Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3701/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi nyt niin surkea asia, että solmin vuokrasopimuksen Joensuussa yksiöön. Nyt kuitenkin sain ilmoituksen, että minut on hyväksytty opiskelemaan Tampereelle ykkösvalintaani. Ehdin jo muuttaa ja minulla ei ole varaa uuteen muuttoon Tampereelle. Mitä kautta voin hakea rahallista tukea muuttoon ja uuteen asuntoon? Ymmärtääkseni vuokrasopimusta ei voi purkaa ellei maksa kolmen kk vuokraa, eikä minulla ole siihenkään varaa...

Tarkista mitä vuokrasopimuksessa sanotaan. Jos ei ole ehtona esim vähintään vuoden asumista, niin sitten ei oo mittää hättää.

Vierailija
3702/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Opintopolku päivittänyt toisen kerran tänään? Vipusen mukaan joissakin kohteissa ei ole viikossa tullut lisäsitoutumisia. Kaipa niiden tippumiset näkyy vasta huomenna ja näkyy sekin vasta huomenna Opintopolussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Ymmärtääkseni vuokrasopimusta ei voi purkaa ellei maksa kolmen kk vuokraa, eikä minulla ole siihenkään varaa...

Tarkista mitä vuokrasopimuksessa sanotaan. Jos ei ole ehtona esim vähintään vuoden asumista, niin sitten ei oo mittää hättää.

Kysy vuokranantajalla, nyt saa vielä hyvin vuokralaisia. Tai alivuokraa eteenpäin?

Vierailija
3704/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kävi nyt niin surkea asia, että solmin vuokrasopimuksen Joensuussa yksiöön. Nyt kuitenkin sain ilmoituksen, että minut on hyväksytty opiskelemaan Tampereelle ykkösvalintaani. Ehdin jo muuttaa ja minulla ei ole varaa uuteen muuttoon Tampereelle. Mitä kautta voin hakea rahallista tukea muuttoon ja uuteen asuntoon? Ymmärtääkseni vuokrasopimusta ei voi purkaa ellei maksa kolmen kk vuokraa, eikä minulla ole siihenkään varaa...

Onneksi olkoon ja ihanaa, että joku on vielä päässyt ykkösvaihtoehtoon🍾🥂🌹👍

Kannattaa kertoa tilanne vuokranantajalle, niin luulenpa, että saat purettua sopimuksen. 

Vierailija
3705/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin sh varasijalla 6. ja vastaanottaneita on 66, ja varmasti vastaanottaneita 48. Tänään laitoin hakijapalveluun viestiä ja sanoivat näin; 

"opiskelupaikkoja vastaanottamatta 3, joista 2 opiskelupaikkaa tulisi ottaa vastaan tänään viimeistään klo 15.00. Yksi opiskelupaikka on otettu vastaan ehdollisesti. Varasijoilta hyväksyminen päättyy 6.8.2024 klo 15.00. Opiskelupaikan sitovasti vastaanottaneista kolmelta puuttuu lukuvuodelle ilmoittautuminen. Jos kolmesta joku ilmoittautuu poissaolevaksi, niin varasijalta nousee uusi hyväksytyksi."

Mitä sanotte onko tämä siis mahdollista vai pitäisikö jo luopua unelmista..

Vierailija
3706/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai voi sinne Joensuuhunkaan jäädä, jos siellä ei olekaan edes opiskelupaikkaakaan. Kysy paikallisesta aikuissosiaalityöstä neuvoja.

Vierailija
3707/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varasijat tänään liikuneet tai onko joku onnekas saanut tänään opiskelupaikan?

Vierailija
3708/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin sh varasijalla 6. ja vastaanottaneita on 66, ja varmasti vastaanottaneita 48. Tänään laitoin hakijapalveluun viestiä ja sanoivat näin; 

"opiskelupaikkoja vastaanottamatta 3, joista 2 opiskelupaikkaa tulisi ottaa vastaan tänään viimeistään klo 15.00. Yksi opiskelupaikka on otettu vastaan ehdollisesti. Varasijoilta hyväksyminen päättyy 6.8.2024 klo 15.00. Opiskelupaikan sitovasti vastaanottaneista kolmelta puuttuu lukuvuodelle ilmoittautuminen. Jos kolmesta joku ilmoittautuu poissaolevaksi, niin varasijalta nousee uusi hyväksytyksi."

Mitä sanotte onko tämä siis mahdollista vai pitäisikö jo luopua unelmista..

Tule tänne Savonlinnaan opiskelemaan. Kaupunki on pieni, mutta kaunis. Joka vuosi on ollut lisähaku sairaanhoitajille, koska paikat eivät täyty. Ei myöskään tarvitse olla täydellinen koe tai todistus ei-ensikertalaiselle.

Vierailija
3709/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä tässä vaiheessa yleensä perutaan, tai ei oteta paikkoja vastaan? 

Kaikki nyt vaan ei  ole varmoja mille alalle isona haluaa ja on täytetty hakutoiveet sen enempiä harkitsematta. Kaikki eivät edes hae yhdelle tietylle alalle vaan aika randomisti näyttelee hakemuksen. 

Osa  ei ole juurikaan ajatellut pystyisikö ja olisiko oikeasti valmis muuttamaan niille paikkakunnille ,mitkä on hakuun pistänyt.

Yhteistä kaikille on se, että halutaan olla varmoja ettei turhaan käytä ensikertalaisuuttaan ja vaikeuta unelma-alalle pääsyä.

Monet hakee , pääsee johonkin ja sitten kumminkin lähtivät nyt heinäkuussa inttiin , eivätkä ota paikkaa nyt koska suunnitelmat vuoden aikana voi muuttua.

Vierailija
3710/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai voi sinne Joensuuhunkaan jäädä, jos siellä ei olekaan edes opiskelupaikkaakaan. Kysy paikallisesta aikuissosiaalityöstä neuvoja.

En ole mitenkään varma, mutta se taisi mennä niin, että jos saa ylemmästä hakutoiveesta paikan, niin alempi peruuntuu automaattisesti. Joten kannattaa selvittää sekin asia.

Vierailija
3711/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon ja ihanaa, että joku on vielä päässyt ykkösvaihtoehtoon🍾🥂🌹👍

Kannattaa kertoa tilanne vuokranantajalle, niin luulenpa, että saat purettua sopimuksen. 

Tätä tosiaan kannattaa kysyä. Nyt on kuitenkin kovasti kysyntää asunnoista.

Jos ei muu auta niin itse voi pistää ryhmiin  ilmoituksia, jos joku muu haluaisi tulla tilallesi vuokralaiseksi.

Vierailija
3712/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule tänne Savonlinnaan opiskelemaan. Kaupunki on pieni, mutta kaunis. Joka vuosi on ollut lisähaku sairaanhoitajille, koska paikat eivät täyty. Ei myöskään tarvitse olla täydellinen koe tai todistus ei-ensikertalaiselle.

Olen miettinyt tuota, mutta olen ensikertalainen ja en tiedä haluisinko täysin yksin sinne muuttaa, jos yksinäisyys iskisikin. 

Vierailija
3713/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tuota, mutta olen ensikertalainen ja en tiedä haluisinko täysin yksin sinne muuttaa, jos yksinäisyys iskisikin. 

Eiköhän suurin osa uudelle paikkakunnalle opiskeluiden takia muuttava muuta yksin

Vierailija
3714/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia muuttaa uuteen kaupunkiin opintojen perässä. Kyllä täältä toivottavasti saa uusia ystäviä ja kavereita muista opiskelijoista.

Vierailija
3715/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä tässä vaiheessa yleensä perutaan, tai ei oteta paikkoja vastaan? 

Kaikki nyt vaan ei  ole varmoja mille alalle isona haluaa ja on täytetty hakutoiveet sen enempiä harkitsematta. Kaikki eivät edes hae yhdelle tietylle alalle vaan aika randomisti näyttelee hakemuksen. 

Osa  ei ole juurikaan ajatellut pystyisikö ja olisiko oikeasti valmis muuttamaan niille paikkakunnille ,mitkä on hakuun pistänyt.

Yhteistä kaikille on se, että halutaan olla varmoja ettei turhaan käytä ensikertalaisuuttaan ja vaikeuta unelma-alalle pääsyä.

Monet hakee , pääsee johonkin ja sitten kumminkin lähtivät nyt heinäkuussa inttiin , eivätkä ota paikkaa nyt koska suunnitelmat vuoden aikana voi muuttua.

Ja ellei pääse toivomalleen alalle, niin ei halua kuluttaa opintotukikuukausia, eikä ensikertalaisuutta, joten päättää hakea myöhemmin uudestaan ja panostaa entistä enemmän pääsykokeeseen.

Vierailija
3716/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että pääset haluamaasi paikkaan, tsemppiä👍

Vierailija
3717/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko varasijat tänään liikuneet tai onko joku onnekas saanut tänään opiskelupaikan?

Varasija eteni tänään neljästä kahteen.

Vierailija
3718/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli aamulla tullut sähköpostiin viesti että valittu varasijalta sisään ja vielä 1 toiveeseen.

Vierailija
3719/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia muuttaa uuteen kaupunkiin opintojen perässä. Kyllä täältä toivottavasti saa uusia ystäviä ja kavereita muista opiskelijoista.

Uusia kavereita kyllä löytyy ihan varmasti ja täytyy muistaa, että nykyistenkin kavereiden elämä menee eteenpäin ja asiat muuttuvat poikkeuksetta. Myös sellainen mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen ja itsensä haastaminen voi olla tosi hyvä juttu. Kannattaa kyllä tarttua tilaisuuteen, mikäli se on omalla kohdalla mahdollista. :)

Vierailija
3720/4398 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa, miten yleensä varasijat ovat liikkuneet loppua kohden?