Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset tottuneet liian korkeaan elintasoon

Vierailija
30.03.2024 |

Tuntuu, että ihmiset kuvittelevat tiettyjen asioiden olevan jokin oikeus. Russutetaan kun rahat eivät riitä, kun samaan aikaan mmm

-värjätään hiuksia

-ostetaan meikkejä

-otetaan tekokynsiä & ripsipidennyksiä

-ostetaan liikaa vaatteita

-käydään baarissa

Ja nyt puhun aika vahvasti naisen näkökulmasta, koska en tarkalleen ottaen tiedä mitkä olisivat sellaisia verrannollisia asioita joihin miehet käyttää rahaa.

kyllä, köyhälläkin on oikeus nauttia elämästä ja oikeus tehdä joskus jotain kivaa, mutta mikään yllämainituista esimerkeistä ei kuulu näihin millään tavalla

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikit ei kyllä paljoa maksa. Tokmannilta saa hyviä 5-10 eurolla. Mutta on tuossa sen verran pointtia että nuoret kyllä käyttää huimia summia ulkonäköön. Tiedän koska olen työpaikalla jossa työskentelee paljon esim lukiolaisia osa-aikatöissä. 17-vuotiailla on jo huulitäytteet, kulmapigmentit ja rakennekynnet. 18v työkaverini käy solariumissa, ripsihuollossa, personal trainerilla, kynsihuollossa, hampaiden valkaisussa, kampaajalla jne. Maksaa kyllä kaiken itse ja tekee kahta työtä joten täysi oikeus käyttää rahat miten haluaa. 

Vierailija
62/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon keski-ikäinen joka ei ole koskaan tupakoinut, alkoholia menee korkeintaan 1 tölkki viikossa kotona eikä ripsienpidennyksia ole.

Miksi teette tyhmiä yleistyksiä?

Ei peruspäivärahalla juhlita yhtään missään 

Sitä minäkin. Ap:n kuvailemat nuoret käyvät töissä. Ei tuo muuten ole mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n listasta puuttuu esim 

- maksulliset kanavapaketit

- ulkomaanmatkat

- salikortit

Taitaa kuulua ap:n mielestä välttämättömien menojen listaan

64/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta olen samaa mieltä, mutta aloituksessa olikin sitten vain lillukanvarsia. Totta on, että Suomessa elintaso on 50:ssä vuodessa noussut ihan merkittävästi. Ja mielestäni on ihan normaalia, että ollaan totuttu siihen. Varsinkin ne, jotka eivät olleet edes syntyneet silloin, kun  elintaso oli matalampi. Nykyisin köyhälläkin on asunnossaan sähköt ja hanasta tulee juomakelpoista vettä. On sisävessat ja suihkut. Ei tarvitse lämmittää asuntoaan puulla, tehdä asioita kynttilän tai öljylampun valossa, kantaa kaivosta vettä ja istua persus jäässä talvipakkasilla ulkohuussissa. Mutta eivät nämä "asumismukavuudet" ilmaisia ole. Niistä joutuu maksamaan. Niitä kuitenkin pidetään itsestäänselvyyksinä eli ollaan totuttu liian korkeaan elintasoon.

Kyse ei ole pelkästään yksilöstä vaan myös yhteiskunnasta. Jos joku lapsiperheellinen päättäisi ryhtyä elämään "Pentti Linkola" -elämää, niin nopeasti olisi joku tehnyt lasun ja sosiaaliviranomaiset paikalla. Eikä tarvitsisi mennä edes niin askeettiseen elämään vaan vähempikin riittäisi, jotta joku viranomainen puuttuisi asiaan. Kansalaisilta edellytetään asioita, joita vielä 50 vuotta sitten ei edellytetty (esimerkiksi vaikka lasten turvaistuimet autossa). Ja näistä asioista joutuu sitten maksamaan muodossa tai toisessa. 

