đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Onko siis niin, ettÀ jos olet tullut hyvÀksytyksi johonkin ylempÀÀn vaihtoehtoon, niin sitÀ alempien tiedot eivÀt pÀivity pisteiden osalta ollenkaan, tai ainakaan ennen kuin kaikki paikat on vastaanotettu. Olen hakenut YAMKiin 6 eri vaihtoehtoon ja tullut hyvÀksytyksi nyt vaihtoehtoon kolme. Ja se olikin ensimmÀinen paikka, josta sain tuloksen. Vaihtoehdot 4 ja 6 on nÀyttÀneet LisÀtiedot- kohtaa jo jonkun aikaa, mutta mitÀÀn ei niihin pÀivity. VielÀ odottelen 1 ja 2 vaihtoehdon tuloksia...
Samkilla joku opettaja seuraa tÀtÀ palstaa ja naureskelee partaansa kun porukka odottelee pisteitÀ ja hÀn ei paina niitÀ nÀkyviin. :D hihittelee vaan itseksensÀ meitÀ malttamattomia...
Oikis. Mietin miten koe menikÀÀn, en osaa sanoa onko mitÀÀn mahdollisuuksia sillÀ messukeskus oli tÀpötÀynnÀ hakijoita joista osa kÀynyt valmennuskurssejakin
Labille yamk hakuun ilmestynyt lisÀtiedot-kohta. JÀnnitys tiivistyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varasijat vielÀ liikkuneet mihinkÀÀn suuntaan?
Mulla ei liikkunut pitkÀÀn aikaan, mut nyt ihan yhtÀkkiÀ liikkui sairaanhoitajan, sosionomin ja fysioterapeutin varasijat. Jokainen 2-4 siirtyi.
Hei, saanko kysyÀ mihin haet fyssariksi? Onko mikÀ varasija? TsemppiÀ! Itse metropolissa varasijalla 74 .
Nyt nÀkyy Samkin tradenomikurssin pisteet moodlessa!
En joko osaa tulkita tÀtÀ, mutta miten kun omassa 1 valinta kohteessa on 20 aloituspaikkaa kuten edellisenÀ vuotena, mutta edellisenÀ vuotena paikan vastaanottajia on ollut 33? Tarkoittaako tÀmÀ sitÀ, ettÀ ne on saanut paikan ja pÀÀssyt opiskelemaan?
Ois mielenkiintoista tietÀÀ onks teillÀ valintakokeissa kÀyneillÀ mitÀÀn hajuu, ett mitÀ teidÀn pisteet voisivat olla?
Olen Italialainen ja Suomi kolmantena kielenÀ. Eli, ajastettu lukeminen suomenkielellÀ on VAIKEA!
Mull on sellainen fiilis, ett pahimmassa tilanteessa sain koko testistÀ joku 65/100 pistettÀ ja parhaimmillaan 80/100. Voisin olla tÀysin vÀÀrÀssÀ mutt laskin niin, ett jos oon saanut 60-70% pÀÀtöksentekotaidoista ja joku 20-60% opetuskielestÀ (ei mitÀÀn hajua), ihan varmasti 90/95% enkusta (oma Àidinkieli), jne...
Jos vertaan viime vuoden pisterajoihin ja en oo ihan tÀysin vÀÀrÀssÀ olen toiveikas.
Onks kukaan muu tehny samanlainen laskelma?
TietÀÀkö joku, milloin on viime vuosina tulleet amk valintakokeiden tulokset? Esim. Kahtena viime kevÀÀnÀ. SiitÀ osais ehkÀ ennustaa, milloin nyt tulee :D yritin etsiÀ, mutta en nyt juuri löytÀnyt mitÀÀn pÀivÀmÀÀriÀ.
Hain itse -20 ja -21 kevÀÀnÀ, muistaakseni silloin tuli juhannusviikolla tulokset.
nyt muutaman vuoden tauon jÀlkeen pakko todeta valintakokeesta, ettÀ englanti ja Àidinkieli (suomi), olivat vaikeammat mitÀ osasin odottaa.
myös tunneÀlytaidot oli monitulkintaisia ja outoja. JÀi ihan tyhjÀ olo kokeen jÀlkeen, kun ei yhtÀÀn osaa sanoa menikö huonosti vai hyvin huonosti :D
Vierailija kirjoitti:
TietÀÀkö joku, milloin on viime vuosina tulleet amk valintakokeiden tulokset? Esim. Kahtena viime kevÀÀnÀ. SiitÀ osais ehkÀ ennustaa, milloin nyt tulee :D yritin etsiÀ, mutta en nyt juuri löytÀnyt mitÀÀn pÀivÀmÀÀriÀ.
Hain itse -20 ja -21 kevÀÀnÀ, muistaakseni silloin tuli juhannusviikolla tulokset.
nyt muutaman vuoden tauon jÀlkeen pakko todeta valintakokeesta, ettÀ englanti ja Àidinkieli (suomi), olivat vaikeammat mitÀ osasin odottaa.
myös tunneÀlytaidot oli monitulkintaisia ja outoja. JÀi ihan tyhjÀ olo kokeen jÀlkeen, kun ei yhtÀÀn osaa sanoa menikö huonosti vai hyvin huonosti :D
Yksi tapa arvioida milloin valintakokeiden tulokset tulee 2024 on kÀydÀ lÀpi 2023 AV valintakoelankaa ja etsiÀ milloin on oman alan tulokset tulleet silloin:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5043887/amk-yhteishaku-kevat-2023
Mun siskolle tuli tĂ€nÀÀn tieto ettĂ€ hĂ€nelle tarjotaan paikkaa oamkin tanssinopettajalinjalta. HĂ€nellĂ€ kyllĂ€ vielĂ€ yksi harjoittelu/nĂ€yttö tekemĂ€ttĂ€ niin voikohan hĂ€n ottaa paikkaa vastaan. Jos ottaa paikan vastaan niin voiko oamk vielĂ€ perua sen đŹ
Vierailija kirjoitti:
Mun siskolle tuli tĂ€nÀÀn tieto ettĂ€ hĂ€nelle tarjotaan paikkaa oamkin tanssinopettajalinjalta. HĂ€nellĂ€ kyllĂ€ vielĂ€ yksi harjoittelu/nĂ€yttö tekemĂ€ttĂ€ niin voikohan hĂ€n ottaa paikkaa vastaan. Jos ottaa paikan vastaan niin voiko oamk vielĂ€ perua sen đŹ
Mun kÀsittÀÀkseni voi perua, jos hyvÀksyntÀ on ehdollinen. Paikan voi ottaa vastaan, mutta korkeakouluun ei voi ilmoittautua ennen kuin ehto on tÀyttynyt.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Jos ne peruu sen paikan niin eihÀn se menetÀ ensikertalaisuutta
Mietin ettÀ jos se ottaa paikan vastaan ja sit ei saa suoritettuu niitÀ nÀyttöjÀ ja ne peruu sen painan niin onko se myös silloin menettÀnyt ensikertalaisuuden
XAMK:sta tuli tÀnÀÀn YAMK todistusvalinnat tulokset ja pÀÀsin sisÀÀn ensimmÀiseen haluvaihtoehtooni. TsemppiÀ muille odottajille!
Onko kukaan hakenut avoimen vÀylÀn kautta?Joko on tullut tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kÀsittÀÀkseni voi perua, jos hyvÀksyntÀ on ehdollinen. Paikan voi ottaa vastaan, mutta korkeakouluun ei voi ilmoittautua ennen kuin ehto on tÀyttynyt.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Sisko kÀvi tarkistaan opintopolusta ja siellÀ lukee vain hyvÀksytty. Ei lukenut mitÀÀn ettÀ ois hyvÀksytty ehdollisena. MitenhÀn toi sit ettÀ jos hÀn ottaa paikan vastaan mutta ei ole kuitenkaan valmistunut vielÀ ammattikoulusta
Hamk YAMK julkaisi tulokset, pÀÀsisin sinne. VielÀ odottelen ylempÀÀ vaihtoehtoa jos pÀÀsen labiin
En joko osaa tulkita tÀtÀ, mutta miten kun omassa 1 valinta kohteessa on 20 aloituspaikkaa kuten edellisenÀ vuotena, mutta edellisenÀ vuotena paikan vastaanottajia on ollut 33? Tarkoittaako tÀmÀ sitÀ, ettÀ ne on saanut paikan ja pÀÀssyt opiskelemaan?
Hamk yamk palkit auki! Jokohan tulokset tÀnÀÀn tulis?