Epäilen tyttärellä anoreksiaa mutta voiko olla kun kuitenkin juo paljon kahvia? Eikö anorektikot pelkää että vesikin lihottaa?
Laihtunut on selvästi ja aina kun teen ruokaa niin ei muka ole nälkä. Joskus tekee meille ruuan ja sanoo että ehti jo itse syödä vaikka näen selvästi että ruoka on koskematon.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ite kiskoin teetä/kahvia, sokerittomia limsoja tai kivennäisvettä. Juomat pitää nälän loitolla. Ihan tavanomainen anorektikkojen tapa kontrolloida syömisiä ja samalla kun juo kuumaa juomaa kehokin lämpiää hieman.
Syömishäiriöiden hoito on tässä maassa ihan onnetonta. Kokemuksen rintaäänellä voin näin sanoa.
Ja kun juo kylmää, vaikka noita limsoja, keho kuluttaa hieman enemmän kaloreita, koska joutuu nostamaan ruumiinlämpöä.
Kuulostaa syömishäiriöltä selvästi. Hae apua PIAN, sillä mitä aiemmin sairaus saadaan hoitoon, sen parempi. Me aloitimme varaamalla ajan kokeneelle kouluterveydenhoitajalle hieman valkoisella valheella sanomalla tyttärelle, että hänellä on normaali määräaikaistarkastus. Siellä punnittiin, th jutteli tytön kanssa, siis he olivat kaksin , ja syömishäiriö paljastui. Hän on parantunut täysin sairaudestaan ilman osastojaksoja tms, mutta sairasti myös bulimian tämän jälkeen. Silti, siitä voi kyllä toipua ja tärkeintä on hakea hoitoa pian. Tsemppiä teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina kysellä tarkasti terveydenhuollossa, mikä ruoka-aine pelottaa erityisesti. Oletetaan, että rasvainen ja sokerinen. Jotkut välttää enemmän esim. proteiinia. Osa voi pelätä vettä. Osa ei. Muistakin syistä voi jäädä nesteiden juominen väliin kuin lihomisen pelko. Onko sitten diagnoosit edes kohdillaan, jos tarkasti asioita tarkasteltaisiin.
Nykyään on toki saatavilla netistä ties, mitä laihdutusvinkkejä.
Anorektikot ovat erittäin taitavia ja haluavat yleensä salata sairautensa. Erään sairaalosaston työntekijät kertoivat joku vuosi sitten kuinka potilas saattoi panna kiviä taskuun ennen punnitsemista! Ym kepulikonsteja. Tämä tapahtui sairaalassa, jossa oli asiaan perehtynyt henkilökunta. Kotiväkeä ja lähiomaisia on varmaan paljon helpompi petkuttaa.
Ei siinä tarvita edes vaakaa. Näkeehän, kun ihminen laihtuu luukasaksi.
Mun lukiokaverille kävi niin. Se on järkyttävä tila. Siinä ihminen menettää jostain syystä normaalin järkensä. Eikä tarvitse olla merkkiäkään minkäänlaisista mielenterveysongelmista ennen anoreksiaa. Yhtäkkiä ihminen vain ei halua enää syödä. Siinä kaikki.
Kaverini painoi alimmillaan 39 kiloa, myöhemmin kuultiin. Hän kävi lähellä kuolemaa, mutta hänet saatiin pelastettua. Lukio jäi siihen, emmekä tienneet oliko hän edes elossa, koska koko perhe sulkeutui täydellisesti ja katkaisi välit tytön ystäviin. Yli 20-vuotiaana hän sitten käveli vastaan että elossa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki anorektikot ole mitään järjen jättiläisiä. Vaikka kahvissa onkin kaloreita, niin ei se tyttösi välttämättä sitä tajua. Suosittelen, että puhut aluksi hänen kanssaan huolestasi syyllistämättä ja hankitte apua asiaan.
no ei siinä kahvissa ole juurikaan kaloreita.
Anoreksia ei tarkoita etteikö ihminen söisi mitään, joskus voivat syödä isojakin annoksia tai herkkuja. Laskevat vain kokonaiskalorinsa niin että paino silti tippuu/pysyy matalana.
Anorektikko ei todellakaan syö isoja annoksia tai herkkuja, silloin kyse on jostain muusta syömishäiriöstä. Anorektikko ei suustaan pysty herkkuja laittamaan. Olen itse entinen sellainen, ja jos söin pienenkin ripauksen ruokaa tai jotain, kuntoilin tuntikausia sen jälkeen. Painoin vähän yli 30 kg kun täytin 18 vuotta. Olen siis ollut terveen kirjoissa onneksi jo kohta 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki anorektikot ole mitään järjen jättiläisiä. Vaikka kahvissa onkin kaloreita, niin ei se tyttösi välttämättä sitä tajua. Suosittelen, että puhut aluksi hänen kanssaan huolestasi syyllistämättä ja hankitte apua asiaan.
no ei siinä kahvissa ole juurikaan kaloreita.
Anoreksia ei tarkoita etteikö ihminen söisi mitään, joskus voivat syödä isojakin annoksia tai herkkuja. Laskevat vain kokonaiskalorinsa niin että paino silti tippuu/pysyy matalana.
Anorektikko ei todellakaan syö isoja annoksia tai herkkuja, silloin kyse on jostain muusta syömishäiriöstä. Anorektikko ei suustaan pysty herkkuja laittamaan. Olen itse entinen sellainen, ja jos söin pienenkin ripauksen ruokaa tai jotain, kuntoilin tuntikausia sen jälkeen. Painoin vähän yli 30 kg kun täytin 18 vuotta. Olen siis ollut terveen k
Edelleen, kaikki anorektikot eivät ole samanlaisia. Itse söin päivittäin jonkun herkun, mutta jätin aterioita väliin ja treenasin niin että siitä huolimatta laihduin. Viikonloppuisin saatoin syödä vanhempieni edessä kunnon annoksen kun olin käymässä, jotta eivät olisi huolissaan. Sitten olin seuraavana päivänä taas syömättä. Olin reilusti alipainoinen ja papereissa anoreksiadiagnoosi.
Ei anorektikot pelkää veden lihottavan. Anorektikot yleensä tietää hyvin, paljon kaloreita on missäkin. Siksi juuri kahvi, kivennäisvedet, light limut on suosittuja, koska niissä on tuskin yhtään kaloreita ja saa täytettyä itsensä niillä.
Tietenkin voivat vältellä turhaa juomista. Jos juo litran vettä, niin paino teoriassa nousee kilolla, eli on sitten painavampi.