Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
381/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Laurea? Onko tullu?

LAB?

Vierailija
382/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Todistusvalinnalla varasija 3 , sh 

Haluan uskoa ettÀ pÀÀsen sisÀÀn

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Metropolia toimintaterapeutti yo 136 ja amm 145 ensikertalaisille.

Muille todennÀköisesti yli 160 yo pisteet koska itse jÀin varasijalle 13. 157 pisteellÀ.

ÄrsyttÀÀ lievĂ€sti tÀÀ 80 % kiintiö, joka tuntuu mulle kohtuuttomalta ja mun aikana oletuksena oli ettĂ€ kouluihin mennÀÀn yhteispisteillĂ€. Tekis mieli korotella huvikseen ylppĂ€reitĂ€, jos nyt en pÀÀse, koska haluan aidon mahdollisuuden vaihtaa alaa kun siltĂ€ tuntuu. 

Vierailija
384/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MistĂ€ mĂ€ nĂ€en paljon se pisteraja oli tohon metropoliaan SĂ€hköinssipuolelle?:) Mihin pÀÀsin. Ihan mielenkiinnosta kiinnostaa tietÀÀ. Se oli ainoa paikka mihin halusin, joten tosi helpottunut olođŸ™ˆđŸ™đŸ» TsemppiĂ€ kaikille jotka joutuu vielĂ€ odottamaan tuloksia tai varasija

Metropolia Ammattikorkeakoulu

Insinööri (AMK), sĂ€hkö- ja automaatiotekniikka, pĂ€ivĂ€toteutus    

alin hyvĂ€ksytty / ylin hyvĂ€ksytty pistemÀÀrĂ€    

Koepisteet    257,43    347,43

AMK-valintakoe    257,43    347,43

Todistusvalinta    88,00    167,00

Todistusvalinta (AMM)    116,00    132,00

Todistusvalinta (YO)    88,00    167,00

&n

Varmaan katsottu taas vÀÀrÀn vuoden taulukkoa

Vierailija
385/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko luokanopettajahausta kuulunut kenellekÀÀn mitÀÀn Tamperen yliopistosta?

Vierailija
386/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Metropolia röntgenhoitaja 3. varasija amm. đŸ€”

Sh Metropolia ja Laurea amm eivÀt ole vielÀ tulleet.

Tamk röntgenhoitaja ja laboratoriotekniikan insinööri eivÀt ole vielÀ tulleet

Vierailija
387/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Monta pĂ€ivÀÀ jĂ€nnittĂ€nyt Centrian tuloksia ja ne just tuli. PÀÀsen monimuotoon opiskelemaan tradenomiksi, se oli mulla ykköstoiveena. Jipii! 😄

Vierailija
388/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta pĂ€ivÀÀ jĂ€nnittĂ€nyt Centrian tuloksia ja ne just tuli. PÀÀsen monimuotoon opiskelemaan tradenomiksi, se oli mulla ykköstoiveena. Jipii! 😄

Paljon onnea, nuo on hienoja juttuja ja hetkiĂ€, kun pÀÀsee juuri sinne, minne on eniten toivonutkin pÀÀsevĂ€nsĂ€ 😊

Vierailija
389/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metropolia toimintaterapeutti yo 136 ja amm 145 ensikertalaisille.

Muille todennÀköisesti yli 160 yo pisteet koska itse jÀin varasijalle 13. 157 pisteellÀ.

ÄrsyttÀÀ lievĂ€sti tÀÀ 80 % kiintiö, joka tuntuu mulle kohtuuttomalta ja mun aikana oletuksena oli ettĂ€ kouluihin mennÀÀn yhteispisteillĂ€. Tekis mieli korotella huvikseen ylppĂ€reitĂ€, jos nyt en pÀÀse, koska haluan aidon mahdollisuuden vaihtaa alaa kun siltĂ€ tuntuu. 

Oon ihan samaa mieltĂ€.😔 Minusta tosi epĂ€reilu. Vaikka itse olenkin ensikertalainen, mutta minusta aivan Ă€lyttömĂ€n epĂ€reilu systeemi. 

Toivottavasti kuitenkin pÀÀsisit varasijaltađŸ™đŸ»đŸ™đŸ» TsemppiĂ€!!

Vierailija
390/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla varasija 6 ekassa hakukohteessa, mutta tulin hyvÀksytyksi 2 toiveeseen. Voinko jÀttÀÀ menemÀttÀ pÀÀsykokeeseen, ettÀ pÀÀsen suoraan sitten kakkoskohteeseen opiskelemaan?

Vierailija
391/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Amistodistustuksella varasija 4. sosionomiksi ja vain 10 paikkaa. Onkohan turhaa elÀtellÀ toiveita?

Vierailija
392/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amistodistustuksella varasija 4. sosionomiksi ja vain 10 paikkaa. Onkohan turhaa elÀtellÀ toiveita?

Ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€. Itse pÀÀsin 4. varasijalta sosionomiksi, tosin yo-puolelta. En ollut ensikertalainen. 

Vierailija
393/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut!đŸ”„. Itse jĂ€nnitĂ€n, ettĂ€ miten nuo varasijat rupee liikkumaan vai liikkuuko ollenkaan. Jos rupee liikkumaan kovin positiiviseen suuntaan, niin varmaan tuudittaudun siihen ja jĂ€tĂ€n menemĂ€ttĂ€ valintakokeeseen. Saapahan ainakin jĂ€nnitystĂ€ koko kesĂ€ksi kun joka pĂ€ivĂ€ pitÀÀ tarkistella 100 kertaa, ettĂ€ onko varasijat miten liikkuneet.😂😂 Ei se, niin vakavaa ole. ElĂ€mÀÀ kummempaa.

Vierailija
394/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€. Itse pÀÀsin 4. varasijalta sosionomiksi, tosin yo-puolelta. En ollut ensikertalainen. 

TÀhÀn vielÀ lisÀyksenÀ, ettÀ jono liikkui riittÀvÀsti vasta pÀÀsykokeiden (joissa en ollut) jÀlkeen.

Vierailija
395/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten tÀÀ nyt menee, he jotka saaneet varasijapaika, liikkuvatko he vain omassa jonossaan, eli jos joku ylempi peruu paikan, niin nousevat? Miten pÀÀsykokeiden jÀlkeen, jolleivat osallistu. Kiitos.

Vierailija
396/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tradenomin tutkinnolla ei tee mitÀÀn mykyÀÀn. Tervetuloa kortistoon ja leipÀjonoon

Vierailija
397/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Centriaan amiksen todistusvalinnalla pÀÀsty. Sosionomiksi monimuotototeutukseen  lĂ€hdetÀÀn😊

Vierailija
398/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

UEF tulokset tullut itelle. Kuopio kutsuu.

Vierailija
399/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistusvalinnalla varasija 3 , sh 

Haluan uskoa ettÀ pÀÀsen sisÀÀn

PÀÀset. Moni ei halua olla sh ja katuu vastaanottamatta saatua paikkaa.

PÀÀsin sosionomiksi 21.varasijalta

Vierailija
400/4398 |
22.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MikÀ tÀÀ jengin vimma on haukkua tutkintoja? Tutkinnoista saa pohjan jolla yksilö voi tehdÀ vaikka mitÀ. Omat kiinnostukset ja ratkaisut vaikuttaa siihen mihin pÀÀtyy.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi kolme kaksi