Toimeentulotuen perusosalla saa n. 19,60€ päiväbudjetin
Nyt yksinasuva esimerkkinä,
Toki täytyy huomioida, että perusosasta maksetaan myös puhelinlasku ja esimerkiksi vaatteet.
Mutta millä tavoin tuo ei muka riitä elämiseen, kertokaa? Sen tarkoitus on kattaa elämisen kannalta välttämättömät kustannukset.
Kommentit (91)
Paskat ja vitut! Ap valehtelee!
Olen itse elänyt ttt:llä ja silloin päiväbudjetti oli 5€!
Sillä ei todellakaan juhlittu, ei ikinä käyty kahvilassa saati ravintolassa syömässä, harrastamisesta nyt puhumattakaan!
Päinvastoin, jokapäiväinen elämä oli senttien laskemista, että sai rahat riittämään!
Nämä Kokoomuksen ja supon trollit pyrkivät maalaamaan kuvaa, että ttt:llä elettäisiin leveästi ja mukavasti loisien, mutta todellisuus on aivan toinen. Riittää hädintuskin ihmisarvoiseen elämään ja halpaan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä tuolla saa esim. leipää, ja voita ja leikkelettäkin. Kun kyseessä 1 henkilö
Hmm, ostin juuri margariinia, ei ollut mikään halpis ja maksoi muistaakseni 2,19. Paketin kalkkunaleikettä saa 2 eurolla, usein 1,5. 2 kg vehnäjauhoja maksaa n. euron, kuivahiiva pari euroa(?). Aika pitkäksi aikaa tulee leivät ja päälliset.
Ja halvimmalla pääsee kun ei osta mitään kotimaista. Kannattaa jättää kaikki ylihinnoiteltu Made in Finland roska ostamatta.
Juu niinpä, ja tosiaan tuokin margariini esim. oli kallista, näin keskituloisena palkansaajana en osta ihan kaikessa halvinta, mutta olen hyvin hintatietoinen ja vertailen. Sillä sitä onnistuu maksamaan asumisen ihan tilavassa omistusasunnossa ja mökit, autot ym. päälle, tiukempaa voisi tehdä, jos menisi tuo 600 kuussa ruokakauppaan. Teen lähes kaiken itse, myös leivät ja leivonnaiset, syön aniharvoin punaista lihaa ym. Meillä vielä moniallergiset lapset ja sen myötä kalliimpia tiettyjä ruoka-aineita.
Ei jää noin paljon käteen päivässä. Pitää maksaa vuokran omavastuuosuus, joka on yleensä satoja euroja, laskut kuten puhelin, netti. Käteen jäävä päiväbudjetti oli minulla 5€
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät saa tuon verran tttukea. Esim minä saan 113 euroa.
Niin, sen takia että sinulla on muita tuloja / etuuksia maksussa
Vierailija kirjoitti:
Paskat ja vitut! Ap valehtelee!
Olen itse elänyt ttt:llä ja silloin päiväbudjetti oli 5€!
Sillä ei todellakaan juhlittu, ei ikinä käyty kahvilassa saati ravintolassa syömässä, harrastamisesta nyt puhumattakaan!
Päinvastoin, jokapäiväinen elämä oli senttien laskemista, että sai rahat riittämään!
Nämä Kokoomuksen ja supon trollit pyrkivät maalaamaan kuvaa, että ttt:llä elettäisiin leveästi ja mukavasti loisien, mutta todellisuus on aivan toinen. Riittää hädintuskin ihmisarvoiseen elämään ja halpaan ruokaan.
Tuskin sillä sentään leveästi eletään, mutta viitebudjetissa on kyllä oma varauksensa kaikelle tarpeelliselle ja silti moni valittaa, etteivät tuet riitä pakollisiin tarpeisiin ja ettei perusosa koskaan jää käteen täysimääräisenä. Tätä selittää mm. se, että työmarkkinatuki maksetaan neljän viikon jaksoissa, mutta huomioidaan koko kuukaudelta toimeentulotuessa.
Yksinasuvan perusosa on tänä vuonna 587,71 euroa, joka jakautuu viitteellisesti seuraavasti:
- ravintomenot 49 %
- vaatteet ja jalkineet 9 %
- informaatiomenot 20 %
- vähäinen terveydenhuolto 3 %
- muut menot 19 %
Eli jopa ruokaan on budjetoitu reilusti enemmän kuin 5 euroa päivässä, lähes tuplat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me emme saa mitään tukia ja ruokaan jää kahdelle 11e/pvä
Ja tukilusmut kehtaa itkeä...
Keskituloinen
Jäisi enemmänkin jos ei teillä olisi niitä kulutus- ja muita luottoja maksettavina ja muutamia lomareissuja joka vuosi. Kaikki on niin suhteellista. Minäkin voisin saada vaikka 10 000€/kk palkkaa ja tulla tänne itkemään ettei ruokaan jää kuin 2€/päivä. Tukilusmu on aika ikävä nimitys ihmisistä jotka asuvat Suomessa ja yrittävät löytää töitä. Katsos kun kapitalismi ei toimi ilman työttömyyttä. Toki voidaan mennä sellaiseen malliin kuten tämä hallitus uneksii ettei sosiaaliturvaa olisi mutta siinä tapauksessa seuraukset eivät olisi kovin kaunista katseltavaa.
Kulutusluottoja 0e, asuntolainaa maksetaan 1580e/kk.
Tämän vuoden matkalippuihin mulla on mennyt 746e. Jäisihän tuosta tosiaa 2e enemmän ruokarahaa!
Työtön työnhakija ei ole tukilusmu vaan ne työtävieroksuvat joita me työssäkäyvät elätämme. Eri asia!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me emme saa mitään tukia ja ruokaan jää kahdelle 11e/pvä
Ja tukilusmut kehtaa itkeä...
Keskituloinen
Se taas johtuu omasta tyhmyydestäsi. Minulla on ollut ruokaan käytettävissä alkuvuoden aikana 125 €/kk, vaikka olen jo ennen tuota summaa maksanut kesälomareissuni etukäteen.
t: myös keskituloinen
siis 125 €/päivä tietenkin.
🤣🤣🤣🤣🤣🥰
Että ihan 3800e ylimääräistä rahaa joka kuukausi ruokaan käytettäväksi!
Ihan varmasti täällä kirjoittelee 150000e/v tai yli tienaavat
No niinpä. Opiskelijana minulla on 20 euron viikkobudjetti ja siinä tekee aika tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä tuolla saa esim. leipää, ja voita ja leikkelettäkin. Kun kyseessä 1 henkilö
Meitä on kaksi. Tuolla summalla tullaan toimeen. Kyllä apteekissa on kysytty saanko tt-tukea, kun on kalliit lääkkeet. Emme saa.
Turha valittaa jos raha ei riitä ruokaan ja laskuihin!
Miten mä valehtelen? Perusosa jaettuna 30 päivällä on tuo vajaa 20€ 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ei jää noin paljon käteen päivässä. Pitää maksaa vuokran omavastuuosuus, joka on yleensä satoja euroja, laskut kuten puhelin, netti. Käteen jäävä päiväbudjetti oli minulla 5€
Se että vuokran omavastuuosuus on satoja euroja, on sinun oma valinta. Miksi asut niin kalliissa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se koko raha ruokaan ole. Työttömällä on yhtä paljon laskuja kuin työssäkäyvällä. Minä olen kyllä ollut kummassakin kastissa.
Kannattaa muistaa että kaikki hakijat eivät todellakaan saa toimeentulo tukea. Ei ole automaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koko raha ruokaan ole. Työttömällä on yhtä paljon laskuja kuin työssäkäyvällä. Minä olen kyllä ollut kummassakin kastissa.
Joo, mä aloituksessa mainitsin puhelinlaskut ja esimerkiksi vaatteet. Myöhemmin ketjussa myös mainitsin vuokran mahdollisen omavastuun. En ole missään kohtaa sanonut että toi koko raha olisi ruokaan, vaan kysynyt että eikö se muka riitä elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että kaikki hakijat eivät todellakaan saa toimeentulo tukea. Ei ole automaatio.
Niin mitä sitten? Siinä tapauksessa heillä on liian isot tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tulot voi olla mitättömät mutta on jotain omaisuutta.
Ala ryöstämään porvareita äläkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tulot voi olla mitättömät mutta on jotain omaisuutta.
Sitten se omaisuus varmaan myydään? Mitä ihmeellistä tuossa nyt on.
pitäisikö sellaiselle ihmiselle mielestäsi maksaa tukia, joka voisi vaihtaa omaisuuden rahaksi ja elää sillä?
Puhelinlasku on yleensä kiinteä 20-30 euroa, vaatteita ei joka kuukausi ostella ja kun ostaa on alennusmyynti keksitty, itse ostan niistä tai outletistä jos jotain tarvitsen vaikka käyn töissä. Joten kyllä siitä jää hyvinkin rahaa ruokaan.
siis 125 €/päivä tietenkin.