Molemmilla isoäideillä hirveä huoli, että lapsi piirtää VÄÄRÄLLÄ kädellä!
Lapsi on 6v ja piirtää ja kirjoittaa harjoittelusta huolimatta edelleen mieluiten vasemmalla kädellä. Tuntuu, että sekä minun äidilläni, että varsinkin anopillani on tästä ihan hirveä hätä. Ihan paniikissa koettavat saada tekemään asioita oikealla kädellä ja etenkin anoppi syyttää minua ja vaatii tekemään harjoituksia ja kieltämään väärän käden käytön.
Olen koettanut selittää heille, että on ihan normaalia, että osa ihmisistä on vasenkätisiä. Olen lukenut heille netistäkin tietoa. Ei auta. Oma äitini yrittää ikäänkuin rohkaista minua, että "kyllä se siitä vielä korjaantuu...". Anoppi puolestaan häpeää niin, että ei tohdi edes ääneen sanoa sanaa vasenkätinen. Epätoivo ja paniikki. Suvun ainoa lapsi ja tällainen piti tulla eteen!
Mikä neuvoksi?
Ei. Emme kiellä heitä käymästä. Isovanhemmat ovat rakkaita ja lapsi heille tärkeä, mutta osaisiko joku selittää tuota käytöstä ja häpeää?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ovat oman aikakautensa lapsia. Vasenkätisyys yritettiin tietoisesti korjata vielä 40-50 vuotta sitten. Ja lasta ohjattiin oikeakätiseksi, myös päiväkodissa ja koulussa. Usein tuloksena molempi kätisyys.
Nykyään ei kait ole sillä väliä.
Ei enää 40-50 vuotta sitten, mutta kylläkin vielä 70 vuotta sitten. Minä olen 58-vuotias, eikä minun kouluaikanani enää yritetty muuttaa vasenkätisiä oikeakätisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ovat oman aikakautensa lapsia. Vasenkätisyys yritettiin tietoisesti korjata vielä 40-50 vuotta sitten. Ja lasta ohjattiin oikeakätiseksi, myös päiväkodissa ja koulussa. Usein tuloksena molempi kätisyys.
Ei enää 40-50 vuotta sitten, mutta kylläkin vielä 70 vuotta sitten. Minä olen 58-vuotias, eikä minun kouluaikanani enää yritetty muuttaa vasenkätisiä oikeakätisiksi.
Minä olen 63 ja kyllä vielä yritettiin korjata.
Jos aikuinen ei osaa kasvattaa lasta tuossa asiassa, eikä tarhassa kukaan, tulos on tässä. On annettu periksi heti, löperöä. Ohjaamalla se olisi onnistunut ehkä. Mitä jos lapsi olisi halunnut olla oikeakätinen ja aikuisena siis on sitä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös arabien tekstit kirjoiteta ja lueta oikealta vasemmalle, onkohan siellä oikea vai vasenkätisiä enemmän, sikäläinen kirjoitustapa varmaan suosii vasenkätisiä.
Vasen käsi on takapuolen pyyhkimiseen, sillä ei mätetä edes ruokaa suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Taikausko. Jo pakanat uskoivat noin. Kirkko vahvisti asian. Latinassa vasenta tarkoittava tarkoittaa myös pahaa (sinister). Unkarissa oikea käsi on "hyvä käsi" (joo käz).
Pitäiskö meidänkin sanoa epävasen (unleft) eikä oikea. Eihän siinä ole mitään oikeaa.
Ei tuossa alunperin ollut kysymys vain taikauskosta, vaan myös kirjoittamisesta mustekynällä. Vasemmalla kädellä oli vaikea kirjoittaa mustekynällä niin, että ei olisi heti kädellään sotkenut kirjoittamaansa. Tämä ongelma poistui, kun siirryttiin kuulakärkikyniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63 ja kyllä vielä yritettiin korjata.
Sinulla oli sitten varmaan opettajana joku vanha tyyppi, joka ei välittänyt sen ajan virallisista ohjeista. Ei ollut yleistä, että tuohon aikaan olisi yritetty "korjata".
Voiko vielä 2000-luvulla olla niin tyhmiä, että vasenkätisyys on ongelma. Itse olen 67 v ja elämäni varrella ainoa joka teki siitä ongelman oli mummuni, hänet oli aikanaan isänsä pakottanut oikeakätiseksi. Elikkä oisko kostonkierre kyseessä.. eipä sillä väliä, kirjoitan vasemmalla ja muut hommat oikealla, eikä sitä mulle oo kukaan opettanut .
Vierailija kirjoitti:
Anna mummojen horinoiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Eiköhän heistäkin ominaisuuksia löydy, jos niitä lähtisi etsimään.
Minun äiti oli käännytetty oikeakätiseksi lapsena. Ja vielä aikuisena hän sanoi, että maailma tuntuu olevan väärinpäin. Auton vaihdekeppi, oven kahvat, aukeamissuunnat, sakset Omista lapsistani toinen on molempikätinen. Hän alkoi koulussa kirjoittaa ja piirtää oikealla, sillä niin tulee kuulema siistimpää jälkeä.
Joku toinenkin tuntee samoin. Kirjoitan oikealla kädellä, mutta pidän useimpia asioita eri kädessä mitä muut. Maailma on tosiaan vääränkätinen.
Olen syntynyt 60-luvulla ja vielä silloin vasempaan käteeni laitettiin lapsena kinnas, joka vielä kiedottiin tiukasti naruun, jotten piirtäisi vasemmalla kädellä. Minusta tuli sitten pääasiassa oikeakätinen, mutta on asioita, joita teen edelleen vasenkätisesti. Kirjoitan myös joskus huvikseni vasemmalla ja luen tekstiä nurinpäin. Käsityöt ovat kyllä hankalia. Saatan alkaa tekemään esimerkiksi neuletta väärään suuntaan ja menee aikansa, että tajuan missä mennään vikaan. Vituralleen ovat menneet myös useat ompelutyöt, joissa olen leikannut kappaleet väärinpäin tai ommellut ne nurinkurin.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän pidettiin ennen noidan merkkinä kun on vasuri
Juu, ja sitä se on vieläkin, siitä vaan ei enää puhuta, koska laki kieltää. Mutta tosi on, että näin pääsiäisenä ilma on sakeana trulleista ja ilmatila ajoittain ruuhkautunut, kun kaikki lentelevät Kyöpelinvuorelle vasenkätisten kokoontumisajoihin. On siellä joku ihan kädetönkin. Kissatja kahvipannut pyydetään jättämään ystävällisesti narikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasta saa enään edes piiskata normaaliksi oikeakätiseseksi?
Kysyn tätä ihan samaa.
Isäpuoleni, joka oli syntynyt noin 100 vuotta sitten, pakotettiin kansakoulussa kirjoittamaan oikealla kädellä. Hän on kertonut, että kun hän aluksi kirjoitti vasemmalla kädellä, niin kirjoitus oli kaunista, mutta kun hänen piti kirjoittaa oikealla, niin käsialasta tuli aika kamalaa. Puut hän halkoi aina vasemmalla kädellä, samoin vuoli puukolla. Useinhan on todettu, että jos pakotetaan vasenkätinen oikeakätiseksi, niin siitä saattaa tulla psyykkisiä haittoja. On kyllä outoa, jos vielä nykyäänkin yritetään pakottaa lapsi oikeakätiseksi. Eivät kai ne mummot sekoita vasenkätisyyteen jollakin tavoin poliittisen ideologian, siis vassarit ja vihervassarit.
Vasemmalla kädellä on vaikeuksia käyttää sähkötyökaluja, joissa on turvalevyjä yms oikean käden käyttöä ajatellen. Niiden käyttö ei suju vasemmalla (ellei poista suojausta).
Maailma on oikeakätisten.
-vasuri
Vasenkätisyys johtuu aivovauriosta kuten esim. homoseksuaalisuus, autismi, ADHD, transsukupuolisuus, kehitysvamma, cp-vamma, pedofilia, epilepsia ja itsesaastutus.
Äitini syntyi vuonna 1940 ja hänet pakotettiin koulussa oikeakätiseksi. Hänellä jäi jotenkin se, että oikea ja vasen menevät sekaisin. Oma poikani (nyt teini) on syntyjään vasenkätinen, mutta jostain syystä hän alkoi kerhossa ym. pitää kynää oikeassa kädessä. Hän on itsekin sitä miettinyt että miksi, hän ei muista mitään pakottamista. Voi olla, että on vain katsonut, että kaikki muut tekevät noin, minäkin teen. Kuitenkin vasen käsi on aina ollut vahvempi. Kun alkoi esim. pelata sulkapalloa, maila oli vasemmassa kädessä, koulussa pelasi sählyä vasenkätisten mailalla, ympyrät piirtää myötäpäivään jne. jne. Jos pitää sanoa jotain olevan 3-5 kpl, sanoo 5-3. Mutta kirjoittaa siis oikealla kädellä ja käsiala on aika kamala. Käytännössä on molempikätinen. Kun olemme yhdessä vaikka pingistä pelanneet, jossain vaiheessa tajuan, että saattaa vaihtaa mailan kädestä toiseen vaikka kesken pallon. Itse olen ihan umpioikeakätinen, hyvä jos kynä pysyy vasemmassa kädessä.
Eipä tuossa auta kuin toitottaa toitottamistaan, että nykyään on ihan yhtä hyväksyttyä olla vasuri kuin oikeakätinen.
Vierailija kirjoitti:
En usko aloitukseen, olen isoäiti-iässä, eikä minun aikanani ole tuollaisia puheita enää ollut. Reilu sata vuotta sitten, mutta ei enää kymmeniin vuosiin.
Siitä on nyt vajaa 25 vuotta, kun isoäitini, joka oli syntynyt 1913, yritti estää parivuotiasta poikaani käyttämästä vasenta kättään syömiseen ym.
Olen syntynyt 1962. Pikkiriikkisessä kyläkoulussa umpimaaseudulla meitä ekaluokkalaisia oli viisi. Toinen pojista oli vasenkätinen. Äärimmäisen vanhanaikainen ja konservatiivinen naisopettaja ei pitänyt sitä minään, totesi vain asian ja ohjasi pojan kirjoitusharjoituksia asianmukaisesti.
Jos ajatellaan, että tämänhetkiset isovanhemmat ovat suurin piirtein ikäisiäni tai nuorempiakin, niin kummalta tuntuu, että vasenkätisyys on vielä asia, joka on jotenkin nolostuttava tai hävettävä ja joka pitäisi korjata oikeakätisyydeksi. Senpä takia en ota oikein uskoakseni tämän keskustelun avaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina luullut että kätisyys on synnynnäistä eikä riipu siitä että miten opetetaan. Toki voi pakottaa oppimaan toisen käden, mutta onko se tarpeellista?
Ainakin omalla lapsella kätisyys alkoi näkyä heti kun oppi syömään lusikalla. Otti aina ensisijaisesti lusikan vasempaan käteen.
Tosin monella lapsella on se vaihe, kun opettelee kirjoittamaan, että kirjoittaa toisella kädellä oikeaan suuntaan ja toisella peilikuvana, minullakin oli just tuossa 6-vuotiaana 😁 ihan oikeakätinen olen silti.
Meillä vasenkätisellä lapsella alkoi näkymään jo ennen tuotakin: tarttui asioihin ensisijaisesti vasemmalla kädellä. Jopa kun hän löysi kätensä ensimmäisen kerran pienenä vauvana, löysi vasemman ensin. En itse edes huomannut tarttumisasiaa, mutta anoppi alkoi ihmettelemään asiaa.
Huomasin tuon oikeastaan vasta toisen lapsen synnyttyä. Olin niin tottunut, että lapsi tarttuu ojentamiini asioihin peilikuvana, etten huomasin sen vasta kun toisen, oikeakätisen, vauva kanssa pitikin alkaa ojentamaan asiat "ristiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menin kouluun 40 vuotta sitten ja ei todellakaan vasenkätisyyttä yritetty korjata tai se ollut mitenkään ihmeellistä. (40 v sitten oli 80-luvun puolessa välissä, jolloin keksittiin markapuhelimet ja internet, ei mitään esihistoriaa.)
Meillä oli ala-asteella lähellä eläkeikää oleva opettaja, joka hauskuutti meitä kertomalla juttuja omasta lapsuudestaan ja kertoi muun muassa silloin yritetyn korjata vasenkätisiä. Meistä se oli hirmu hassua, koska oli tuon ajan lapsille niin absurdi ajatus, että vasenkätisyydessä olisi ollut jotain vikaa.
Minä olen vasuri. Minulla on väärä kynäote, jota yritettiin korjata koulussa moneen kertaan.
Lapseni ovat oikeakätisiä, mutta molemmilla on nyt sama väärä kynäote kuin minulla