Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BB-Jasmiinalla on syöpä: Edessä elämäni suurin helvetti

Vierailija
29.03.2024 |

Televisio-ohjelmista Big Brother ja Selviytyjät Suomi tunnettu Jasmiina Yildiz, 26, on sairastunut syöpään. Yildiz kertoo asiasta pitkäperjantaina julkaistussa Nikotellen-podcastin jaksossa.
Yildiz kertoo podcast-jaksossa hakeutuneensa alkuvuodesta lääkäriin pitkittyneiden ja voimakkaiden vatsakipujen vuoksi. Yildizille tehtiin useita tutkimuksia, muun muassa gynekologinen irtosolukoe eli papakoe.
Papakokeesta löytyi vahvoja solumuutoksia. Koepalasta todettiin, että Yildizillä on kohdunkaulan syöpä.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/fdc37094-52e4-4249-aef2-73c07d6…

Kommentit (494)

Vierailija
181/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei kerro minkälaisia hoitoja on suunnitteilla.

No hoitoja ei niin monenlaisia ole. Leikkaus,  sytot ja sädehoidot.

Kemolääkkeitä on yli sata eriä. Niistä rakennetaan eri syöpiin erilaisia kombinaatioita joita on todennäköisesti tuhansia erilaisia käytössä.

Syöpälääkkeitä on myös muita kuin kemot (eli solusalpaajat), esim hormoniblokkaajat hormonipositiivisille syöville, ja täsmälääkkeitä joillekin syöville. Osaan syövistä ei edes ole mitään lääkitystä olemassa muuta kuin leikkaus ja sitten odotellaan peukut pystyssä että ei ole levinnyt.

Sädetystä ei kaikkiin syöpiin käytetä myöskään. 

Minun hoitoihini kuului kemot (kolme eri solusalpaajia), leikkaus, sädehoidot, hormonisuppressiolääkitys 7 vuotta ja lisäksi täsmähoitolääke piikillä reiteen.

Eli viisi eri tyypin hoitoa. Tiedän että esim steroideja käytetään ja jonkin sortin immuuniterapiahoitoja.

Eli jo seitsemän eri hoitoa tiedän syövän läpi käyneenä maallikkona. Varmaan on muitakin joista ei ollut puhetta omalla kohdallani. 

Vierailija
182/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisarvo sillä lihavallakin on. Vähän nyt sympatiaa ihmiset. T. Normaalipainoinen joka ei tykkää lihavien jatkuvasta haukkumisesta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sitä mieltä, että seulontoja on liian harvoin, niin sinne papaan voi mennä ihan oma-aloitteisestikin.

Yksityiselle ja maksaa. Kerran soitin arvausasemalle ja siellä oli vain ulkomaalaiselta kuulostava mies lääkäri ja vielä totesivat. Se ei yleensä tee näitä (papa). Sanoin, että unohtakaa. Menin yksityiselle ja maksoin, vaikka olin työtön. Ylipäätään aina vähätellään naisten vaivoja. Annetaan buranaa ja jumppaohjeita.

Vierailija
184/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina vältellyt papaa, koska inhoan käydä gynellä. Nyt tähän tulee muutos. 

muista sitten, että se papa löytää vain kohdunkaulasyövän ja sen esiasteet, ei muita synnytinelimistön syöpiä.

Paras teko terveydelle on se, että jokainen nainen opettelee tuntemaan oman kehonsa ja osaa hakeutua lääkäriin esimerkiksi jos tulee muutoksia vuodon määrässä, ilmenee välivuotoja tai vaikka yhdynnän jälkeistä vuotoa, tai alavatsakipuja.

Jos esimerkiksi munasarjaan kasvaa kysta, niin kyllä sen huomaa sen verran veemäisenä kipuna, että osaa hakeutua lääkäriin.

Vierailija
185/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaisin, että jos kasvain on iso (kuten "uutisissa" luki) ja on jo levinnyt syöpä muualle kehoon, niin kohdunpoisto ainakin tulee? En ole lääkäri, joten voin olla väärässäkin, mutta tuntuisi ainakin järkevältä poistaa sitten koko kohtu.

Vierailija
186/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sitä mieltä, että seulontoja on liian harvoin, niin sinne papaan voi mennä ihan oma-aloitteisestikin.

Yksityiselle ja maksaa. Kerran soitin arvausasemalle ja siellä oli vain ulkomaalaiselta kuulostava mies lääkäri ja vielä totesivat. Se ei yleensä tee näitä (papa). Sanoin, että unohtakaa. Menin yksityiselle ja maksoin, vaikka olin työtön. Ylipäätään aina vähätellään naisten vaivoja. Annetaan buranaa ja jumppaohjeita.

.... sieltä arvauskeskusksesta voidaan kirjoittaa labralähete papaan. Menet sitten labraan ja siellä otetaan papa.

Vierailija
187/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko tämänkin kuolemaa täällä innoissaan hullut odottelee ja toivoo kuten temosen? 

Tuskin, tämä saa varmaan mammoilta sympatiaa koska on lihava ja köyhä

Niinhän se näyttää olevan. 

Tottakai toivomme Jasminille paranemista. Tämä keskustelu vain lähti koskemaan sitä yleistä asiaa, että miksi  nuorten syövät ovat lisääntyneet niin voimakkaasti reilun 10 vuoden aikana.

Vierailija
188/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lihavuuttaa saa kritisioida, mutta sillä ei saa osoitella ketään henkilökohtaisesti. Voi puhua pelkästään lihavuudesta, ei lihavista.

Siis esimerkiksi: lihavuus on terveysriski ja nostaa sypäriskiä

ei: lihavat ovat ahneita mässäili jöitä.

Olipa harvinaisen huono esimerkki, ja kyllä lihavista saa puhua. 

Parempi olisi:

- lihavuus on terveysriski ja nostaa söpäriskiä

- lihavilla on terveysriski ja kohonnut riski syöpään

- sinulla on terveysriski ja kohonnut riski syöpään, koska olet lihava

Nuo ovat kaikki aivan hyvin ja oikein sanottu vaikka keskimmäinen kommentoikin lihavia eikä lihavuutta. Ja viimeinen kommentoi jopa puheen kohdetta suoraan.

Sinun esimerkkisi "lihavat ovat ahneita mässäilijöitä" on ilkeyttä, ei faktapohjaista kommentointia. Kenestäkään ihmisestä ei pidä puhua ilkeästi. 

Vierailija
189/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina vältellyt papaa, koska inhoan käydä gynellä. Nyt tähän tulee muutos. 

muista sitten, että se papa löytää vain kohdunkaulasyövän ja sen esiasteet, ei muita synnytinelimistön syöpiä.

Paras teko terveydelle on se, että jokainen nainen opettelee tuntemaan oman kehonsa ja osaa hakeutua lääkäriin esimerkiksi jos tulee muutoksia vuodon määrässä, ilmenee välivuotoja tai vaikka yhdynnän jälkeistä vuotoa, tai alavatsakipuja.

Jos esimerkiksi munasarjaan kasvaa kysta, niin kyllä sen huomaa sen verran veemäisenä kipuna, että osaa hakeutua lääkäriin.

Ei välttämättä. Minä osasin munasarjakystan vuoksi hakeutua lääkäriin vasta kun toisella puolella alavatsaa pullotti eräänä aamuna omituinen möykky, eikä silloinkaan ollut kipeä. Kävelin 4km lääkäriin ja nautiskelin mukavasta syyspäivästä. Puolitoista litraa sieltä poistivat nestettä ja lopulta piti koko munasarja poistaa. Kysta oli muutamia vuosia aiemmin huomattu ultrassa, mutta oli puolikkaan sokeripalan kokoinen eikä häirinnyt niin jätettiin olemaan. 

Vierailija
190/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohdunkaulan syöpä on alkuvaiheessaan eli kohtuun rajoittunut, on viiden vuoden kuluttua elossa 90 % syöpään sairastuneista. Jos sairauden toteamisen yhteydessä syöpä on levinnyt paikallisiin imusolmukkeisiin, elossa on viiden vuoden kuluttua 6570 % potilaista, ja laajasti levinneissä syövissä 2030 % potilaista.

lman HPV-infektiota ei synny kohdunkaulan syöpää.  Tähän on nyt turha sekoittaa mitään lihavuutta tai ylipainoa. HPV-virus ei kysy painoa, sen voi saada kuka tahansa, nyös sinä.

On mukava kauhistella ja päivitellä sensaatioila.  Joillekin ne ovat elämän suola ja sisältö.  Muista että haavoittumaton et ole sinäkään.

Tuo ei pidä paikkaansa, että ilman hpv:tä ei tulisi syöpää. Syöpä voi tulla minne vaan ihmisen kropassa, rintoihin, ihoon, aivoihin, maksaan jne. Mutta on hyvin paljon harvinaisempaa saada kohdunkaulaan ilman hpv:tä.

Vierailija
191/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko tämänkin kuolemaa täällä innoissaan hullut odottelee ja toivoo kuten temosen? 

Tuskin, tämä saa varmaan mammoilta sympatiaa koska on lihava ja köyhä

Niinhän se näyttää olevan. 

Tottakai toivomme Jasminille paranemista. Tämä keskustelu vain lähti koskemaan sitä yleistä asiaa, että miksi  nuorten syövät ovat lisääntyneet niin voimakkaasti reilun 10 vuoden aikana.