Vierailija
65/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Otsikosta olen samaa mieltä, mutta aloituksessa olikin sitten vain lillukanvarsia. Totta on, että Suomessa elintaso on 50:ssä vuodessa noussut ihan merkittävästi. Ja mielestäni on ihan normaalia, että ollaan totuttu siihen. Varsinkin ne, jotka eivät olleet edes syntyneet silloin, kun  elintaso oli matalampi. Nykyisin köyhälläkin on asunnossaan sähköt ja hanasta tulee juomakelpoista vettä. On sisävessat ja suihkut. Ei tarvitse lämmittää asuntoaan puulla, tehdä asioita kynttilän tai öljylampun valossa, kantaa kaivosta vettä ja istua persus jäässä talvipakkasilla ulkohuussissa. Mutta eivät nämä "asumismukavuudet" ilmaisia ole. Niistä joutuu maksamaan. Niitä kuitenkin pidetään itsestäänselvyyksinä eli ollaan totuttu liian korkeaan elintasoon.

Kyse ei ole pelkästään yksilöstä vaan myös yhteiskunnasta. Jos joku lapsiperheellinen päättäisi ryhtyä elämään "Pentti Linkola" -elämää, niin nopeasti olisi joku tehnyt lasun ja sosiaal

Me ollaan köyhiä ja todellakin lämmitetään puulla.

Vierailija
66/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio täällä törsää. Viranomaisiakin ennätysmäärä nyt

Veroja verojen päälle+ muut maksut

Uuden asunnon hinnassa 42% veroja

Ja palvelut heikkenee.

Vierailija
67/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan rikkailla ja tukien varassa elävillä on varaa kaikkeen Suomessa.

Vierailija
68/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän kaltaisesi vatipäiset tautiset idioottivajakit tulee aina vinkumaan noista tekoripsistä? Niitä saa useamman parin parilla eurolla. Sattuuko se fyysisenä kipuna korvien väliin, jos on noin tyhmä kuin sinä?

69/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 65: "Me ollaan köyhiä ja todellakin lämmitetään puulla."

Niin, teillä on tuo vaihtoehto. Itseasiassa nythän sitä pidetään jopa hienona mahdollisuutena, kun sähkön hinnat nousivat. Veikkaan, että kodissanne tuo ei ole kuitenkaan ainoa lämmitysmuoto vaan olette vain päättäneet käyttää sitä.  Oletan myös, että teilläkin on kodissanne sähköt, hanasta tulee juomakelpoista vettä, sisävessakin taitaa löytyä?

Vierailija
70/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, ettei tekoripsillä pääse enää jatkossa huijaamaan miehiä lisääntymään kanssaan ja hankkimaan lisää tuilla elätettäviä.

Vierailija
71/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua mutta otsikko "suomalaiset tottuneet liian korkeaan elintasoon". En ymmärrä kyllä yhtään.

Eikö ihmisellä saa olla elintasoa? Vaikka korkeaakin jos sellaisen itselleen pystyy hankkimaan?

Asun Norjassa ja täällä on itsestäänselvyys että ihmisen täytyy kyetä elämään hyvin ja ilman puutetta.

Kukaan ei syyllistä ketään toista liian korkeasta elintasosta.  On toki heitä joilla menee huonosti mutta he ovat itse valtaosassa tapauksia elämäntilaanteeseensa syyllisiä. Huumeet yms. Heistäkin kuitenkin huolehditaan, kukaan ei näe nälkää jos ei pistä rahojaan päihteisiin.

Tiedän toki että Norja on rikas maa ja se näkyy kaikkialla. Ihmiset kouluttautuu korkealle ja palkat on hyvät. Mutta liian korkea elintaso, tottua liian korkeaan elintasoon...?

Toki täällä esiintyy kilpailua siitä kenellä hienompi ja isompi talo, hienompi auto enemmän ulkomaanlomia yms. mutta ei läheskään kaikki. Sehän on tietysti moukkamaista ja typerää. En nyt kuitenkaan pidä tekokynsiä tai hiustenvärjäystä yms. mitenkään kauheana syntinä ja korkeina vaatimuksina. Varmaan jokainen joka on käynyt esim. Tallinnassa on nähnyt miten sielläkin naiset käy kynsihuollossa, on hyvin hoidettuja ja hiuksia ja meikkiä unohtamatta. Ja liian korkeasta elintasosta ei varmasti voida puhua. Pitäisikö kaikki mikä itselle tuottaa iloa kieltää ja pukeutua johon ki körttivaatteisiin?

