đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Osaakos joku sanoa, jos olen 4. varasija mutta ensikertalaisten jonossa vasta 6.? Omien laskelmien mukaan jompikumpi ei voi pitÀÀ paikkaansa.
Soitin hakupalveluihin ja sieltÀ sain kuulla, ettÀ koejonossa kaikki ovat ottaneet paikan sitovasti vastaan eli jÀin rannalle ruikuttamaan 1. varasijalta. Tokarijonossa olen sijalla 17, joten sieltÀ ei mitÀÀn saumaa. Harmittaa!!
Jos nyt viikon harkinnan jÀlkeen ottaa paikan ehdollisesti vastaan niin milloin se muuttuu sitovaksi? PitÀÀkö vielÀ tehdÀ itse jotain?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt viikon harkinnan jÀlkeen ottaa paikan ehdollisesti vastaan niin milloin se muuttuu sitovaksi? PitÀÀkö vielÀ tehdÀ itse jotain?
Ehdollinenkin hyvÀksyminen on sitova. Sitoudut siis ottamaan sen paikan vastaan jos ylempi hakutoive ei aukea. Tai jos ylempi aukeaa tulee siitÀ automaattisesti sitova.
Vierailija kirjoitti:
Soitin hakupalveluihin ja sieltÀ sain kuulla, ettÀ koejonossa kaikki ovat ottaneet paikan sitovasti vastaan eli jÀin rannalle ruikuttamaan 1. varasijalta. Tokarijonossa olen sijalla 17, joten sieltÀ ei mitÀÀn saumaa. Harmittaa!!
Voi, otan osaađą. Mihin olit koejonossa?
Vierailija kirjoitti:
Osaakos joku sanoa, jos olen 4. varasija mutta ensikertalaisten jonossa vasta 6.? Omien laskelmien mukaan jompikumpi ei voi pitÀÀ paikkaansa.
En tiedÀ mihin perustat laskelmasi, joka voi olla oikea, mutta otitko huomioon, ettÀ ensikertalaisten kiintiö (esim.80%) on ehkÀ jo tÀynnÀ, niin sen jÀlkeen ensikertalaiset jonottavat yhdessÀ ei ensikertalaisten kanssa ja silloin pÀÀsy riippuu pisteistÀ.
Monet saavat varasijalta paikan, joka ei vastaa heidÀn haaveitaan, joka laittaa harkitsemaan, ettÀ kannattaako ottaa paikka vastaan.
HyvÀ vaihtoehto olisi pitÀÀ vÀlivuosi ja yrittÀÀ paremmalla onnella ensi vuonna uudestaan. Kannattaa pitÀÀ haaveitaan kiinni, ja tehdÀ töitÀ sen eteen, mm. opiskella avoimessa alaa, jonka saa luettua myöhemmin hyvÀksi, saa tÀrkeÀÀ oppia alasta, josta on hyötyÀ myöhemmin pÀÀsykokeissa, eikÀ menetÀ opintotukikuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TyttÀreni ei uskonut pÀÀsevÀnsÀ enÀÀ yli 20. varasijalta lÀÀkikseen, mutta tuon mainitsemasi harppauksen myötÀ pitkÀaikainen haave toteutui ja (useamman yrityksen jÀlkeen) Kuopio kutsuu :) TsemppiÀ uuteen yritykseen, olet jo nytkin lÀhelle pÀÀssyt!
Hienoa, superisti onnea hÀnelle! Ihanaa, kun sitkeys ja pÀÀmÀÀrÀtietoisuus palkitaan.
Paljon kiitoksia! ĂitinĂ€ tĂ€mĂ€ tuntuu ihan lottovoitolta kun lapsen iso haave toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pÀÀsee sekÀ todistuksella ettÀ kokeella, hÀnen paikkansa koekiintiöstÀ menee seuraavalle. Jos kaikkia paikkoja ei ole otettu vastaan ei hakupalvelutkaan voi tuollaisia tietoja antaa. Sijalta 17 tietysti on ihan mahdottomuus enÀÀ tÀssÀ vaiheessa pÀÀstÀ.
Vierailija kirjoitti:
Monet saavat varasijalta paikan, joka ei vastaa heidÀn haaveitaan, joka laittaa harkitsemaan, ettÀ kannattaako ottaa paikka vastaan.
HyvÀ vaihtoehto olisi pitÀÀ vÀlivuosi ja yrittÀÀ paremmalla onnella ensi vuonna uudestaan. Kannattaa pitÀÀ haaveitaan kiinni, ja tehdÀ töitÀ sen eteen, mm. opiskella avoimessa alaa, jonka saa luettua myöhemmin hyvÀksi, saa tÀrkeÀÀ oppia alasta, josta on hyötyÀ myöhemmin pÀÀsykokeissa, eikÀ menetÀ opintotukikuukausia.
Riippuu tÀysin hakijan omasta tilanteesta. Jos niitÀ vÀlivuosia alkaa olla jo useampi yksi uusi vÀlivuosi ei vÀlttÀmÀttÀ ole mikÀÀn hyvÀ neuvo. TÀssÀ tilanteessa, jossa kokeet muuttumassa ensi vuonna ottaisin paikan vastaan jos edes jollain tasolla ala kiinnostaa. Ensi vuoden kokeista ei kukaan tiedÀ ja voi olla ettei saa enÀÀ edes sitÀ varavaihtoehtopaikkaa.
Avoimessa opiskelukaan ei takaa varmaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku pÀÀsee sekÀ todistuksella ettÀ kokeella, hÀnen paikkansa koekiintiöstÀ menee seuraavalle. Jos kaikkia paikkoja ei ole otettu vastaan ei hakupalvelutkaan voi tuollaisia tietoja antaa. Sijalta 17 tietysti on ihan mahdottomuus enÀÀ tÀssÀ vaiheessa pÀÀstÀ.
VÀÀnnÀtkö vielÀ rautalangasta. Eli tarkoitatko, ettÀ koevalinnasta voin edelleen pÀÀstÀ siis sisÀÀn? Todistusjonosta en tosiaan ole pÀÀsemÀssÀ se nyt on selvÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tÀysin hakijan omasta tilanteesta. Jos niitÀ vÀlivuosia alkaa olla jo useampi yksi uusi vÀlivuosi ei vÀlttÀmÀttÀ ole mikÀÀn hyvÀ neuvo. TÀssÀ tilanteessa, jossa kokeet muuttumassa ensi vuonna ottaisin paikan vastaan jos edes jollain tasolla ala kiinnostaa. Ensi vuoden kokeista ei kukaan tiedÀ ja voi olla ettei saa enÀÀ edes sitÀ varavaihtoehtopaikkaa.
Avoimessa opisk
Jokainen harkitsee varmaan tarkkaan kun tekee tÀrkeitÀ ja pitkÀlle elÀmÀssÀ meneviÀ pÀÀtöksiÀ. Itse en housuisi, sillÀ mikÀli on jostain tietystÀ alasta kiinnostunut ja tehnyt jo sen eteen jo töitÀ, sekÀ on motivoitunut, niin se tulee painottamaan pÀÀsykokeissa entistÀ enemmÀn.
TietÀÀkö kukaan pÀivittyykö opintopolku tÀnÀÀn illalla vielÀ?
Harmi kun menettÀÀ opintotukikuukausia, jos huomaa myöhemmin opiskelevansa vÀÀrÀÀ alaa.
Onko VIpunen pÀivittÀnyt jo tÀnÀÀn?
Vierailija kirjoitti:
On min tietÀÀkseni
Vierailija kirjoitti:
On. Meni viimisetki toivon rippeet nyt ku nÀki, ettÀ sen kohteen paikat on jo tÀyttyny, mihin oon varasijalla 4... Toki joku saattaa vielÀ pÀÀstÀ jonnekki muualle, mutta en kyllÀ varmasti pÀÀse ite enÀÀ minnekÀÀn, mihin haluan..
Noista ensikertalaisuuksista ja vÀlivuosista.. :)
En puhu kenenkÀÀn sellaisen puolesta joka satsaa johonkin tiettyyn unelma-alaan kuten lÀÀkikseen tai oikikseen (tsemppiÀ!) ja niitÀ opiskelupaikkoja ja tukokuukausia kannattaa kÀyttÀÀ harkiten, mutta itse aikoinaan aloitin lukiosta suoraan yliopisto-opinnot, keskeytin ne epÀsopivina, aloitin uudet opinnot joita kÀvin pari vuotta ja keskeytin ja sitten olinkin yhtÀkkiÀ 23 ilman ammattia, työkokemusta ja tutkintoa. Kriiseydyin ihan tÀysin, olin varma ettÀ elÀmÀ oli ohi ja etten koskaan saa "oikeita" töitÀ. Niin vaan kuitenkin sitten pÀÀsin kouluun, valmistuin viime vuonna ja teen oman alan hyvÀpalkkaista töitÀ jotka aloitin jo opiskeluaikana, joten pÀrjÀsin kun tukikuukaudet loppuivat. Nuoruudessa on ihan ok haahuilla ja tehdÀ virheitÀ ja niitÀ ei kannata eikÀ saa jÀÀdÀ miettimÀÀn liian pitkÀksi aikaa, kaikilla ei aina kaikki mene suunnitelmien mukaan. Rohkeasti vaan eteenpÀin ja se oma paikka löytyy kyllÀ. KyseessÀ ei ole nopeuskisa ja kiertotie ei tarkoita ettÀ myöhÀstyt jostakin, otit vaan oman aikasi ja katselit ehkÀ enemmÀn maisemia :)
Minulla kÀvi nyt niin surkea asia, ettÀ solmin vuokrasopimuksen Joensuussa yksiöön. Nyt kuitenkin sain ilmoituksen, ettÀ minut on hyvÀksytty opiskelemaan Tampereelle ykkösvalintaani. Ehdin jo muuttaa ja minulla ei ole varaa uuteen muuttoon Tampereelle. MitÀ kautta voin hakea rahallista tukea muuttoon ja uuteen asuntoon? YmmÀrtÀÀkseni vuokrasopimusta ei voi purkaa ellei maksa kolmen kk vuokraa, eikÀ minulla ole siihenkÀÀn varaa...
Ei ole Joensuun kÀssÀnope. :)