Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
901/4398 |
07.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En joko osaa tulkita tĂ€tĂ€, mutta miten kun omassa 1 valinta kohteessa on 20 aloituspaikkaa kuten edellisenĂ€ vuotena, mutta edellisenĂ€ vuotena paikan vastaanottajia on ollut 33? Tarkoittaako tĂ€mĂ€ sitĂ€, ettĂ€ ne on saanut paikan ja pÀÀssyt opiskelemaan? 

TodennĂ€köisesti tarkoitetaan kaikkia niitĂ€, joille paikkaa on tarjottu. Osa on saattanut pÀÀstĂ€ ylempiin kohteisiinsa tai muuten hylĂ€tĂ€ paikan. Tuskin ovat lĂ€hes tuplamÀÀrÀÀ ottaneet sisĂ€lle. 

Vierailija
902/4398 |
07.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Niin tai jos on monta hakijaa samoissa pisteissÀ, niin eikö koulu saa pÀÀttÀÀ ottaako ne kaikki sisÀÀn?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/4398 |
07.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En joko osaa tulkita tĂ€tĂ€, mutta miten kun omassa 1 valinta kohteessa on 20 aloituspaikkaa kuten edellisenĂ€ vuotena, mutta edellisenĂ€ vuotena paikan vastaanottajia on ollut 33? Tarkoittaako tĂ€mĂ€ sitĂ€, ettĂ€ ne on saanut paikan ja pÀÀssyt opiskelemaan? 

Tarkoittaa. Moniin paikkoihin otetaan enemmÀn hakijoita, kuin alunperin ilmoitettiin.

Vierailija
904/4398 |
07.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tai jos on monta hakijaa samoissa pisteissÀ, niin eikö koulu saa pÀÀttÀÀ ottaako ne kaikki sisÀÀn?

Harvoin ottaa kaikkia. Monilla on erikseen tasapistesÀÀnnöt, joilla tehdÀÀn eroja hakijoiden vÀlillÀ. Oman alan valintaperusteet löytyy ainakin opintopolusta alan kohdalta.

Vierailija
905/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En pÀÀse just nyt tietokoneelle, joten en voi itse tarkistaa. Onko Vipuseen pĂ€ivittynyt 2024 kevÀÀn 2. yhteishaun osalta mitÀÀn. Eli vasemman laidan valikossa Syksy 2024? 

Mulla on ainakin nimittÀin hÀvinnyt Opintopolun puolelta mun tÀmÀn hetken paras todistusvalinnan varasija kokonaan, nÀyttÀÀ vain ettÀ "valinta on kesken". Toisiin kahteen kohteeseen taas oli ilmestynyt jo lokerot valintakoepisteille (sama AMK), mutta pisteiden kohdalla pelkÀt viivat. Kolmessa hakuvaihtoehdossa siis on tapahtunut nyt lauantain aikana tuollaisia pikkumuutoksia ja kolmessa ei, mutta mitÀÀn varsinaista uutta tietoa ei ainakaan opintopolkuun ollut mulle pÀivittynyt.

Vierailija
906/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

mikĂ€ amk kyseessĂ€? Ja mitkĂ€ alat..? itse vipusesta en löytĂ€nyt mistÀÀn syksyn 2024 alalta vastauksista, mut ei niitĂ€ kaikkia jaksa edes kĂ€ydĂ€ lĂ€pi.😅 JĂ€nnitĂ€n vaan, ettĂ€ millon omat tulee.

Vierailija
907/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pÀÀse just nyt tietokoneelle, joten en voi itse tarkistaa. Onko Vipuseen pĂ€ivittynyt 2024 kevÀÀn 2. yhteishaun osalta mitÀÀn. Eli vasemman laidan valikossa Syksy 2024? 

Mulla on ainakin nimittÀin hÀvinnyt Opintopolun puolelta mun tÀmÀn hetken paras todistusvalinnan varasija kokonaan, nÀyttÀÀ vain ettÀ "valinta on kesken". Toisiin kahteen kohteeseen taas oli ilmestynyt jo lokerot valintakoepisteille (sama AMK), mutta pisteiden kohdalla pelkÀt viivat. Kolmessa hakuvaihtoehdossa siis on tapahtunut nyt lauantain aikana tuollaisia pikkumuutoksia ja kolmessa ei, mutta mitÀÀn varsinaista uutta tietoa ei ainakaan opintopolkuun ollut mulle pÀivittynyt.

TÀhÀn siis kysyin ettÀ mikÀ amk ja ala :)

Vierailija
908/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tuleeko valintakokeen pisterajoja muuten vipuseen ennen opintopolkua? Vai samaan aikaan molempiin?

Vierailija
909/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MĂ€ olin siis aluks todistusvalinnassa varasijalla 35 ja sisÀÀn otetaan 40. Nyt oon sijalla 32. Onko tilanteeni huonompi vai parempi? En yhtÀÀn tiedĂ€ miten noi varasijat toimivat? 

Vierailija
910/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MĂ€ olin siis aluks todistusvalinnassa varasijalla 35 ja sisÀÀn otetaan 40. Nyt oon sijalla 32. Onko tilanteeni huonompi vai parempi? En yhtÀÀn tiedĂ€ miten noi varasijat toimivat? 

Parempi, oot noussut kolme sijaa ylöspĂ€in. TĂ€llĂ€ hetkellĂ€ on siis hyvĂ€ksytty 40 ja jos joku heistĂ€ ei ota paikkaa vastaan, vapaata paikkaa tarjotaan varasijalla 1 olevalle, jos hĂ€n ottaa paikan vastaan, muut varasijoilla olevat liikkuvat yhden varasijan verran eteenpĂ€in (eli esim. sijalta 32 sijalle 31). 

Vierailija
911/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan kohta menossa koneelle, joten hĂ€tĂ€ seis, mutta ilmeisesti siellĂ€ on jotain tapahtunut sitten viime nĂ€kemĂ€n, jos siellĂ€ on nyt jo kouluja ja aloja nĂ€kyvissĂ€, sillĂ€ kun viimeksi tarkistin, siellĂ€ ei ollut nĂ€kyvissĂ€ muuta kuin tĂ€ysin tyhjĂ€ alasvetovalikko 😁 Mutta kĂ€yn siis kohta itse kurkkaamassa mitĂ€ omat koulut ja alat nĂ€yttÀÀ.

Vierailija
912/4398 |
08.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan kohta menossa koneelle, joten hÀtÀ seis, mutta ilmeisesti siellÀ on jotain tapahtunut sitten vii

Muutta mikÀ amk on kyseessÀ ja mikÀ alaaa, mietin jos sama kuin oma. Tai edes ala sama, et olis esim ollu sote koe molemmilla.

Vierailija
913/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kellÀÀn Savonian valintakurssien tulosten julkaisemisesta kokemusta? Kurssi pÀÀttynyt jo 16.5 mutta mitÀÀn ei ole vielÀ kuulunut?

Vierailija
914/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hakiko kukaan muu sairaanhoitaja ensihoidon muuntokoulutukseen😁? Itse hain nyt ensimmĂ€istĂ€ kertaa. Onkohan kenellĂ€kÀÀn tietoa hakijamÀÀristĂ€ esimerkiksi edellisiltĂ€ vuosilta kyseiseen koulutukseen? Mietin tĂ€ssĂ€ omia mahdollisuuksiani pÀÀstĂ€ sisÀÀn. Oli aika hankala tuo pÀÀsykoe, kun koulunpenkistĂ€ on aikaa.

Vierailija
915/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko tÀÀllĂ€ linjoilla yliopistoon hakeneita jotka odottaa valintakoetuloksia? Joutuukohan niitĂ€ odottelemaan sinne heinĂ€kuun alkuun asti? En ole ensikertalainen, ja koulutuksiin joihin hain on ei ensikertalaisille tosi pienet kiintiöt, joten pidĂ€n todella epĂ€todennĂ€köisenĂ€ ettĂ€ pÀÀsisin sisÀÀn. Silti jĂ€nnittÀÀ. 🙈

Vierailija
916/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tÀÀllĂ€ linjoilla yliopistoon hakeneita jotka odottaa valintakoetuloksia? Joutuukohan niitĂ€ odottelemaan sinne heinĂ€kuun alkuun asti? En ole ensikertalainen, ja koulutuksiin joihin hain on ei ensikertalaisille tosi pienet kiintiöt, joten pidĂ€n todella epĂ€todennĂ€köisenĂ€ ettĂ€ pÀÀsisin sisÀÀn. Silti jĂ€nnittÀÀ. 🙈

TÀÀlĂ€ kans jĂ€nnitĂ€n! Hain kansanterveystieteet:D 

aiempia viestiketjuja kun luki, niin ilmeisesti yliopiston tuloksia on saanut odottaa hieman pidempÀÀn, kuin amk :/ 

Vierailija
917/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÀÀllĂ€ ollaan! 🙋

Viime vuonna, kun hain niin piti ihan heinĂ€kuuhun asti odottaa. :( Jotain tuloksia tuli juhannuksen jĂ€lkeen, ennen heinĂ€kuuta, mutta osa tuloksista sitten heinĂ€kuun ensimmĂ€isinĂ€ pĂ€ivinĂ€. 

Vaikka koet epÀtodennÀköiseksi, niin onnea kuitenki sulle! PidetÀÀn peukkuja, ettÀ pÀÀsisit sisÀÀn. :)

Vierailija
918/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellÀÀn Savonian valintakurssien tulosten julkaisemisesta kokemusta? Kurssi pÀÀttynyt jo 16.5 mutta mitÀÀn ei ole vielÀ kuulunut?

Minne hait? Itse myös malttamattomana odotan Savonian valintakurssin tuloksia.

Vierailija
919/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Viime vuonna ainakin yhden samoihin aikoihin loppuneen Savonian kurssin tulokset tuli 12.6. Joten veikkaisin ensi viikkoa. 

Vierailija
920/4398 |
09.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan kohta menossa koneelle, joten hÀtÀ seis, mutta ilmeisesti siellÀ on jotain tapahtunut sitten vii

Mun Opintopolussa ei ole tapahtunut mitÀÀn muutoksia. Todistusvalinnassa olen edelleen samoilla varasijoilla eikÀ mitÀÀn ole kadonnut tai tullut lisÀÀ. Hain Laureaan, Metropoliaan ja LABiin tradenomiksi.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn yksi kolme