Työ ei vastaa odotuksia
Työnkuva on aivan uusi. Työnantaja ei ole huolehtinut mistään käytännön järjestelyistä esimerkiksi työssä tarvittavia ohjelmistoja varten, joten kaikki aika menee niiden hoitamiseen. Edes varsinaista työtilaa ei ole, kun nyt odotellaan milloin työpaikalla tehtävä remontti valmistuu. Näin siis on mennyt ensimmäinen kuukausi töissä.
En ole ehtinyt vielä tehdä varsinaisia töitä käytännössä lainkaan, mutta kovasti työpaikalla visioidaan miten tulen hoitamaan sitä ja tätä. Se ei vain onnistu, ellei ole mitään välineitä käytettävissä.
Henkistä tukea työhön on huonosti saatavilla. Jos kysyn pomolta neuvoja, luvataan kyllä hoitaa ja selvittää asioita, mutta se tapahtuu hyvin vastentahtoisesti vasta siinä vaiheessa, kun on ensin useampaan kertaan asiasta muistuttanut. Tuntuu aika ikävältä.
Jos haen koeajalla muualle, voinko sanoa suoraan haastattelussa syyksi, ettei työ ole sitä mitä luvattiin?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Itse sen sanoit: työnkuva on aivan uusi. Jos/kun tuollaiseen lähtee, niin odotus on että rooli on hyvinkin keskeneräinen. Sitä roolia pitää itse olla rakentamassa. Itse juuri siitä nautin, kun sitä pääsee tekemään. Ei ole mitään hirveän rajoittavaa sapluunaa. Kuulostaa vielä erinomaiselta, että ns. töitä ei vielä ole ollut, eli ei ole mikään kiire. Roolia saa rauhassa hakea ja rakentaa. Jos tilanne on sulle uusi ja olet ekaa kertaa tuossa tilanteessa, niin ymmärrän hämmennyksen. Ota nyt chillisti ja älä hätiköi. Sä saat tehtyä tuosta roolista just omannäköisen ja viihdyt siinä taatusti paremmin, kuin jossain valmiiksi kirjoitetussa työnkuvassa.
Minustakin aika etuoikeutettu ja hieno tilanne, että ovat halunneet palkata ap:n ja siis maksaa hänelle jo palkkaa, vaikka työnkuva keskeneräinen. Hänenä nauttisin helposta jaksosta ja odottaisin rauhassa että asiat saadaan kuntoon. Muualla voi olla samoja, tai ihan toisenlaisia ongemia odottamassa.
Mitä muuta sinä voisit sanoa syyksi? Tarkoitit varmaan sitä, mitä sanot uudessa paikassa syyksi vaihtaa heti? Ehkä ei kuitenkaan kannata ilmaista sitä noin vaan kerro, mitä hyvää siinä UUDESSA paikassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi erilaiselta, jos työpaikalla olisi kiinnostusta hoitaa asioita kuntoon yhdessä kanssani. Tuntuu sen sijaan siltä, ettei ketään oikeasti kiinnosta miten työt sujuvat, kun pomo ensin lupaa omasta aloitteestaan ottaa jostain asiasta koppia, mutta alkaa todellisuudessa hoitaa asiaa eteenpäin vasta useamman yhteydenoton jälkeen. Vaikea nähdä, että työskentelyolosuhteet tällä tavalla kovin nopeasti saataisiin kuntoon.
Sillä on muutakin tekemistä kun hääriä sinun ympärillä? Minkä verran olet muiden työkavereidesi kanssa keskustellut tilanteesta? Onko heillä ollut aikaa sinulle?
Miksi pomo sitten oma-aloitteisesti tarjoutuu hoitamaan kaikenlaista, jos ei ehdi asioita hoitaa? Olisi vähintään reilua silloin tiedottaa, ettei ehdikään nyt tähän perehtyä, vaikka aiemmin niin arveli. Silloin ainakin tietäisi, ettei kannata odotella, vaan asiaa pitää yrittää hoitaa jotain muuta reittiä.
Kenelläkään muulla ei ole samanlainen työnkuva kuin minulla. Toisia tehtäviä hoitavat työkaverit ovat enimmäkseen etänä. Aika vähän olen saanut muilta apua uuden työn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka juoksee, ja hommat eivät etene esimiehestä johtuvasta syystä, niin kai se ihan sama vaikka istuisit siivouskomerossa. Jos pomo valittaa, niin sano, ettei työ ole edennyt, koska pomo itse ei ole hoitanut lupaamaansa tehtävää.
Samalla kannattaa katsella muita työpaikkoja. Pidä tuota työpaikkaa työnhakutyöpaikkana. Seuraava työnantaja palkkaa yleensä mieluummin työssäkäyvän kuin työttömän.
Kerro tää Orpolle.