Olen 79.  Olen koko aikuisikäni 50 vuotta käynyt papakokeissa ja mammografiassa. Aina on joltakin löytynyt.  Yks työkaveri 60- luvulla oli erikoisliikkeen kassana kun sai soiton löydöksestä.  Lähti siinä paikassa ja  mlän väki ihmetteli, minne se hävisi.  Minut hälytettiin toisaalta talosta sit kassalle.

Tyttäreltäni löytyi naistentautien syöpä 2020, hei r- vastaiset!

Vierailija
192/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Minä osasin munasarjakystan vuoksi hakeutua lääkäriin vasta kun toisella puolella alavatsaa pullotti eräänä aamuna o

Tuo on jo erikoista. Sinulla saattaa olla jokin geneettinen poikkeama liittyen kiputuntemuksiin.Yleensä kipu on ärsyttävän jäytävää tai viiltävää, eikä kystan tarvitse edes olla iso. Jotkuthan tuntevat jopa munasolun irtoamisen kovana kipuna.

Vierailija
193/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut kipuja, vain ainainen pissahätä,  hyvä jos tunnin väli.     8 sentin kysta.

Vierailija
194/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli myös nuorena jatkuvia ja pitkittyneitä vatsakipuja. Lääkärit ei juuri koskaan ottaneet tosissaan :/ Pistää miettimään. Että olin onnekas että paljastui myöhemmin vain umppariksi. Tutkia pitäisi kaikki vaivat kuitenkin paremmin. stemppiä jasmiinalle hoitoihin.

Vierailija
195/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisarvo sillä lihavallakin on. Vähän nyt sympatiaa ihmiset. T. Normaalipainoinen joka ei tykkää lihavien jatkuvasta haukkumisesta 

En ole kyllä mitään syyllistämistä tässä ketjussa huomannut.

Jos sokean jalkoihin kävelee kissa ja sokea siihen kompastuu niin ei se ole sokean syyllistämistä sanoa että sokeille todennäköisemmin niin tapahtuu. Se on vain paskaa munkkia sille sokealle. (lähipiirissä kissoja rakastava sokea) 

Samalla tavalla ei ole syyllistämistä sanoa että lihavalle todennäköisemmin osuu syöpä kohdalle. Se on paskaa munkkia sille lihavalle. 

Vierailija
196/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeeköhän kesää. 

Vierailija
197/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai näitä joukkotarkastuksia olisi kehitetty jos naisten syövät eivät olisi tavallisia.

Ne oli ensin ikäviä, jonossa kymmeniä naisia kun oli vaan päivät ja ajat ilmoitettu.  Sittenhän alkoi tulla ilmoitukset että teille varattu aika siihen ja siihen aikaan.

60- luvulla kuoli työkaveri 27 v,  hyvin pienirintainen,  puolessa vuodessa rintasyöpään.

Vierailija
198/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilas saa kyllä esittää toiveen näytteenottajan sukupuolesta. Se toteutetaan, jos voidaan. Jos näytteen ottaminen sattuu, voi miettiä että onko kuukautiskierron ajankohdalla merkitystä (loppuvaiheessa ja alkuvaiheessa kiertoa kohdunkaulakanava on hiukan enemmän auki, joten silloin otettu näyte ei välttämättä edes tunnu), lisäksi voi kysyä näytteenottajalta vinkkejä rentoutumiseen. Kaikenkaikkiaan: jos potilas pelkää, on potilaan itsensä vastuulla kertoa siitä pelosta, jotta se voidaan ottaa huomioon. 

Minä _aina_ pyydän miesgynekologia, useimmiten olen saanut miehen onneksi. Miehet ovat todella paljon helläkätisempiä kuin naiset keskimäärin. Naisgyneistä noin puolet on kovakouraisia, miehistä ei koskaan ole ollut mitään

Ai puhkaisi ultraäänellä kohdun? Trololoo 😂 Oletko tyhmä? Tuollainen ei ole mitenkään mahdollista.

Vierailija
199/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

veikkaisin, että jos kasvain on iso (kuten "uutisissa" luki) ja on jo levinnyt syöpä muualle kehoon, niin kohdunpoisto ainakin tulee? En ole lääkäri, joten voin olla väärässäkin, mutta tuntuisi ainakin järkevältä poistaa sitten koko kohtu.

No sehän riippuu aivan siitä kasvaimesta. Kasvaako elimen sisällä, ulkopuolella, molemmissa? Kuinka laajasti vahingoittaa sitä elintä? Voihan se olla vaikka pienestä seinämän nypystä lähtöisin ja sitten kasvanut ulospäin?

Ne lääkärit siellä katsovat minkälainen on ja miten toimia. 

Vierailija
200/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noutaja saapuu jollekkin aikaisin ja joillekkin myöhemmiin. Elämä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme