Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia Pohjois-Karjalaiset ihmiset ovat?

Vierailija
26.03.2024 |

Kertokaapa kuka tietää?

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt löytyikin itärajan eräjormia jotka ei pelkää mitään.. Ullatus? 

Se on se meijän karjalaisten Lapinlisä 😉 Oikeesti noiki tyypit asuu jossain Rantakyläs tai Marjalas 🤭

Vierailija
162/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuntenut henkilöitä Kiteeltä, jokaisella vakavia mielenterveysongelmia. Eräskin hiljattain eläköitynyt toimittaja. 

Taidan tietää tyypin, kulki jo nuorena karvahattu päässä. Puistattaa muistellakin, tiedän hänestä yhtä ja toista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jäänyt vähän epäselväksi savolaisuuden ja karjalaisuus erot, puhe kuulostaa minulle, aidolle läntisen heimon edustajalle ihan samalta. En ole koskaan idässä käynyt vaikka kovasti omia seutujaan aina kehuvat, voivat ollakin kauniita. 

Vierailija
164/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset ovat yleensä loistavia ruuanlaittajia. Kaipa sitä osataan myös Pohjois-Karjalassa.

Vierailija
165/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jäänyt vähän epäselväksi savolaisuuden ja karjalaisuus erot, puhe kuulostaa minulle, aidolle läntisen heimon edustajalle ihan samalta. En ole koskaan idässä käynyt vaikka kovasti omia seutujaan aina kehuvat, voivat ollakin kauniita. 

Savossa viännettään ja kiännettään enemmän, puhuttaan levveemmin, sanottaan esim. Kuopijjoon eli käytetään kaksoiskonsonantteja. Toki eroa löytyy myös ilmaisuissa. Kuitenkin ollaan naapureita ja kieli elää eli harva puhuu enää puhdasta savvoo tai karjalaa. Huom. Karjalan kieli on sitte ihan eri juttu kuin meikeläisten murre. Tervetuloa käymään ja viihtymään! 

Vierailija
166/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karhu tuli kahta ihmistä kohti Nurmeksessa – töissä ollut metsäneuvoja pelkäsi henkensä edestä

Metsäneuvoja oli tekemässä maastotarkastusta yhdessä maanomistajan kanssa, kun karhu lähti tulemaan kohti.

https://yle.fi/a/74-20158109

Ihminen  on  profiloitunut  karhujen  silmissä  ta pp a jaksi  ja   käyttäytyy  sen  mukaisesti.  Jokainen  ihminen  voi  olla  ta ppaja.  Luontokuvaajat  on  käyneet  tutuiksi vaarattomuudellaan?

Vierailija
167/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä sekoittuu savolaiset ja karjalaiset. Pohjois- ja Etelä-Karjalan väki on suht samantyyppisiä, kuntaas Pohjois- ja Etelä-Savon jengi eroaa toisistaan. Viimeksi mainitut liippaavat likelle karjalaisia. Jännä juttu, mutta lappilaisissa ja karjalaisissa on jotain samankaltaisuutta, ainakin puheliaisuus, suoruus ja ystävällisyys. 

Suoruus on etenkin länsisuomalainen piirre. 

Kieli?  Muovaa  ihmistä  vai  oliko se  toiste päin.  Mutta vihollisuudet  on  tulleet  enemmän  idästä  päin,   ja  läntiset  suhtautuu  vanhastaan  itäisiin  suurella  epäluulolla. Aiheesta  varmasti. 

Vierailija
168/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karhu tuli kahta ihmistä kohti Nurmeksessa – töissä ollut metsäneuvoja pelkäsi henkensä edestä

Metsäneuvoja oli tekemässä maastotarkastusta yhdessä maanomistajan kanssa, kun karhu lähti tulemaan kohti.

https://yle.fi/a/74-20158109

Ihminen  on  profiloitunut  karhujen  silmissä  ta pp a jaksi  ja   käyttäytyy  sen  mukaisesti.  Jokainen  ihminen  voi  olla  ta ppaja.  Luontokuvaajat  on  käyneet  tutuiksi vaarattomuudellaan?

Ennen olikin profiloitunut, mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt. Viimeksi tänään Muppet-showssa eli Eduskunnassa puhuttiin siitä että karhukantaa on vähennettävä. Karhuille palautettava entinen ihmispelko ja karhujen itsensäkin hyvinvoinnin mm. ravinnon turvaamiseksi niitä ei saa olla liikaa. Toki voimme kyyditä idän tiheän karhukannan yksilöitä muuallekin Suomeen. Monta laitetaan ja minne? Stadi? Monta sinne? Entä Tampere? 

Vierailija
169/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä sekoittuu savolaiset ja karjalaiset. Pohjois- ja Etelä-Karjalan väki on suht samantyyppisiä, kuntaas Pohjois- ja Etelä-Savon jengi eroaa toisistaan. Viimeksi mainitut liippaavat likelle karjalaisia. Jännä juttu, mutta lappilaisissa ja karjalaisissa on jotain samankaltaisuutta, ainakin puheliaisuus, suoruus ja ystävällisyys. 

Suoruus on etenkin länsisuomalainen piirre. 

Kieli?  Muovaa  ihmistä  vai  oliko se  toiste päin.  Mutta vihollisuudet  on  tulleet  enemmän  idästä  päin,   ja  läntiset  suhtautuu  vanhastaan  itäisiin  suurella  epäluulolla. Aiheesta  varmasti. 

Äläpä sekoita meitä itäsuomalaisia venäläisiin. Venäjältä ne vihollisuudet on aina tullut!! Me emme ole vihamielisiä, emme sotaisia vaan haluamme elää rauhassa ja turvassa kuten varmaan kaikki suomalaiset. 

Vierailija
170/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono itsetuntoisia. Seläntakana puhujia.

Aha, minä kun luulin, että pohjalaiset ovat tällaisia.

Vierailija
171/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tu kahtomahan torille ni lähdettää risteillee Pielisjojelle 

Vierailija
172/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuntenut henkilöitä Kiteeltä, jokaisella vakavia mielenterveysongelmia. Eräskin hiljattain eläköitynyt toimittaja. 

Luuletko ,ettei Helsingissä ole samoja ongelmia.

Ja isommassa mittakaavassa.

Vierailija
173/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012040838.html

Poliisi: Täällä liikkuu karhuja

Torstaina havaintoja oli useampia Itä-Suomessa.

Vierailija
174/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jämptejä, rehellisiä, suoraselkäisiä, vahvoja jne.

Ihanko totta?

Ei. Asuin siellä joitain vuosia ja kokemus oli kyllä ihan jotain muuta. Tottakai heissä on porukkaa joka lähtöön kuten kaikkialla muuallakin muuta sellainen kyttääminen, vainoaminen ja juoruilu jota jouduin kokemaan oli jotain ihan kammottavan järkyttävää etten sitä toivo kenellekään.

Vierailija
175/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ,ettei Helsingissä ole samoja ongelmia.

Ja isommassa mittakaavassa.

No nyt kysyttiin pohjoiskarjalaisista ja siihen tuo vastasi. 

Vierailija
176/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaita ja iloisia. 

Vierailija
177/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tu kahtomahan torille ni lähdettää risteillee Pielisjojelle 

Tuleha sie kahtomaan torille nii lähetää risteilee Pielisjoille. Näin. 

Vierailija
178/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persaukisin maakunta koko Suomessa. Tuskin kaikki ovat iloisia.

Eläkeläisiä ja Kelan elättejä suurin osa. 

Matalampi työttömyys kuin Helsingissä tai Vantaalla

Vierailija
179/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persaukisin maakunta koko Suomessa. Tuskin kaikki ovat iloisia.

Eläkeläisiä ja Kelan elättejä suurin osa. 

Suurin osa Kelan eläteistä taitaa asua Myrtsissä ja muissa samanlaisissa kolhooseissa Kehä III sisällä.

https://yle.fi/a/74-20199027 Mitäs höpöjät? 

Eläkeläinen ei taida olla se mihin viitataan kun puhutaan kelan eläteistä. P-Karjalassa on suomen ikääntynein väestö. Tappaako ne vanhukset pitäisi, ettei oltaisi kelan rahoista elävä maakunta?

Vierailija
180/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääpä käsitelkö meitä homogonisena joukkona, sillä meissäkin on eroja jo riippuen siitä missä asumme. Esimerkiksi Lieksassa on paljon lestadiolaisuutta ja näin ollen hiukna suvaitsemattomuutta kuin myös rasismia. Joensuu on opiskelijakaupunki joten ilmapiiri on suvaitsevampi ja sanoisinko jopa vapaampi. Sitten on vauraat maatalouspitäjät ja vastapainona köyhtyvät kunnat joissa ei ole yrityksiä, lähes joka ukko on työtön tai asukkaiden keski-ikä on 90v. Yhteistä on kaunis luonto, yksi Suomen kauneimpia ja toki se karjalainen luonteenlaatu joka vielä pilkistää, vaikka ei täällä kaikilla helppoa ole kun muuta Suomea kehitetään ja investoidaan, mutta täällä ei lisäänny kuin karhut. Pohjois-Karjala on unohdettu suojavyöhykkeeksi ja karhujen temmellyskentäksi. Kuka uskaltaa marja- ja sienimetsään? 🐻

Tähän asti olen uskaltautunut ja 56 vuotta olen täällä elänyt. Eikä poikkeusta tee kyllä tämäkään vuosi. Ei ole sellaista paskahousu vetelys geeniä minulle suotu, kun ikäni olen metsissä kulkenut kesät talvet ja kuljen kunnes jalka ei enään nouse. 

Riippuu kuule ihan siitä missä päin asut, vaikka on karhuja mm. Joensuun ja Kiteenkin keskustoissa näkynyt. Olen elänyt täällä sinua kauemmin ja marjastanut, sienestänyt, kalastanut sekä tehnyt metsähommia mitä olen pystynyt. Samaa teki isänikin aikoinaan kuin myös metsästi. Kuunaan ei täällä karhuun tai suteen törmännyt, ei edes niiden jälkiin, mutta nyt muutaman vuoden aikana molempien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja niiden ihmispelko on kadonnut kun niitä ei metsästetä, ja kun ne tottuvat meihin kun joutuvat reviiriään laajentamaan. 

Kyllä se kyläläisiä on alkanut hirvittämään kun karhut vierailevat pihoilla ja niitä näkee jopa keskellä päivää vaikkapa kylätiellämme. Naapureiden pihakameroissa karhuja näkyy pennuilla ja ilman. Minunkin pihassani on karhun paskoja ollut useastikin ja mm. viime syksynä sellainen pisti omppupuun tuhannenpillunpäreiksi. En minä ole karhuja tai susia pelännyt, mutta terve pelko alkaa olla aiheellista, sillä yksi kaunis päivä joku ihminen tulee raadelluksi tai jopa tapetuksi. Läheltä piti tapauksia on jo liikaa, naapurikin joutui vetämään maihin kun karhu alkoikin lähentelemään ja paikallislehdista saa lukea lisää. Huutele vaan sieltä Joensuun kerrostalosta kuinka kova eräjorma sä olet. Paskat ne menee sullakin housuun jos karhu tulee sua Siltakadulla vastaan. 

Hattuvaarassa keskellä korpea minä ikäni olen asunut. Ihme pullamössö täytyy olla jos ei metsään aikamies/akka uskalla. Kaikkea sitä kuuleekin. Kyllä täällä karhuja ja susiakin joskus näkee jos ei ihan sokea ole. Tuossa tontin rajalla kuopsi viimeksi syksynä. En kauhistunut jos nyt en taputtelmaankaan mennyt. 

Ai sie asut Hatus, sithä myö tunnetaanki ku eihän montoo siel ennee ole. Mie muutin Mantsii vajjoo vuos sitte. Pittää siunnii kuitennii elukoi varroo. Eile tyttö näk karhun Tolokun lähel mut onneks ol autossa. Ei pie olla ylipiä jottei se kostauvu. Kai sie kuitennii sen myönnät jotta elukoi on enempi kuin enne? 

Ilomantsissa ei puhuta noin.

t.naapurikunnasta, ilomantsilaislähtöisen miehen vaimo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan