt tehdä TÖITÄ.

Eikö tuo s tanan newsflash ole jo aika v i tun kulunut. Muutenkin jos kirjoittaa suomeksi, voisi jättää pois nuo englanninkieliset apinoinnit.

Ette ole sen normaalimpi kuin toimeentulotuen saajakaan. Koska ymmärryksenne on vajavainen, tuomitsemme teidät joutumaan samaan tilanteeseen elämässänne kunnes ymmärrys kasvaa.

Onnea matkaan.

En voi joutua samaan tilanteeseen, koska olen ollut fiksu ja pitänyt huolen että saan kaikissa mahdollisissa tilanteissa nettona vähintään 2000 €/kk pääomatuloja. Kannattaisi teidän muidenkin varmistaa että tuloja tulee useammasta kuin yhdestä lähteestä.

Vierailija
70/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi joutua samaan tilanteeseen, koska olen ollut fiksu ja pitänyt huolen että saan kaikissa mahdollisissa tilanteissa nettona vähintään 2000 €/kk pääomatuloja. Kannattaisi teidän muidenkin varmistaa että tuloja tulee useammasta kuin yhdestä lähteestä.

Muiden armoille joutuu esimerkiksi, kun sairastuu. Aina ei rahallakaan saa.

Olkoon sitten niin.

Vierailija
71/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleehan sulle Ap myös työttömyyskorvaus, laskehan nyt sekin mukaan. Vai saitko karenssin, kun tulit sössineeksi työnhaun?

Työttömyys etuus vähentää toimeentulotukea,vuokralle on merkitty yläraja jonka ylityksen joutuu itse maksamaan toimeentulotuesta sähkölaskussa on yläraja ,asumistuessa on ylärajat .kaikki eivät saa toimeentulotukea.yksinasuvalla toimeentulotuki on keskimäärin reilu 100 e/ kk.toimeentulotuki korvaa vain reseptilääkkeitä ,jos jotakin kadehdittaa niin ottakaa lopputili ,niin huomaatte että ne tuet eivät ole niin suuria kuin yleisesti luullaan .itse en ole työtön työnhakija joten minulle ei kannata kirjoitella mitään nasevaa.

Vierailija
72/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut 20 vuotta työttömänä ja säästänyt joka kuukaudessa noin 400 euroa. En osta mitään mitä ei ole pakko ostaa. Minulla on 100 tonnia säästössä. Nykyihminen on heikko ja tyhmä.

Enpä usko.

Vierailija
73/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä palkkatulot n 4500/kk netto ja lisäksi osinko/vuokratuloja n 2000e/kk verojen jälkeen jos jyvittää osingot kuukautta kohden. En silti elä mitenkään poikkeavaa elämää, lentele yksityiskoneilla omalle saarelle tms :D ihan normaalia työssäkäyvän ihmisen elämää, joten tuntuuhan tuo toimeentulotuki kovin pieneltä.

Mutta ei sen ole tarkoituskaan riittää luksukseen tai olla jokin pysyvä tulonhankintakeino. Ei, sen on tarkoitus auttaa ihmistä väliaikaisesti jonkin poikkeustilanteen (sairastuminen työttömyys tms) välivaiheen yli. ei sen ole tarkoitus olla mikään yksi vaihtoehto työssäkäynnille ja vastuun ottamiselle omasta elatuksesta.

Vierailija
74/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että kaikki hakijat eivät todellakaan saa toimeentulo tukea. Ei ole automaatio.

Niin mitä sitten? Siinä tapauksessa heillä on liian isot tulot.

Ei. Tulot voi olla mitättömät mutta on jotain omaisuutta.

Sitten se omaisuus varmaan myydään? Mitä ihmeellistä tuossa nyt on.

pitäisikö sellaiselle ihmiselle mielestäsi maksaa tukia, joka voisi vaihtaa omaisuuden rahaksi ja elää sillä?

Miten talo myydään tuosta vaan?

Vierailija
75/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku ei riitä joka kuukausi uusiin rakennekynsiin!