Sittenhän on aikaa tehdä työhakemuksia työajalla, loistava tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta sinä voisit sanoa syyksi? Tarkoitit varmaan sitä, mitä sanot uudessa paikassa syyksi vaihtaa heti? Ehkä ei kuitenkaan kannata ilmaista sitä noin vaan kerro, mitä hyvää siinä UUDESSA paikassa on.
Käsittääkseni työsuhteen purkamista koeajalla ei työntekijän pahemmin tarvitse selitellä.
Taitaa ap olla ekaa kertaa asiantuntijaroolissa? Noin se usein enempi-vähempi monta kertaa menee. Vaikka roolissa joku olisi ollutkin, niin roolia muokataan valitun henkilön mukaisesti. Jos rooli on täysin uusi, niin se koko rooli rakennetaan valitun henkilön kanssa yhdessä. Tuo on asiantuntijatyön yksi hienoimmista jutuista, eli se ei ole mikään burgerinpaistajan pesti, missä kerrotaan että sun rooli on tämä, alahan suorittaa. Vaikka sulla olisikin tehtäviä tekemättä ja niihin ei vielä pääsisi käsiksi puutteellisten työkalujen takia, niin miksi stressata? Kuka muka odottaa sun haravoivan, jos sulle ei ole annettu haravaa? Ei kukaan. Turhaa siis panikoida nyt mistään. Rakennatte esihenkilön kanssa sen roolin ja sitä vastaavat työkalut yhdessä kuntoon ja kyllä se siitä sitten lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän on aikaa tehdä työhakemuksia työajalla, loistava tilanne.
Työlista ei ole tyhjä. Saan yhteydenottoja asiakkailta ja muistuttelua, että valmista pitäisi olla pian. Oma aikani menee it-tuen kanssa vääntämiseen, jotta saisin jossain vaiheessa ne työvälineet kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap olla ekaa kertaa asiantuntijaroolissa? Noin se usein enempi-vähempi monta kertaa menee. Vaikka roolissa joku olisi ollutkin, niin roolia muokataan valitun henkilön mukaisesti. Jos rooli on täysin uusi, niin se koko rooli rakennetaan valitun henkilön kanssa yhdessä. Tuo on asiantuntijatyön yksi hienoimmista jutuista, eli se ei ole mikään burgerinpaistajan pesti, missä kerrotaan että sun rooli on tämä, alahan suorittaa. Vaikka sulla olisikin tehtäviä tekemättä ja niihin ei vielä pääsisi käsiksi puutteellisten työkalujen takia, niin miksi stressata? Kuka muka odottaa sun haravoivan, jos sulle ei ole annettu haravaa? Ei kukaan. Turhaa siis panikoida nyt mistään. Rakennatte esihenkilön kanssa sen roolin ja sitä vastaavat työkalut yhdessä kuntoon ja kyllä se siitä sitten lähtee.
En ole ensimmäistä kertaa asiantuntijatehtävissä. On ne tietyt tehtävät, jotka minun on ajateltu hoitavan, mutta työvälineet sitä varten eivät ole kunnossa. Työtehtävien hoitamiseen on tietty alaa koskevasta lainsäädännöstä määräytyvä protokolla, joten käytännössä en voi täysin vapaasti päättää mitä haluan tehdä ja millä tavalla.
Todellisuudessa harvempi asiantuntija taitaa voida niin tehdä, koska yleensä palkan maksava taho asettaa yleensä työlle jotkut reunaehdot. Ja kyllä, yleensä palkan maksava taho vaatii nopeasti tuloksia silloinkin, vaikkeivät työvälineet olisi kunnossa. Ei kukaan muu kuin työn suorittamisesta vastaava taho täysin ymmärrä sitä, ettei työ vain ilman oikeita välineitä valmistu, vaikka sen kanssa olisi miten kova kiire. Työntekijälle aletaan silloin valittaa, että miten voi olla näin hidasta, vaikka kuinka yrität avata tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sen sanoit: työnkuva on aivan uusi. Jos/kun tuollaiseen lähtee, niin odotus on että rooli on hyvinkin keskeneräinen. Sitä roolia pitää itse olla rakentamassa. Itse juuri siitä nautin, kun sitä pääsee tekemään. Ei ole mitään hirveän rajoittavaa sapluunaa. Kuulostaa vielä erinomaiselta, että ns. töitä ei vielä ole ollut, eli ei ole mikään kiire. Roolia saa rauhassa hakea ja rakentaa. Jos tilanne on sulle uusi ja olet ekaa kertaa tuossa tilanteessa, niin ymmärrän hämmennyksen. Ota nyt chillisti ja älä hätiköi. Sä saat tehtyä tuosta roolista just omannäköisen ja viihdyt siinä taatusti paremmin, kuin jossain valmiiksi kirjoitetussa työnkuvassa.
Minustakin aika etuoikeutettu ja hieno tilanne, että ovat halunneet palkata ap:n ja siis maksaa hänelle jo palkkaa, vaikka työnkuva keskeneräinen. Hänenä nauttisin helposta jaksosta ja odottaisin rauhassa että asiat sa
Toki muualla voi olla muita ongelmia. Mutta onko se syy jäädä huonoon tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pomo on sinulle sanonut, kun olet tästä hänen kanssaan keskustellut?
Olen ollut töissä tämän kuukauden. Pomo tietää mikä tilanteeni on. Yleistä voivottelua on tullut, että onpa nyt hankalaa, soittele sinne ja laita viestiä tuonne, toivottavasti jossain vaiheessa saadaan tämä toimimaan.
Se on vain pelkän työntekijän roolissa todella hankala hoitaa asioita, kun ei voi määrätä muita tekemään jotain, jotta järjestelmät saisi käyttöön. Siksi yleensä esimies hoitaa tällaiset asiat etukäteen kuntoon.
En tosiaan kuvitellut, että joudun uuden työn alussa hoitamaan pomolle kuuluvia tehtäviä kuunnellen asiakkaiden hiillostusta siitä, miksei vielä ole valmista jonkun projektin osan kanssa. Toki työntekijän pitää hoitaa asioita omalta osaltaan kuntoon, mutta harvoin ihan kuitenkaan täysin nollasta alkaen. Jatkuva it-tuen kanssa kamppailu työvälineiden saamiseksi kuntoon riittävin oikeuksin alkaa syödä työmotivaatiota.
Eikä ole myöskäänoikein mukavaa, ettei uutena työntekijänä saa mitään pistettä työskentelylle, vaan toimistolla käydessä joutuu etsimään joka kerran erikseen vapaan tilan työskentelyä varten.
Millaisia kokemuksia palstalaisilla on työpaikan vaihtamisesta koeajalla? En ole aiemmin käynyt koeajalla työhaastatteluissa.
Sama kait tuo että mitä sitä tekee, jos kutenkin palkan maksavat oikein. Minua on vituttanu mennä töihin jo yli 20 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Sama kait tuo että mitä sitä tekee, jos kutenkin palkan maksavat oikein. Minua on vituttanu mennä töihin jo yli 20 vuoden ajan.
Oletko ollut koko ajan samassa työpaikassa / samalla alalla?
Jos tulokset jäävät koeajalla huonojen työjärjestelyjen takia vähäisiksi, voi työsuhde päättyä siihen. Siksikin voisi olla mielestäni järkevää käydä haastattelussa, ettei pahimmillaan jää työttömäksi sen takia, ettei työnantaja ole hoitanut työpaikalla asioita kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia palstalaisilla on työpaikan vaihtamisesta koeajalla? En ole aiemmin käynyt koeajalla työhaastatteluissa.
Itse olen kerran lähtenyt yhdestä paikasta koeajalla. Lähdin kerran haastatteluun keskellä päivää, oli sopivasti kävelymatkan päässä, ja tavallaan lähdin ruokatauolle. Sainkin tuon kyseisen paikan, ja siellä meni melkein neljä vuotta. Paikasta josta lähdin, niin mun lähteminen tuntui siellä olevan se ja sama. Olin aloittanut paikassa toukokuussa ja heinäkuun alussa sanoin, että tämä oli mun osalta tässä. Se kuka oli otettu mun tilalle, niin sekään ei ollut täyttä vuotta tuossa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kerran lähtenyt yhdestä paikasta koeajalla. Lähdin kerran haastatteluun keskellä päivää, oli sopivasti kävelymatkan päässä, ja tavallaan lähdin ruokatauolle. Sainkin tuon kyseisen paikan, ja siellä meni melkein neljä vuotta. Paikasta josta lähdin, niin mun lähteminen tuntui siellä olevan se ja sama. Olin aloittanut paikassa toukokuussa ja heinäkuun alussa sanoin, että tämä oli mun osalta tässä. Se kuka oli otettu mun tilalle, niin sekään ei ollut täyttä vuotta tuossa paikassa.
Olen tosi kuormittunut, kun työn alku on ollut näin takkuinen. Esimiehen välinpitämätön asenne tuntuu aika pahalta ja on siksi vaikea uskoa, että tilanne lähtisi nopeasti paranemaan. Työntekijän koeaikapurkuun ei työnantajalla varmaan ole juuri sanottavaa. Mieluummin kokeilisin jossain muualla toimivatko asiat siellä paremmin kuin ylpeyttäni hakkaan päätäni seinään ja uuvun pahasti.
Muilla vielä kokemuksia koeajalla lähtemisestä?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erittäin tutulta.
Lähditkö työpaikasta pois vai sinnitteletkö siellä yhä?
Mitä pomo on sinulle sanonut, kun olet tästä hänen kanssaan keskustellut?