Millaisia Pohjois-Karjalaiset ihmiset ovat?
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh tuo liikennekäyttäytyminen on ehkä ainoa kehityskohde pohjois-karjalan ihmisillä. Kun olin koulukaverin auton kyydissä niin oli kyllä kuin olis ralliauton kyydissä ollut :D. Ja saa tosiaan varoa myös kääntyviä autoja, eivät noudata suojatie ohjausta että kääntyvä auto väistää vaan monta kertaa on kaahattu edestä niin että lapsikin meinannut jäädä alle.
Nuo liikenneongelmat tulevat yleensä loma-aikoina. Etelästä lomalle tulevat kaahaavat hiljaisellakin tiellä edelläolevan persiiseen, eivät varmaan osaa ajaa kuin letkassa. Paikalliset ajavat yleensä ihan rauhallisesti, osin myös siksi, että tiet eivät ole niin tikissä kuin Ruuhka-Suomessa. Tänne ei yleensä anneta edes sitä tienpitorahaa, mikä tänne kuuluisi. Sen yleensä vohkivat eteläsuomalaiset tai savolaiset.
Kirjoitat valheita. T: Paikallinen
Myönnät siis itse perseileväsi liikenteessä. No, sattuuhan niitä muutama mätämuna täälläkin liikenteeseen.
Etkö osaa lukea? Mielestäni en sanonut sanaakaan itsestäni. En minä aja millään muulla kuin taksilla kun olen vyötäröstä alaspäin halvaantunut. Viimeksi eilen rouva tuossa porokylän s-marketilla yritti peruuttaa päältä ja tämä liikenne käyttäytyminen on täällä ollut aina täysin samanlaista kuin mitä ihmiset edellä kuvasivat. Ja tämän kyllä myöntää ja tiedostaa kaikki paikalliset, sinä ilneisesto et kuulu heihin tai tykkäät valehdella. Ei tämä ole mikään salaisuus täällä, vaan ihan yleinen keskustelun aihe kahvipöydissä ja kylllä, johon poliisikin tekee kaikkensa puuttuakseen, joskin laihoin tuloksin.
On se landeille näköjää helvetin vaikee ja kova paikka myöntää et eivät osaa ajaa, eivätkä piittaa edes opetella, ku tätä keskusteluu on lukenu. 😂😂 Mikä niis liikennesäännöis on teille junteille nii vaikeeta?
Ari Vatanen ja Esko Kovero taitavat olla tunnetuimpia pohjoiskarjalaisia. Päättelepä sitten siitä.
Ovat herkästi juoruavia, toisten yksityisasioista ylettömän kiinnostuneita, kovia puhumaan (myös paskaa) ja tykkäävät olla melko kateellista sakkia. Paljon juoppoja ja työttömiä. Lupsakka elämäntyyli vahvana läsnä jolla tarkoitetaan lähinä työn välttelyä sekä tukien nostoa. Vähän yksinkertaisen oloisia ja usein kouluttamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Ari Vatanen ja Esko Kovero taitavat olla tunnetuimpia pohjoiskarjalaisia. Päättelepä sitten siitä.
KVG 😂
Vierailija kirjoitti:
Älkääpä käsitelkö meitä homogonisena joukkona, sillä meissäkin on eroja jo riippuen siitä missä asumme. Esimerkiksi Lieksassa on paljon lestadiolaisuutta ja näin ollen hiukna suvaitsemattomuutta kuin myös rasismia. Joensuu on opiskelijakaupunki joten ilmapiiri on suvaitsevampi ja sanoisinko jopa vapaampi. Sitten on vauraat maatalouspitäjät ja vastapainona köyhtyvät kunnat joissa ei ole yrityksiä, lähes joka ukko on työtön tai asukkaiden keski-ikä on 90v. Yhteistä on kaunis luonto, yksi Suomen kauneimpia ja toki se karjalainen luonteenlaatu joka vielä pilkistää, vaikka ei täällä kaikilla helppoa ole kun muuta Suomea kehitetään ja investoidaan, mutta täällä ei lisäänny kuin karhut. Pohjois-Karjala on unohdettu suojavyöhykkeeksi ja karhujen temmellyskentäksi. Kuka uskaltaa marja- ja sienimetsään? 🐻
Tähän asti olen uskaltautunut ja 56 vuotta olen täällä elänyt. Eikä poikkeusta tee kyllä tämäkään vuosi. Ei ole sellaista paskahousu vetelys geeniä minulle suotu, kun ikäni olen metsissä kulkenut kesät talvet ja kuljen kunnes jalka ei enään nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset ne on kieroi kuin solmuun vedetty korkkiruuvi, mutta myö ei. Myö ei kieroilla, eikä myö vittuillakkaan ellei oo aihetta, turhoo ei kadehita kettään ja assiit sanotaan suoraan eikä kierretellen. Savolaisis ja meis on erroo, mutta rakkaita nuapureita silti ollaan vaik vitsii toisistamme viännetäänki.
Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat jatkosodan jälkeen synnytettyjä keinotekoisia maakuntia, joissa on enemmän savolaisuutta kuin jotain muuta. Karjalaisuus on aivan muuta ja oli Laatokan karjalaisten ja Kannaksen asukkaiden identiteetti.
Ai että Uhtuan seutu ei olisi Karjalaa? Johan sie vitsin vetäsit, uskonetko tuota itekkään, vai onko siulla täysin hatara piä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukisin maakunta koko Suomessa. Tuskin kaikki ovat iloisia.
Eläkeläisiä ja Kelan elättejä suurin osa.
Suurin osa Kelan eläteistä taitaa asua Myrtsissä ja muissa samanlaisissa kolhooseissa Kehä III sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukisin maakunta koko Suomessa. Tuskin kaikki ovat iloisia.
Eläkeläisiä ja Kelan elättejä suurin osa.
Suurin osa Kelan eläteistä taitaa asua Myrtsissä ja muissa samanlaisissa kolhooseissa Kehä III sisällä.
https://yle.fi/a/74-20199027 Mitäs höpöjät?
Siitä voi lukea faktaa pohjois-karjalan ossavista kuljettajista niin ei tarvitse ulista.
Liikennerikosten määrä kasvoi – törkeät teot huolestuttavat
Liikennerikoksia tuli poliisin tietoon Itä-Suomessa vuonna 2025 yhteensä 12 889, mikä on 4,0 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
- Liikenneturvallisuuden vaarantamisia kirjattiin 8 923 ja törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia 516, mikä on peräti 24,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2024. Rattijuopumuksia todettiin yhteensä 1 443, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuonna. Törkeitä rattijuopumuksia poliisin tietoon tuli viime vuonna 667, joka on 15 tapausta enemmän kuin vuonna 2024, kertoo ylikomisario Petri Pahkin.
Erityisesti törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten kasvu on poliisin näkökulmasta huolestuttava ilmiö. Taustalla näkyvät ylinopeudet, päihteiden käyttö, riskihakuisuus ja piittaamattomuus liikennesäännöistä.
– Liikennekäyttäytymisessä näkyy ajoittain huolestuttavaa riskinottoa, joka vaarantaa sekä kuljettajan että sivulliset. Valvontaa kohdennetaan erityisesti vakavimpiin rikkomuksiin, Pahkin kertoo.
Lähde: Poliisi
https://poliisi.fi/-/ita-suomessa-yli-45-000-rikoslakirikosta-noin-40-0…
Vierailija kirjoitti:
On se landeille näköjää helvetin vaikee ja kova paikka myöntää et eivät osaa ajaa, eivätkä piittaa edes opetella, ku tätä keskusteluu on lukenu. 😂😂 Mikä niis liikennesäännöis on teille junteille nii vaikeeta?
Ai eivät landet osaa ajaa? Enemmistö suomalaisista rallin maailmanmestareista on kotoisin maatiloilta/maaseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisia kuspäitä
Sinä! Ok!
Olen etelä-savolaista sukua enkä jaksa yhtään pohjois-savolaisia, hirveän tiukkiksia. :D Omasta suvustani useampi on muuttanut Joensuuhun, ja se onkin ihana paikka. Aina löytyy juttuseuraa ja apuakin, jos sitä kaipaa. Kun autoin sukulaista kerran muutossa, naapuri tuli toivottamaan tervetulleeksi hymyissäsuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkääpä käsitelkö meitä homogonisena joukkona, sillä meissäkin on eroja jo riippuen siitä missä asumme. Esimerkiksi Lieksassa on paljon lestadiolaisuutta ja näin ollen hiukna suvaitsemattomuutta kuin myös rasismia. Joensuu on opiskelijakaupunki joten ilmapiiri on suvaitsevampi ja sanoisinko jopa vapaampi. Sitten on vauraat maatalouspitäjät ja vastapainona köyhtyvät kunnat joissa ei ole yrityksiä, lähes joka ukko on työtön tai asukkaiden keski-ikä on 90v. Yhteistä on kaunis luonto, yksi Suomen kauneimpia ja toki se karjalainen luonteenlaatu joka vielä pilkistää, vaikka ei täällä kaikilla helppoa ole kun muuta Suomea kehitetään ja investoidaan, mutta täällä ei lisäänny kuin karhut. Pohjois-Karjala on unohdettu suojavyöhykkeeksi ja karhujen temmellyskentäksi. Kuka uskaltaa marja- ja sienimetsään? 🐻
Tähän asti olen uskaltautunut ja 56 vuotta olen täällä elänyt. Eikä poikkeusta tee kyllä tämäkään vuosi. Ei ole sellaista paskahousu vetelys geeniä minulle suotu, kun ikäni olen metsissä kulkenut kesät talvet ja kuljen kunnes jalka ei enään nouse.
Riippuu kuule ihan siitä missä päin asut, vaikka on karhuja mm. Joensuun ja Kiteenkin keskustoissa näkynyt. Olen elänyt täällä sinua kauemmin ja marjastanut, sienestänyt, kalastanut sekä tehnyt metsähommia mitä olen pystynyt. Samaa teki isänikin aikoinaan kuin myös metsästi. Kuunaan ei täällä karhuun tai suteen törmännyt, ei edes niiden jälkiin, mutta nyt muutaman vuoden aikana molempien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja niiden ihmispelko on kadonnut kun niitä ei metsästetä, ja kun ne tottuvat meihin kun joutuvat reviiriään laajentamaan.
Kyllä se kyläläisiä on alkanut hirvittämään kun karhut vierailevat pihoilla ja niitä näkee jopa keskellä päivää vaikkapa kylätiellämme. Naapureiden pihakameroissa karhuja näkyy pennuilla ja ilman. Minunkin pihassani on karhun paskoja ollut useastikin ja mm. viime syksynä sellainen pisti omppupuun tuhannenpillunpäreiksi. En minä ole karhuja tai susia pelännyt, mutta terve pelko alkaa olla aiheellista, sillä yksi kaunis päivä joku ihminen tulee raadelluksi tai jopa tapetuksi. Läheltä piti tapauksia on jo liikaa, naapurikin joutui vetämään maihin kun karhu alkoikin lähentelemään ja paikallislehdista saa lukea lisää. Huutele vaan sieltä Joensuun kerrostalosta kuinka kova eräjorma sä olet. Paskat ne menee sullakin housuun jos karhu tulee sua Siltakadulla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh tuo liikennekäyttäytyminen on ehkä ainoa kehityskohde pohjois-karjalan ihmisillä. Kun olin koulukaverin auton kyydissä niin oli kyllä kuin olis ralliauton kyydissä ollut :D. Ja saa tosiaan varoa myös kääntyviä autoja, eivät noudata suojatie ohjausta että kääntyvä auto väistää vaan monta kertaa on kaahattu edestä niin että lapsikin meinannut jäädä alle.
Nuo liikenneongelmat tulevat yleensä loma-aikoina. Etelästä lomalle tulevat kaahaavat hiljaisellakin tiellä edelläolevan persiiseen, eivät varmaan osaa ajaa kuin letkassa. Paikalliset ajavat yleensä ihan rauhallisesti, osin myös siksi, että tiet eivät ole niin tikissä kuin Ruuhka-Suomessa. Tänne ei yleensä anneta edes sitä tienpitorahaa, mikä tänne kuuluisi. Sen yleensä vohkivat eteläsuomalaiset tai savolaiset.
Kirjoitat valheita. T: Paikallinen
Myönnät siis itse perseileväsi liikenteessä. No, sattuuhan niitä muutama mätämuna täälläkin liikenteeseen.
Etkö osaa lukea? Mielestäni en sanonut sanaakaan itsestäni. En minä aja millään muulla kuin taksilla kun olen vyötäröstä alaspäin halvaantunut. Viimeksi eilen rouva tuossa porokylän s-marketilla yritti peruuttaa päältä ja tämä liikenne käyttäytyminen on täällä ollut aina täysin samanlaista kuin mitä ihmiset edellä kuvasivat. Ja tämän kyllä myöntää ja tiedostaa kaikki paikalliset, sinä ilneisesto et kuulu heihin tai tykkäät valehdella. Ei tämä ole mikään salaisuus täällä, vaan ihan yleinen keskustelun aihe kahvipöydissä ja kylllä, johon poliisikin tekee kaikkensa puuttuakseen, joskin laihoin tuloksin.
Pohjois-Karjalaa on muuallakin kuin Nurmeksen seutuvilla. Etelämmässä maakuntaa lomailijat ovat nimenomaan näitä, jotka perseilevät huolella, oikein tappituntumassa ajoa, vaikka tietä riittäisi muillekin jakaa. Tämä oikein korostuu etelän hiihtolomien ja koulujen kesälomien aikaan. Muuten, moni alaraajahalvaantunutkin ajaa itse, koska ovat asennuttaneet autoon käsihallintalaitteet.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo Alangon veljekset ole vielä tunnetumpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuule ihan siitä missä päin asut, vaikka on karhuja mm. Joensuun ja Kiteenkin keskustoissa näkynyt. Olen elänyt täällä sinua kauemmin ja marjastanut, sienestänyt, kalastanut sekä tehnyt metsähommia mitä olen pystynyt. Samaa teki isänikin aikoinaan kuin myös metsästi. Kuunaan ei täällä karhuun tai suteen törmännyt, ei edes niiden jälkiin, mutta nyt muutaman vuoden aikana molempien määrä on lisääntynyt huomattavasti ja niiden ihmispelko on kadonnut kun niitä ei metsästetä, ja kun ne tottuvat meihin kun joutuvat reviiriään laajentamaan.
Kyllä se kyläläisiä on alkanut hirvittämään kun karhut vierailevat pihoilla ja niitä näkee jopa keskellä päivää vaikkapa kylätiellämme. Naapureiden pihakameroissa karhuja näkyy pennuilla ja ilman. Minunkin pihassani on karhun paskoja ollut useastikin ja mm. viime syksynä sellainen pisti omppupuun tuhannenpillunpäreiksi. En minä ole karhuja tai susia pelännyt, mutta terve pelko alkaa olla aiheellista, sillä yksi kaunis päivä joku ihminen tulee raadelluksi tai jopa tapetuksi. Läheltä piti tapauksia on jo liikaa, naapurikin joutui vetämään maihin kun karhu alkoikin lähentelemään ja paikallislehdista saa lukea lisää. Huutele vaan sieltä Joensuun kerrostalosta kuinka kova eräjorma sä olet. Paskat ne menee sullakin housuun jos karhu tulee sua Siltakadulla vastaan.
Hattuvaarassa keskellä korpea minä ikäni olen asunut. Ihme pullamössö täytyy olla jos ei metsään aikamies/akka uskalla. Kaikkea sitä kuuleekin. Kyllä täällä karhuja ja susiakin joskus näkee jos ei ihan sokea ole. Tuossa tontin rajalla kuopsi viimeksi syksynä. En kauhistunut jos nyt en taputtelmaankaan mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo Alangon veljekset ole vielä tunnetumpia.
Nightwish Kitee 😀