Testamentti - Mihin se jemmataan?
Olen ajatellut, että tekisin testamentin.
Minulla ei ole lapsia, ja sukulaisilleni en halua jättää mitään. Jos ei olla yhteyksissä, niin sitten ei olla yhteyksissä.
Siispä voisin tehdä testamentin jollekin yleishyödylliselle taholle.
Mutta missä tätä paperia jemmataan? Jos sen jättää niin sanotusti piirongin laatikkoon, niin mikäli testamentti "ei löydy" (eli jos se vaikka löydettäessä tuhottaisiin), niin perinnönjakohan menee sitten miten menee. Vaikka eihän se minua siinä vaiheessa tavallaan enää haittaakaan.
Ilmeisesti ei ole olemassa mitään testamentin rekisteröintiä? Miten tällaiset asiat hoidetaan? En haluaisi jättää asian hoitoa valitsemalleni yleishyödylliselle taholle.
Katselin lakitoimistojen palveluitakin. Siellä on kyllä testamentin laadintaa runsaasti saatavilla, mutta säilyttämistä en palveluvalikoimasta löytänyt.
Kommentit (16)
Kiitos!
Tiesin, että pankista saa lakiasioihin apua, mutta tätä en hoksannutkaan.
ap
https://www.minilex.fi/a/testamentin-s%C3%A4ilytys
https://www.tukiliitto.fi/lahjoita/testamenttilahjoitus/testamentin-sai…
Eli lyhyesti, pankin tallelokero.
Itse säilytin vuosikaudet testamenttia pankin tallelokerossa. Sitten pankki, Nordea, ilmoitti että he luopuvat tallelokeroista, käy tyhjäämässä omasi. Nyt on kotona. Helppo löytäjän hävittää...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Tiesin, että pankista saa lakiasioihin apua, mutta tätä en hoksannutkaan.
ap
Pankissa meillä on,nykyisin digitaalisena ja joka vuosi tulee tieto että tallessa on. Tosin myös kotona hyvässä piilossa yksi kappale.
Pankki on hyvä, mutta vielä parempi minusta olisi jos vaikka DVV ottaisi nämä kootusti vastuulleen. Tietävät sieltä kuitenkin myös lailliset perilliset jne. Ja samalla testamenttia jätettäessä voisi sen todentaa oikeaksi ettei jäisi mitään vilppiepäilyjä sitten riitoja aiheuttamaan. Koko perintöprosessi kaikkinensa saisi olla helpompi, mutta ehkä siinä jäisi sitten turhan moni juristi ilman hommia.
Jonkinlainen asiakirjasäilytys pankilla vissiin on, asiakirja sähköisessä muodossa, voi kysyä omasta pankista.
Toimita se sille taholle, jolle testamenttaat omaisuutesi. Noihin pankin lokerikkoihin on ainakin täällä Turussa jonottaminen ja ne maksaa aikalailla.
Anna suoraan testamentinsaajalle. Kun omaisesi menevät pankkilokeroa tyhjentämään, hävittävät testamenttisi. Itse vein suoraan kolmen eri eläinsuojeluyhdistyksen kassakaappeihin.
Tämä onkin kiinnostavaa. Mistä ylipäätään tiedetään onko joku tehnyt testamentin. Ilmeisesti ei välttämättä mistään. Ja mikä määrä meillä on kaiken maailman koirarekistereitä ynnä muuta vähemmän tarpeellista tietoa pakollisista rekistereissä mutta edes vapaaehtoista testamentin rekisteröintiä ei
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Anna suoraan testamentinsaajalle. Kun omaisesi menevät pankkilokeroa tyhjentämään, hävittävät testamenttisi. Itse vein suoraan kolmen eri eläinsuojeluyhdistyksen kassakaappeihin.
Mistä ne yhdistykset saavat tiedon että olet kuollut? Kuka ilmoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin kiinnostavaa. Mistä ylipäätään tiedetään onko joku tehnyt testamentin. Ilmeisesti ei välttämättä mistään. Ja mikä määrä meillä on kaiken maailman koirarekistereitä ynnä muuta vähemmän tarpeellista tietoa pakollisista rekistereissä mutta edes vapaaehtoista testamentin rekisteröintiä ei
Ei sitä todella tiedä mistään, jos ei testamentin tehnyt ei kerro eläessään. Jonkun verran olen myös kuullut tarinoita, että sukulaiset ovat "kadottaneet" piirongin laatikossa olleen testamentin.
On tosiaan väärä paikka säästää rahaa, jos nuukuuttaan jemmaa testamentin piirongin laatikkoon.
Pankista voi ostaa palvelun, että säilyttävät testamentin ja tiedottavat kaikkia, kun henkilö kuolee. Mutta jokusen sata euroa köyhtyy.
Mammoillahan tätä huolta ei ole koska vajaa makaronipussi ei käy perinnöksi.
Meillä on keskinäinen omistusoikeustestamentti ihan kotona omassa kassakaapissa. Kopiot on annettu lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Mistä ne yhdistykset saavat tiedon että olet kuollut? Kuka ilmoittaa?
Ainakin Pelastusarmeija kertoo ilmoituksessaan saavansa tiedon suoraan väestörekisteristä (niiden osalta, jotka ovat testamentanneet omaisuuttaan Pelastusarmeijalle). Todennäköisesti monella muullakin isolla yhdistyksellä on käytössään tällainen palvelu.
Pankin tallelokero on huono vaihtoehto, koska sinne ei pääse ennenkuin vainajan edunsaajat on selvitetty.
Pankki säilyttää asiakkaan muitakin asiakirjoja, niiden joukossa se testamenttikin menee.
Tee pankissa, pankin lakimies ja säilytys pankissa. Kun kuolet, pankki saa tiedon ja lakimies hoitaa asian kuntoon.