10 vuoden sisällä vanhustenhuolto tulee olemaan katastrofaalisessa tilassa
Suurten ikäluokkien hoivaan ei ole maksajia eikä tekijöitä. Vastuu hoivasta tulee olemaan yhä enemmän sukulaisten harteilla.
Kommentit (233)
Oletko valmis ottamaa omat tai appivanhemmat kotiisi?
Se on heille oikein. Mitä ei antaneet lapsia tulla. Hoitakoon homman nyt säästöillään
"Tutkimusraportin mukaan vuosina 1945-1950 syntyneet suuret ikäluokat pitävät aiempaa harvemmin yhteyttä lapsiinsa."
Noinkohan niistä lapsista on hoivaajiksi kun ei yhteydenpitoa ole hyvinäkään vuosina ollut.
Saako niitä piiskata jos ne ei tottele? Niin kuin ne piiskasivat meitä?
Minä en ala kenenkään hoitajaksi. Ilmoitan sossuun, että mummelit ja papat ovat heitteillä. Heillä on velvollisuus hoitaa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta mietin, mihin kerrostalokolmiossamme sijoittaisin omien vanhempien uudet puolisot?
Vierailija kirjoitti:
En ota! Saavat nyt maksaa siitä, ettei ollut VARAA.
Keski-ikäisenä 70 vuotiaana eläkkeelle jos sille löytyy maksajia tuskin ja pidän itseni kunnossa koska tiedän että lääkkeisiin ei ole sitten varaa tai mihinkään hoivaan.
Vierailija kirjoitti:
"Tutkimusraportin mukaan vuosina 1945-1950 syntyneet suuret ikäluokat pitävät aiempaa harvemmin yhteyttä lapsiinsa."
Noinkohan niistä lapsista on hoivaajiksi kun ei yhteydenpitoa ole hyvinäkään vuosina ollut.
Mitä tarkoittaa "aiempaa harvemmin"? Siis pitivät ennen yhteyttä enemmän, mutta nyt lastenlapsien ollessa nuoria aikuisia, niin yhteydenpito omiin noin 45-55v lapsiin harvenee?
Ikävä totuus on näin. Vaikka olisi mikä velvoite tai laki huolehtia hoitoa tarvitsevista, ei se ole mitenkään mahdollista, koska resursseja ei yksinkertaisesti ole nytkään riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä uhata että mä laitan sut laitokseen jos et tottele.
Emmeköhän me ole kuolleet jo 10 vuoden päästä. Olen silloin 89. Nuorimnat ikäluokat 84. Kyllä siellä 50 - lukulaiset on hoidossa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Se on heille oikein. Mitä ei antaneet lapsia tulla. Hoitakoon homman nyt säästöillään
Vaikka Suomen väkiluku on vain kasvanut? Missä logiikka?
Minä kyllä hoidan omat vanhat sukulaiseni kunhan siitä maksetaan kunnon palkka. Ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto, että työssäkäyvät velvoitettaisiin vanhustenhoitoon. Näillä paasaajilla ei taida olla mitään hajua siitä, millainen muistisairas vanhus voi olla.
Alalla olevana sanoisin tilenteen olevan katastrofaalinen jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä uhata että mä laitan sut laitokseen jos et tottele.
Ai kamala. Äiti uhkasi "kasvatuslaitoksella" kun olin lapsi. Osat vaihtuu 😅
Vierailija kirjoitti:
Alalla olevana sanoisin tilenteen olevan katastrofaalinen jo nyt.
Se on ollu jo viimeiset kymmenen vuotta, mitä minä olen alalla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Emmeköhän me ole kuolleet jo 10 vuoden päästä. Olen silloin 89. Nuorimnat ikäluokat 84. Kyllä siellä 50 - lukulaiset on hoidossa silloin.
Miten niin? Teistä on tosi iso elossa vielä kasi-ysikymppisinä. Ja tuolloin yhä harvempi pärjää ilman apua. Eihän hoivakodeissa juurikaan alle 80-vuotiaita ole!
Jospa sitten tänään ihmiset heräävät. Äänestys ei ole auttanut asiaa tai eu, aina pahentanut. Moni iäkäs haluaa yksityisyyttä ja harrastaa mitä ennenkin tai olla rauhassa, ei ryhmäpiirileikkiä. Omia valintoja. Kaikille oma raha. Laitos on kallis ja kolkko, jos ei sitä tarvitsekaan. Osa tarvitsee huonokuntoisena sairaalatasoista apua kotiin tai palveluasumissa, lisähapessa tai lääkkeensä. Ellei koe lääkkeen haitat, ettei käy.
Iäkäs voi tarvita myös joskus erikoislääkäriä ja kuvannusta. Entä kuljetukset, ympäristön miellyttävyys, tuttuus, ystävä ja muut asiat. Tuleeko hammashoito lähelle. Entä ostokset, kuka avustaa että iäkäs pääsee ostoksille tai apteekin tuotteet. Lääkkeiden yhteensopivuus. Miten sängyn mukavuus ja tuolin, ettei ole liian kova. Osa tarvitsee tyynyn joka tukee niskaa, itselläni on vaahtomuovi-puolihalko. On paljon mietittäviä asioita.
Toivottavasti moni pitää huolta kunnostaan mutta rapistuuhan sitä väkisin!