Vierailija
72/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naiset meikkaavat ja värjäävät hiuksiaan myös todella köyhissä oloissa maailmalla. Pitäisikö köyhien Ihmisten olla mielestäsi todella rääsyläisen näköisiä, ettei syntyisi epäilys, että heillä olisi ylimääräistä rahaa? 

Vierailija
73/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 65: "Me ollaan köyhiä ja todellakin lämmitetään puulla."

Niin, teillä on tuo vaihtoehto. Itseasiassa nythän sitä pidetään jopa hienona mahdollisuutena, kun sähkön hinnat nousivat. Veikkaan, että kodissanne tuo ei ole kuitenkaan ainoa lämmitysmuoto vaan olette vain päättäneet käyttää sitä.  Oletan myös, että teilläkin on kodissanne sähköt, hanasta tulee juomakelpoista vettä, sisävessakin taitaa löytyä?

Kyllä se on ainoa lämmitysmuoto. 

Vierailija
74/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta tarvitsee luokkansa, on duunarit, tusinakansalaiset, sitten on keskiluokka, työtä johtavat ja virkamiehenä papereita pyörittelevät. Sitten on yläluokka, joka omistaa duunari- ja keskiluokan työpaikat, joskus myös asunnot, pankit jne jne. Tämä on luonnon valintaa.

Minä mietin miten käy eri yhteiskuntakerroksille sen perusteella mitä netissä kerrottiin tulevaisuudesta ja mitä itse olen aistinut. Suomessa kaikki tulevat marraskuussa putoamaan jaloilleen ja kesällä 2026 kaikki mullistuu. Käsittääkseni kyseessä on sekä poliittinen että taloudellinen kriisi joka tuolloin saa kulminaatiopisteenstä (en ole tätä nähnyt, netistä luin).

Keskiluokka kurjistuu ja harvenee ja myös ylimystössä käy karsintaa väärien sijoitusten ja mielenterveysongelmien muodossa. Duunarit ovat kapinan partaalla, kun ei ole ruokaa eikä rahaa ostaa sitä. Mutta siis 2026 kesällä kaikki muuttuu paremmaksi.

Tosin tuota onnen aikaa ei kestä kuin kolme vuotta, minä näin pihlajan jossa oli lehdet, kun suomi alistettiin, vuosi tulee olemaan 2029. Tuona tai seuraavana vuonna koko maailma leimahtaa liekkeihin, ihmiset sotivat sotimisen ilosta (rumasti sanottu mutta niin minä asian näin). Ei kenenkään tarvitse olla murheissaan, vuonna 2035, eli reilu 10 vuoden päästä maailma on taas rauhallinen ja elämä kukoistaa. Mutta siis kovat vuodet ovat nyt edessä.

Vierailija
75/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luettelet kaksikymppisten harrastuksia ja osa heistä ei ota noita. Ei kaikilla ole niihin varaa. Mitä keski-ikäinen tekisi tekokynsillä tai edes 20v ellei osaa varoa niiden kanssa.

Kakskymppisten harrastuksia?

Varmaan aika moni 30-50v käyttää rahaa kauneudonhoitoon, baareiluun ja tupakkaan. Mitä ihmettä nyt.

Jaa-a. Itse en tunne ketään tuolta ikäväliltä, miehiä enkä naisia, jotka käyttävät rahaa kauneudenhoitoon, baareiluun ja tupakkaan, itse mukaan lukien. Parturissa osa käy leikkaamassa tukan kerran vuodessa, miespuolinen ystävä useimmiten pitääkseen siistin töissä vaaditun tyylin.

Ai joo, japanilainen ystävä polttaa tupakkaa.

Vierailija
76/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa sisäistetty naisvihaa aloittajan mielenmaisemassa. 

Täh, mitenniin?

Mä en osaa sanoa mihin miehet käyttää rahaa, koska en ole mies. Helpompi puhua naisten rahankäytöstä näin naisena.

Minä olen sitten ilmeisesti aina ollut mies, koska en tunnista tuosta tekemästäsi listasta itseäni tai kulutustottumuksiani. En ollessani 15, 25, 35 enkä nyt kohta nelivitosena.

Vierailija
77/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja nyt teitä. Tottakai on olemassa naisia jotka eivät käytä noihin mainitsemiini asioihin rahaa, minä nyt vain yleistän tässä ja te takerrutte noihin seikkoihin.

Pointtina on vaan se että ihmiset ostaa paljon sellaisia asioita jotka EIVÄT ole välttämättömiä elämisen kannalta. Toisilla se on ne kynnet, toisella se piski ja toisella tupakka, toisella videopelit ja niin edelleen.

No siis elämisen kannalta välttämätöntä ei ole kuin jonkinlainen ruoka, mahdollisuus peseytyä ainakin ajoittain ja jonkinlainen lämmin suoja. Kaikki muu on bonusta ja luksusta, ne lapset mukaan lukien. Että jos tuolle tielle lähdetään niin...

Vierailija
78/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja nyt teitä. Tottakai on olemassa naisia jotka eivät käytä noihin mainitsemiini asioihin rahaa, minä nyt vain yleistän tässä ja te takerrutte noihin seikkoihin.

Pointtina on vaan se että ihmiset ostaa paljon sellaisia asioita jotka EIVÄT ole välttämättömiä elämisen kannalta. Toisilla se on ne kynnet, toisella se piski ja toisella tupakka, toisella videopelit ja niin edelleen.

Mikä siis on aloituksesi ydin ja tarkoitus? Pitäisikö tälle liian korkealle elintasolle tehdä jotakin? Jos pitäisi, miten saisit ihmiset olemaan käyttämättä rahaa mainitsemiisi asioihin? Et kai vain tarkoita sitä, että kaikilta pitäisi vähentää elämiseen tarkoitettua rahaa?

Ja hei, entä nämä yrittäjät ja yritykset, kuten kampaamot ja kynsistudiot? Miten niille käy, kun ihmiset eivät "tuhlaa turhuuteen" ja jättävät palvelut käyttämättä? Aina hoetaan, että jos et työttämä saa töitä, perusta yritys, mutta samaan hengenvetoon muistutetaan, että tällaisia turhia yrityspalveluita, kuten kampaamo, kahvila, ravintola, kynsistudio, kukkakauppa jne. ei sitten käytetä, kun menee rahat hukkaan.

Tai no, kohtahan se varmaan nähdään miten näille "turhille" palveluille käy, kun kaikkien on pakko kiristää kulutuksestaan tavalla tai toisella.

Vierailija
79/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun ei tee noita asioita? En myös matkusta ja ei ole harrastuksia. Jauhelihaan on varaa, ei muuhun lihaan. Kalaa ostan joskus pakastettuna.

No siis hyvätuloisetkin syö arkena jauhelihaa, helppoa, nopeaa ja kelpaa lapsille. Vkl haudutellaan sitten lapaa tms kilohinnaltaan jauhelihaakin edullisempaa ja maukkaampaa.  Kala on kyllä kallista kasvatettunakin.

Vierailija
80/81 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisilla lemmikkien omistajilla pitää kyllä olla pienet tarpeet kun on varaa noin kalliiseen harrastukseen. Ja säästöjä lemmikin terveydenhoitokuluihin.

Ei maksa paljon ainakaan pienehkön koiran pito maalla. Madotus säännöllisesti, ulkona saa juoksennella vapaasti. Joku rokotus samalla kun eläinlääkäri käy naapurin hevostallilla ja samaan piikkiin menee. Jos tulisi vakavampi vaiva niin piikille ja monttuun. On joku tuttu saanut menemään lemmikkeihinsä tuhansia euroja mutta se on hänen ongelmansa.