Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Molemmilla isoäideillä hirveä huoli, että lapsi piirtää VÄÄRÄLLÄ kädellä!

Vierailija
28.03.2024 |

Lapsi on 6v ja piirtää ja kirjoittaa harjoittelusta huolimatta edelleen mieluiten vasemmalla kädellä. Tuntuu, että sekä minun äidilläni, että varsinkin anopillani on tästä ihan hirveä hätä. Ihan paniikissa koettavat saada tekemään asioita oikealla kädellä ja etenkin anoppi syyttää minua ja vaatii tekemään harjoituksia ja kieltämään väärän käden käytön.

Olen koettanut selittää heille, että on ihan normaalia, että osa ihmisistä on vasenkätisiä. Olen lukenut heille netistäkin tietoa. Ei auta. Oma äitini yrittää ikäänkuin rohkaista minua, että "kyllä se siitä vielä korjaantuu...". Anoppi puolestaan häpeää niin, että ei tohdi edes ääneen sanoa sanaa vasenkätinen. Epätoivo ja paniikki. Suvun ainoa lapsi ja tällainen piti tulla eteen!

Mikä neuvoksi?

Ei. Emme kiellä heitä käymästä. Isovanhemmat ovat rakkaita ja lapsi heille tärkeä, mutta osaisiko joku selittää tuota käytöstä ja häpeää? 

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
62/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanha ja isovanhempani koittivat opettaa minua oikeakätiseksi mutta vanhempani kielsivät sen . Luulisi ettei nykypäivänä olisi enää tuollaista ongelmaa .

Lapseni oli päiväkodissa 2000-luvun alussa. Sieltä tuli viestiä, että piirtää ja kirjoittaa itsepäisyyttään vasemmalla kädellä. Itse olen vasuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro heille että vasenkätiset ovat tutkitusti älykkäämpiä ja pärjäävät paremmin elämässä. 

Mutta saattaisiko johtua siitä että oikeakätisille suunnitellussa maailmassa joutuvat käyttämään enemmän molempia käsiään kuin muut? 

Vierailija
64/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen opetellut runkkaamaan vasemmalla kädellä jo 20 vuotta kun oikea käsi klikkailee ja zoomaa persereikiin ja suuriin kaluihin.

M55

Vierailija
65/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro heille että vasenkätiset ovat tutkitusti älykkäämpiä ja pärjäävät paremmin elämässä. 

Mutta saattaisiko johtua siitä että oikeakätisille suunnitellussa maailmassa joutuvat käyttämään enemmän molempia käsiään kuin muut? 

Mihin ihmisten ambidexterity-geenit ovat kadonneet? Minä osaan kirjoittaa molemmilla käsillä ja ne on yhtä dominantteja.

Vierailija
66/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tyhmä provo 🤮🤮

Vierailija
67/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsena vasuri. Nyt noin 50 v. 

Mun isovanhemmat jankutti mun vanhemmille, että "kauhea tilanne, kaikkien on oltava oikeakätisiä". Nyt olen kuin peukalo keskellä kämmentä kätinen eli kädetön. 

Mun vanhemmat ei uskaltaneet parikymppisinä uhmata vanhempiaan ja pakotti mut ns. oikeakätiseksi, joka johti siihen, että pääosin en tunne kumpaakaan kättä oikeanlaiseksi/omakseni, mutta pääosin olen vasemmankätinen. Toisinaan molemmankätinen. Ja välillä oikeakätinen. 

En toivo tätä tilannetta kenellekään.

Vierailija
68/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ovat oman aikakautensa lapsia. Vasenkätisyys yritettiin  tietoisesti korjata vielä 40-50 vuotta sitten. Ja lasta ohjattiin oikeakätiseksi, myös päiväkodissa ja koulussa. Usein tuloksena molempi kätisyys. 

Nykyään ei kait ole sillä väliä. 

Vierailija
69/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vasuri. Samoin äitini ja sisareni. Miehenikin on vasuri. Samoin anoppi. Meillä on mieheni kanssa kaksi lasta. He ovat molemmat oikeakätisiä. SITÄ olemme hämmästelleet, miten noin vahvalla vasuriperimällä on tullut vieläpä kaksi oikeakätistä lasta. Saa nähdä jos joskus tulee lapsenlapsia, mitä he sitten ovat.

Vierailija
70/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku entisajan juttuhan tuo oli, ettei saanut olla vasenkätinen. Lapsiahan rangaistiin koulussakin, jos käyttivät vasenta kättä ja joskus kuulemma vasen käsi sidottiin kylkeen kiinni, ettei sitä voinut esim.kirjoitustilanteessa käyttää.

En nyt muista, mikä uskomus tuohon liittyi, pidettiinkö tyhmempänä vai mitä.

Minullekin sanoi kerran vanhempi nainen puistossa, että laita äkkiä lapselle lapio oikeaan käteen, kun piti sitä vasemmassa. Sanoin vain siihen, että mitä turhaa, vasenkätinen siitä on selvästi tulossa ja saa tullakin. Ja näin tapahtui, on edelleen vasuri liki 30 vuotiaana😁

Vasen oli jang, kun oikea oli jin. Paha-hyvä, yö-päivä, heikko-vahva.

Jossain päin maailmaa vasen on vessakäsi, eikä sillä saa syödä. 

Vierailija
71/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo.

Vierailija
72/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa selittää, koska jo isovanhempien aikaan vasenkätisyys oli normsettiä, johon ei koulussa puututtu. Sen sijaan sinulla on omituisia ongelmia, koska et maininnut sanallakaan siitä, miten päiväkodissa varhaiskasvattajat pitävät vasenkätisyyttä taloudellisena ongelmana (esim. saksien tulee sopia vasenkätiselle).

Mun lasten päiväkodissa lapset käytti vain semmosia askartelusaksia, jotka oli symmetrisiä. Eli ihan sama kummalla kädellä käytit. Koulussakin sakset oli kaikki sellasia, joilla pystyi leikkaamaan kummallakin kädellä. Vasta käsityötunnilla tuli kangassaksien kanssa ongelmaa.

tälläiset sakset siis oli muuten käytössä https://www.tokmanni.fi/askartelusakset-140-mm-pyoreat-reunat-403096980…

Jo 90-luvulla oli koulussa vasenkätisiä saksia, vaikea nähdä miten tää nyt yhtäkkiä ois muuttunut ongelmaksi. 

Vierailija
73/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini opetteli molempikätiseksi, kun kyllästyi kuuntelemaan valitusta väärällä kädellä tekemisestä. Hänen käsillään työskentelyn seuraaminen oli kiehtovaa, koska vaihtoi kättä lennossa tai käytti molempia käsiä yhtäaikaa. Monena kesänä seurasin, kun puuhasi työpapereiden parissa tuntikausia molemmilla käsillä kirjoittaen. Hällä oli aina myös laskimet molemmin puolin ja sittemmin tietokoneiden yleistyttyä kaksi hiirtä. 

Vierailija
74/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanha ja isovanhempani koittivat opettaa minua oikeakätiseksi mutta vanhempani kielsivät sen . Luulisi ettei nykypäivänä olisi enää tuollaista ongelmaa .

Lapseni oli päiväkodissa 2000-luvun alussa. Sieltä tuli viestiä, että piirtää ja kirjoittaa itsepäisyyttään vasemmalla kädellä. Itse olen vasuri.

Niin on varmaan ihan normaalia että vanhemmille kerrotaan lapsen suosivan jompaa kumpaa kättä. Ei se yarkoita että siinä mikään ongelma on. Mun 70-vuotias kummisetä oli saanut asiasta koulussa kuulla, mutta en ole ikinä kuullut yhdelläkään sitä nuoremmalla olleen asian kanssa ongelmaa. Oma mieheni ja poikanikin on vasenkätisiä. 

Vierailija
75/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa selittää, koska jo isovanhempien aikaan vasenkätisyys oli normsettiä, johon ei koulussa puututtu. Sen sijaan sinulla on omituisia ongelmia, koska et maininnut sanallakaan siitä, miten päiväkodissa varhaiskasvattajat pitävät vasenkätisyyttä taloudellisena ongelmana (esim. saksien tulee sopia vasenkätiselle).

Mun lasten päiväkodissa lapset käytti vain semmosia askartelusaksia, jotka oli symmetrisiä. Eli ihan sama kummalla kädellä käytit. Koulussakin sakset oli kaikki sellasia, joilla pystyi leikkaamaan kummallakin kädellä. Vasta käsityötunnilla tuli kangassaksien kanssa ongelmaa.

tälläiset sakset siis oli muuten käytössä https://www.tokmanni.fi/askartelusakset-140-mm-pyoreat-reunat-403096980…

Jo 90-luvulla oli koulussa vasenkätisiä saksia, vaikea nähdä miten tää nyt yhtäkkiä oi

Niin oli ja niistä kerrottiin koulun käytävillä huhua, että jossain luokassa oli kerran nähty sellaiset. Niissä oli kuulemma punaiset kädensijat.

Vierailija
76/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina luullut että kätisyys on synnynnäistä eikä riipu siitä että miten opetetaan. Toki voi pakottaa oppimaan toisen käden, mutta onko se tarpeellista?

Ainakin omalla lapsella kätisyys alkoi näkyä heti kun oppi syömään lusikalla. Otti aina ensisijaisesti lusikan vasempaan käteen. 

Tosin monella lapsella on se vaihe, kun opettelee kirjoittamaan, että kirjoittaa toisella kädellä oikeaan suuntaan ja toisella peilikuvana, minullakin oli just tuossa 6-vuotiaana 😁 ihan oikeakätinen olen silti. 

Vierailija
77/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikausko. Jo pakanat uskoivat noin. Kirkko vahvisti asian. Latinassa vasenta tarkoittava tarkoittaa myös pahaa (sinister). Unkarissa oikea käsi on "hyvä käsi" (joo käz).

Pitäiskö meidänkin sanoa epävasen (unleft) eikä oikea. Eihän siinä ole mitään oikeaa.

Vierailija
78/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmisten ambidexterity-geenit ovat kadonneet? Minä osaan kirjoittaa molemmilla käsillä ja ne on yhtä dominantteja.

Olen molempikätinen mutta koska kaikki olettivat minut oikeakätiseksi niin vasen puoli vähän surkastui. lapseni (molempikätinen myös) taas ei päikkärissä saanut harjoittuttaa molempia käsiään, ainoastaan vasenta. Tätä en ymmärtänyt.

Vierailija
79/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko aloitukseen, olen isoäiti-iässä, eikä minun aikanani ole tuollaisia puheita enää ollut. Reilu sata vuotta sitten, mutta ei enää kymmeniin vuosiin.

Joo, vaikea uskoa. Minun isovanhempani kyllä yrittivät kääntää serkkuani oikeakätiseksi (eivät onnistuneet), mutta he olivatkin syntyneet 120 vuotta sitten. Serkkukin täyttää pian 60.

Vierailija
80/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta, mitä uuvatteja muka vielä on päiväkodeissa töissä. Takaisin koulun penkille ja kehityspsykaa lukemaan, jos lapsen ei anneta seurata luontaista kätisyyttään. Vasenkätisyydestä on muutenkin vain etua ja älykin kehittyy kun pitää selvitä luovalla tavalla arjen pikku haasteista, kun maailma on suunniteltu oikeakätisille.