Millaisia Pohjois-Karjalaiset ihmiset ovat?
Kommentit (199)
Joensuun mukavat ihanat blondit naiset. Ai että <3<3<3
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset ne on kieroi kuin solmuun vedetty korkkiruuvi, mutta myö ei. Myö ei kieroilla, eikä myö vittuillakkaan ellei oo aihetta, turhoo ei kadehita kettään ja assiit sanotaan suoraan eikä kierretellen. Savolaisis ja meis on erroo, mutta rakkaita nuapureita silti ollaan vaik vitsii toisistamme viännetäänki.
Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat jatkosodan jälkeen synnytettyjä keinotekoisia maakuntia, joissa on enemmän savolaisuutta kuin jotain muuta. Karjalaisuus on aivan muuta ja oli Laatokan karjalaisten ja Kannaksen asukkaiden identiteetti.
Persaukisin maakunta koko Suomessa. Tuskin kaikki ovat iloisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tapaamani joensuulaiset
ovat olleet mahtavaa väkeä.
Heissä on tiettyä sydämen lämpöä,
mitä en savolaisista poimi samalla
tavalla.
Ihmettelin useita liikennekulttuurillisia
(selviä) eroja pk-seutuun serkkuni kyydissä
sivulta observoiden. Eräs ammattikuski
siellä aiemmin kuvasi juuri samoja ilmiöitä,
joihin minäkin huomioni tiellä kiinnitin.🚦
Ajamisesta aasinsillan kautta
alkometriin. Sitä ei savolainen hevillä käytä.
Talossani asusteli taannoin parikymppinen
avopari, joilla säännöllisesti kavereita
bilettämässä. Nuorilta pääsi usein kuningasjuoma loppumaan
kesken etkojen. Nämä eivät kuivin suin kauaa iltaa jatkaneet. Muina miehinä he lähtivät umpijurrissa autolla lähikauppaan hakemaan lisämäyrää.😵🍻🍺
[Näin nämä tuiterissa-ajot,
sillä parkkipaikka on suoraan
ekakerroksen ikkunoitani vastapäätä].
Ei tarina tähän pääty. Ei, sillä nuoriso lähti
- yhä korkeammin promillein - kalakukkokaupunkiin ravinteliin.
Ristin sormeni onnettomuutta ounastellen.
E
Nämä mulkerot kännissä tappaa sivullisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä ja Kelan elättejä suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savolaiset ne on kieroi kuin solmuun vedetty korkkiruuvi, mutta myö ei. Myö ei kieroilla, eikä myö vittuillakkaan ellei oo aihetta, turhoo ei kadehita kettään ja assiit sanotaan suoraan eikä kierretellen. Savolaisis ja meis on erroo, mutta rakkaita nuapureita silti ollaan vaik vitsii toisistamme viännetäänki.
Pohjois- ja Etelä-Karjala ovat jatkosodan jälkeen synnytettyjä keinotekoisia maakuntia, joissa on enemmän savolaisuutta kuin jotain muuta. Karjalaisuus on aivan muuta ja oli Laatokan karjalaisten ja Kannaksen asukkaiden identiteetti.
🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä ja Kelan elättejä suurin osa.
Juoppoja on helvetisti myös, juomiin löytyy aina rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä sekoittuu savolaiset ja karjalaiset. Pohjois- ja Etelä-Karjalan väki on suht samantyyppisiä, kuntaas Pohjois- ja Etelä-Savon jengi eroaa toisistaan. Viimeksi mainitut liippaavat likelle karjalaisia. Jännä juttu, mutta lappilaisissa ja karjalaisissa on jotain samankaltaisuutta, ainakin puheliaisuus, suoruus ja ystävällisyys.
Suoruus on etenkin länsisuomalainen piirre.
Ei ole. Eniten paskanpuhujia ja mytomaaneja olen kohdannut Helsingissä ja Jyväskylässä. Turussakin oli älykkäämpää sakkia.
Eikös Turku ole sitä läntistä Suomea juuri.
Kas kummaa kun savolaiset ja pohjoiskarjalaiset ovat aina erityyppistä sakkia, mutta mitäpä minä mistään tiedän kun olen asunut molemmissa maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä sekoittuu savolaiset ja karjalaiset. Pohjois- ja Etelä-Karjalan väki on suht samantyyppisiä, kuntaas Pohjois- ja Etelä-Savon jengi eroaa toisistaan. Viimeksi mainitut liippaavat likelle karjalaisia. Jännä juttu, mutta lappilaisissa ja karjalaisissa on jotain samankaltaisuutta, ainakin puheliaisuus, suoruus ja ystävällisyys.
Suoruus on etenkin länsisuomalainen piirre.
Ei ole. Eniten paskanpuhujia ja mytomaaneja olen kohdannut Helsingissä ja Jyväskylässä. Turussakin oli älykkäämpää sakkia.
Eikös Turku ole sitä läntistä Suomea juuri.
Onhan se, mutta siellä en vastaavaan käyttäytymiseen törmännyt.
Itse olen syntyperäinen stadilainen ja olen aina tullut juttuun pohjoiskarjalaisten kanssa. Tietysti en ymmärrä kaikkia murresanoja, mutta ne tyypit joiden kanssa olen ollut tekemisissä, on olleet ihan mukavia ja helposti lähestyttäviä.
Sekin pitää paikkansa, että tapaamani karjalaiset ovat puheliaita lähes poikkeuksetta. Tässä asiassa on eroja eri puolilla Suomea.
Omat kokemukset 6 vuoden asumisella:
- Avoimia
- Suorapuheisia, mutta eivät rehellisiä
- Näyttävät ja myöntävät ehkä tunteensa helpommin kuin muualla Suomessa
- Verbaalisesti kaikkein lahjakkaimpia suomalaisia, pätee niin puhuttuun kuin kirjoitettuun sanaan. Pohjois-Karjalassa myös arvostetaan verbaalisia taitoja, toisin kuin muualla. Heijastuu kaikkeen: kaunokirjallisuuteen, runouteen, tieteelliseen tutkimustyöhön, suulliseen perinteeseen, arkiseen kielenkäyttöön, pohdiskeluun..
- Vieraanvaraisia, avuliaita
- Seksuaalisesti melko avoimia
- Työn suhteen tasan kaksi vaihtoehtoa: joko työhulluja korvenraivaajia, itsensä piippuun repijöitä tai sitten töistä viis veisaavia uuninpankollamakaajia.
- Köyhiä, vähävaraisia. Nimen omaan ns. syömäköyhiä: saattavat tienata ahkeralla työllä, ja säästääkin (hetken); mutta sitten se tienattu ja säästetty raha tuhlataan yhden viikonlopun tai kesän aikana, juhlitaan, ostellaan, annetaan kaverille kanssa.
- Asuvat usein hyvin ahtaasti
Vierailija kirjoitti:
Savolaisen ja karjalaisen suoruuden ero: savolaiset puhuvat arvuuttelemalla ja kielikuvien, sutkautusten kautta. Pohjoiskarjalainen paukauttaa sanottavansa näennäisen avoimesti, mutta saattaa samalla kertomuksessaan vähän "venyttää ja lisätä" totuutta - suuntaan tai toiseen. Sama pätee uteliaisuuteen: savolainen on utelias, tarkkailee ja puhuu ehkä muita asioita kyselemättä jatkuvasti, pohjoiskarjalainen taas kysyy ja utelee avoimesti.
Näin olen itse ollut havaitsevinani ulkopuolisena.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois karjalassa asuu vissiin suomen tympeimmät ihmiset. Toista kertaa en meinaa käydä.
Et oo sit Turussa poikennut?
rentoa ja puheliaita. Mukava murre. Pappa oli sieltä kotoisin
Tunnen useita taiteellisia ihmisiä, jotka ovat lähtöisin Pohjois-Karjalasta tai joiden juuret ovat Pohjois-Karjalassa. Musiikki, sanataide, kuvataide, teatteri, tanssi. Paljon lahjakkaita ihmisiä, vaikka väkiluku ei ole kovin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savolaisen ja karjalaisen suoruuden ero: savolaiset puhuvat arvuuttelemalla ja kielikuvien, sutkautusten kautta. Pohjoiskarjalainen paukauttaa sanottavansa näennäisen avoimesti, mutta saattaa samalla kertomuksessaan vähän "venyttää ja lisätä" totuutta - suuntaan tai toiseen. Sama pätee uteliaisuuteen: savolainen on utelias, tarkkailee ja puhuu ehkä muita asioita kyselemättä jatkuvasti, pohjoiskarjalainen taas kysyy ja utelee avoimesti.
Näin olen itse ollut havaitsevinani ulkopuolisena.
Kun savolainen puhuu on vastuu kuulijalla, ja karjalaisella saattaa olla vähän Lapin lisää puheessaan. Monia tireja olen kierrellyt ja mukavimmat sekä ostohalukkaimmat asiakkaat ovat Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa. Kuopiolaiset sen sijaan ovat aika nihkeitä ostomiehiä.
perus venäläisiä. hampaattomia puliukkoja
Kaikki tapaamani joensuulaiset
ovat olleet mahtavaa väkeä.
Heissä on tiettyä sydämen lämpöä,
mitä en savolaisista poimi samalla
tavalla.
Ihmettelin useita liikennekulttuurillisia
(selviä) eroja pk-seutuun serkkuni kyydissä
sivulta observoiden. Eräs ammattikuski
siellä aiemmin kuvasi juuri samoja ilmiöitä,
joihin minäkin huomioni tiellä kiinnitin.🚦
Ajamisesta aasinsillan kautta
alkometriin. Sitä ei savolainen hevillä käytä.
Talossani asusteli taannoin parikymppinen
avopari, joilla säännöllisesti kavereita
bilettämässä. Nuorilta pääsi usein kuningasjuoma loppumaan
kesken etkojen. Nämä eivät kuivin suin kauaa iltaa jatkaneet. Muina miehinä he lähtivät umpijurrissa autolla lähikauppaan hakemaan lisämäyrää.😵🍻🍺
[Näin nämä tuiterissa-ajot,
sillä parkkipaikka on suoraan
ekakerroksen ikkunoitani vastapäätä].
Ei tarina tähän pääty. Ei, sillä nuoriso lähti
- yhä korkeammin promillein - kalakukkokaupunkiin ravinteliin.
Ristin sormeni onnettomuutta ounastellen.
E