Some-etiketti parisuhteessa
Moikka kaikille, Kysyisin mielipidettä seuraavaan: Ollaan aikuisessa klassisessa parisuhteessa. Kummallakin on kavereina esimerkiksi Facessa vastakkaista sukupuolta olevia. Joukossa on entisiä tapailukumppaneita, ihastuksia ja muutama sellainenkin, jonka kanssa ehkä treffattu ja sitten toki työkavereita ja kavereita harrastuksiin yms liittyen.
Kysymys kuuluu: Onko mielestänne oikein, että kumppaninne tai kumppanillenne joku vastakkaista sukupuolta oleva lähettää somepäivitykseen sydämen?
Kiitos jo etukäteen, jos jaksatte kertoa näkemyksenne tässä.
Kommentit (226)
Riippuu tilanteesta. Voin laittaa sydämen jos kyseessä on joku herkkä tai tärkeä päivitys joltain hyvältä ystävältä. Ei tarkoita romanttista kiinnostusta, vaan laheisyyttä muuten.
Mitä se vastaanottaja sille mitään voi jos joku tykkää lähetellä sydän-emojeita tutuilleen? Sen kysymyksen ymmärtäisin jos kysyisit että onko puolisosi tai sinun itsesi OK laittaa sydämiä niille muille tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytymistäni saa ihmetellä ja olla eri mieltä. Toivon palautetta. Menee kuitenkin himpun yli, jos aletaan sairaaksi pelottavaksi tyypiksi nimittelemään. Jos yritettäisiin olla liiaksi menemättä diagnosointiin ja henkilökohtaisuuksiin yleisestikinottaen. Yritetäänkö pysyä aiheessa ja harjoitella yhdessä olemaan triggeröitymättä. Joskus sellainen resetoiva hengitys tekee hyvää. Täällä joku toinen kaveri on antanut lenkkikomennuksia, mutta komppaan kyllä, että ulkoilma välillä tekee meille kaikille hyvää.
Ap
Mielestäni sinua on täällä kritisoitu jopa yllättävänkin helläkätisesti, koska eihän tuollainen käytös tai ajattelu mitenkään normaalia ja tervettä ole.
Sinä olet kumppanisi itse valinnut, ja hän sinut. Sinun paikkasi on nyt luottaa häneen ja suhteeseenne ilman mitään somen kyttäilyä, y
Juu sulla on tässä paljon pointtia. Otetaan koppia ja kittetään sekä kumarretaan. Näin se on järkevö toimia kuten kuvailit. En minä arvojani kuitenkaan myy ja minusta siinä ei kyllä ole mitään pelottavaa, jos kumppania huomioidaan someviestinnässä. Kyllähän se on loukkaavaa, jos naiseni punaisia sydämiä lähettelee entisille hoidoilleen ja he hänelle. Ei se siitä muuksi muutu. Kiitos kuitenkin naisellisesta näkökulmastasi. Yritetään oppia elämästä kaiken aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä se vastaanottaja sille mitään voi jos joku tykkää lähetellä sydän-emojeita tutuilleen? Sen kysymyksen ymmärtäisin jos kysyisit että onko puolisosi tai sinun itsesi OK laittaa sydämiä niille muille tutuille.
No kyllä minä saisin selväksi tehtyä lähettäjille, ettei säännöllisesti kuuluisi sydäniä minulle lähettää, jos joku nainen mulle niitä lähettäisi, varatulle miehelle eli kyllä vastaanottajallakin jokin vastuu pidemmän päälle on. Periaatteessa kyllä samaa mieltä!
Ap
Minulla on somessa nyt 1 exä, tai tapailumies. Hän on viestitellyt minulle jo ehkä kohta 20 vuotta, ja saattaa tyhmyyttään laittaa jotain tosiaan halipus tms. Hän ei todellakaan ole mikään riski nyxälle. Sillä miehellä oli mahdollisuus, hän ei sitä käyttänyt ja juna meni jo.
Ainoa tietysti jos en muita saa ja nyxän käytös jatkuu yhtä kamalana... mutta silloinkin se olisi luultavasti ero ja joku ihan uusi.
Yleisesti ottaen, jos nyt jossain rajoissa pidättäydytään, niin en lähtisi täällä päättämään ja diagnosoimaan kenen ajattelu on sairasta ja kenen tervettä. Voidaanhan me olla sitä mieltä, että jonkun meistä ajatus on valtavirrasta poikkeavaa, erikoista tai sellaista jota ei itse ymmärrä. Se ei silti tarkoita, että se olisi sairasta.
Kaikella kunnioituksella ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on somessa nyt 1 exä, tai tapailumies. Hän on viestitellyt minulle jo ehkä kohta 20 vuotta, ja saattaa tyhmyyttään laittaa jotain tosiaan halipus tms. Hän ei todellakaan ole mikään riski nyxälle. Sillä miehellä oli mahdollisuus, hän ei sitä käyttänyt ja juna meni jo.
Ainoa tietysti jos en muita saa ja nyxän käytös jatkuu yhtä kamalana... mutta silloinkin se olisi luultavasti ero ja joku ihan uusi.
Ai olet yhden itsetunnon kohottajan säilyttänyt somekaverina. No mikäpä tuossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olet yhden itsetunnon kohottajan säilyttänyt somekaverina. No mikäpä tuossa...
Kiitos tarinastasi. Käytät nyt himpun verran exääsi varamiehenä. Tähän sinulla toki on täysi oikeus. Nykyinen miehesi saattaisi loukkaantua kyllä tuosta. Melkeinpä suosittelisin, että älä vaaranna nykyistä suhdettasi pilaamalla mahdollisesti luottamustanne. Asia on kuitenkin täysin sinun. Kaikkea hyvää!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:ko taas skitsoilee? Juu ei ole itsetunnon kohottaja. Ei ole 20 vuotta nuorempi hyvävartaloinen komistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tarinastasi. Käytät nyt himpun verran exääsi varamiehenä. Tähän sinulla toki on täysi oikeus. Nykyinen miehesi saattaisi loukkaantua kyllä tuosta. Melkeinpä suosittelisin, että älä vaaranna nykyistä suhdettasi pilaamalla mahdollisesti luottamustanne. Asia on kuitenkin täysin sinun. Kaikkea hyvää!
Ei, se ei ole varamies. En koskisi pitkällä tikullakaan enää. Mutta nykyinen se pilaa niillä nettinaisilla suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:ko taas skitsoilee? Juu ei ole itsetunnon kohottaja. Ei ole 20 vuotta nuorempi hyvävartaloinen komistus.
Hienosti täällä ammutaan viestintuojaa joka käänteessä. Lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnon kohottajat on niitä, jotka lähettelee halipuseja ja sydämiä, ja niitä ilmankin pärjäisi, mutta onhan ne nyt niin kivoja. Vai mitä.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tarinastasi. Käytät nyt himpun verran exääsi varamiehenä. Tähän sinulla toki on täysi oikeus. Nykyinen miehesi saattaisi loukkaantua kyllä tuosta. Melkeinpä suosittelisin, että älä vaaranna nykyistä suhdettasi pilaamalla mahdollisesti luottamustanne. Asia
Ahaa okei. Ymmärrän. I feel you! Voimia!
Ap
Miksi ap on niin peloissaan parisuhteensa puolesta? Missä luottamus? Onko suhteessa joku huonosti jos ajatukset pyörii siinä että kumppani pian lähtee jonkun muun matkaan?
Kenelle saa flirttailla? Kenelle on tarvetta laittaa sydäntä / flirttailla ja miksi? Nää on niitä oleellisimpia kysymyksiä. Vastaukset riippuu myös siitä suhteen laadusta ja kummankin kiintymyssuhdemallista.
Omasta puolestani näin:
Jos on parisuhteessa, sydäntä voi laittaa somessa kavereille ja ystäville, jos on sopiva ei-seksuaalinen aihe.
Eksille, ent. tapailukumppaneille, ihastuksille jne ei ole sovelaista laittaa sydäntä.
Täällä paradoksaalisesti muuten vastustetaan henkistä väkivaltaa, mutta sitten kuitenkin saa alentua koulukiusaajan tasolle itse muita kohtaan. Sekö on sitä parempaa väkivaltaa? No...kyllähän vaikea sääliä Isis terroristeja, joita Puten jengi kiduttelee eli ymmärrän joiltain osin. Kyllä me ihmiset ollaan itsekkäitä. Jos meitä lyödään, se on väkivaltaa. Jos me lyödään toista, on se oikeutettua, kun itsepähän kerjäsi sitä. Menee vähän ohi aikeen, mutta sellainen empatiakyvyn harjoitteleminen tekisi meille kaikille ehkä hyvää. Siitä minunkin pitäisi alkaa. Koittaa ymmärtää lempeästi, että naisellani on jokin tarve syystä tai toisesta eksien sydämiin. Jotain riittämättömyyden tunnetta tai pelkoaan ehkä projisoi eri tavoin kuin minä omaani...
Ap
Mitä se sydän kellekin tarkoittaa? Onko aina flirttiä, vai voiko olla myös ystävyyttä? Myötätuntoa? Lämmintä tunnetta ilman sen enempää?
Itse lähden siitä, että sinkut lähetelkööt ihan mielensä mukaan sydämiä ja muita, parisuhteessa voi vähän miettiä, että mitä haluaa viestiä ja kenelle. Olis se kumppania kohtaan vähän tylyä, jos julkisesti laittaa sydäntä muiden herutuskuville, mutta toisenlaiset postaukset taas... Ei oo yhtä selkeää sääntöä joka tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle saa flirttailla? Kenelle on tarvetta laittaa sydäntä / flirttailla ja miksi? Nää on niitä oleellisimpia kysymyksiä. Vastaukset riippuu myös siitä suhteen laadusta ja kummankin kiintymyssuhdemallista.
Omasta puolestani näin:
Jos on parisuhteessa, sydäntä voi laittaa somessa kavereille ja ystäville, jos on sopiva ei-seksuaalinen aihe.
Eksille, ent. tapailukumppaneille, ihastuksille jne ei ole sovelaista laittaa sydäntä.
Komppaan lähes täysin. Kiitos näkemyksestäsi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä paradoksaalisesti muuten vastustetaan henkistä väkivaltaa, mutta sitten kuitenkin saa alentua koulukiusaajan tasolle itse muita kohtaan. Sekö on sitä parempaa väkivaltaa? No...kyllähän vaikea sääliä Isis terroristeja, joita Puten jengi kiduttelee eli ymmärrän joiltain osin. Kyllä me ihmiset ollaan itsekkäitä. Jos meitä lyödään, se on väkivaltaa. Jos me lyödään toista, on se oikeutettua, kun itsepähän kerjäsi sitä. Menee vähän ohi aikeen, mutta sellainen empatiakyvyn harjoitteleminen tekisi meille kaikille ehkä hyvää. Siitä minunkin pitäisi alkaa. Koittaa ymmärtää lempeästi, että naisellani on jokin tarve syystä tai toisesta eksien sydämiin. Jotain riittämättömyyden tunnetta tai pelkoaan ehkä projisoi eri tavoin kuin minä omaani...
Ap
Somesydän voi tarkoittaa eri ihmisille niin eri asiaa. Vähän kuin halaus. Jollekin se on tervehdys, joka jaetaan puolituttujenkin kanssa, joku toinen haluaa halia vain puolisonsa kanssa ja toivoo ,että puolisokaan ei halais muita.
Ja voimia kaikille henkistä ja fyysistä väkivaltaa parisuhteessa kokeneille sukupuolesta riippumatta! Se on aina väärin. Joskus kuitenkin esimerkiksi mikropettäminenkin voi olla henkistä väkivaltaa, asioiden salaaminen ja valehtelukin, itsekkyys ylipäänsä. Eli henkistä väkivaltaa ei pelkästään ole kontrollointi ja sairaalloinen mustasukkaisuus. Väkivallan muodot ovat moninaiset!
Ap