👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Onko siis niin, että jos olet tullut hyväksytyksi johonkin ylempään vaihtoehtoon, niin sitä alempien tiedot eivät päivity pisteiden osalta ollenkaan, tai ainakaan ennen kuin kaikki paikat on vastaanotettu. Olen hakenut YAMKiin 6 eri vaihtoehtoon ja tullut hyväksytyksi nyt vaihtoehtoon kolme. Ja se olikin ensimmäinen paikka, josta sain tuloksen. Vaihtoehdot 4 ja 6 on näyttäneet Lisätiedot- kohtaa jo jonkun aikaa, mutta mitään ei niihin päivity. Vielä odottelen 1 ja 2 vaihtoehdon tuloksia...
Samkilla joku opettaja seuraa tätä palstaa ja naureskelee partaansa kun porukka odottelee pisteitä ja hän ei paina niitä näkyviin. :D hihittelee vaan itseksensä meitä malttamattomia...
Oikis. Mietin miten koe menikään, en osaa sanoa onko mitään mahdollisuuksia sillä messukeskus oli täpötäynnä hakijoita joista osa käynyt valmennuskurssejakin
Labille yamk hakuun ilmestynyt lisätiedot-kohta. Jännitys tiivistyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko varasijat vielä liikkuneet mihinkään suuntaan?
Mulla ei liikkunut pitkään aikaan, mut nyt ihan yhtäkkiä liikkui sairaanhoitajan, sosionomin ja fysioterapeutin varasijat. Jokainen 2-4 siirtyi.
Hei, saanko kysyä mihin haet fyssariksi? Onko mikä varasija? Tsemppiä! Itse metropolissa varasijalla 74 .
En joko osaa tulkita tätä, mutta miten kun omassa 1 valinta kohteessa on 20 aloituspaikkaa kuten edellisenä vuotena, mutta edellisenä vuotena paikan vastaanottajia on ollut 33? Tarkoittaako tämä sitä, että ne on saanut paikan ja päässyt opiskelemaan?
Ois mielenkiintoista tietää onks teillä valintakokeissa käyneillä mitään hajuu, ett mitä teidän pisteet voisivat olla?
Olen Italialainen ja Suomi kolmantena kielenä. Eli, ajastettu lukeminen suomenkielellä on VAIKEA!
Mull on sellainen fiilis, ett pahimmassa tilanteessa sain koko testistä joku 65/100 pistettä ja parhaimmillaan 80/100. Voisin olla täysin väärässä mutt laskin niin, ett jos oon saanut 60-70% päätöksentekotaidoista ja joku 20-60% opetuskielestä (ei mitään hajua), ihan varmasti 90/95% enkusta (oma äidinkieli), jne...
Jos vertaan viime vuoden pisterajoihin ja en oo ihan täysin väärässä olen toiveikas.
Onks kukaan muu tehny samanlainen laskelma?
Tietääkö joku, milloin on viime vuosina tulleet amk valintakokeiden tulokset? Esim. Kahtena viime keväänä. Siitä osais ehkä ennustaa, milloin nyt tulee :D yritin etsiä, mutta en nyt juuri löytänyt mitään päivämääriä.
Hain itse -20 ja -21 keväänä, muistaakseni silloin tuli juhannusviikolla tulokset.
nyt muutaman vuoden tauon jälkeen pakko todeta valintakokeesta, että englanti ja äidinkieli (suomi), olivat vaikeammat mitä osasin odottaa.
myös tunneälytaidot oli monitulkintaisia ja outoja. Jäi ihan tyhjä olo kokeen jälkeen, kun ei yhtään osaa sanoa menikö huonosti vai hyvin huonosti :D
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, milloin on viime vuosina tulleet amk valintakokeiden tulokset? Esim. Kahtena viime keväänä. Siitä osais ehkä ennustaa, milloin nyt tulee :D yritin etsiä, mutta en nyt juuri löytänyt mitään päivämääriä.
Hain itse -20 ja -21 keväänä, muistaakseni silloin tuli juhannusviikolla tulokset.
nyt muutaman vuoden tauon jälkeen pakko todeta valintakokeesta, että englanti ja äidinkieli (suomi), olivat vaikeammat mitä osasin odottaa.
myös tunneälytaidot oli monitulkintaisia ja outoja. Jäi ihan tyhjä olo kokeen jälkeen, kun ei yhtään osaa sanoa menikö huonosti vai hyvin huonosti :D
Yksi tapa arvioida milloin valintakokeiden tulokset tulee 2024 on käydä läpi 2023 AV valintakoelankaa ja etsiä milloin on oman alan tulokset tulleet silloin:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5043887/amk-yhteishaku-kevat-2023
Mun siskolle tuli tänään tieto että hänelle tarjotaan paikkaa oamkin tanssinopettajalinjalta. Hänellä kyllä vielä yksi harjoittelu/näyttö tekemättä niin voikohan hän ottaa paikkaa vastaan. Jos ottaa paikan vastaan niin voiko oamk vielä perua sen 😬
Vierailija kirjoitti:
Mun siskolle tuli tänään tieto että hänelle tarjotaan paikkaa oamkin tanssinopettajalinjalta. Hänellä kyllä vielä yksi harjoittelu/näyttö tekemättä niin voikohan hän ottaa paikkaa vastaan. Jos ottaa paikan vastaan niin voiko oamk vielä perua sen 😬
Mun käsittääkseni voi perua, jos hyväksyntä on ehdollinen. Paikan voi ottaa vastaan, mutta korkeakouluun ei voi ilmoittautua ennen kuin ehto on täyttynyt.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Mietin että jos se ottaa paikan vastaan ja sit ei saa suoritettuu niitä näyttöjä ja ne peruu sen painan niin onko se myös silloin menettänyt ensikertalaisuuden
XAMK:sta tuli tänään YAMK todistusvalinnat tulokset ja pääsin sisään ensimmäiseen haluvaihtoehtooni. Tsemppiä muille odottajille!
Onko kukaan hakenut avoimen väylän kautta?Joko on tullut tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni voi perua, jos hyväksyntä on ehdollinen. Paikan voi ottaa vastaan, mutta korkeakouluun ei voi ilmoittautua ennen kuin ehto on täyttynyt.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Sisko kävi tarkistaan opintopolusta ja siellä lukee vain hyväksytty. Ei lukenut mitään että ois hyväksytty ehdollisena. Mitenhän toi sit että jos hän ottaa paikan vastaan mutta ei ole kuitenkaan valmistunut vielä ammattikoulusta
Hamk YAMK julkaisi tulokset, pääsisin sinne. Vielä odottelen ylempää vaihtoehtoa jos pääsen labiin
En joko osaa tulkita tätä, mutta miten kun omassa 1 valinta kohteessa on 20 aloituspaikkaa kuten edellisenä vuotena, mutta edellisenä vuotena paikan vastaanottajia on ollut 33? Tarkoittaako tämä sitä, että ne on saanut paikan ja päässyt opiskelemaan?
Hamk yamk palkit auki! Jokohan tulokset tänään tulis?