Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia Pohjois-Karjalaiset ihmiset ovat?

Vierailija
26.03.2024 |

Kertokaapa kuka tietää?

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääpä käsitelkö meitä homogonisena joukkona, sillä meissäkin on eroja jo riippuen siitä missä asumme. Esimerkiksi Lieksassa on paljon lestadiolaisuutta ja näin ollen hiukna suvaitsemattomuutta kuin myös rasismia. Joensuu on opiskelijakaupunki joten ilmapiiri on suvaitsevampi ja sanoisinko jopa vapaampi. Sitten on vauraat maatalouspitäjät ja vastapainona köyhtyvät kunnat joissa ei ole yrityksiä, lähes joka ukko on työtön tai asukkaiden keski-ikä on 90v. Yhteistä on kaunis luonto, yksi Suomen kauneimpia ja toki se karjalainen luonteenlaatu joka vielä pilkistää, vaikka ei täällä kaikilla helppoa ole kun muuta Suomea kehitetään ja investoidaan, mutta täällä ei lisäänny kuin karhut. Pohjois-Karjala on unohdettu suojavyöhykkeeksi ja karhujen temmellyskentäksi. Kuka uskaltaa marja- ja sienimetsään? 🐻

Tähän asti olen uskaltautunut ja 56 vuotta olen täällä elänyt. Eikä poikkeusta tee kyllä tämäkään vuosi. Ei ole sellaista paskahousu vetelys geeniä minulle suotu, kun ikäni olen metsissä kulkenut kesät talvet ja kuljen kunnes jalka ei enään nouse. 

Riippuu kuule ihan siitä missä päin asut, vaikka on karhuja mm. Joensuun ja Kiteenkin keskustoissa näkynyt. Olen elänyt täällä sinua kauemmin ja marjastanut, sienestänyt, kalastanut sekä tehnyt metsähommia mitä olen pystynyt. Samaa teki isänikin aikoinaan kuin myös metsästi. Kuunaan ei täällä karhuun tai suteen törmännyt, ei edes niiden jälkiin, mutta nyt muutaman vuoden aikana molempien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja niiden ihmispelko on kadonnut kun niitä ei metsästetä, ja kun ne tottuvat meihin kun joutuvat reviiriään laajentamaan. 

Kyllä se kyläläisiä on alkanut hirvittämään kun karhut vierailevat pihoilla ja niitä näkee jopa keskellä päivää vaikkapa kylätiellämme. Naapureiden pihakameroissa karhuja näkyy pennuilla ja ilman. Minunkin pihassani on karhun paskoja ollut useastikin ja mm. viime syksynä sellainen pisti omppupuun tuhannenpillunpäreiksi. En minä ole karhuja tai susia pelännyt, mutta terve pelko alkaa olla aiheellista, sillä yksi kaunis päivä joku ihminen tulee raadelluksi tai jopa tapetuksi. Läheltä piti tapauksia on jo liikaa, naapurikin joutui vetämään maihin kun karhu alkoikin lähentelemään ja paikallislehdista saa lukea lisää. Huutele vaan sieltä Joensuun kerrostalosta kuinka kova eräjorma sä olet. Paskat ne menee sullakin housuun jos karhu tulee sua Siltakadulla vastaan. 

Hattuvaarassa keskellä korpea minä ikäni olen asunut. Ihme pullamössö täytyy olla jos ei metsään aikamies/akka uskalla. Kaikkea sitä kuuleekin. Kyllä täällä karhuja ja susiakin joskus näkee jos ei ihan sokea ole. Tuossa tontin rajalla kuopsi viimeksi syksynä. En kauhistunut jos nyt en taputtelmaankaan mennyt. 

Ai sie asut Hatus, sithä myö tunnetaanki ku eihän montoo siel ennee ole. Mie muutin Mantsii vajjoo vuos sitte. Pittää siunnii kuitennii elukoi varroo. Eile tyttö näk karhun Tolokun lähel mut onneks ol autossa. Ei pie olla ylipiä jottei se kostauvu. Kai sie kuitennii sen myönnät jotta elukoi on enempi kuin enne? 

Vierailija
142/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääpä käsitelkö meitä homogonisena joukkona, sillä meissäkin on eroja jo riippuen siitä missä asumme. Esimerkiksi Lieksassa on paljon lestadiolaisuutta ja näin ollen hiukna suvaitsemattomuutta kuin myös rasismia. Joensuu on opiskelijakaupunki joten ilmapiiri on suvaitsevampi ja sanoisinko jopa vapaampi. Sitten on vauraat maatalouspitäjät ja vastapainona köyhtyvät kunnat joissa ei ole yrityksiä, lähes joka ukko on työtön tai asukkaiden keski-ikä on 90v. Yhteistä on kaunis luonto, yksi Suomen kauneimpia ja toki se karjalainen luonteenlaatu joka vielä pilkistää, vaikka ei täällä kaikilla helppoa ole kun muuta Suomea kehitetään ja investoidaan, mutta täällä ei lisäänny kuin karhut. Pohjois-Karjala on unohdettu suojavyöhykkeeksi ja karhujen temmellyskentäksi. Kuka uskaltaa marja- ja sienimetsään? 🐻

Tähän asti olen uskaltautunut ja 56 vuotta olen täällä elänyt. Eikä poikkeusta tee kyllä tämäkään vuosi. Ei ole sellaista paskahousu vetelys geeniä minulle suotu, kun ikäni olen metsissä kulkenut kesät talvet ja kuljen kunnes jalka ei enään nouse. 

Riippuu kuule ihan siitä missä päin asut, vaikka on karhuja mm. Joensuun ja Kiteenkin keskustoissa näkynyt. Olen elänyt täällä sinua kauemmin ja marjastanut, sienestänyt, kalastanut sekä tehnyt metsähommia mitä olen pystynyt. Samaa teki isänikin aikoinaan kuin myös metsästi. Kuunaan ei täällä karhuun tai suteen törmännyt, ei edes niiden jälkiin, mutta nyt muutaman vuoden aikana molempien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja niiden ihmispelko on kadonnut kun niitä ei metsästetä, ja kun ne tottuvat meihin kun joutuvat reviiriään laajentamaan. 

Kyllä se kyläläisiä on alkanut hirvittämään kun karhut vierailevat pihoilla ja niitä näkee jopa keskellä päivää vaikkapa kylätiellämme. Naapureiden pihakameroissa karhuja näkyy pennuilla ja ilman. Minunkin pihassani on karhun paskoja ollut useastikin ja mm. viime syksynä sellainen pisti omppupuun tuhannenpillunpäreiksi. En minä ole karhuja tai susia pelännyt, mutta terve pelko alkaa olla aiheellista, sillä yksi kaunis päivä joku ihminen tulee raadelluksi tai jopa tapetuksi. Läheltä piti tapauksia on jo liikaa, naapurikin joutui vetämään maihin kun karhu alkoikin lähentelemään ja paikallislehdista saa lukea lisää. Huutele vaan sieltä Joensuun kerrostalosta kuinka kova eräjorma sä olet. Paskat ne menee sullakin housuun jos karhu tulee sua Siltakadulla vastaan. 

Hattuvaarassa keskellä korpea minä ikäni olen asunut. Ihme pullamössö täytyy olla jos ei metsään aikamies/akka uskalla. Kaikkea sitä kuuleekin. Kyllä täällä karhuja ja susiakin joskus näkee jos ei ihan sokea ole. Tuossa tontin rajalla kuopsi viimeksi syksynä. En kauhistunut jos nyt en taputtelmaankaan mennyt. 

Hattuvaarassaon joskus lystiä pidetty 🤗🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ovat ihania,avoimia,rehellisiä.Tykkään..

Vierailija
144/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
145/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hattuvaarassa keskellä korpea minä ikäni olen asunut" 

Niinpä tietysti, niinpä tietysti 😂 

Vierailija
146/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jämptejä, rehellisiä, suoraselkäisiä, vahvoja jne.

Ihanko totta?

kyllä maar, on tullu asuttua niin länsi kuin itä puolella suomea ja keskellä kainuussakin.. ja olen täältä kotoisinkin syntyjään

Luettelit juuri ne ominaisuudet, jotka Pohjoiskarjalaisilta puuttuu. Olen kotoisin länsirannikon kaupungista, ja asunut nyt pienellä pohjoiskarjalan paikkakunnalla lähes 20 vuotta. Joten löytyy perspektiiviä. Länsirannikolla sanotaan suoraan, ja ollaan oikeasti rehellisiä, ja pidetään sovitut asiat. Muiden asioihin ei puututa, ei kytätä naapureita, eikä juorut kiinnosta. Pohjoiskarjalassa ollaan kyllä ns. vieraanvaraisia. Eli näytellään päin naamaa, mutta selän takana heti juorutaan. Mitään ei voi sanoa suoraan. On totuttu siihen, että toinen voi pettää, ja niellään kiltisti toisen antama ontuva selitys, vaikka tiedetään pskapuheeksi. Kytätään muita ihmisiä, tiedetään kaikki paremmin, kadehditaan kaikkea, ja jos on rahaa, niin leveillään, ja ollaan muiden yläpuolella. Jos on tehty virhe, niin selitellään ontuvasti parhain päin, ei myönnetä. 

Ehkä tämä on vain pienten paikkakuntien ongelma, eikä liity mitenkään maakuntiin, mutta näin itse olen kokenut. Vaikea oli sopeutua kulttuuriin. Tämä oli jonkinlainen yleistys, tietysti molemmista suunnista löytyy molemmantyyppisiä ihmisiä. Olen täälläkin saanut hyviä ystäviä, mutta hassua on se, että suurin osa heistä on muualta tulleita.

Länsimaalaiset sanoo suoruudeksi tylyä, huonoa ja epäkohteliasta käytöstään.

Vierailija
147/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin joku mökki ,mummula oli todella korvessa kävi tietysti siellä,kerran joku ajo autolla siinä kyseli onko tuolla hyviä  marja paikkoja,on siellä menkää vaan..

meni vähän aikaa niin ne ajaa lujaa takas hiekkapöly perässä,sanoivat äkkiä pysähdys,karhu tuli konepellille..Ei tullut marjoja tälläkään kertaa vaikka metsät niitä täynnä oli...

Vierailija
148/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sie asut Hatus, sithä myö tunnetaanki ku eihän montoo siel ennee ole. Mie muutin Mantsii vajjoo vuos sitte. Pittää siunnii kuitennii elukoi varroo. Eile tyttö näk karhun Tolokun lähel mut onneks ol autossa. Ei pie olla ylipiä jottei se kostauvu. Kai sie kuitennii sen myönnät jotta elukoi on enempi kuin enne? 

Mie asun Möhkössä, terve! 

Vierailija
149/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut henkilöitä Kiteeltä, jokaisella vakavia mielenterveysongelmia. Eräskin hiljattain eläköitynyt toimittaja. 

Vierailija
150/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaaratonta karhua ei ole" 

https://yle.fi/a/74-20227719

"Karhuhavaintojen määrä yli kaksinkertaistui vuodesta 2024. Lukua selittää osaltaan se, että karhuja ei ole metsästetty kahteen viime vuoteen poronhoitoalueen ulkopuolella, Heikkinen sanoo."

"Idän suunnalla karhut liikkuvat pienemmällä alueella, mutta länteen päin mentäessä liikkumisalueet ovat suurempia. Yksi syy voi olla, että idän karhukanta on isompi, eikä siellä ole tarvetta tai mahdollisuutta liikkua niin laajalla alueella."

Vierailija
151/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20203461

Siitä voi lukea faktaa pohjois-karjalan ossavista kuljettajista niin ei tarvitse ulista. 

Enon kolarin josta kuvituskuva, ajoi lappilainen romani, kuolonuhreja oli ainakin neljä samassa autossa.

Vierailija
152/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20203461

Siitä voi lukea faktaa pohjois-karjalan ossavista kuljettajista niin ei tarvitse ulista. 

Enon kolarin josta kuvituskuva, ajoi lappilainen romani, kuolonuhreja oli ainakin neljä samassa autossa.

Eiks se ollu ruottalainen romani? 

Vierailija
153/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karhu teki valehyökkäyksiä taimienistuttajaa kohtaan Ilomantsissa viime sunnuntaina. On siinä ollut oleminen keskellä hakkuuaukeaa aikuisen karhun kanssa kahden.

Vierailija
154/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhu tuli kahta ihmistä kohti Nurmeksessa – töissä ollut metsäneuvoja pelkäsi henkensä edestä

Metsäneuvoja oli tekemässä maastotarkastusta yhdessä maanomistajan kanssa, kun karhu lähti tulemaan kohti.

https://yle.fi/a/74-20158109

Vierailija
155/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta neljäkymmentä vuotta kiertänyt rajanpintaa Ilomantsi, Naarva.jne. Metsästys, marjastus ja sienestysreissuilla. Ri ole ollut pelkoa karhuista. Ovat niin arkoja eläimiä. Susi ei tule ihmisen päälle.

Tilastollisesti lehmä, hevonen, koira ja.punkki oat ne mitkä vuosittain tappavat ihmisiä.

Vierailija
156/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan ikäluokan Jokipoikien toimihenkilöt oli kyllä aivan prseestä. Kieroja, epäurheilijamaisia itkijäeukkoja. Ainoat joensuulaiset joiden kanssa olen ollut tekemisisssä.

Vierailija
157/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä nyt löytyikin itärajan eräjormia jotka ei pelkää mitään.. Ullatus? 

Vierailija
158/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteikkaita niin hyvässä kuin pahassa 😄 

Vierailija
159/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään emo ja 3 pentua Hutsissa n. klo. 06.15

Vierailija
160/199 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jämptejä, rehellisiä, suoraselkäisiä, vahvoja jne.

Ihanko totta?

Reijonen tietää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän