Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö polkupyörällä lujempaa kaarteessa kuin suoralla?

Vierailija
28.03.2024 |

Olen laiska ja huonokuntoinen. Pyöräillessäni suoralla tiellä en jaksa hirveästi kiihdytellä kovaan nopeuteen koska se vaatisi minulta ihan liikaa vaivaa, minä väsyisin ihan liikaa. Mutta kaarteissa minä kiihdytän huippunopeuteen koska se on niin kevyttä, helppoa, ei vaadi ollenkaan vaivaa, ei väsytä minua ollenkaan. Tuohon olen tottunut, tuo on minulle normaalia, en ole koskaan pohtinut mistä tuossa on kyse, tuollaisen "kaarrekiihdytyksen" minä vaan teen ajattelematta sitä ollenkaan. Paitsi että tänään ensimmäistä kertaa aloin pohtia että mistä tuossa oikein on kyse! Joten kertokaa te että mistä tuossa on kyse. Ainoa veikkaukseni: keskipakoisvoima. Veikkaukseni: kaarteessa liikkuvaan objektiin ilmeisesti vaikuttaa jokin ihmeen keskipakoisvoima joka jostain ihmeen syystä auttaa objektia liikkumaan tavallista nopeampaa. Mutta tuon enempää minä en keskipakoisvoimasta yhtään mitään ymmärrä. Minulla ei ole mitään aavistusta siitä että miksi keskipakoisvoima tekee mitä tekee, ei mitään aavistusta että mistä ihmeestä keskipakoisvoimassa oikein on kyse.

Tosiaan, pyöräilykisoja kun on televisiossa nähnyt: on esim Tour de France jossa ne pyöräilee suoraan eteenpäin Ranskan maanteillä. Ja sitten on myös ratapyöräilykisat. Ja ne radat on usein tämmösiä ympyräisiä:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Track_cycling…

Nuo radat on kaarretta täynnä, ja noilla radoilla mennään paljon lujempaa kuin Tour de Francessa. Nuo radat on vähän niinkuin olympia-areenoiden 400 metrin juoksuradat. Eli semmonen lyhyt "ovaali" rata jota vaan kierretään ja kierretään ihan huippunopeutta.

Minun veikkaukseni: ratapyöräilyssä juurikin nuo kaarteet auttavat pyöräilijöitä menemään mahdollisimman lujaa, kiitos keskipakoisvoiman.

Ja seuraava veikkaukseni: 400 metrin juoksuradoilla juoksijat juoksevat kaarteissa lujempaa kuin suorilla osuuksilla! Koska siis: jos keskipakoisvoima auttaa objektia kulkemaan tavallista nopeampaa... niin senhän pitäisi päteä kaikkiin liikkuviin objekteihin. Autoihin, lentokoneisiin, juniin, polkupyöriin, juoksijoihin, pyörätuoleihin,... Mutta onko näin? Kun olympia-atleetit juoksevat 400 metrin rinkiä niin juoksevatko he kaarteissa nopeampaa kuin suorilla??? Kiitos keskipakoisvoiman!!! Häh? Vai oonko mä vaan tyhmä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, autolla ajaessa liikenneympyrässä meinaan aina lentää pelkääjän paikan ikkunasta ulos. On melkosen vahvat voimat. 

Vierailija
2/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Sitä vastoin sivutuuleen purjehtii nopeammin kuin myötäiseen, toki riippuu veneestä ja tuulesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen: olet tyhmä.

Vierailija
4/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat 100km tunnissa suoralla ja samaa vauhtia kaarteeseen niin ainakin tuntuu että ajat kovempaa mutkassa ja kyllä siinä mutka-ajossa tulee useammin asfaltti ihottumaa kuin suoralla.

Vierailija
5/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, autolla ajaessa liikenneympyrässä meinaan aina lentää pelkääjän paikan ikkunasta ulos. On melkosen vahvat voimat. 

Onneksi sinulla on autossa jarru, jonka ansiosta voit pelastaa henkesi. Mutta on myös olemassa esim. se semmonen "Indy autokilpailu" Yhdysvalloissa, jossa ne ajaa semmosta ovaalia rataa ympäri ihan tajuttoman monta kierrosta, ihan täysiä koko ajan. Kulkeeko ne autot kaarteessa lujempaa kuin suoralla?

ap

Vierailija
6/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinulla on autossa jarru, jonka ansiosta voit pelastaa henkesi. Mutta on myös olemassa esim. se semmonen "Indy autokilpailu" Yhdysvalloissa, jossa ne ajaa semmosta ovaalia rataa ympäri ihan tajuttoman monta kierrosta, ihan täysiä koko ajan. Kulkeeko ne autot kaarteessa lujempaa kuin suoralla?

ap

Tarkoitat nascar-sarjaa ? Indy-auto...

Vierailija
7/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajat 100km tunnissa suoralla ja samaa vauhtia kaarteeseen niin ainakin tuntuu että ajat kovempaa mutkassa ja kyllä siinä mutka-ajossa tulee useammin asfaltti ihottumaa kuin suoralla.

Sun teoriaa uskon. Jos ei ole totta että objekti kulkee kaarteessa lujempaa kuin suoralla, niin sitten varmaan täytyy olla niin että ihmisaivoista (tai melkeinpä minkävaan muunkin eläimen aivoista) se kaarrenopeus tuntuu nopeammalta kuin suoranopeus, vaikka ne nopeudet ovat samat. Paitsi tietysti jos joku osaa keksiä vielä jonkin muun ihmeselityksen asialle. Ja toki joku saattaisi osata selittää että miksi kaarrenopeus tuntuu nopeammalta kuin suoranopeus... siis mikä meidän aivoissa tuon ilmiön tai siis "nopeustunteen" oikein aiheuttaa?

ap

Vierailija
8/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mielisairas. Soita ensi keskiviikkona terveysasemallesi.

Vierailija
9/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa ne lääkkeet

Vierailija
10/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratapyöräilyssä toki poljettu matka on huomattavasti lyhyempi kuin ympäriajoissa. 400 metrin juoksussa toinen 100 metrin osuus eli takasuora on noin sekunnin nopeampi kuin kumpikaan kaarre. En tiedä olisiko vauhdissa eroa, jos yleisurheilussa olisi kaarre kalteva kun autourheilussa tai ratapyöräilyssä. 

Vierailija
11/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratapyöräilyssä toki poljettu matka on huomattavasti lyhyempi kuin ympäriajoissa. 400 metrin juoksussa toinen 100 metrin osuus eli takasuora on noin sekunnin nopeampi kuin kumpikaan kaarre. En tiedä olisiko vauhdissa eroa, jos yleisurheilussa olisi kaarre kalteva kun autourheilussa tai ratapyöräilyssä. 

Luulen että kaarteen kaltevuus ei auta nopeuteen yhtään. Luulen että kaarteen kaltevuus vain auttaa autoa lentämästä taivaan tuuliin ulos ajoradalta. Juoksijat eivät tarvitse kaltevaa kaarretta koska kukaan ei pysty juoksemaan niin lujaa että lentäisi taivaan tuuliin. Mutta tämä on vain minun luuloani. Voiko joku fyysikko kertoa: lisääkö ajoradan kaltevuus ajoneuvon vauhtia? En todellakaan usko että lisää, mutta fyysikot ehkä osaisivat kertoa paremmin.

Vierailija
12/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskaan käytä sanaa keskipakoisvoima fysiikan yhteydessä. Sellaista voimaa ei ole olemassa!

Vierailija
13/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti googlata selitystä eli velodromi on kalteva, jotta pyörä pysyy oikeassa asennossa suhteessa rataa, kun keskipakovoima muuten kallistaisi pyörää poispäin radalta.

Vierailija
14/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti googlata selitystä eli velodromi on kalteva, jotta pyörä pysyy oikeassa asennossa suhteessa rataa, kun keskipakovoima muuten kallistaisi pyörää poispäin radalta.

Ahaa! Sun viesti on ehkä melkein ihan ensimmäinen informatiivinen viesti, sellanen viesti josta minä idioootti jopa opinkin jotain, kiitos sinulle, enpä tehnyt tätä aloitusta ihan turhaan!

Joten siis, sun viestin pointti tai siis opetus: kaarteessa keskipakoisvoima ei lisää liikkuvan objektin nopeutta. Vaan se keskipakoisvoima vain pakottaa liikkuvaa objektia "lentämään taivaan tuuliin" tai siis "siirtymään kaarteessa aina vain kauemmas ulospäin, kauemmas pois kaarteen keskipisteestä". Siis: keskipakoisvoima ei lisää objektin nopeutta, vaan keskipakoisvoima vain sysää objektia ulos liikkumaradaltaan. Keskipakoisvoima pakottaa liikkuvaa objektia ulospäin! Ja tosiaan: liikkuva objekti ei kykene karkaamaan keskipisteestä kauas ulospäin jos painovoima pakottaa objektin pysymään alhaalla lähellä keskipistettä. Ja tietysti painovoima pakottaa objektin pysymään lähellä keskipistettä, juurikin tuollaisessa "velodromi-ringissä" jossa ulospäin lentäminen vaatisi myös painovoiman vastaista ylöspäin kulkemista. Kaarteessa ulospäin lentäminen on helppoa, mutta ylöspäin lentäminen on vaikeaa.

Siis: keskipakoisvoima pyrkii lennättämään objektit kauas pois taivaan tuuliin kaarteen keskipisteestä. Mutta objektit eivät voi lentää kauas pois taivaan tuuliin jos painovoima pakottaa objektit pysymään lähellä kaarteen keskipistettä.

Tähtitieteissä sama taitaa olla se että miten kuu kiertää maapalloa. Kuulla on nopeus kaarteessa, siis kuu kiertää ympyrää maapallon ympäri. Ja keskipakoisvoiman vuoksi kuu lähtisi pakoon kauas pois maapallon luota. Kuu vain lähtisi lentämään suoraan kauas pois, lentäisi pois ainavain suoraan, suoraan suoraan, koska kuulla on liikkumisnopeus joka tuon suoraan lentämisen aiheuttaisi. Ainoa mikä estää kuuta lentämästä kauas pois ulospäin ainavain suoraan: maapallon tuottama painovoima. Maapallon tuottama painovoima on voimakkaampi kuin kuun liikkeen keskipakoisvoima, tai kenties tasan yhtä suuri. Joten niinpä kuu ei lennä taivaan tuuliin ja kuu ei myöskään lähesty maapalloa eli ei törmää maapalloon, luojan kiitos ei törmää.

Ja maapallokin toimii tasan samoin: maapallolla on liikkumisnopeus, mutta auringon painovoima pitää maapallon liikkumisradallaan. Maapallo ei lähde lentämään avaruudessa suoraan ulospäin taivaantuuliin eikä maapallo lähde päinvastaisesti myöskään lentämään suoraan kohti aurinkoa. Koska ilmeisesti "maapallon keskipakoisvoima" ja "auringon painovoima" ovat tuossa tilanteessa yhtä suuret. Joten maapallo vain kiertää aurinkoa loputtoman pitkään, maapallo ylläpitää vakioetäisyyttä aurinkoon.

Toki, maapallon etäisyys aurinkoon vaihtelee koska maapallo ei kierrä aurinkoa ympyrää vaan ellipsiä. Maapallon kiertorata auringon ympärillä on ellipsi eikä ympyrä. Okei. Mutta: onko maapallon nopeus aina sama? Vai vaihtuuko maapallon nopeus siitä riippuen että kulkeeko maapallo "suoraan eteenpäin" vai että "kulkeeko maapallo kaarteessa"?

ap

Vierailija
15/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun minä ap osasin kytkeä tämän aloitukseni tähtitieteisiin niin teidän palstailijoiden pitäisi myöntää että tämä aloitukseni ei ole täysin turha, vaan tästä aloituksestani voi oppia jotain. Jotain! En tosin ole vielä ollenkaan varma että mitä tästä aloituksestani voi oppia, mutta jotain tästä voi oppia. Kunhan lopulta joku vain tajuaa että mikä ihmeen oppi se tästä aloituksesta oikein on saatavissa. Toivottavasti joku tajuaa ja sitten kertoo muillekin.

ap

Vierailija
16/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläköhän logiikalla polkupyörä kiihtyisi kaarteessa?

Koettu vauhti on kaarteessa vain isompi.

Suora tie on tylsä ajaa, kaarteessa tylsyys kaikkoaa hetkeksi.

Vierailija
17/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän logiikalla polkupyörä kiihtyisi kaarteessa?

Koettu vauhti on kaarteessa vain isompi.

Suora tie on tylsä ajaa, kaarteessa tylsyys kaikkoaa hetkeksi.

Kysyit että "milläköhän logiikalla polkypyörä kiihtyisi kaarteessa". No siksihän minä tämän aloitukseni tein! Saadakseni vastauksen juuri tuohon kysymykseen!

Ja mainitset että "koettu vauhti on kaarteessa vain isompi". Okei, selvä, niin se vauhti vaan koetaan kaarteessa isommaksi kuin suoralla. Mutta miksi? Miksi koetaan? Miksi meidän aivomme kokevat vauhdin isommaksi kaarteessa kuin suoralla? Mikä meidän aivoja vaivaa? Mitä ihmeen vikaa meidän aivoissa oikein on - tai miksi meidän aivoille on täysin normaalia ja tervettä kokea kaarteen nopeus ja suoran kulkemisen nopeus erilaisiksi?

Niinsanottu "tylsyys" ei ole mikään todellinen korrekti vastaus yhteenkään kysymykseeni!

ap

Vierailija
18/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ap jatkan: minun mielestäni te kaikki kommentoijat olette ns "täydellisen informaatioarvottomia tyhjänpäiväisiä ihmisiä" tai siis otuksia jotka kykenevät tarjoamaan pelkkää tyhjää, otuksia joilla ei ole elämään yhtään mitään tarjottavaa,... te olette evoluution kannalta "arvottomia otuksia" koska te ette vie mitään otusta evoluutiossa yhtään entista edemmäs,...

Tuhannen tai jopa miljoonan vuoden ajan teidän ns "evoluutiotehtävä" on pitää muut otukset täysin pysähdyksissä, estää kaikki otukset ollenkaan kehittymästä millään lailla. Ja sen te teette! Sen te teette! Te pidätte kaiken maailman kehityksen jumissa paikallaan tuhat tai miljoona vuotta. Yhtään mitään muuta te ette tee!!!

Vierailija
19/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse.

Vierailija
20/24 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkassa  vauhti pyrkii pikemminkin hiljenemään kun käännetyssä renkaassa on enemmän vierintävastusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi