Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3661/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta! NÀyttÀÀ siis tulevan vielÀ liikettÀ pisteisiin ja varasijoihin. Turussa nÀytti olevan vielÀ paikkoja vastaanottamattakin.

Saa nĂ€hdĂ€ liikkuuko Oulu/ Jns vielĂ€ etelĂ€n perĂ€ssĂ€.

Turussa on otettu suhteessa huonoiten paikkoja vastaan, joten siellÀ varmaan vielÀ pisteet liikkuu. Hki/Tre myös jonkun verran. Odottelen mielenkiinnolla Jns/Ou -tilanteen kehitystÀ, kun ovat olleet jumissa pitkÀÀn, Jns jo kuukauden lÀhes jÀÀtyneessÀ tilanteessa.

Saman huomion tein Turusta. Aika lĂ€hellĂ€ lopulliset pisteet ollut monesti esim.  Oulua.

Itse tietty seuraan Oulun tilannetta, vaikka varasija 6 onkin todennÀköisesti liian kaukana.

Turussa putoaa vielÀ, olen varma. Olen p

ÄlĂ€kĂ€ menetĂ€ toivoa Oulun suhteen, veikkaan ettĂ€ siellĂ€ tapahtuu vielĂ€ hakukauden lopussa jonojen liikettĂ€. Oulu ja vissiin Joensuukin tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ tĂ€ynnĂ€ ylempiin toiveisiin jonottavia, minĂ€ mukaan lukien. Pisteiden puolesta liikettĂ€ pitĂ€isi molempiin vielĂ€ tulla.

Vierailija
3662/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ItellÀ varasija 32. Vipusen mukaan 10 ei oo ottanut vastaan... On tÀÀ odottelu pitkÀstyttÀvÀÀ

Vipunen ei tiedÀ, moniko ei vielÀ aio ottaa paikkaa vastaan.

Joo ei tiedĂ€kÀÀn, mutta vĂ€hĂ€n nĂ€kee montako paikkaa jĂ€ljellĂ€ 

Jos paikat on Vipusen mukaan tÀynnÀ, niin oliko se sitten siinÀ, eikÀ enÀÀ voisi tulla valituksi?

TÀtÀ itsekin mietin. Olen varasijalla vielÀ.

Taidatte katsoa Vipusta vÀÀrin. Jos paikat ovat tÀynnÀ, niin sitten on tullut peruttu-viesti, jos varasijoista on siis tullut turhia. Eli niin kauan, kun sitÀ peruttu-viestiÀ ei ole tullut, niin on jonossa ja joku paikka siellÀ vielÀ on, johon ei olla sitouduttu.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3663/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sh varasijalla 6. ja vipusessa nÀkyy, ettÀ vastaanottaneita on 63, ja paikkoja 70. Onkohan vipunen oikeassa? Ja onko minulla siis mahdollisuuksia vielÀ?

Tuolla hetkellÀ siis 7 paikka on tarjottu joillekin ja 5 oli edellÀ jonossasi. EdellÀsi oli siis 12 hakijaa. Jos nÀistÀ 12:sta 6 joko ei ota paikkaa vastaan tai jÀttÀytyy jonosta pois, niin saat paikan. Et kertonut, ettÀ moniko noista seitsemÀstÀ on jo sitoutunut paikkaan, joten todellisuudessa paikkoja, joihin ei ole sitouduttu voi olla kÀytÀnnössÀ paljon vielÀ vÀhemmÀn.

Vierailija
3664/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TyttÀreni ei uskonut pÀÀsevÀnsÀ enÀÀ yli 20. varasijalta lÀÀkikseen, mutta tuon mainitsemasi harppauksen myötÀ pitkÀaikainen haave toteutui ja (useamman yrityksen jÀlkeen) Kuopio kutsuu :) TsemppiÀ uuteen yritykseen, olet jo nytkin lÀhelle pÀÀssyt!

Huikeeta! Onneksi olkoon :) En yhtÀÀn tiennyt, miten varasijoilta on aiemmin pÀÀssyt, koska viime kevÀÀnÀ en tosiaan vielÀ varasijoille yltÀnyt.

Joo ilman muuta pitÀÀ vielĂ€ kerran lĂ€hteĂ€ yrittĂ€mÀÀn. TĂ€nÀÀn ei sijat kohdallani muuttuneet, mutta "valinta on kesken" eli ei vielĂ€ klousattu. 

Vierailija
3665/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sh varasijalla 6. ja vipusessa nÀkyy, ettÀ vastaanottaneita on 63, ja paikkoja 70. Onkohan vipunen oikeassa? Ja onko minulla siis mahdollisuuksia vielÀ?

Tuolla hetkellÀ siis 7 paikka on tarjottu joillekin ja 5 oli edellÀ jonossasi. EdellÀsi oli siis 12 hakijaa. Jos nÀistÀ 12:sta 6 joko ei ota paikkaa vastaan tai jÀttÀytyy jonosta pois, niin saat paikan. Et kertonut, ettÀ moniko noista seitsemÀstÀ on jo sitoutunut paikkaan, joten todellisuudessa paikkoja, joihin ei ole sitouduttu voi olla kÀytÀnnössÀ paljon vielÀ vÀhemmÀn.

+ Ei tiedetÀ jonoasi, mahdollista kiintiötÀsi ja niiden tilannetta, jotka mÀÀrittÀvÀt tuota varasijaa.

Vierailija
3666/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ItellÀ varasija 32. Vipusen mukaan 10 ei oo ottanut vastaan... On tÀÀ odottelu pitkÀstyttÀvÀÀ

Jos paikat on Vipusen mukaan tÀynnÀ, niin oliko se sitten siinÀ, eikÀ enÀÀ voisi tulla valituksi?

Taidatte katsoa Vipusta vÀÀrin. Jos paikat ovat tÀynnÀ, niin sitten on tullut peruttu-viesti, jos varasijoista on siis tullut turhia. Eli niin kauan, kun sitÀ peruttu-viestiÀ ei ole tullut, niin on jonossa ja joku p

Ei perumisesta taida tulla viestiÀ, mutta merkintÀ opinportissa.

Vierailija
3667/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei...

MitÀ tarkoitat?

Vierailija
3668/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Saisi opintopolku tÀnÀÀnkin pÀivittyÀ vielÀ uudestaan 15 jÀlkeen.

Vierailija
3669/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidatte katsoa Vipusta vÀÀrin. Jos paikat ovat tÀynnÀ, niin sitten on tullut peruttu-viesti, jos varasijoista on siis tullut turhia. Eli niin kauan, kun sitÀ peruttu-viestiÀ ei ole tullut, niin on jonossa ja joku p

Kiitos lohduttavista sanoista, nyt kĂ€det ristiin ja peukalot pystyyn🙏👍👌

Vierailija
3670/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MistĂ€ nĂ€kee moniko on sitoutunut ottamaan paikan vastaan? 

Vierailija
3671/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisi opintopolku tÀnÀÀnkin pÀivittyÀ vielÀ uudestaan 15 jÀlkeen.

Joo mÀ mietin samaa et voisko tÀnÀÀn tulla kun myös vissiin 4.7 ja 11.7 tuli iltapÀivitykset. Nyt olisi taas yksi vedenjakajapÀivÀ.

Vierailija
3672/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MistĂ€ nĂ€kee moniko on sitoutunut ottamaan paikan vastaan? 

Vipusen oikealta reunalta kenttÀluettelo ja siitÀ "lÀsnÀolevaksi ilmoittautuneet" -kohtaan ruksi. TÀmÀ arvo sitten nÀkyy uutena rivinÀ excelissÀ.

Vierailija
3673/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MikĂ€li kaikki paikat on hakemassasi hakukonteessa jo tĂ€ynnĂ€, tai yksi tai kaksi paikkaa ovat tĂ€yttĂ€mĂ€ttĂ€, niin millaisin evĂ€in voi vielĂ€ varasijalta 3 odottaa saavansa paikan? 

Vierailija
3674/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MikĂ€li kaikki paikat on hakemassasi hakukonteessa jo tĂ€ynnĂ€, tai yksi tai kaksi paikkaa ovat tĂ€yttĂ€mĂ€ttĂ€, niin millaisin evĂ€in voi vielĂ€ varasijalta 3 odottaa saavansa paikan? 

On kyllÀ todella tiukka paikka. Voit tuurilla saada tuon tai sitten et.

Vierailija
3675/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MistĂ€ syystĂ€ tĂ€ssĂ€ vaiheessa yleensĂ€ perutaan, tai ei oteta paikkoja vastaan? 

Vierailija
3676/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Monet jonottaa vielÀ suosituimpiin kaupunkeihin.

Vierailija
3677/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tai itselle mieluisempaa tutkintopaikkaa.

Vierailija
3678/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta! NÀyttÀÀ siis tulevan vielÀ liikettÀ pisteisiin ja varasijoihin. Turussa nÀytti olevan vielÀ paikkoja vastaanottamattakin.

Saa nĂ€hdĂ€ liikkuuko Oulu/ Jns vielĂ€ etelĂ€n perĂ€ssĂ€.

Turussa on otettu suhteessa huonoiten paikkoja vastaan, joten siellÀ varmaan vielÀ pisteet liikkuu. Hki/Tre myös jonkun verran. Odottelen mielenkiinnolla Jns/Ou -tilanteen kehitystÀ, kun ovat olleet jumissa pitkÀÀn, Jns jo kuukauden lÀhes jÀÀtyneessÀ tilanteessa.

Saman huomion tein Turusta. Aika lĂ€hellĂ€ lopulliset pisteet ollut monesti esim.  Oulua.

Itse tietty seuraan Oulun tilannetta, vaikka varasija 6 onkin todennÀköisesti liian kaukana.

Turussa putoaa vielÀ, olen varma. Olen p

Samaa uskon. Tampereen luulen kans jÀÀvÀn korkealle, kun lÀsnÀolevia jo paljon ilmoittautunut. Turkuun sulla varmasti vielÀ hyvÀt mahikset, pidÀn peukkuja!

Vierailija
3679/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

VielĂ€kö on toivoa? Paikkoja 20, otettu vastaan 18. 9 ilmoittautunut lĂ€snĂ€olevaksi. Varasija 5. En jaksaisi enÀÀ tĂ€tĂ€ epĂ€tietoisuutta. 

Vierailija
3680/4398 |
18.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VielĂ€kö on toivoa? Paikkoja 20, otettu vastaan 18. 9 ilmoittautunut lĂ€snĂ€olevaksi. Varasija 5. En jaksaisi enÀÀ tĂ€tĂ€ epĂ€tietoisuutta. 

Sattuuko olemaan Joensuun kÀssÀnope? Just katoin ettÀ ainaki samat tiedot nÀyttÀis olevan siellÀ. Ite oon sinne ei-ensikertalaisena varasijalla 4