👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
"Opintopolku -palvelussa on tällä hetkellä häiriö, jonka vuoksi kaikki hakukohteet ja hakemukset eivät näy palvelussa. Ongelmaa selvitetään ja pyrimme korjaamaan sen mahdollisimman pian. Pahoittelemme tilannetta."
Joo, 9:49 olin palvelussa ja en saanut virheitä. Nyt F5 painamisen meni itsellänikin jumiin. Kuumottavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vakavan pisterajat olivat luokanopettaja maisterihaussa, että pääsi soveltuvuuskokeeseen?
Täällä on vakavan pisterajat, mutta en tiedä, kattaako tuo pelkästään sen kandi+maisteri -tutkinnon vai myös suoran maisteriohjelman pisterajat.
https://valmennuskeskus.fi/kasvatustiede-ja-opettajankoulutus/kasvatusa…
Tsemppiä kaikille!
Ensimmäistä kertaa elämässä Vauvafi:ssä seikkailin jossa muitakin jännittäjiä paikalla samanlaisilla fiiliksillä ja kuumotuksilla :D Terveisin Tradenomi hakija joka on todistusvalinnalla varasija 3 ollut pääsykoe päivistä lähtien. Muutenkin olen ensikertalainen ja täältä kyllä tullut hyviä vinkkejä miten ensikertalaisuus kannattaa käyttää hyödykseen. Paikka on siis päiväopetus, 20 alotuspaikkaa, 18 tarjottu ja 6 vastaanottanut paikan. Jännitysnäytelmää. Pisteeni ovat 101 ja alin pisteillä saanut on 110. Perhana jos oisin viimevuonna älynnyt hakea niin oisin ehkä päässyt kun alin oli 83.
Itselläni niin vanha todistus, että ei edes kelvannut. On se hurjaa kun pitää aikuisiällä kokeilla onneaan. +20v opiskeluista ja reealia ei saanut mukaan todistusvalintoihin. Pisteet raakasti alle ja varasijat on 40-100 todistusvalintojen osalta hakukohteissa. Noilla varasijoilla ei tee mitään, mutta pääsykokeista katsotaan sitten mihin rahkeet riittää. Minun mielestä äikkä ja englanti oli kuin en osaisi suomenkieltä tai englantia yhtään. Vaikka sujuvasti puhun ja kirjoitan molempia. :D
Muut osiot tuntui menevän ihan ok, toki lipsahduksia sielläkin varmaan oli pari.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille!
Ensimmäistä kertaa elämässä Vauvafi:ssä seikkailin jossa muitakin jännittäjiä paikalla samanlaisilla fiiliksillä ja kuumotuksilla :D Terveisin Tradenomi hakija joka on todistusvalinnalla varasija 3 ollut pääsykoe päivistä lähtien. Muutenkin olen ensikertalainen ja täältä kyllä tullut hyviä vinkkejä miten ensikertalaisuus kannattaa käyttää hyödykseen. Paikka on siis päiväopetus, 20 alotuspaikkaa, 18 tarjottu ja 6 vastaanottanut paikan. Jännitysnäytelmää. Pisteeni ovat 101 ja alin pisteillä saanut on 110. Perhana jos oisin viimevuonna älynnyt hakea niin oisin ehkä päässyt kun alin oli 83.
Itsekin olen ensikertalainen! Omalla kohdalla edellisvuoden pisterajat pitivät hyvin paikkansa ja vaikka aluksi näytti ettei todistusvalinnan pisteet riitä, niin jono eteni nopeasti ja nyt olen pääsemässä yhteen hakutoiveistani. Ykkösvalintaan kuitenkin oli erillinen valintakoe, jonka tuloksia vielä jännitän. Sinun kohdallasi uskon että sisään pääseminen voisi hyvinkin olla edelleen mahdollista, koska olet ensikertalainen. Jos se jono siitä vielä liikkuisi kunhan valintakokeen tulokset tulevat.
Tsemppiä! Toivon, että pääset ja pidetään peukkuja myös kaikille muille. :)
Mulla sama tilanne, että reaalia ei voitu laskea hyväksi, kun oon kirjottanut 90-luvulla. Syksyllä olisin toivomaani päässyt sisään yo-todistuksella, nyt en. Koepisteitä jännityksellä ja kauhulla odottelen. Vähän sama fiilis, että äidinkieli erityisesti tuntui vaikealta, englanti oli myös haastava, vaikka molempia osaan sujuvasti. Silti vielä elättelen toivoa opiskelupaikasta, vaikka epäusko välillä koettelee. Motivaatio opiskella on sen sijaan huipussa.
Vierailija kirjoitti:
"Tietojen lataus epäonnistui. Yritä myöhemmin uudelleen."
Mulle tulee opintopolussa tämmöinen virheilmoitus, miten muilla? :O
Siistiä! Ja mulla hävisi Opintopolusta tämän kevään yhteishaun hakuvaihtoehdot kokonaan, ei näy kuin viimevuoden haetut paikat. :D
Menöö jännäksi koko soppa.
Mun pitää yhtyä näihin kielellisten osioiden haasteisiin. Itsekin olen pitänyt itseäni ihan sujuvana englannin taitajana, sekä nopeana lukijana, että luetun ymmärtäjänä:D Koe sai ajattelemaan toisin, tuli sellainen olo, etten ole ikinä lukenut yhtään mitään millään kielellä. En vaan päässyy millään kunnolla käsiksi niihin kysymyksiin ja teksteihin siinä ajassa. Plus se Englannin sananvalintatehtävä oli myös aika karmea... Toisaalta ikävä, mutta toisaalta helpottava kuulla, etten ole ollut ainoa jolla oli haasteita niissä..
Olen näköjään tradenomin todistusvalintaan varasijalla 2000 jotain. Viime vuonna aloitin sijalta 1400. Mitä veikkaatte, pääsenkö sisään? :D
Vierailija kirjoitti:
Näkyy tulleen Seamkille sairaanhoitajan pisteet pääsykokeesta vipuseen. 203,25 oli alin pisteraja. Eiköhän ne sieltä tule pikkuhiljaa muuallekin.
Saattoko sulle käydä sama virhe kun mulle. Koska kun menee puhelimella se näyttää automaattisesti kevään 2024, eli todellisuudessa tammikuussa alkaneiden opintojen pisterajat. Menin nyt koneelta katsomaan, niin seamkin sairaanhoitajan valintakoe pisterajoia ei olla vielä julkaistu. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy tulleen Seamkille sairaanhoitajan pisteet pääsykokeesta vipuseen. 203,25 oli alin pisteraja. Eiköhän ne sieltä tule pikkuhiljaa muuallekin.
Saattoko sulle käydä sama virhe kun mulle. Koska kun menee puhelimella se näyttää automaattisesti kevään 2024, eli todellisuudessa tammikuussa alkaneiden opintojen pisterajat. Menin nyt koneelta katsomaan, niin seamkin sairaanhoitajan valintakoe pisterajoia ei olla vielä julkaistu. :/
Kun siis jos haluaa nähdä nyt kevään 2024 valintakokeet ja pisterajat, täytyy pistää vipusessa suodattimella syksy 2024.
Vierailija kirjoitti:
Onko varasijat vielä liikkuneet mihinkään suuntaan?
Mulla ei liikkunut pitkään aikaan, mut nyt ihan yhtäkkiä liikkui sairaanhoitajan, sosionomin ja fysioterapeutin varasijat. Jokainen 2-4 siirtyi.
Vierailija kirjoitti:
ja taas vielä lisäykseksi, niin tarkistin vielä tuon ja siis tammikuussa 2024 alkaneiden opintojen seamkin sairaanhoitajan valintakoe pisteraja oli juuri 203,25. :/ Eli ne jotka on tehnyt Syksyllä 2023 kokeen.
Aamun opintopolun tsekkaas toi koulupaikan yamk,vaikka ei kaikista ollut vieläkään tuloksia. Valinta odottaa siis vielä mun 1 vaihtoehdon tulosta,mutta koska en tehnnyt valintakurssia,niin tuo se tulee olemaan.
tsemppiä vielä muille jännittäjille
Eikös Samk:in tradenomin valintakurssin tulokset pitänyt tulla tänään viimeistään? Ei näy mittään :(
"Tehtäväarviointien tulokset
Tehtäväkohtaiset kokonaispisteet tulevat näkyviin Moodleen viimeistään 7.6.2024. Opintojakson kokonaispistemäärän saat samalla, kun saat tiedon opiskelijavalinnan tuloksista.
Tehtävien oikeita vastauksia ei julkisteta."
Näin siellä tradekurssin moodlessa lukee. Ei näy vielä tuloksia...