Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3741/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensimmäisen vaihtoehdon varasija liikkui eilen yhdellä ja olen nyt opintopolussa toisella varasijalla. Vipunen kertoo, että aloituspaikkoja on 25, valittuja 27, paikan vastaanottaneita 24 ja läsnäolevaksi ilmoittautuneita 24. Hakijapalveluihin soitin ja sanoivat, että yksi ei ole ilmoittautunut läsnäolevaksi.

Vierailija
3742/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varasijalla 4. sairaanhoito monimuotoon

3 ottanut vastaan, mutta ei ilmoittautunut lukuvuodelle.

1 ottanut ehdollisesti vastaan

2 ei ottanut paikkaa vastaan eilen, joten paikat siirtyvät nyt kahdelle seuraavalle jonottajalle.

Mitä veikkaatte, nappaako mulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset mahdollisuudet varasijalta 2. on päästä opiskelemaan, kun Vipusen mukaan vastaanottamatta on yksi paikka?

Paikkoja yhteensä 37, paikkoja tarjottu 45 ja vastaanottaneita 36.

Muistahan, että Vipusen tilastot ovat jaollisia kolmella. 36 voi pyöristyä 37 ilman että näkyy muutosta

Vierailija
3744/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, vielä kannattaa jaksaa odottaa, vaikka pitkältä tuntuukin. 

Toki kannattaa odottaa, mutta pitää toisesta paikasta ehdollisena kiinni, mutta vain siinä tapauksessa jos se vastaa omia toiveitaan.

Vierailija
3745/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset mahdollisuudet varasijalta 2. on päästä opiskelemaan, kun Vipusen mukaan vastaanottamatta on yksi paikka?

Muistahan, että Vipusen tilastot ovat jaollisia kolmella. 36 voi pyöristyä 37 ilman että näkyy muutosta

😦 Mutta eikö silloin varasijat peruuteta, jos paikat on otettu sitovasti vastaan.

Vierailija
3746/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ensimmäisen vaihtoehdon varasija liikkui eilen yhdellä ja olen nyt opintopolussa toisella varasijalla. Vipunen kertoo, että aloituspaikkoja on 25, valittuja 27, paikan vastaanottaneita 24 ja läsnäolevaksi ilmoittautuneita 24. Hakijapalveluihin soitin ja sanoivat, että yksi ei ole ilmoittautunut läsnäolevaksi.

Eikös läsnäolevaksi ole aikaa ilmoittautua elokuun loppuun asti?

Vierailija
3747/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan opiskelupaikasta? Olen päässyt kolmanteen vaihtoehtoon sisälle ja siinä eka opintopäivä on jo 19.8. Kyseessä YAMK-opinnot.

Vierailija
3748/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😦 Mutta eikö silloin varasijat peruuteta, jos paikat on otettu sitovasti vastaan.

Tätä minäkin olen ihmetellyt.

Vierailija
3749/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti ei. Laitoin aamulla tähän viestiä, että mulle kerrottiin yliopiston hakuneuvonnasta, että kaikki kiintiöni paikat on otettu sitovasti vastaan. Tämä ei näy opintopolussa tällä hetkellä mitenkään, haku on olevinaan kohteen osalta kesken ilmeisesti siksi, että kaikkia mahdollisia kohteen paikkoja ei ole vastaanotettu.

Vierailija
3750/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti ei. Laitoin aamulla tähän viestiä, että mulle kerrottiin yliopiston hakuneuvonnasta, että kaikki kiintiöni paikat on otettu sitovasti vastaan. Tämä ei näy opintopolussa tällä hetkellä mitenkään, haku on olevinaan kohtee

Ahaa. Eli siis kukaan ei ole kiintiöstäsi ottanut paikkaa vastaan ehdollisesti? Kun sekin on sitova jos ei saa sitä ylempää hakukohdetta. Mulla menee jo aivot solmuun näistä kiemuroista pikku hiljaa :D

Vierailija
3751/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti ei. Laitoin aamulla tähän viestiä, että mulle kerrottiin yliopiston hakuneuvonnasta, että kaikki kiintiöni paikat on otettu sitovasti vastaan. Tämä ei näy opintopolussa tällä hetkellä mitenkään, haku on olevinaan kohtee

Luultavasti se riippuu siitä missä kiintiössä olet varasijalla ja onko se kiintiö sitovasti otettu vastaan (ensikertalainen tai ei ensikertalaisten jono, tai todistus- tai valintakoejonossa)  Mutta jos mahdollisuuksia ei enää olisi niin uskoakseni siitä silloin tiedotetaan

Vierailija
3752/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaakohan kohta valinnat olemaan vihdoin taputeltu?

Vierailija
3753/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä päätin soittaa hakijapalveluihin, kun moni näyttää niin täällä tehneen ja olen kärvistellyt pohtien, täytyykö mun muuttaa opiskelupaikan perässä ihan uuteen kaupunkiin. Sain ihan kullan arvoista tietoa!

Toisesta paikasta kerrottiin että siinä kiintiössä jossa haen, kaikki paikat on otettu jo sitovasti vastaan. Huom. tämä ei näy opintopolussa! Siellä ei lue "peruuntunut" tmv., vaan näyttää ns. valheellisesti, että haku olisi kesken.

Toisesta paikasta kerrottiin paikkatilanne, jonon todennäköisestä etenemisestä ja myös siitä, mille sijalle edelläni olevat hakijat ovat tämän kohteen hakemuksessaan sijoittaneet. Eli kannattaa soittaa, voi selkiyttää omaa tilannetta huomattavasti ja auttaa päätöksenteossa.

Ei se ole valheellinen. Systeemi ei voi kirjata koejonoa täydeksi, koska se ei sitä pomminvarmasti ole. Jos joku kokeella jo paikan saanut pääseekin samaan kohteeseen todistuksella varasijalta, koepaikka menee jakoon seuraavalle. Todistusvalinta on ensisijainen! Jos todistuskiintiössä on sitovia paikkoja jakamatta, kohteen tietoihin ei voida merkitä peruuntunutta. 

Tässä vaiheessa ei myöskään ole mitään väliä, onko muilla sun kohde 1 vai 6. 4.7. jälkeen ei ole enää ollut pakko ottaa järjestyksessä korkeinta mahdollista kohdetta.

Vierailija
3754/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaakohan kohta valinnat olemaan vihdoin taputeltu?

Ei. Riippuu tietysti kohteessa, mutta tämä jonojumppa jatkuu niillä, joiden kohteissa kaikkia paikkoja ei ole vielä otettu sitoutuneesti vastaan.

Vierailija
3755/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys, ja anteeksi, tätä on takuulla puitu tässä ketjussa mutta en viidakosta löydä: Jos on valittu ylempään toiveeseen, onko (ja miten) mahdollista päästä kuitenkin alempaan? Vaiko seuraavassa yhteishaussa kokeilemaan?

Jos sinut on valittu ylempään hakutoiveeseen, et voi ottaa enää vastaan alempaa hakutoivettasi. Se peruuntuu automaattisesti. Jos et ota vastaa ylempää hakutoivettasi, et voi ottaa vastaan muutakaan paikkaa. Eli seuraavan kerran ensi keväänä. Vai voisikohan syksyllä vielä soittaa ja kysyä mahdollisten peruuntuneiden paikkojen perään? Itselläni oli sama tilanne: keväällä 1. ja 2.hakutoiveeni alkoivat tuntumaan sellaisilta, etten halunnutkaan saada niistä opiskelupaikkaa. 3. ja 4.vaihtoehto alkoivat tuntumaan niiltä omilta. Olinkin helpottunut, kun 1. ja 2. hakutoiveissa jäin varasijoille, enkä jäänyt odottamaan niiden kehittymistä vaan nappasin heti kun m

Hakija saa päättää siinä vaiheessa kun tekee hakemuksen. Sen takia ne laitetaan sinne mieluisuusjärjestyksessä ja tämä lukee hakemussivulla moneen kertaan. Jos vielä tulostenkin jälkeen paikkoja ruvetaan arpomaan varasijatäyttö stoppaa siihen paikkaan. 

Vierailija
3756/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys, ja anteeksi, tätä on takuulla puitu tässä ketjussa mutta en viidakosta löydä: Jos on valittu ylempään toiveeseen, onko (ja miten) mahdollista päästä kuitenkin alempaan? Vaiko seuraavassa yhteishaussa kokeilemaan?

Jos sinut on valittu ylempään hakutoiveeseen, et voi ottaa enää vastaan alempaa hakutoivettasi. Se peruuntuu automaattisesti. Jos et ota vastaa ylempää hakutoivettasi, et voi ottaa vastaan muutakaan paikkaa. Eli seuraavan kerran ensi keväänä. Vai voisikohan syksyllä vielä soittaa ja kysyä mahdollisten peruuntuneiden paikkojen perään? Itselläni oli sama tilanne: keväällä 1. ja 2.hakutoiveeni alkoivat tuntumaan sellaisilta, etten halunnutkaan saada niistä opiskelupaikkaa. 3. ja 4.vaihtoehto alkoivat tuntumaan niiltä omilta. Olinkin helpottunut, kun 1. ja 2. hakutoiveissa jäin varasijoille, enkä jäänyt odottamaan niiden kehittymistä vaan nappasin heti kun m

Päätät hakohteesi siinä vaiheessa kun teet hakemuksen ja laitat kohteet mieluisuusjärjestykseen. Jos vielä heinäkuussa aletaan arpomaan menisinkö 2, 4 vai 6 varasijatäyttö stoppaa tasan siihen ja paikat jää täyttämättä.

Vierailija
3757/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä päätin soittaa hakijapalveluihin, kun moni näyttää niin täällä tehneen ja olen kärvistellyt pohtien, täytyykö mun muuttaa opiskelupaikan perässä ihan uuteen kaupunkiin. Sain ihan kullan arvoista tietoa!

Toisesta paikasta kerrottiin että siinä kiintiössä jossa haen, kaikki paikat on otettu jo sitovasti vastaan. Huom. tämä ei näy opintopolussa! Siellä ei lue "peruuntunut" tmv., vaan näyttää ns. valheellisesti, että haku olisi kesken.

Toisesta paikasta kerrottiin paikkatilanne, jonon todennäköisestä etenemisestä ja myös siitä, mille sijalle edelläni olevat hakijat ovat tämän kohteen hakemuksessaan sijoittaneet. Eli kannattaa soittaa, voi selkiyttää omaa tilannetta huomattavasti ja auttaa päätöksenteossa.

Ei se ole valheellinen. Systeemi ei voi kirjata koejonoa täydeksi, koska se ei sitä pomminvarmasti ole. Jos joku kokeella jo paikan saanut pää

No siis mitä mieltä olette, mä olen jo vähän sekaisin. Haen vain todistuksella ei-ens.krt eli kaikkien hakijoiden jonossa. Yhdestä kohteesta sanottiin, että kaikki paikat tässä jonossa on otettu sitovasti vastaan. Kysyin vielä varmistukseksi, että en siis voi päästä enää sinne ja vastaus oli että en voi. Eikö tää ole sitten selvä? Että en pääse?

Toisessa kohteessa on samassa kaikkien hakijoiden todistuskiintiössä yks paikka vapaana ja yks otettu ehdollisesti vastaan. Mun edessä jonossa on joitakin ihmisiä, joten jokin toivo on. Mutta...

Kysyisin, miten noi todistusjonot menee? Tässä jälkimmäisessä hakukohteessa kahden todistusjonon pisteet on tällä hetkellä lähes identtiset - voiko joku enska tulla valituksi enskojen todistusjonosta ja vapauttaa paikan kaikkien jonosta? Vai lyheneekö jono vain jis paikkoja hylätään ja niitä tarjotaan varasijoille? Vai jotain muuta.

Jos joku osaa auttaa olen todella kiitollinen, sillä tilanteeni on hankala - jään ilmeisesti joko pienelle varasijalle ykköskohteeseen tai muutan kauas uuteen kaupunkiin. Muissa hakukohteissa pisteet tosi korkealla ja sit toi yks kohde kait kokonaan peruuntunut, vaikka ei opintopolussa sellaisena näykään.

Vierailija
3758/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jääkö hakija jonottamaan edelleen todistusjonoon, vaikka olisi jo hyväksytty koejonosta??

Vierailija
3759/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jääkö hakija jonottamaan edelleen todistusjonoon, vaikka olisi jo hyväksytty koejonosta??

Ei kai voi olla niin typerästi systeemiä ohjelmoitu.

Vierailija
3760/4398 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla 34, 35 tai 37 valittua. Ei pakosti vain yksi paikka täyttämättä