Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Molemmilla isoäideillä hirveä huoli, että lapsi piirtää VÄÄRÄLLÄ kädellä!

Vierailija
28.03.2024 |

Lapsi on 6v ja piirtää ja kirjoittaa harjoittelusta huolimatta edelleen mieluiten vasemmalla kädellä. Tuntuu, että sekä minun äidilläni, että varsinkin anopillani on tästä ihan hirveä hätä. Ihan paniikissa koettavat saada tekemään asioita oikealla kädellä ja etenkin anoppi syyttää minua ja vaatii tekemään harjoituksia ja kieltämään väärän käden käytön.

Olen koettanut selittää heille, että on ihan normaalia, että osa ihmisistä on vasenkätisiä. Olen lukenut heille netistäkin tietoa. Ei auta. Oma äitini yrittää ikäänkuin rohkaista minua, että "kyllä se siitä vielä korjaantuu...". Anoppi puolestaan häpeää niin, että ei tohdi edes ääneen sanoa sanaa vasenkätinen. Epätoivo ja paniikki. Suvun ainoa lapsi ja tällainen piti tulla eteen!

Mikä neuvoksi?

Ei. Emme kiellä heitä käymästä. Isovanhemmat ovat rakkaita ja lapsi heille tärkeä, mutta osaisiko joku selittää tuota käytöstä ja häpeää? 

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 63 ja vielä minuakin yritettiin ohjata oikeakätiseksi ja siitä vasenkätisyydestä oli vaikka minkälaista ongelmaa koulussa. Mm kaunokirjoitustunnit oli helvettiä, liikkatunnilla ei ollut vasureille pesäpalloräpylöitä ja käsityötunneilla ei saanut opetusta.

Mua yritettiin opettaa kutomaan niin että istuin opettajan sylissä ja hän koitti päästä perille miten se onnistuu vasemmalla . Enpä oppinut . Toki maailma on suunniteltu oikeakätisille monissa asioissa. Kaunokirjoitus mustekynällä yhtä suttua .Käsialaani kyllä aina kehuttiin . 

Mun lapsi opetteli neulomaan Youtube-videoiden avulla. Minä en olisi osannut neuvoa vasenkätistä neulomista, mutta hän katsoi videoita ja käyttikö vielä jotain peiliäkin siinä apuna. Neuleohjeita hän on tottunut lukemaan jotenkin takaperin. Tai en tiedä tarkalleen, mutta hän on keksinyt omat systeeminsä, miten pärjää oikeakätisille tehtyjen neuleohjeiden kanssa. Innokas neuleharrastaja hänestä tuli, vaikka äiti ei osannut opettaa.

Ainoa missä tuosta vasenkätisyydestä on ollut hankaluutta, on mustekynällä kirjoittaminen. Mutta ei tavallisissa kouluissa harrasteta sellaista, joten tuo on pieni murhe.

Vierailija
42/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on täyttä soopaa, ap:lla ei ole edes lapsia.

Veikkaan samaa. Aloituksen kaltaista tilannetta ei nykyään enää tapahdu. Lapsen ei anneta käyttää molempia käsiä ja siihen on neurologinen syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasenkätinen,totta että monet asiat on tehty vaan oikeakätisille,mutta olen luova ihminen joten sopeudun.Äiti ja isä ja myöskin kaikki sisarukseni ovat oikeakätisiä,en tiedä miten tämä sitten menee??

Mistähän tuo ominaisuus tulee joillekin?

Vierailija
44/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsi vasuri ja niin oli myös ystävänsä, kunnes ulkomaalaistaustainen isänsä opetti hänet oikeakätiseksi. Ilmeisesti vasuri on merkki jostain huonommuudesta tms. Typerää.

Itselläni kyllä meni aivot solmuun opettaessani kutomista tyttärelleni, että siinä kyllävähän sai päätä raapia.

Vierailija
45/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni 90v on vasuri ja lapsena pakotettu oikekätiseksi. Hän sanoo ettei ookoskaan oppinut kunnolla käyttämään kumpaakaan.

Tyttäreni on myös vasenkätinen eikä isä ollut moksiskaan kun tietää ettei se enää nykyään ole mikään ongelma.

Nyt vaan mummoille jauhot suuhun ja käsket pitää suut supussa. Jos lapsi ei kelpaa vasenkätisenä ni olkoot ilman.

Eiköhän ne äkkiä opi kun eivät näekään lasta. 

Vierailija
46/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko aloitukseen, olen isoäiti-iässä, eikä minun aikanani ole tuollaisia puheita enää ollut. Reilu sata vuotta sitten, mutta ei enää kymmeniin vuosiin.

Ilmeisesti näiden isovanhempien kokemukset ovat sieltä vuosikymmenien takaa. Heidän aikanaan on vielä pakotettu tai vähintään yritetty pakottaa oikeakätiseksi. Sieltä se tulee eikä siinä sen kummempaa. Ap:n täytyy vain tyynesti todeta, että lapsi on vasenkätinen ja siinä se. Ottaa aikansa, mutta tottuvat ne isoäiditkin lopulta. 

Vierailija
47/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto... Vasenkätinen lapsi... Sano mummulle, että palautatte sen lapsen. Parempi olla ilman, ettei suvun häpeä, jne.

On siinä mummulla murheet.

Miten hän nyt kehtaa kertoa pikku-Vilmerin kuulumisia mummu-kerhossa... Ai häpeä...

Itsehän piirsin molemmilla käsillä. Tulin oikeakätiseksi. Mutta veitsi vasemmassa eli kaikki näkee kuinka juntti oon.

Vierailija
48/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten olisin huolissani jos lapsi käyttää molempia käsiä kuten aloituksesta sain kuvan. Se vaikuttaa haitallisesti aivojen kehitykseen.

Vierailija
49/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tuo oli tavallista mutta ihmettelen,että nykyaikanakin joku pitää vasenkätisyyttä jotenkin vääränä. Eivät ole järin fiksuja.

Vierailija
50/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on myös opetettu oikeakätiseksi. Olisin mielummin tehnyt vasemmalla.

Nyt aikuisena heitän palloa, tikkaa ja keilaan suunnilleen yhtä hyvin molemmilla käsillä. Kuitenkaan en ole mikään kovin hyvä näissä lajeissa.

Voin myös kätevästi vaihtaa vaikka sakset, puukon tai sahan toiseen käteen, jos käsi on ikäänkuin leikattavan asian väärällä puolella

Vierailija
51/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti mitä uusavuttomuutta. Ootteko metsäläisiä koko sakki? 

Ei ole tuollainen sakki maaseudulta vaan kaupungista, joissa räpelletään älypuhelimilla aivoja paskaksi ja syödään eineksiä joista sairastuu.

Vierailija
52/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on syntynyt 1976 ja on vasuri. 

Niin olen minäkin ja myös isäni. 

Näin se menee suvussa. 

Vierailija
53/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut että kätisyys on synnynnäistä eikä riipu siitä että miten opetetaan. Toki voi pakottaa oppimaan toisen käden, mutta onko se tarpeellista?

Vierailija
54/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toisen ihmisen kontrollointi ja ettei kestetä erilaisuutta. Heidät on todennäköisesti kasvatettu häpeällä.  Eli on hävettävää jos... 

Voithan yrittää sanoa, että nykyaikana on ok olla sellainen kuin on. Ja heidän ei tarvitse kontrolloida muita.

Vierailija
55/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällon joku, jolla on tosi tylsää, kun tekee tällasia typeriä alotuksia. Älä viitsi, ei kukkaan usko tollasta höpinää vuonna 2024.

Vierailija
56/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lujasti mutta kohteliaasti että nyt riittää nuo puheet vasenkätisyydestä ihan kokonaan. Ja sano joka kerran kun alkavat puhua asiasta. Äläkä mene mukaan keskusteluun koskapa se ei näy auttavan.

Vierailija
57/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös arabien tekstit kirjoiteta ja lueta oikealta vasemmalle, onkohan siellä oikea vai vasenkätisiä enemmän, sikäläinen kirjoitustapa varmaan suosii vasenkätisiä.

Vierailija
58/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri, mutta jotkut asiat teen oikealla kädellä, koska olen oppinut lapsena. Näitä on esim. tietokoneen hiiren käyttö. Hiiri oli oikeakätisesti ja oikealla sen opettelin ja nyt en edes osaisi käyttää vasemmalla.

Samoin säilykepurkin avaus, kun avaaja oli oikeakätisesti, se tuntuu luontevalta nyt aikuisenakin. Kuitenkin kirjoitan vasemmalla ja pidän esim. leikkuuveistä vasemmassa kädessä, näppäilen puhelinta vasemmalla ja selkeästi olen vasenkätinen. Äiti on myös, joten kotona tämä ei ollut ongelma. 

Vierailija
59/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisen thaimaalainen vaimo kauhisteli, kun annoimme vauvan käyttää vapaasti kumpaa kättä nyt halusikaan. Kuulemma pitäisi aina lusikka ja lelut antaa oikeaan käteen, jotta lapsesta tulee sitten oikeakätinen. 

Vierailija
60/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän pidettiin ennen noidan merkkinä kun on vasuri