Molemmilla isoäideillä hirveä huoli, että lapsi piirtää VÄÄRÄLLÄ kädellä!
Lapsi on 6v ja piirtää ja kirjoittaa harjoittelusta huolimatta edelleen mieluiten vasemmalla kädellä. Tuntuu, että sekä minun äidilläni, että varsinkin anopillani on tästä ihan hirveä hätä. Ihan paniikissa koettavat saada tekemään asioita oikealla kädellä ja etenkin anoppi syyttää minua ja vaatii tekemään harjoituksia ja kieltämään väärän käden käytön.
Olen koettanut selittää heille, että on ihan normaalia, että osa ihmisistä on vasenkätisiä. Olen lukenut heille netistäkin tietoa. Ei auta. Oma äitini yrittää ikäänkuin rohkaista minua, että "kyllä se siitä vielä korjaantuu...". Anoppi puolestaan häpeää niin, että ei tohdi edes ääneen sanoa sanaa vasenkätinen. Epätoivo ja paniikki. Suvun ainoa lapsi ja tällainen piti tulla eteen!
Mikä neuvoksi?
Ei. Emme kiellä heitä käymästä. Isovanhemmat ovat rakkaita ja lapsi heille tärkeä, mutta osaisiko joku selittää tuota käytöstä ja häpeää?
Kommentit (100)
Höpö höpö. Ei kukaan enää ihmettele vasenkätisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei kukaan enää ihmettele vasenkätisyyttä.
Ei nyt niin ihmettele mutta pakotusta on edelleen koska oletetaan että aina oppii kuten halutaan oppivan. Menee jokseenkin ristiin kaiken tärkeilyn kanssa siitä kuinka täytyisi saada valita omat mielenkiinnon kohteet ja olla oma persoonallinen yksilönsä joka on. Kiusaaminen alkaa nykyisin taas jo sieltä synnytyssalista.
Kasvattakaa piltistänne normaali, ja sitokaa (tai käyttäkää ilmastointiteippiä) vasen käsi kiinni vartaloon, kunne luopuu uppiniskaisesti käyttämästä vasenta kättä ja kääntyy oikeakätiseksi niinkuin kaikki muutkin. Jos vaiva uusii, ripsaiskaa piiskalla sormille. Kovin vaikeissa tapauksissa on olemassa vielä eheytysleirejä, joita vetää kokenut pastori.
Tekee just niinkuin itse tykkää.
Huolehdi siitä ettei lapsesi kärsi mummojensa typeryydestä. Vasenkätisyys periytyy myös. Olen itse 64v vasenkätinen eikä mitään ongelmia. Hoh hoi noita mummuja
Olisin itse enemmän huolissani siitä, miten lapsen itsetuntoon vaikuttaa se, että hänelle toistuvasti sanotaan jonkin hänen (täysin normaalin) ominaisuutensa olevan väärin. Vieläpä hänestä huolehtivien ja häntä rakastavien ihmisten toimesta!
Isovanhempien toimintaan olisi syytä puuttua jämäkämmin jo varhaisessa vaiheessa vaikka uhkaamalla tapaamisten rajoittamisella jos ei mene sanomisesta perille. Mitä aiemmin, sen parempi.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/13/elamaa-enemmiston-ehdoilla
höpöhöpö, jos mummot olisivat syntyneet 100 vuotta sitten niin tuo vasemman käden hylkiminen oli silloin totta.
Aloitus on täyttä soopaa, ap:lla ei ole edes lapsia.
Isoäidit ovat ilmeisesti syntyneet 1900-luvun alussa.
Olen vasenkätinen,totta että monet asiat on tehty vaan oikeakätisille,mutta olen luova ihminen joten sopeudun.Äiti ja isä ja myöskin kaikki sisarukseni ovat oikeakätisiä,en tiedä miten tämä sitten menee??
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on täyttä soopaa, ap:lla ei ole edes lapsia.
AP haluaa aloittaa taas vanhempien ihmisten haukkumisketjun.
Muut keinot on jo käytetty niin nyt keksi tämän.
Eikös niin ap?
Eheytshoito saattaisi auttaa. Muuten on lapsi tuomittu håmåksi.
Onhan maailma ollut suunniteltu oikeakäsisille. Helpottaa elämää, että voi käyttäö vieraassakin paikassa vaikka saksia.
"Ei nyt niin ihmettele mutta pakotusta on edelleen koska oletetaan että aina oppii kuten halutaan oppivan. "
Missä tuollaista pakotusta on? Itselläni ikää jo yli 50 vuotta eikä ole koskaan tullut vielä missään vastaan.
Isoäidit kasvattavat lapsesta NORMAALIA kun se ei aplta itseltään onnistu! Ap on itse liian kiireinen SOMESSA ja LATTE kupposten äärellä huolehtiakseen lapsestaan! Isoäidit tietää ettei VASEMMISTOLAINEN käsi kuulu piirtämiseen!
Vierailija kirjoitti:
Kerro heille että vasenkätiset ovat tutkitusti älykkäämpiä ja pärjäävät paremmin elämässä.
Ei koske kyllä kaikkia vasenkätisiä. Yläasteellakin oli yksi todella veemäinen vasenkätinen, joka ei ole järkevöitynyt tippaakaan vuosien aikana.
Vasen käsi on normaalisti sormettamiseen ja nyrkittämiseen eikä piirtämiseen.
Aika outoa. Onko nuo isovanhemmat jotain satavuotiaita?n59
Eikö lasta saa enään edes piiskata normaaliksi oikeakätiseseksi?
Elämässä pärjääminen on suhteellista. Vasurit ovat useimmiten luovia eri tavalla. Täytyisi aina ymmärtää myöskin siitä älykkyydestä. Pääasia kai nyt on se että on itse tyytyväinen itseensä sekä kaikkeen omassa elämässä.