Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö polkupyörällä lujempaa kaarteessa kuin suoralla?

Vierailija
28.03.2024 |

Olen laiska ja huonokuntoinen. Pyöräillessäni suoralla tiellä en jaksa hirveästi kiihdytellä kovaan nopeuteen koska se vaatisi minulta ihan liikaa vaivaa, minä väsyisin ihan liikaa. Mutta kaarteissa minä kiihdytän huippunopeuteen koska se on niin kevyttä, helppoa, ei vaadi ollenkaan vaivaa, ei väsytä minua ollenkaan. Tuohon olen tottunut, tuo on minulle normaalia, en ole koskaan pohtinut mistä tuossa on kyse, tuollaisen "kaarrekiihdytyksen" minä vaan teen ajattelematta sitä ollenkaan. Paitsi että tänään ensimmäistä kertaa aloin pohtia että mistä tuossa oikein on kyse! Joten kertokaa te että mistä tuossa on kyse. Ainoa veikkaukseni: keskipakoisvoima. Veikkaukseni: kaarteessa liikkuvaan objektiin ilmeisesti vaikuttaa jokin ihmeen keskipakoisvoima joka jostain ihmeen syystä auttaa objektia liikkumaan tavallista nopeampaa. Mutta tuon enempää minä en keskipakoisvoimasta yhtään mitään ymmärrä. Minulla ei ole mitään aavistusta siitä että miksi keskipakoisvoima tekee mitä tekee, ei mitään aavistusta että mistä ihmeestä keskipakoisvoimassa oikein on kyse.

Tosiaan, pyöräilykisoja kun on televisiossa nähnyt: on esim Tour de France jossa ne pyöräilee suoraan eteenpäin Ranskan maanteillä. Ja sitten on myös ratapyöräilykisat. Ja ne radat on usein tämmösiä ympyräisiä:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Track_cycling…

Nuo radat on kaarretta täynnä, ja noilla radoilla mennään paljon lujempaa kuin Tour de Francessa. Nuo radat on vähän niinkuin olympia-areenoiden 400 metrin juoksuradat. Eli semmonen lyhyt "ovaali" rata jota vaan kierretään ja kierretään ihan huippunopeutta.

Minun veikkaukseni: ratapyöräilyssä juurikin nuo kaarteet auttavat pyöräilijöitä menemään mahdollisimman lujaa, kiitos keskipakoisvoiman.

Ja seuraava veikkaukseni: 400 metrin juoksuradoilla juoksijat juoksevat kaarteissa lujempaa kuin suorilla osuuksilla! Koska siis: jos keskipakoisvoima auttaa objektia kulkemaan tavallista nopeampaa... niin senhän pitäisi päteä kaikkiin liikkuviin objekteihin. Autoihin, lentokoneisiin, juniin, polkupyöriin, juoksijoihin, pyörätuoleihin,... Mutta onko näin? Kun olympia-atleetit juoksevat 400 metrin rinkiä niin juoksevatko he kaarteissa nopeampaa kuin suorilla??? Kiitos keskipakoisvoiman!!! Häh? Vai oonko mä vaan tyhmä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älähän kaahaile mutkissa, kun rengas menettää sivuttaispidon, vaikka keväisellä irtosoralla, menet silmänräpäyksessä nurin tai jos et kaadu, pyörä vaikkapa puskee ulos tieltä tai jos perä lähtee ensin, olet poikittain rekan keulassa...

Vierailija
22/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kesäiltaisin pyöräilijät harrastaa pujottelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jyrkemmin polkupyörää mutkassa kallistetaan, sitä enemmän renkaan tiehen koskettavan kohdan halkaisija pienenee, koska kulutuspinta on kaareva.

En tiedä vaikuttaako se varsinaisesti vauhtiin muuten, mutta ainakin renkaan on silloin pyörittävä kovempaa, että vauhti pysyy samana.

Eli renkaan kehäpituus on kulutuspinnan keskellä pisin ja lyhenee sivummalle mennessä.

Vierailija
24/24 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jyrkemmin polkupyörää mutkassa kallistetaan, sitä enemmän renkaan tiehen koskettavan kohdan halkaisija pienenee, koska kulutuspinta on kaareva.

En tiedä vaikuttaako se varsinaisesti vauhtiin muuten, mutta ainakin renkaan on silloin pyörittävä kovempaa, että vauhti pysyy samana.

Eli renkaan kehäpituus on kulutuspinnan keskellä pisin ja lyhenee sivummalle mennessä.

Omaa pohdintaa vielä, että jos samalla polkee kun kaartaa suht voimakkaasti pyörää kallistaen, niin ainakin alussa polkeminen voi tuntua muuttuvan kevyemmäksi, koska se voimansiirron välityssuhde muuttuu hieman kevyemmäksi juuri tuosta renkaan kehäpituuden pienenemisestä johtuen.