Vierailija
76/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä tuolla saa esim. leipää, ja voita ja leikkelettäkin.  Kun kyseessä 1  henkilö

Joo, jos se olis pelkästään ruokaan tarkoitettu, niin riittäisikin. Siitä vain pitää maksaa bussikortti, netti, puhelin, puhtaus jne. Joo-o, tämmösiä ylellisyyksiä köyhä tarvitsee, esimerkiksi työtön hakeakseen niitä töitä. 

Suosittelen jokaiselle ymmärtämättömälle edes kuukauden testiä näillä ehdoilla. Sen jälkeen voisit miettiä, mitä se tarkoittaisi budjetille, jos joskus olisi pakko ostaa vaikka talvikengät.

Vierailija
77/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin juuri 100€:n hammaslääkärilaskun perustoimeentulosta, kun kunnalliseen hammashoitoon ei päässyt ja sain siksi palvelusetelin yksityiselle.

Summaa ei huomioida perustoimeentulotuen laskelmassa menoksi, eikä sos.toimi myöntänyt sitä varten harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Sairauteni takia tulen todennäköisesti jatkossakin tarvitsemaan näitä hammaslääkärikäyntejä - joihin ei kunnalla ole tarjota resursseja.

Joudun myös käyttämään 150€ maksavia tukisukkia, joita ei hyväksytä menona perustoimeentulossa, eikä niitä kukaan muukaan korvaa. Sukat pitää uusia 4-6kk:n välein. 

Sairauksien takia tarvitsen kunnollisen patjan sänkyyni ja joudun maksamaan sen perustoimeentulosta. 

Pyykkikonekin hajosi, eikä sos. toimi myöntänyt harkinnan varaista toimeentulotukea, joten sekin menee perustoimeentulotuesta. Ilman en tule toimeen, eikä minulla ole läheisiä/ naapureita/ jne joilta voisin pyytää edes tilapäistä apua käytännön asioissa. 

15v. vanhat talvikenkäni myös ratkeilevat. Takista puhumattakaan. 

Tietokonetta en voi edes harkita hankkivani. 

Jne. 

Perustoimeentulo todellakin riittäisi loistavastikin asumiseen ja syömiseen, mutta tilanteen pitkittyessä esim. sairauksien takia joutuu siitä kustantamaan paljon muutakin. Tätä ei voi ymmärtää, jos on itse nuori ja terve, eikä elämänkokemusta muusta ole. 

Käytännössä esim. ruokakustannukset, puhelinliittymä, ym. "perusasiat" ovat todella pieni osa menoista, joihin perustoimeentulon on riitettävä. 

Vierailija
78/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jää noin paljon käteen päivässä. Pitää maksaa vuokran omavastuuosuus, joka on yleensä satoja euroja, laskut kuten puhelin, netti. Käteen jäävä päiväbudjetti oli minulla 5€

Täysin oma vika.

Vierailija
79/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää noin paljon käteen päivässä. Pitää maksaa vuokran omavastuuosuus, joka on yleensä satoja euroja, laskut kuten puhelin, netti. Käteen jäävä päiväbudjetti oli minulla 5€

Täysin oma vika.

Älä trollaa. Pitääkö olla asunnoton, ilman puhelinta ja nettiä, eikä varmaan pesullakaan saa käydä, sekin kun maksaa? Työnhaku taitais tulla aika toivottomaksi niillä spekseillä. 

Vierailija
80/91 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä itse toimeentulotuella, mutta onhan tuo nyt todella vähän. Jos sillä pitäisi ostaa vain päivittäiset ruokatarvikkeet yms, niin kyllä se silloin riittäisi, mutta tosiaan kun siitä maksetaan kaikki muukin, juuri ne vaatteet, puhelin, netti, julkisen liikenteen matkat, jne. Jos pitkäaikaisesti pitää tuollaisella rahalla elää, niin kyllä se on todella vähän. Lyhytaikaisesti riittänee paremmin. Pitkäaikaisesti alkaa tulla sellaisia menoja, jotka syövät tuota summaa, kun pitää ostaa kaikkia kodinhoitoon yms liittyviä asioita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä